Olen lestadiolainen.
En silti ole osallistunut yhdenkään pedofiilin peittelyyn, ja tuomitsen pedofilian sekä insestin ja kaiken muunkin lapsiin tai kehen tahansa kohdistuvan kaltoinkohtelun.
Lestadiolaisystävien kanssa ollaan kauhisteltu esiintulleita pedoja, kukaan meistä ei tunne heitä henkilökohtaisesti tai edes tiedä heidän nimiään.
Ne peittelyt ja salailut ovat tapahtuneet ihmisten yksityiselämissä, ei niitä ole ruodittu yleisesti seuroissa tai missään muuallakaan!
Varmasti ilmiantaisin pedofiilin, samoin kuin muutkin rikolliset, jos tietäisin touhuistaan. Ja soisinpa vaikka vankilassa raiskattavaksi, jota toisessa ketjussa toivottiin. Niin sikamaisesta asiasta on kuitenkin kyse.
Mietin muuten, että miten se tutkija on oikein selvitellyt pedofiilien määrää. Minulta tai keltään tuntemaltani ei kyllä ole kysytty mitään, eli emme ole osallistuneet tutkimukseen.
Me, lestat, EMME OLE SELVILLÄ toistemme yksityisasioista, muuten kuin lähimpien ystävien ja perheen, kuten muutkin ihmiset. Emme edes tunne tai tiedä kuin murto-osan porukasta. Minä en tunne varmaan neljäsosaa pienen kotipaikkakuntani lestoista, saati että salailisin heidän tekosiaan.
Ja kuten SRK nyt infosi, ei KELLÄÄN MISSÄÄN OLE OIKEUTTA JÄTTÄÄ RIKOKSIA ILMOITTAMATTA, pyytelipä anteeksi miten paljon hyvänsä!
Kommentit (51)
Kyllä meillä on Rauhanyhdistyksessä viisaita miehiä selvittelemässä asioita, ei tässä ulkopuolisia tarvita asioita sotkemaan! Taitaa olla taas kyse siitä että media liioittelee ja mustamaalaa muutaman pikkujutun takia! Koko elämäni olen ollu vl eikä YHTÄÄn tapausta ole tullut minun eikä mieheni tietoon. Suututtaa vaikka pitäisi yritää olla rauhallinen :(
Mutta kun Kaleva-lehti kertoi että rikoksia on peitelty maallikko-rippisalaisuuden avulla, niin johan pantiin kaleva boikottiin.
http://freepathways.wordpress.com/2011/07/07/kaleva-boikotti/
Ei saa kertoa julki! Ei saa puhua uhreista! lehti ennakkosensuuriin SRK:n toimistoon tarkastettavaksi!
Olisi mielenkiintoista kuulla sinun ajatuksiasi, joka olet yrittänyt asiaa viedä eteenpäin. Minun uskoni tämä pedofiliskandaali on vienyt oikeastaan kokonaan. En ole asiasta kenenkään kanssa keskustellut..
joka on huolissaan uskontonne johtajien suhtautumisesta lasten hyväksikäyttöön
http://freepathways.wordpress.com/2011/08/03/elaman-ja-kuoleman-herrat/
nuo hyväksikäytöt ja niiden peittelyt. Kuitenkin katson pahemmaksi perusarjen ja elämisen järjestämisen lestadiolaisten keskuudessa. Ihmettelenkin miten lestadiolaiset saavat käyttää alaikäisiä lapsiaan ilmaisina lapsenvahteina vuodesta toiseen, kun valtaväestön parissa moinen on kielletty. Mielestäni lestadiolaisperheessä elävän lapsen oikeutta elää normaalia lapsuutta pitäisi suojata samalla tavallla kuin normaaliväestön parissa elävän.
lapsi oppii kantamaan vastuuta myö muista kuin vain itsestään. Erittäin hyödyllistä puuhaa.
Ihailtavaa? normaalia käytöstä tuo on äidiltä. tai ainakin pitäisi olla.
Anteeksi, että ilmaisin ajatukseni epäselvästi.
Minä tarkoitin sitä että tämä äiti ja tytär tulivat omilla kasvoillaan julkisuuteen tv-ohjelmassa. He antoivat faktatietoa niin paljon vaietusta asiasta. Sillä tavoin he ovat osoittaneet ihailtavaa rohkeutta ja vastuuntuntoa. heidän tpoimintaksa avulla on mahdollisesti voitu jopa estää rikoksia ja ainakin on leivtetty tietoa miten näihin rikoksiin tulee asennoitua, miten toimia ja mistä saa apua.
Tämä äidin ja tyttären menettely on saattanut tuottaa heille myös harmia, kuten ymmärtämättömien ja julmien kanssaihmisten loukkaavia kommentteja ja juoruja. Sellainen on tavallista.
Kannatato sinä siis vain-me-pelastumme -oppia?
Ymmärrän hyvin, että normaali rivivl elää omaa elämäänsä ja jokainen vl ei ole pedofiili, tottakai pedofiilit ovat vähemmistössä lahkossanne.
MUTTA: Sitä en VOI ymmärtää, että miten voitte vanhoillislestadiolaisina pitää johtajina tuollaisia miehiä, jotka ovat osallistuneet salailuun ja VALEHDELLEET, esim. että tietävät vain yhden pedofiliatapauksen, vaikka tiedossa on ollut silloin jo satoja! Siinä asiassa sinullakin rivi-vl on KOLLEKTIIVINEN VASTUU! Luotatko tällöin johtajiisi? Mitä itse olet tehnyt, että saisitte rehelliset ja pedofiliavapaat johtajat? Oletko uskaltanut puhua avoimesti ja kaikkien kuullen, että ryvettyneet johtajat pitäisi vaihtaa? Jos et ole, niin miksi et?
Tilanne on vähän sama kuin työskentelisi teurastamossa vaikka ei hyväksyisi eläinten tappoa. TEILLÄKIN RIVI VL:lla on VASTUU! Ja se vastuu on nyt esimerkiksi sitä, että VAADITTE johdon eroa. En ymmärrä, miten siellä seistään sormi suussa, vaikka KRP tällä hetkellä tutkii johdon toimia ja jopa Ruotsin vanhoillislestadiolaiset ovat hyllyttäneet suomen RY:n "pääbossin" saarnaustehtävistä. Onko teidät peloteltu ja aivopesty hiljaisiksi lampaiksi, ettekä uskalla toimia?
Lahkostanne on pois potkittu ihmisiä monilla täysin naurettavilla "synneillä", kuten hurmahenkisyys, lempeähenkisyys jne.. Nyt kun teidän pääpamppujanne epäillään rikoksista liittyen PEDOFILIAAN, niin vaaditteko joukolla heidän eroa? ETTE. Tässä on teidän Rivi-vl kollektiivinen vastuu. Johtaja johtaa, jos hänelle annetaan se valta...
Ymmärrän hyvin, että normaali rivivl elää omaa elämäänsä ja jokainen vl ei ole pedofiili, tottakai pedofiilit ovat vähemmistössä lahkossanne.
MUTTA: Sitä en VOI ymmärtää, että miten voitte vanhoillislestadiolaisina pitää johtajina tuollaisia miehiä, jotka ovat osallistuneet salailuun ja VALEHDELLEET, esim. että tietävät vain yhden pedofiliatapauksen, vaikka tiedossa on ollut silloin jo satoja! Siinä asiassa sinullakin rivi-vl on KOLLEKTIIVINEN VASTUU! Luotatko tällöin johtajiisi? Mitä itse olet tehnyt, että saisitte rehelliset ja pedofiliavapaat johtajat? Oletko uskaltanut puhua avoimesti ja kaikkien kuullen, että ryvettyneet johtajat pitäisi vaihtaa? Jos et ole, niin miksi et?
Tilanne on vähän sama kuin työskentelisi teurastamossa vaikka ei hyväksyisi eläinten tappoa. TEILLÄKIN RIVI VL:lla on VASTUU! Ja se vastuu on nyt esimerkiksi sitä, että VAADITTE johdon eroa. En ymmärrä, miten siellä seistään sormi suussa, vaikka KRP tällä hetkellä tutkii johdon toimia ja jopa Ruotsin vanhoillislestadiolaiset ovat hyllyttäneet suomen RY:n "pääbossin" saarnaustehtävistä. Onko teidät peloteltu ja aivopesty hiljaisiksi lampaiksi, ettekä uskalla toimia?
Lahkostanne on pois potkittu ihmisiä monilla täysin naurettavilla "synneillä", kuten hurmahenkisyys, lempeähenkisyys jne.. Nyt kun teidän pääpamppujanne epäillään rikoksista liittyen PEDOFILIAAN, niin vaaditteko joukolla heidän eroa? ETTE. Tässä on teidän Rivi-vl kollektiivinen vastuu. Johtaja johtaa, jos hänelle annetaan se valta...
