Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko se pomo oikeasti pahis?

Vierailija
08.04.2011 |

Täällä puhutaan paljon huonoista pomoista ja toisaalta alaistaidoista.

En oikein tule toimeen oman esimieheni kanssa, mutta välimatkan päästä ymmärrän häntä. Miten voisin olla parempi alainen?

Mielikuvani pomostani on, että hän on halunnut edetä eikä oikein ajatellut mitä haluaa tehdä tai siis missä olisi hyvä. Lisäksi nykyinen työpaikka on ollut hänelle perheellisenä ihanteellinen työmatkan, lasten kuskaamisen jne. suhteen.

Pomollani ei ole, sanotaanko vaikka, luontaista taipumusta henkilöstöhallintoon. Hän pitää ilmeisesti itseään liikaan tunteellisuuteen taipuvaisena ja ylikompensoi sitä minusta toisinaan olemalla turhankin kova. Soutaminen ja huopaaminen kaveeraamisen ja "esimieskohtausten" välillä on rasittavaa, kun ei koskaan tiedä kummalla tuulella pomo on.

Lisäksi hänen palautteesaan on väsyttävää "mutta"-sanan käyttö. "Työkaverisi pitävät sinusta kovasti, mutta et pääse myyntitavoiteisiisi", "Hallitset todella hyvin työhösi liittyvät asiat, mutta se on tehnyt sinusta kuivan asiantuntijan, joka ei osaa myydä."

Työpaikalla on pari norsua olohuoneessa, jotka saavat haluamansa mököttämällä ja huutamalla. Kaikki ovat hyviä myyjiä, mutta laiminlyövät yhteisiä töitä. Pomo ei jaksa enää puuttua heidän tekemisiinsä, valituksista ja pyynnöistä huolimatta, koska he eivät ole osoittaneet merkkejä että muuttuisivat. Kiltit joustajat eivät saa tukea, jos vaikka haluaisivat kerrankin pitää lomiaan joulun välipäivinä (sovimme muista kuin kesälomista periaatteessa keskenämme), vaan kehoituksen olla jämäkämpiä. Ymmärrän kyllä että "seinille puhuminen" on turhauttavaa, mutta minä ja me muut kiltit sitten kannamme isompaa kuormaa sen takia.

Pomo on myös surullisen kuuluisa lipsautuksistaan. Esimerkiksi eräällä työkaverillani epäiltiin vakavaa sydänvikaa. Hän ilmoitti pomolleni, että odottaa kutsua tukimuksiin, joka vaatii kolmen päivän poissaolon ja jos siinä löytyy jotain, niin hän saattaa olla pitkäänkin poissa. Pomo kysyi "Onko se vapaa palkallista vai palkatonta?" Itse toin sairauslomatodistukselle jatkoa, kun olin raskausaikana selkäkivun takia poissa. Pomo kysyi "Aiotko tulla vielä takaisin ennen äitiysloman alkua?" Olin niin kerta kaikkiaan typertynyt, etten saanut sanaa suusta.

Hänen oma esimiehensä on vielä häntäkin hankalampi tapaus. En usko, että hän saa riittävästi tukea ylempää. Tuntuu, että hänen ajastaan iso osa menee oman pomonsa tulipalojen sammuttamiseen. Tuohon seikkaan hän vetoaakin, kun olen yrittänyt antaa hänelle palautetta kehittämiskohdistaan.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi