Miten päästä ihmisten "halveksunnan" yli.
Eli mä olen ollut vuosikausia kotona. Synnytin 3 lasta peräkkäin ja oli itsestäänselvyys, että jään heitä kotiin hoitamaan ainakin siihen saakka kunnes nuorin menee kouluun. Nuorin on ollut jo muutaman vuoden koulussa ja mä olen edelleen kotona. Mä viihtyn kotona, en ole kunnianhimoinen enkä kaipaa työelämään. Mieheni palkka riittää hyvin elättämään meidät kaikki eikä hän ole koskaan valittanut kotonaolostani tai ehdotellut töihin menoa.
Mutta mua ahdistaa muiden mielipiteet. Jo silloin, kun nuorimmaiseni täytti 3 v. alettiin kyselemään milloin menen töihin, et kai sä kotiin aio jäädä jne. Nyt kun olen ollut näin kauan poissa, niin mua pidetään täysin luuserina. En haluaisi mennä töihin, mutta olen alkanut miettimään sitä vaihtoehtoa, koska mua harmittaa ihmisten suhtautuminen muhun.
Kommentit (58)
suurin huijaus, jolla yritetään riistää pieni- ja keskituloisten loputkin rahat! Jos haluat, annan sulle mun sijoitusneuvojan nimen Seligsonilla niin ota sinne yhteys. Niillä on miljoona eri tapaa turvata eläkepäivät ilman eläkevakuutustakin.
t. rikas ja laiska akateeminen kotiäiti
Jos toi ap:n kertoma tilanne on molempien puolisoiden yhteinen tahto ja rahat riittää, niin mikäs siinä.
Eikä toi ihemettely ole halveksuntaa vaan enemmän ihmettelyä. Aina jos tekee enemmistöstä poikkeavan ratkaisun.
Ja ap on paras asiantuntija, että onko laitostunut ja kaipaako esimerkiksi työkavereita tai muuta, mitä työstä rahan lisäksi saa.
Ja jos miestä odottaa työistä palattua hyväntuulinen vaimo ja siisti koti ja muita kliseitä, niin mikäs tuossa miehelläkään on ollessa.
ihmettelen näitä kommentteja joita on tullut älyllisistä haasteista. Te jotka olette ihmetelleet miksei "ap" kaipaa älyllisiä haasteita, niin oletteko ihan vilpittömästi sitä mieltä, ettei vapaarouvana/ vapaaherrana voi löytää älyllisiä haasteita. Voi kuulkaa, silloin vasta voikin, kun ei ole minkään instanssin orjana/äänitorvena, vaan on mahdollisuus täysin vapaasti kehittää itseään, jos siis sitä haluaa. Ja, aika harvalla ne älylliset haasteet kuitenkaan on se päämotiivi työssäkäyntiin, kyllä se on useimmiten puhdas raha. Kun se raha vaan hallitsee meitä aika tavalla ja siihen liittyvä tarve olla samanlaiset aaltovaasit pöydällä kuin naapurillakin ja yhtä hienot autot pihassa ja yhtä hienot lomamatkat etc.
Ja jos joku noin 30-v oikeesti miettii päivät päästyksiin miten maksaa lääkkeet 70-vuotiaana, ni on siinäkin elämä...
Mulle ainakin ihan sama onko mulla rahaa joskus 65 vuotiaana. Silloinko se elämä alkaa ja rahaa tarvitaan??
Olet taysissa sielun ja ruumiinvoimissa mutta rahaton.
Voisit matkustella oikein ajan kanssa mutta ei ole siihen rahaa. Istut kotona ja katselet ikkunasta ulos?
niin ei se kotona oleminen mitään työtä vastaa. se vain on tosiasia.
millä sinä sitä kunnioitusta ajattelet tarkalleen opttaen ansaitsevasi kotirouvana?
jos voit elää ilman sitä arvostusta, niin sittenhän tilanne on ok, olet valintasi tehnyt. mutta turha sitä arvostusta on odottaa. Suomessa ajatellaan että sekä miesten että naisten tulee itse elättää itsensä omalla työllään.
Miten upeaa lapsille että koulusta tullessa on joku kotona. Ihanaa että lapset ja perhe menevät työn edelle. Älä kuuntele palstamammoja tai toisia kateellisia ihmisiä vaan tee niin mikä on teidän perheelle paras.
esim. pidän kaltaistasi ihmistä melko yksinkertaisena. Sillä sellainenhan ihminen auttamatta on jos älyllisiksi haasteiksi riittä pelkkä pullan leipominen ja pyykkien pesu vuodesta toiseen.
Mutta eihän se mitään, ei meistä kavereita tarvitse tullakaan.
Ethän sinä tiedä ap:sta yhtään mitään. Siis siitä minkälainen ihminen hän on, mitä arvostaa, miten paljon lukee ja on lukenut, minkälainen yleissivistys, minkälaiset hoksottimet, mitä puuhailee kotona, mitä keskustelee miehensä kanssa jne.
Osoittaa aikamoista älykkyyden puutosta sinulta, kun olet valmis tuomitsemaan toisen tämän työssäkäymättömyyden takia. Hänkö olisi kaikin tavoin fiksumpi jos missä tahansa töissä kävisi?
Ja ap, älä tosissään välitä näistä negatiivisista kommenteista tai ihmisten mielipiteistä. Monet ovat varmasti sinulle katkeran kateellisia. Eiväthän elämäänsä tyytyväiset ihmiset jaksa olla ärtyneitä toiselle koska tämän ei tarvi käydä töissä. Itse saisin mainiosti päiväni kulumaan, vaikka en ikinä kävisi enää töissä.
Mulle ainakin ihan sama onko mulla rahaa joskus 65 vuotiaana. Silloinko se elämä alkaa ja rahaa tarvitaan??
Voisit matkustella oikein ajan kanssa mutta ei ole siihen rahaa. Istut kotona ja katselet ikkunasta ulos?
Kyllä ne matkustelut on hoidettu nuorena. Aivan turha odottaa jaksavansa niin vanhana mitään. Hyvä kun lähikaupassa jaksaa käydä :D
Te tosiaan kuvittelette jaksavanne tehdä kaikkea samaa mitä nuorena, sitten eläkkeellä. Surkuhupaisaa. Älkää pettykö.
T: Mummo
Omassa lähipiirissäni lienee sitten poikkeuksellisen reipasta porukkaa. Eläkeläisiä, jotka todellakin matkustelevat ja nauttivat elämästä. 65 vuotta ei ole vielä ikä eikä mikään!
Kyllä ne matkustelut on hoidettu nuorena. Aivan turha odottaa jaksavansa niin vanhana mitään. Hyvä kun lähikaupassa jaksaa käydä :DTe tosiaan kuvittelette jaksavanne tehdä kaikkea samaa mitä nuorena, sitten eläkkeellä. Surkuhupaisaa. Älkää pettykö.
Surullista, jos sinä et jaksa. Omassa lähipiirissäni lienee sitten poikkeuksellisen reipasta porukkaa. Eläkeläisiä, jotka todellakin matkustelevat ja nauttivat elämästä. 65 vuotta ei ole vielä ikä eikä mikään!
Kyllä ne matkustelut on hoidettu nuorena. Aivan turha odottaa jaksavansa niin vanhana mitään. Hyvä kun lähikaupassa jaksaa käydä :DTe tosiaan kuvittelette jaksavanne tehdä kaikkea samaa mitä nuorena, sitten eläkkeellä. Surkuhupaisaa. Älkää pettykö.
Entiset huippu-urheilijat ehkä jaksavat, jos ovat jatkaneet terveellistä elämäänsä. Todella moni silti teeskentelee reipasta. Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu eräänlainen teeskentely ja sisukkuus. Se sisukkuus vie monet hautaan ennen aikoja, kun ei tunnisteta rajoja. Esimerkiksi tuossa iässä on aivan turha kiipeillä vuoristossa tai vetää maratoonia.
Monen nykyisen kuuskymppisellä odotettavissa olevaa ikää on noin 15 vuotta. Sitten alkaa raju rappeutuma. Kroppa ei vain kestä vaikka aivot olisivatkin kirkkaat. Moni kuvittelee olevansa terävä, mutta jaarittelee samat asiat päivittäin.
T: Mummojen ja pappojen kanssa työskentelevä ammattilainen
Surullista, jos sinä et jaksa. Omassa lähipiirissäni lienee sitten poikkeuksellisen reipasta porukkaa. Eläkeläisiä, jotka todellakin matkustelevat ja nauttivat elämästä. 65 vuotta ei ole vielä ikä eikä mikään!
Entiset huippu-urheilijat ehkä jaksavat, jos ovat jatkaneet terveellistä elämäänsä. Todella moni silti teeskentelee reipasta. Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu eräänlainen teeskentely ja sisukkuus. Se sisukkuus vie monet hautaan ennen aikoja, kun ei tunnisteta rajoja. Esimerkiksi tuossa iässä on aivan turha kiipeillä vuoristossa tai vetää maratoonia.Monen nykyisen kuuskymppisellä odotettavissa olevaa ikää on noin 15 vuotta. Sitten alkaa raju rappeutuma. Kroppa ei vain kestä vaikka aivot olisivatkin kirkkaat. Moni kuvittelee olevansa terävä, mutta jaarittelee samat asiat päivittäin.
Voi sentään. Kukaan tuntemistani eläkeläisistä ei juossut maratoneja eivätkä vuorikiipeilleet edes nuorena.
Ymmärrän nyt mielipiteesi, kun tarkensit puhuvasi extremelajien harrastamisesta. Elämästä kun voi nauttia niin monella mullakin tavalla.
-se, jonka lähipiirin eläkeläiset viettävät vilkasta elämää
Siitä vaan, kunhan kannat vastuusi sitten tuohon aikaan. Mä en ainakaan jaksa tuntea myötätuntoa koko elämän lorvineita kohtaan, jotka eläkeiässä havahtuvat siihen, että penniäkään ei tule mistään, lääkkeet maksaa paljon jne.
Tuossa vaiheessa sitä elämää voi olla vielä reilut 20 vuotta jäljellä, mutta niin makaa kuin petaa. Toivottavasti muistat sen sitten silloinkin. Kun oli niin kiva lorvia työikäisenä.
Entiset huippu-urheilijat ehkä jaksavat, jos ovat jatkaneet terveellistä elämäänsä. Todella moni silti teeskentelee reipasta. Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu eräänlainen teeskentely ja sisukkuus. Se sisukkuus vie monet hautaan ennen aikoja, kun ei tunnisteta rajoja. Esimerkiksi tuossa iässä on aivan turha kiipeillä vuoristossa tai vetää maratoonia.Monen nykyisen kuuskymppisellä odotettavissa olevaa ikää on noin 15 vuotta. Sitten alkaa raju rappeutuma. Kroppa ei vain kestä vaikka aivot olisivatkin kirkkaat. Moni kuvittelee olevansa terävä, mutta jaarittelee samat asiat päivittäin.
Voi sentään. Kukaan tuntemistani eläkeläisistä ei juossut maratoneja eivätkä vuorikiipeilleet edes nuorena.
Ymmärrän nyt mielipiteesi, kun tarkensit puhuvasi extremelajien harrastamisesta. Elämästä kun voi nauttia niin monella mullakin tavalla.
-se, jonka lähipiirin eläkeläiset viettävät vilkasta elämää
mun mummia. Ja vaikka muitakin meidän suvun naisia. Mummi on 93, ja terävä ja virkeä ja harrastava.
Ne jotka työskentelevät jossain vanhainkodissa tuskin näkevät näitä rätväkässä vedossa olevia vanhuksiamme.
suorittamistakin. Ja joopa joo- kaikillako on älyllinen ja haastava työ? Jos mulla olis rahaa, tekisin hiukan töitä- ehkä jos kehtaisin viedä joltain työttömältä sen työn- mutta saisin koko loppuelämäni kulumaan todella mielekkäästi ihan henk.koht mielenkiintojeni pohjalta. Ja mitä tulee "elättinä" olemiseen- herrajumala, jos toinen rakkaudesta haluaa pitää huolta toisesta!!! Mitä elättinä olemista siinä on? On löytänyt epäitsekkään miehen.
Ap, ole rauhassa-jokaisella on oikeus elää miten parhaaksi näkee. MOni on vaan niin suorituskeskeisen maailman sokaisema ja uuvuttama ettei kestä et jollakin on toisin.
Tuu ihmeessä kertomaan tuo mun 86-vuotiaalle mummolleni, joka on reissannut koko eläkeikänsä ainakin kerran vuoteen Italiassa ja pari muuta ulkomaanreissua piristäväksi lisäksi... Oli eka kertaa ulkomailla muistaakseni 60-vuotiaana :D
ja käy töissä sitten seitsemänkymppisenä. Jokatapauksessa nostavat eläkeikää. Kannattaisi elää se eläke nyt sossuntuilla, kun voitte.
Myöhemmin harmittaa, kun ette tule eläkkeitä saamaan.
Jos ukko elättää, niin eihän siinä kukaan "yhteiskunnan elättinä" tai sossun tuilla himassa hengaa...
Vai ymmärsinkö jotain väärin?
Minäkin olen miehen elätti. Meilläkin kaikki lapset jo koulussa(vanhin ei edes asu enää kotona)
Olen törmännyt ihan samaan kuin sinä.Aijan myötä oppii olemaan välittämättä. Lasten ja meidän perheen vuoksi minä kotona olen. Viihdyn hyvin. On aikaa kaikelle kivalle. Kaikkea ei edes ehdi tehdä. Olen toki välillä ollut åpieniä pätkiä töissä kuopuksen mentyä kouluun, mutta töitä olisi eniten kesällä ja silloin en mene töihin, koska lapset ovat kotona.
Jonkunlaisen eläkkeen tulen saamaan, koska olen joskus ennen lapsia ollut töissä sekä mieheni maksaa yel: iä n 20 000 vuosituloista. Auttelen toki välillä miehen yrityksessä, mutta se ei minua täysin työllistä.
Nauti olostasi, niin minäkin teen
Minä voin rehellisesti sanoa, että kunnioitan sinua ap! Kolmen lapsen synnyttäminen ja hoitaminen kotona heidän koko lapsuuden on ihailtavaa.
Minäkin tekisin niin jos rahkeeni riittäisivät. Siis henkiset rahkeeni. Meillä ei ole rahasta tiukkaa, mutta palasin töihin kun nuorimmainen täytti kolme. Lasten ja kodin täysipainoinen hoitaminen on minusta verrattavissa töissä käymiseen, jos sen tekee täydellä sydämellään.
En ihmettele yhtään, että ap:n mies on tyytyväinen tuohon järjestelyyn. Noin sen pitäisikin mennä! Jos mies pystyy rahallisesti huolehtimaan perheestään, niin miksi vaimon pitäisi mennä töihin? Varsinkin jos vaimo haluaa jäädä kotiin hoitamaan lapsia ja taloutta. Siinähän voittavat kaikki!
Miettikää te halveksujat ja ap:n vähättelijät sitä, että kun lapsenne kasvavat aikuisiksi ja muistelevat lapsuuttaan..
Muistelevatko he lapsuuden hyvinä ja lämpiminä muistoina sitä, että kyllä se äiti sitten oli kunnianhimoinen ja kova tekemään uraa ja rahaa. Vai sitä, että äiti oli aina kotona vastaanottamassa koulusta ja illalla laittamassa yöpuulle?
Minä voin rehellisesti sanoa, että kunnioitan sinua ap! Kolmen lapsen synnyttäminen ja hoitaminen kotona heidän koko lapsuuden on ihailtavaa. Minäkin tekisin niin jos rahkeeni riittäisivät. Siis henkiset rahkeeni. Meillä ei ole rahasta tiukkaa, mutta palasin töihin kun nuorimmainen täytti kolme. Lasten ja kodin täysipainoinen hoitaminen on minusta verrattavissa töissä käymiseen, jos sen tekee täydellä sydämellään. En ihmettele yhtään, että ap:n mies on tyytyväinen tuohon järjestelyyn. Noin sen pitäisikin mennä! Jos mies pystyy rahallisesti huolehtimaan perheestään, niin miksi vaimon pitäisi mennä töihin? Varsinkin jos vaimo haluaa jäädä kotiin hoitamaan lapsia ja taloutta. Siinähän voittavat kaikki! Miettikää te halveksujat ja ap:n vähättelijät sitä, että kun lapsenne kasvavat aikuisiksi ja muistelevat lapsuuttaan.. Muistelevatko he lapsuuden hyvinä ja lämpiminä muistoina sitä, että kyllä se äiti sitten oli kunnianhimoinen ja kova tekemään uraa ja rahaa. Vai sitä, että äiti oli aina kotona vastaanottamassa koulusta ja illalla laittamassa yöpuulle?
Vaikka henk.koht. ajattelen et semmoista miestä ei olekaan jonka vaimona voisin olla pelkästään kotona, niin arvostan kyllä naisia jotka ovat sn valinnan tehneet. Siinä on jotain paljon terveempää kuin näissä itsekeskeisissä uraohjusajatteluissa ja halussa hallita aina ja kaikki.
Elättäisitkö suurimunaista miestä vuosia?
Minä ihmettelen ap:n miestä. Millaiset arvot hänellä mahtaa olla.
Eihän kukaan muu, kuin sovinisti vangitse vaimonsa kotiin. Ap on selvästi laitostunut. Täysin rahaton ja miehensä varassa.