Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasta ei kasteta kirkkoon. Ovatko kummit tuolloin virallisia?

Vierailija
07.04.2011 |

Jos lasta ei kasteta kirkkoon niin mikä on tuolloin kummien virka? Vai ovat kummit tuolloin vain "kummeja"?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
07.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummit kuuluvat vain kristilliseen kasteeseen. Tietenkin voi jotain aikuista sanoa kummiksi.

Vierailija
2/26 |
07.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummi huolehtii lapsen kristillisestä kasvatuksesta. On siis kirkon oma juttu. Käytännössähän ei eroa kummina ja "kummina" oleminen mitenkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
07.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuolloinko kummeja ei edes kirjata mihinkään asiakirjaan tms.?

Vierailija
4/26 |
07.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuolloinko kummeja ei edes kirjata mihinkään asiakirjaan tms.?

Vierailija
5/26 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

raamatunmukaisia kristillisyyteen kuuluvia asioita.

Vierailija
6/26 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttaa vanhempia lapsen kristillisessä kasvatuksessa joten kirkkoon kuulumattomilla ei kummeja voi olla.

Vierailija
7/26 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole olemassakaan. Kummius ei ole virallista eikä velvoita mihinkään. Sinänsä se on siis yhtä arvokasta ilman kirkkoa ja kirkon kanssa.

Vierailija
8/26 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni jaksaa aina ihmetellä tätä kirkkoon kuulumattomien tarvetta noukkia kuitenkin kristittyjä kirkollisia elementtejä elämän merkkihetkiin.

esim. kun kirkkoon kuulumaton ka uskomtaton kuolee, kirkkoon kuulumattomat ateistikantaiset ja kristinuskoa hömppänä pitävät sukulaiset vaativat papin siunaamaan vainajan ja haluavat hänet siunattuun kirkkomaahan - vaikka eivät usko koko siunaukseen.

Ja nyt ollaan päätetty ettei lasta kasteta kirkkoon eikä hän saa kastetta, mutt halutaan KUMMI - joka kuuluu nimenomaan siihen kristinuskoon, luterilaisuuteen ja vauvakasteeseen, jonka tehtävä luterilaisessa uskontokunnassa on lapsen kristillisen kasvun tukeminen ym.

Hohhoijaa. koettakaa päättää mitä mieltä olette, nyt olette vain "haaleita".

Ihan samaa minäkin olen miettinyt ja olen täysin samaa mieltä kanssasi.

Vierailija
9/26 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös elementtejä pakanallisuudesta, esim joulun. Mitenkä se on selitettävissä?

Vierailija
10/26 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lasta ei kasteta kirkkoon niin mikä on tuolloin kummien virka? Vai ovat kummit tuolloin vain "kummeja"?

Vierailija
11/26 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös elementtejä pakanallisuudesta, esim joulun. Mitenkä se on selitettävissä?

joululahjoja ja tonttuja. Ei kristinusko ole joulua ominut. Aikoinaan vaan läntisessä maailmassa on yhdistetty kristillinen joulu ja perinteinen talven pakanajuhla lahjoineen. Vai onko Jeesus pakanallinen hahmo?

Vierailija
12/26 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole olemassakaan. Kummius ei ole virallista eikä velvoita mihinkään. Sinänsä se on siis yhtä arvokasta ilman kirkkoa ja kirkon kanssa.

saa kummitodistuksen.

Vierailija
13/26 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristinukso on ominut sen itselleen. Ihan ilman tonttujakaan se ei ole alunperin kirkollinen juttu. Jeesus ei syntynyt siihen aikaan vuodesta eikä Raamatussa puhuta joulusta mitään.

Vierailija
14/26 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummit oikein huolehtivat siitä kristillisestä kasvatuksesta? Useimmat taitavat vain haluta lapsilleen sen aikuisystävän ts. varahoitajan ja lahjojenantajan.

Itse en muuten ole koskaan kuulunut kirkkoon enkä ymmärrä noita nimenantojuhliakaan. Minulle on ollut itsestäänselvää, että lapsillani on ollut nimi sillä hetkellä kun olen heidät syliini saanut. He ovat olleet omia omannimisiä persooniaan heti syntymästään ilman mitään riittejä.

Vierailija
15/26 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hankkia kastamattomalle lapselle liuta "kummeja". Itse en ole kovinkaan uskonnollinen ihminen, mutta kastakoot sitten lapsensa, jos kummitkin haluaa. Itse en ole/enkä aio suostua "kummiksi" yhdellekään lapselle.

Vierailija
16/26 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tolloja,jotka aina jaksavat ihmetellä sitä,että jotkut vain tekevät erilaisia elämänvalintoja kuin toiset. Mitä se on keltään pois,jos lapsi saa nimenantojuhlat? Eikö uskontokuntiin kuulumattomilla ole oikeus juhlia lapsen syntymään yhdessä ystävien ja sukulaisten kanssa,jos niin haluavat. Ja jos joku haluaa lapsille "epävirallisia" kummeja, niin miksi ihmeessä ei. Kummiushan on täysin maallistunut tapa, jolla lapsen elämään halutaan mukaan muutamia vanhemmille tärkeitä ihmisiä.

Kaikkea sitä ihmiset jaksaa paheksua, rasittavan pikkusieluista porukkaa.

Vierailija
17/26 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole uskonnollinen, en kuulu mihinkään uskontokuntaan eikä lapsenikaan kuulu, silti lapsellakin on kummi.

Vierailija
18/26 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasteen yksi merkitys on se, että siinä liitytään kirkkoon. Ei voida kastaa ilman, että liittyy kirkkoon.

Nimenantojuhla on eri. Silloin lapsi on vain ilmoitettu väestörekisteriin, eikä kummeja merkitä mihinkään rekisteriin.

Vierailija
19/26 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eihän sillä varmaan ole mitään väliä? Eihän se virallisuus tuo kummiuteen mitään lisää, kyse on kuitenkin aina vain perinteestä ja vapaaehtoisesta toiminnasta.

Vierailija
20/26 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voiko sitä sitten edes sanoa olevansa kummi jos ei kerta kuitenkaan ole? Mikä idea sitten edes ottaa mitään "kummeja"?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi