Maaliskuun '11 tuhertajien kevät
Jospa me maaliskuiset odottelijat siirtyisimme pikkuhiljaa tänne vauvojen puolelle :)
Mites teillä muilla on vauva-arki lähtenyt rullaa?
Täällä ollaan nyt pariviikon iän saavutettu ja hienosti on alku lähtenyt käyntiin. Poika nukkuu tosi hyvin. Komiasti nukutaan öisin putkeen sellasen 4-5 tuntia ainakin eikä pahemmin itkeskele - ainakaan vielä. Nyt aloitettiin D-vitamiinitipat niin saas nähä kuinka pojan maha reagoi niihin.
Painoakin jo ollaan kerrytetty tosi komiasti, syntymäpainohan meidän pojalla oli 3780g niin nyt tällä viikolla kun neuvolassa käytiin niin painoa oli jo tullut 4050g eli komiasti syntymäpaino ohitettu. Pituuttakin oli tullut syntymästä 2,5 cm lisää... eli äkkiä tuntuis kasvavan poika...:)
Ristiäispäivänki ja järjestelyt ollaan aloitettu. Meillä ristiäisiä vietetään 2. pääsiäispäivän eli 25.4.
Täällä siis kaikki hyvin toistaiseksi.
mama*83 ja poika 15 pv
Kommentit (38)
Meillä poika on hereillä yhtä mittaa vaihtelevasti. Aamupäivisin kuitenkin vähemmän mitä iltapäivästä/ illalla. Aamupv:llä ollaan tunti-pari hereillä yhtä soittoo, kun taas iltapvstä/ illalla saatetaan olla neljäkin tuntia hereillä yhtä soittoo. Mutta on myös niitäkin päiviä, kun hädin tuskin jaksetaan olla edes tuntiakaan hereillä ja nukuttais vain.
Meillä on kyllä oikeen pissamies talossa. Vaipan vaihdan kahden-kolmen tunnin välein. Meillä kakat tulee kerran päivässä. Ihan ensimmäisinä viikkoina kakat saattoi tulla kolme neljäkin kertaa päivässä, mutta ei enää. Meillä siis märkiä vaippoja tulee helposti sen 6-7 päivässä. Me kestoillaan, joten sellanen koneellinen vaippapyykkiä tulee joka päivä.
Mulla on nyt selvästi maidon tulo vähentynyt. Nyt olenkin joutunu lähes päivittäin antamaan tissimaidon lisäksi vielä lisämaitoa. Mites teillä muilla, tuleeko teillä maitoa vielä hyvin?
Mulla itellä on huomenna jälkitarkastus ja 2 kk neuvola pojalla on ensi viikon maanantaina. Mielenkiinnolla odottelen jo sitä. Tuntuu, että poika on niin hurjasti kasvanu.
mama*83 & Topias, viikon vajaa 2 kk
mama83: Meillä kakitaan 2-3 krt/pvä. Ja maidosta..mulla tuntuu tulevan ihan hyvin,varsinki ku heruu ni toi hotkii..tää on pisin aika mitä oon näistä 3:mesta imettäny ja ihan kiva kun viimeiseksi jää tää lapsonen. Mistä tietää et maidontulo vähenee? mun tissit tuntuu välillä tyhjiltä,mut kun painaa niin tulee maitoa.. ja nyt on vissiin ollu tiheenimun kausi ku taas on vähän täydemmän tuntuiset.
Mulla jälkitark. ens maanantaina niin samalla näkee paljon mein neiti on kasvanu.kovasti on pyöreet posket ja makkaraa :)
Nyt pitääkin mennä lepää ku tyttö nukkuu partsilla pitkiä unia...palaillaan
ipis ja tyttö 6,5vkoa
Siitä mä tiesin, että nyt maito on loppunut kun poika vain ravistelee päätään ja heruttaa, heruttaa, mutta maitoa ei vain tule. Lopulta pään ravistelu, heruttaminen ja mahoton potkiminen siinä samassa päättyy kauheeseen itkuun. Olen myös ite koittanu puristaa rinnan päästä ja ei sieltä kyllä tulekaan mitään. Sitten otetaan pullosta lisämaitoa niin johan ollaan tyytyväisiä.
Mainitsin eilen tuosta lääkärille jälkitarkastuksen yhteydessä niin hän antoi neuvon, että pitäis sitkeesti vain yrittää imettää, vaikkapa tunnin välein niin siten se maidon tuotanto lisääntyy, kun on "tilausta", mutta taidan tyytyä tähän vanhaan menetelmään ja antaa vain suosiolla sitä lisämaitoa. Sydäntäsärkevää on se kun toinen yrittää ja yrittä imeä, mutta mitään ei tule ja nälkä olisi.
Meillä tekee tota samaa kyllä..se heruttelee mut samalla tilaa sillai vissiin maitoa lisää,koska nyt on taas uhkeet utareet...multa tulee kyllä maitoa. viime yönäkin kävin käsin lypsää toisesta lavuaariin ku kiristi..meillä toi viihtyy välillä melkeen tunnin tissillä ja välillä 10min. Pidemmillä vissiin tilaa sitä maitoa ja saa samalla sitä takamaitoa...
Must tuntuu et mul on välillä metrin nänni ku toi ravistelee ja rähisee tissillä..mut kasvusta päätellen kyllä saa ku ei välttis oo 3h päästäkään kauheen nälkänen?! ja on pullee :D
Tänään olimme 2kk neuvolassa ja poika kasvaa komiaa tahtia. Pituuskäyrillä oltiin ihan omissa sfääreissä, nyt pituutta 60 cm tasan ja paino oli pelkkää vitosta, 5 555g :)
Rota-rokotuskin saatiin suun kautta nesteenä ja sen mausta ei kyllä tykätty yhtään. Äippäkin sai omat pillerinsä mukaan ;)
Mites Teillä muilla kasvetaan/ voidaan?
mama*83 & Topias, päivän vajaa 2kk :)
Täällä oli lopputarkastus 7 vkoa ikää siis.. paino 5390g ja pituus 59cm et hyvin tissillä kasvaa :)
Mekin saatiin rota-rokotus suun kautta... eli kaik hyvin
Ipis ja minde 7vkoa
Käytiin viime viikolla 2kk neuvolassa ja pojan mitat 7675g ja 62,7 cm :D melkoinen jässikkä.ristiäisiä vietettiin 22.5. ja nimeksi tuli Leo Hemmo Olavi.oli ihanat juhlat ja sattui olemaan tosi kesäinen sää.
Eilen olin jälkitarkastuksessa,nyt vaan paprut postiin ja asia on loppuunkäsitelty.pojan lonkatkin todettiin normaaleiksi ultraäänessä,eli kaikki ylimääräinen huoli on nyt historiaa.
Kierukan annan laittaa syksymmällä,kokeilen nyt minipil-pillereitä siihen asti.
Poika syö,nukkuu ja kakkaa :) omat kädet on alkaneet löytyä ja hymyjä+juttelua tulee alinomaan.hedelmäsosetta ollaan maisteltu muutamana päivänä ja hienosti maistuu!seuraavaksi perunaa :)
Miaea & Leo 2kk
Miaea81, onko teillä ollu joku erityinen syy miksi jo näin aikaisin olette alkaneet antaa soseita?
Meillä neuvolassa sanottiin, että vasta 3-4 kk iässä saisi alkaa antaa maidon lisäksi soseita ja pitää aloittaa perunalla. Ja mielellään lähempänä 4 kk kuin 3 kk.
Oletteko te muut jo aloittaneet soseiden syöttämisen? Millaisia soseita olette antaneet?
Ite aattelin aloittaa juhannuksen jälkeen pojalla soseiden maistelun.
mama*83 & Topias 2,5 kk
Joo mäkin ihmettelin et kuin 2kk soseita jo? Ellei tosiaan oo sit syy miks..eihän suolisto oo kehittyny vielä kunnolla?. Mä kanssa tossa 3-4kk alottelen sitten soseet,niin oon noille muillekkin alotellu.
mama*83: mäalottelin noiden muiden kaa maissilla ku on masulle hennompaa,mut ei makeilla ainakaan kannata,koska sit ei maita pottu yms.
Meillä alkanu tasottuu kaikki ja oikeen seurusteleva tyttönen. päivä unia nukutaan joskus 4x 30min mutta yöt nukutaan hyvin edelleen 1 syöttö oikeestaan. Toissa yönä likka nukkui: 21:00 tissille,nukahti ennen 21:30,söi 4 aikaan ja sit 7 aikaan ja ylös 10:00!!! Viime yä olikin levoton,ku ilmeisesti oon syönny likaa ilmaa aiheuttavaa ku liksu alotti pöristelyn ja vääntelehtimisen tosi aikasin.
ristiäiset oli ja meni,kaikki meni täydellisesti. Tyttö vaan hymyili :) nimekseen sai Minttu Emilia.
mut nyt pitää taas mennä tutittelee...
Ipis ja Minttu 2kk
Minäkin aloittelen soseita vasta lähempänä 4kk ikää, mutta jos maito riittää hyvin ylikin niin hyvä, katsotaan sitten.
Elo on tasaista, tyttö hymyilee ja seuraa ympäristöään ja on kaikkiaan hyvin tyytyväinen. Yötkin menee hyvin, nukkuu parhaimmillaan 6h putkeen, sitten syöttö ja jatkaa unia aamuun, jolloin syödään tiheämmin.
Tuli tuossa ihan tippa silmäkulmaan, kun kuulin tällä viikolla "Kun on niin pieni..."-laulun ensimmäistä kertaa, alakerran vauvalla oli ristiäiset... Meillä ei ristiäisiä vietetty, kun ei kuuluta kirkkoon.
Hyvin menee siis kaikenkaikkiaan:) Paitsi nyt vauva itkee, eli syöttämään...
t:vikli ja Mona n. 2kk
Mä oon ihan poikki joteski ku meiän likka ei nuku päivisin ku 30min pätkiä...mitä on tapahtunut,ku joku aika sitten nukkui vaunuissa partsillakin 3-4h! nyt nukkuu 4x 30min pätkiä ja känisee vaan :( tosin yöt menee hienosti että liekkö se syy sitten vähiin uniin päivisin? yöt nukkuu 20:30/21:00-3:00/4:00-syö sit nukkuu 6-7 syö ja noustaan 8-9 aikaan. laskeskelin et ehkä 14h unia tulee vuorokaudessa,must se on aika vähän noin pienelle?? miten teillä muilla?
Ipis ja Minttu tänään 9 vkoa
Ipanapa11: Meillä nukutaan vieläkin loistavasti, niin päivisin kuin öisinkin. Itseasiassa tekisi mieli juuri nyt hyppiä kattoon ja olla muutenkin ihan WOW meiningillä, koska kaksi viime yötä ollaan täällä nukuttu KOKO yö ilman, että oitais herätty aamuyöllä syömään.
Tähän asti on menty niin että mennään yöunille siinä n. klo 21 - 21.30 ja nukutaan aamuyöhön klo 4-5 asti, sitten syöty ja heräilty taas siinä n. klo 6-7 aamulla.
Mutta tosiaan nyt kahtena viimisenä yönä nukuttu koko yö ja herätty vasta aamukuudelta!
Päivisinki nukutaan hyvin. Ekat "pikku aamupäikyt" otetaan siinä n. klo 8-9. Nukutaan sellanen tunnin verran, sitten heräillään ja syödään. Leikitään/ ihmetellään n. tunnin- kaks ja sitten mennäänkin pitkille päikkäreille. Aloitellaan viimeistään siinä puol kakstoista ja nukutaan n. 4h, joskus jopa 5h!
Iltapäivästä jaksetaankin olla hereillä enemmän ja silloin ei pahemmin nukuta, vähän torkutaan, mutta ei mitään pidempiä jaksoja ennen kuin mennäänkin taas yöunille.
Äkkiä kun laskin, niin n. 14,5h tulis meilläkin vuorokaudessa nukuttua + sitten pieniä torkkuiluja iltapäivästä.
Nyt on ollu todella kuumat kelit ja mulle on tuottanutkin päänvaivaa miten pukea poika vaunuihin päikkäreille. Mites te muut puette?
Eilen laitoin vain shortsipuvun päälle äitiyspakkauksesta tulleen vanuhaalarin, en muuta ja kun poika heräs niin oli ihan kuuma/ hikinen.
En oikee tiedä voiko noin pientä antaa nukkua esim. pelkällä bodylla?
Kertokaas mielipiteitä.
mama*83 & Topias 2,5 kk
meillä nukutaa tai on nukuttu koko aika hyvin et 1 syönti yöllä ja seuraava aamulla. Nukkuu siis pääsääntösesti 20:30-21:00 nukkuu ja eka syönti 2-4 aikaan seuraava 5-7 aikaan ja 9.00 ylös,eli unia tulee 12h! Mut päivisin tillottaa melkeen joka pätkän 2h ja sit nukkuu 30min, mut välillä saa hytkytettyä uudelleen ni sit saattaa 2h nukkuu putkeen. Iltasin ottaa niin tarkalleen 30min unet ja ei auta millään saada uudelleen uneen. Saattaa siis valvoo 17-20:30/21:00.
Pukeminen: mulla on nyt Mintulla tunika,leggarit ja ohuet sukat ja koppa niin et lasit auki partsilla,eikä aurinko paisa tohon. ja EI hattua,neukussa sano et ei missään nimes jos vaunuissa on,mut sitten muuten pitää jos auringossa on.
Meillä siis ennen 2kk ikää nukuttiin 3-4h päikkei vaunuissa,mut eipä enää..neukusta sanottiin vaan et ei oo tarve sit ku nukkuu yöt niin hyvin. Ja lisäks sano et jos yöt menee rikkonaiseks,et alkaa syömään tiheemmin,ni soseet kehiin. Meillä siis tissillä mennään täysin..
Ipis ja minde 9vkoa
Mä en tajua et onko tää normaalia et tyttö nukkuu nykyään 3x 30min vaa päiväunia????? sit rutisee ku on väsy jne..mul hajoo pää oikeesti kohta. emmä kerkii ite lepää ollenkaan..muuta kerkii ku syöttää,nukuttaa,syöttää,nukuttaa jne.. mul ois 2 muutakin jonka kans pitäs ehtii touhuu...ahdistaa.. tosin nyt 2 yönä likka ollu melkeen 8h syömätttä,syöny ja sit 3-4h pätkä,syö ja herätään puol 9-9, et siin mieles yöt on hyvät,mut silti musta aika vähän unia päivisin nukkuu???
Ipis ja likka huomena 10 vkoa
Hieman oli neuvolassa mittakäyrät laskeneet, mutta kuitenkin hyvin vauva kasvaa. 3kk mitat siis 62cm ja 5760g. Nukkumiset menee vähän niin sun näin, päiväunia nukutaan ehkä noin kahdesti vuorokaudessa, yhdet pitemmät parin tunnin unet, ja toiset lyhemmät. Yöunille käydään vaihtelevasti klo 19-22 välillä.
Kävin hakemassa Tiny Love aktiivimaton, jolla vauvaa voi pitää selällään. Neuvolassa kehoitettiin pitämään hieman enemmän mahallaan, kun pää oli vielä sen verran painava, että vaappuu mahalla ollessaan. Hieman uskaltaa paremmin pitää vauvaa tuossa leikkimatolla, kun siinä on ne kaaret päällä, niin sisarukset huomioivat sen paremmin, eivätkä jyrää päälle...
Imetyksen rinnalle aloin juhannuksena antaa korviketta. Syynä, että vauva lakkoilee rinnalla enemmän, ja pissavaippoja ei ole tullut kuin 3-4 päivässä. (Liekö noi Liberot sitten niin imukykyisiä?) Mutta siis nyt kun vauva on saanut lisäksi korviketta, niin alkoi heti vaippamäärätkin kasvaa. Vauva on myös tyytyväisempi kuin aiemmin. Epäilen, että tämä on imetyksen lopun alku, niin se on ollut vanhemmillakin sisaruksilla. Mutta tyytyväinen olen, kun sain 3kk täysimettää. Sisaruksia täysimetin ekaa 2kk ja toista 1kk.
Hikistä touhua tämä helle. Sääliksi käy vauvaakin, joka hikoilee päänsä kautta. Sylissä on kuuma, vaunussa on kuuma, sängyssä on kuuma... No, naatitaan nyt sit kuitenkii:)
T:vikli80 ja Mona
6150g ja 61,4cm ollaan mitoiltaan :) pelkällä tisulla mennään edelleen. Syö kerran yössä ja sitten aamusta 6-7 aikaa ja jatkaa aina uniaan...kova tyttö nukkuu öisin kun unia tulee 20:30 (mennää nukutus tisulle) nukahtaa 21:00 ja herää puol 3-4 syömään,sit syödään 6-7 aikaan ja ylös noustaan puol 9- puol 10! päivisin nukutaan miten sattuu,joskus 2x 3min ja joskus 3h yhteensä jotka sisältää yhet pitkät ja 1 lyhyet. Tyttö se on alkanu hekottaa ääneen ja kovasti koittaa jo kääntyä. Kaikki siis mallikkaasti. En tiiä alottaisko soseet ens vkolla ku miehelläki alkaa loma,ku ite tuntuu et kuihtuu kasaan ku kaikki energia menee ku imettää...pitäs koko aika syädä sikana..
Ipis ja minde 3kk ja 1 pvä
Meillä oltiin 3 kk neuvolassa tuossa juhannuksen alla ja mitat olivat 63 cm ja 5960g. Pitkä ja hoikka poika, mutta ei kuulemma liian hoikka.
Rokotusohjelman mukaset rokotuksetkin saatiin ja se taisikin olla pahapaikka, kun niin kova huuto tuli. Sivuoireita ei kuitenkaan tullut, onneksi!
Meillä myös jussina loppui vallan imetys. 3kk meni hyvin, kunnes Topias lakkasi vain imemästä ja sitä myöten maidonki tulo lakkasi. Pullosta ilmeisesti sai helpommin. Nyt siis kasvetaan vallan korvikkeella. Eikä se minua niin haittaa vaikka en enää imetäkkään. Aamuöisin ois kivempi jos vois imettää, ettei tarttis nousta maitoa lämmittelee.
Meillä syödään pääsääntöisesti 3-4h tunnin välein 200 ml ja nukutaankin hyvin. Yöunille mennään siinä klo 20-21 ja nukutaan aina sinne aamuyöhön 4-5. Sitten mukutaan vielä n. tunnin verran kunnes herätään leikkimään ja touhottaan. N. 8-9 aamulla syödään pullo maitoa ja nukahdetaan uudestaan n. tunniksi-pariksi. Sitten taas hetken aikaa leikitään/ touhutaan kunnes viimeistään puolenpäivän aikoihin nukahdetaan "pitkille" päikkäreille ja niitä sitten nukutaanki sen 3-4h.
Iltapäivästä vielä nukutaan n. tunnin ja sitten ollaanki hereillä siihen asti kunnes yöunet alkaa painaa.
Hyvin tuo yksinäänki viihtyy mikäli on joku lelukaari siinä viihdyttämässä mitä ihmetellä. Muute ei tahdo kyllä viihtyä.
mama*83 & Topias 3,5 kk
Viklille: mä luin jostain et 5-7 vaippaa jos menee ni ok. Mä en oikee osaa sanoa monta menee varmaa lähemmäs 7,ku toi rieskoo aika lailla :D
Me ollaan aina vaipan vaihon yhteydessä hierottu ja melkeen heti tulee pieruja ja kakkaa,eli auttaa.
Nyt se herääkin...
pitää mennä...