Olen lestadiolainen.
En silti ole osallistunut yhdenkään pedofiilin peittelyyn, ja tuomitsen pedofilian sekä insestin ja kaiken muunkin lapsiin tai kehen tahansa kohdistuvan kaltoinkohtelun.
Lestadiolaisystävien kanssa ollaan kauhisteltu esiintulleita pedoja, kukaan meistä ei tunne heitä henkilökohtaisesti tai edes tiedä heidän nimiään.
Ne peittelyt ja salailut ovat tapahtuneet ihmisten yksityiselämissä, ei niitä ole ruodittu yleisesti seuroissa tai missään muuallakaan!
Varmasti ilmiantaisin pedofiilin, samoin kuin muutkin rikolliset, jos tietäisin touhuistaan. Ja soisinpa vaikka vankilassa raiskattavaksi, jota toisessa ketjussa toivottiin. Niin sikamaisesta asiasta on kuitenkin kyse.
Mietin muuten, että miten se tutkija on oikein selvitellyt pedofiilien määrää. Minulta tai keltään tuntemaltani ei kyllä ole kysytty mitään, eli emme ole osallistuneet tutkimukseen.
Me, lestat, EMME OLE SELVILLÄ toistemme yksityisasioista, muuten kuin lähimpien ystävien ja perheen, kuten muutkin ihmiset. Emme edes tunne tai tiedä kuin murto-osan porukasta. Minä en tunne varmaan neljäsosaa pienen kotipaikkakuntani lestoista, saati että salailisin heidän tekosiaan.
Ja kuten SRK nyt infosi, ei KELLÄÄN MISSÄÄN OLE OIKEUTTA JÄTTÄÄ RIKOKSIA ILMOITTAMATTA, pyytelipä anteeksi miten paljon hyvänsä!
Kommentit (51)
en silti väitä, etteikö lestadiolaisuudessa olisi huonoja puolia. Tai oikeastaan ihmisissä, ei itse liikkeessä. Onhan noita "uskonsa kieltäneiden" hylkääjiä sun muita syyttelijöitä.
On kyttääjiä, on pedoja, kuten on ilmennyt, kaikkea mitä muissakin ihmisissä. Ja minusta kukaan ilkeä ihminen tai rikollinen ei saisi eikä voisi itseään uskovaiseksi sanoa, ellei oikeasti lopeta hommiaan, paranna tapojaan, kärsi rangaistustaan ja LISÄKSI pyydä anteeksi.
taitaa silti kaikua kuuroille korville hyvä puheenvuorosi.
tuomiot on jo jaettu.
t.tavis
Voin allekirjoitaa ap:n tekstin.
Kopsaan tähän toiseen ketjuun kirjoittamani pätkän asian tiimoilta:
Pedofiliaongelmaan pitää aina suhtautua vakavasti. Minä en tiedä onko pedofilia keskimäärin yleisempää vai vähemmän yleistä lestadiolaisten kuin valtaväestön keskuudessa, asiastahan ei ole tehty tutkimusta. Uutisoinnin perusteella voi tuntua siltä, että kaikki pedofiilit on lestoja, mutta niinhän ei kuitenkaan tosiasiassa ole. Voi olla että lestadiolaisuuden jotkin rakenteet houkuttelevat sairaita yksilöitä, mutta nyt onneksi asiasta puhutaan ja toivottavasti nämä rakenteet ovat muuttumassa. Itse esimerkiksi en epäilisi hetkeäkään ilmoittaisinko poliisille tai lastensuojeluun jos saisin tietää (ripissä tai muuten) jonkun lapsen hyväksikäytöstä. Musta se on jokaisen ihmisen velvollisuus, ja tätä mieltä ovat olleet myös muut vl:t joiden kanssa olen asiasta puhunut.
En tiedä, voiko osasyy olla myös lestadiolaisuuden kielteinen suhtautuminen kaikkeen muuhun kuin avioseksiin. (Ja huom. tuo sisältää myös pedofilian). Kai silloin periaatteessa ainakin, jos avioseksi ei jostain syystä toimi tai henkilö ei ole edes naimisissa, hän voi jotenkin sairaasti ja kierosti miettiä että sitten on ok käyttää lasta hyväksi. En tosiaan tiedä, eikä taida tietää kukaan muukaan miten pedofiili kasvaa pedofiiliksi tai miksi hän tekoihinsa ryhtyy. Sairasta ja inhottavaa se joka tapauksessa on. Ja nää nyt on ihan vain mun omaa pohdiskelua, faktatietoa mulla ei ole asiasta.
Viime aikoina on kuitenkin useissa yhteyksissä puhuttu pedofiliaongelmasta ja myös siitä miten lapsia voitaisiin suojella. Tämä on tietenkin positiivista. Toivoisin ettei yhdenkään lapsen tarvitsisi joutua kokemaan hyväksikäyttöä, ja että ne jotka ovat siihen syyllistyneet, joutuisivat vastaamaan teoistaan. Viimeisellä tuomiolla tietysti viimeistään joutuvatkin.
t. toinen vl
että tämä ihan aiheellinen kohu tulee vaan eristämään vl-uskoisia enemmän muista ihmisistä.
Ennakkoluulot kasvavat. Meissä VL-liikkeeseen kuuluvissakin on normaaleita ja ihan tavallisia ihmisiä.
Muuten olen sitä mieltä että hienoa että asiat tulevat julki, niistä puhutaan ja etsitään ratkaisuja. Jos sillä saataisiin edes muutama potentiaalinen pedo pidettyä aisoissa.
vaikkei terveys kestäisi, mutta kun ei ole.
Olen itsekin vl ja erittäin järkyttynyt tästä hyväksikäyttö jutusta. Ennen kaikkea herää kysymys onko joku kolmasosapuoli tiennyt hyväksikäytöstä,mutta ei ole ilmoittanut siitä esim. lastensuojeluun? Uhrinhan on hyvin vaikea hakea apua ja itse tekijä yrittää kaikin tavoin sen salata.Mutta jos näistä tapauksista on ollut jokin kolmas osapuoli tietoinen ja siitä hän on vaiennut, niin olen järkyttynyt. Ei tällaisia asioita anteeksi pyynnöllä ratkaista ja mikä pahinta pedofiili toistaa yleensä teon. Olen erittäin pahoillaan uhrien puolesta ja vihoissaan tekijöiden ja heidän salailijoidensa vuoksi. Kiitos Johanna Hurtigille, että olet itsekin vl:na rohjennut tarttua tähän aiheeseen. Helppo aihehan tämä ei varmasti ole. Itse en ole tällaista hyväksikäyttäjää lähipiirissä tavannut ja ystävien kanssa olemme kauhistelleet tilannetta. Toisaalta pedofiilihän on hyvin taitava toimimaan ja peittämään jäljet, joten silmät kannattaa pitää auki. Ei mahdu minun kaaliin miten joku saasta voi lasta himoita ja vielä toteuttaa himonsa. Siis kuvottaa niin,että en tiedä mitä sanoisin.
Kenenkään ei pitäisi olla mukana uskonnossa jonka oppeihin ei itse usko eikä semmoist apidä lapsilleen opettaa mitä ei itse pidä oikeana.
Itse sain vl kasvatuksen mutta en ole siirtänyt sitä lapsillemme. Nyt kun lapset ovat aikuisia, he ovat monta kertaa ääneen kiitelleet siitä että säästyuivät siltä mihin heidän serkut on pienestä saakka aivopesty.
Vääryyden ketju pitää katkaista - jos ja kun siihen pystyy.
tämä vitsi??? :DDD
Lestadiolaiset jotenkin lesbojen kanssa sama asia?
Sanoi SRK:n puh.joht. Voittonen MTV3:n haastattelussa.
Pitäisi erottaa käsiteet. Pedofiili on henkilö, jonka seksuaalinen suuntautuminen kohdistuu vain ja ainoastaan seksuaalisesti kehittymättömiin, esimurrosikäisiin lapsiin.
Arkikielessä ja tiedotusvälineissä pedofilialla tarkoitetaan monesti seksuaalisen suuntautumisen sijasta lasten seksuaalista hyväksikäyttöä, vaikkakin kyseessä on kaksi eri asiaa.
Lasten seksuaalinen hyväksikäyttö on rikos. Myö sinsesti eli perheenjäseneen liittyvä seksuaaline käyttäytyminen on rikos silloin kun se kohdistuu alaikäiseen.
Myös aikuiseen kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö on tietysti rikos.
samaa mieltä.
täällä vaan kun kirjottaa niin kuuroille korville menee.
t. vl-äiti, joka tietää yhden pedo-tapauksen vuosien takaa, joka jo kakkunsa istunut.