Paskaa sataa niskaan, epäilyksiä omasta "sydämen tilasta" ts. uskosta ja kehotuksia "perustaa oma firma" eli jättää vl-yhteisö. Ihan järkyttävän rankkaa.
Paskaa sataa niskaan, epäilyksiä omasta "sydämen tilasta" ts. uskosta ja kehotuksia "perustaa oma firma" eli jättää vl-yhteisö. Ihan järkyttävän rankkaa.
Meidät, jotka olemme sitä mieltä että asiassa on johdolla vastuu kannettavana, on leimattu pieneksi vähemmistöksi, koska niin harva oikeasti siten ajatteleva uskaltaa avata suutaan. Henkinen väkivalta yhteisössä on niin suurta, että harva jaksaa julkisesti mielipidettään esiin tuoda. Kuinkahan moni minullekin on yksityisesti tukensa osoittanut, mutta julkisesti ei kukaan heistä ole noussut minua puolustamaan.
Miksikö kuitenkin kuulun yhteisöön? Koska siinä on silti enemmän hyvää kuin huonoa.
...tutkimukseen.
"Mietin muuten, että miten se tutkija on oikein selvitellyt pedofiilien määrää. Minulta tai keltään tuntemaltani ei kyllä ole kysytty mitään, eli emme ole osallistuneet tutkimukseen."
Ev.lut. kirkon kanssa yhteistyössä, käynnistettiin hanke jossa hyväksikäyttöä kokeneita kehotettiin ottamaan yhteyttä, esim. puhelimitse, ja kertomaan kokemastaan.
Hanke alkoi 2010:
http://freepathways.wordpress.com/2010/01/16/lastensuojelu/
Itse kuulun yhteisöön, olen siis uskovainen. Mutta en kuulu mihinkään rauhanyhdistykseen, enkä siten myöskään SRK:lla ole mitään tekemistä minun kanssani. Käyn seuroissa mutta en ry:n vuosikokouksessa, mulla ei ole oikeutta eikä keinoja vaikuttaa SRK:n johtokuntaan. Eikä oikeastaan kiinnostustakaan.
t. vl-äiti
ja otin hatkat koko vl-liikkeesta. Koin etta mun vastuu aitina on suojella lapsiani tuollaselta lahkolta, jossa ihmisia painostetaan ja kaytetaan henkista vakivaltaa. En haluaisi, etta omat lapset joutuisivat ns.pakolla ja vasyneina synnyttamaan yha uudelleen ja uudelleen. Sinansa isot perheet on hyva juttu, mutta mikaan liike ei saa maarittaa perheen ehkaisyn kayttoa, kayttamatta jattamista.
En mina halua kieltaa lapsiltani teatteria, rytmikasta musiikkia, korvakoruja ym.asioita vain koska ihmiset paattaneet etta se on syntia
ja otin hatkat koko vl-liikkeesta. Koin etta mun vastuu aitina on suojella lapsiani tuollaselta lahkolta, jossa ihmisia painostetaan ja kaytetaan henkista vakivaltaa. En haluaisi, etta omat lapset joutuisivat ns.pakolla ja vasyneina synnyttamaan yha uudelleen ja uudelleen. Sinansa isot perheet on hyva juttu, mutta mikaan liike ei saa maarittaa perheen ehkaisyn kayttoa, kayttamatta jattamista. En mina halua kieltaa lapsiltani teatteria, rytmikasta musiikkia, korvakoruja ym.asioita vain koska ihmiset paattaneet etta se on syntia
varmasti lapsillesi parasta!
Lestadiolaiset jotenkin lesbojen kanssa sama asia?
Tässä valaiseva kertomus eräästä kohtalosta
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1462663/pedofiliains…
Se että kirjoittaja on halunnut salata joutumisesnsa veljensä hyväksikäyttämäksi ei nähtävästi liity lestadiolasen yhteisön opetuksiin tässä tapauksessa.
tunnustaa olevasi lestadiolainen. Sut lynkataan ja kivitetään verbaalisesti. On täällä sellainen ilmapiiri vaan tänään ollut.
Olen samaa mieltä, kuin kollektiivisesta vastuusta puhuva. Kyllä se niin on, että kansa äänestää jaloillaan.. rivijäsenilläkin on vastuu, että kenelle se antaa valtaansa ja mitä protestoi. On vastuullista protestoida epäeettistä ja rikollista toimintaa.