KESÄKERTUT keskiviikkoa
Kommentit (37)
Tänään se iski... Kamala väsymys!!! Miten tästä selviää hengissä?
Töihin pitäs lähtee ja oon ihan pihalla ku väsyttää niin paljon. Vastahan mä heräsin. Toivottavsti sitä vähän edes piristyy matkalla.
Joku se sanokin että kannattee pestä vessa ja jääkaappi nyt ennen ku alkaa pahoinvointi. Kiitos vinkistä! Tuumasta toimeen ja pesin jo vessan lattiasta kattoon : )
Keittiön ajattelin vielä ottaa viimosen päälle huomenna kun on vapaapäivä. Tuntuu vaan et kohta tulee tuo pahoinvointi tännekkin joten jos siivoilen ni se on tehtävä nyt. Saattaapa olla ettei tee muutamaan viikkoon kohta mieli pestä yökköjä paikkoja.
Vihdoinkin alkoi 6. raskausviikko. Kamalan hitaasti menee nää alkuviikot. Miten sitä jaksaa odottaa?
Jep jep, mutta pidemmittä jaaritteluitta. Töihin käy matka....
Soffu rv 5+0
Piti ihan käydä oma vitamiinipurkki hakee ja lukee...Nimittäin terkka sano et voisit alottaa d-vitamiinin,mutta tietämättäni söinkin jo..Multitabseja ostin samana päivänä ku raskaustestin...
Meillä täällä ei ainakaan oo mitään tiettyä aikaa millon ottavat " asiakkaaks" uusiks.Sillon ku soitin pari viikkoo sitte,aukas jo koneelle mulle sivut ku epäröin noiden viikkojen suhteen...
Aivan ihana oli se vau`kirjan vauvan odotus äidille/isälle,vaik samat asiathan siinä on mitä muissaki oppaissa. Nyt oli kohta " mitä ruoka-aineita tulisi välttää" lyhentyny aika hurjasti.Ja lisänä oli tullu poronliha
-->VOI OLLA radioaktiivista... Mut aiemminhan varoteltiin maksaruuista,nyt ei puhuta mitään... Onko teillä millanen käsitys...? Vai kohtuudella? Se nimittäin on mun ihan ehoton lemppari.....
Esikoisen aikaan olin hirveen tarkka,ja podin huonoo omaatuntoo yhen yrttitee-kupposen takia viikko- jos en kuukauskitolkulla ku en tienny siinä vaiheessa... Jos nyt ottas vähä rennommin......
Ihana ilma tuolla ulkona,tuntu oikein miten happi jytisi sisään....
suhmura yhä 7+6
Ite kuulun sarjaan huolettomat noitten ruokajuttujen suhteen: Kolme raskautta on sujunut hyvin ja terveitä, eläväisiä pojankosseja syntyny ilman suurempaa ruokien kanssa sehlaamista. Terve maalaisjärki, käsihygienia ja kohtuus kaikessa lienee paras niin itelle kuin vauvalleki!
Örkky olo jatkuu ja illaksi pitäs jälleen selvitä kouluun. Huimaa ja väsyttää ja alavatsakipu jatkuu.
Terveydenhoitaja pisti tylyt, kun soitin kivusta: " Kun ei sulla vielä oo kaheksaa vkoakaan täynnä, niin voihan se hyvinki mennä kesken. Soittele, jos et tarvitsekaan sitä ensvkon neuvolaa."
Ens vkolla ois ensimmäinen nla, eivät siis meilläpäin ota ennen rv kaheksaa. Jäi siitä terkasta vähän ontto olo. Mies vain sanoo, että otetaan rauhallisesti, voihan se olla kohdun kasvukipuja kun ei vuotoa oo. Täytynee ajatella niin.
Rupeanpa lämmittelemään iltasapuskaa itelleni ja lähen opiskelemaan. Mies jääki laittelemaan ruokaa sitte poitsujen kanssa. En jaksa etes aatella ruuanlaiitoa ja kaikkia niitä ällöjä hajuja.
Voimisia kaikille! :)
M 7+6
no onhan noita vältettäviä ruoka-aineita kertynyt, jos vielä tulee uusia aina silloin tällöin. Kalastakin luin jotain rajoituksia, mutta unohdin saman tien, koska aika harvoin teen kalaruokaa ja silloinkin yleensä allaskasvatettua lohta, jossa ei pitoisuuksia pitäisi pahemmin olla...
Pinaattia kai kehotetaan syömään kohtuudella sen nitraatin takia. Nitraattiahan on makkaroissakin ja kuulemma myös kasvihuonelitkuissa kasvatetuissa salaateissa mitattu. Verenpainetta kai nostaa...? Maksa oli A-vitamiinin (+mahd.myrkkykertymien?) takia...
Kaipa se kultainen keskitie on paras... ei ylenmäärin pinaattia tai tietentahtoen pitkään kaupan hyllyllä seisseitä juustoja. Eihän suolaistakaan tai rasvaista kuuluisi syödä, mut minkäs tekee, jos pahoinvointi antaa myöten vaan jätskille ja sipseille ja popcornille ja salmiakille... Kyl minä olen antanut itselleni luvan pariin salmiakkinamuun päivässä, jos se tuntuu oloa helpottavan. Mut kyl sekin sitä verenpainetta kuulemma aika äkkiä nostaa, jos paljon syö. Kolmannessa raskaudessa kun kohosi verenpaine, lääkäri heti haastatteli milloin viimeksi olen syönyt salmiakkia (esim. jos olisin pari pv sisällä syönyt, olisi voinut vaikuttaa mittaustulokseen)...
Lääketiedekin muuttuu koko ajan ja varmaan myös nää raskausajan suositukset... Voi olla, että osa munkin tiedoista on jo aataminaikuisia. Aatelkaas, reilu 30v sitten suositeltiin neuvolassa antamaan appelsiinimehua (muistaakseni)4kk vauvalle!
Anteeksi, kun en mitenkään muista millä nimimerkillä mitäkin kirjoituksia on ollut niin vastaan vaan tälleen yleisesti.
Noista vitamiineista. Mie kans aloitin vitamiinien syönnin jo ennen raskautta. Kerroin, että raskautta yritellään ja myyjän suostuttamana ostin semmoisen kuin -vitalia multi total-. Tässä on d-vitamiinia vain toi 5 ja raskaana olevien ja imettävien pitäisi syödä näiden vuoden pimeimpien kuukausien aikana puolet enemmän. Näin mun imettävä ystävä minua opasti ja siksi olen ostanut d-vitamiinia vielä erikseen. Sitä piti kai syödä tuonne maaliskuun loppuun. Lisäksi syön vielä kalkkia. En tiedä kyllä tarvitsisinko sitä, koska kuitenkin juon maitoa. Täytyy varmaan tarkistaa neuvolasta.
Jos tuo on totta, että 8 viikolla olo on pahimmillaan, voisin kyllä allekirjoittaa sen. Nyt mennään 8+3 ja joka aamu täytyy oksentaa ja olo on aika syvältä aamusta iltaan. Mutta yritän ajatella positiivisesti, että 12 viikon täyttyessä oksentaminen olisi historiaa, tiedä sitten...
Mie itse varasin neuvolan jo seuraavalla viikolla ko testi näytti plussaa. Minusta siitä ei ole mitään haittaa, että varaa ajan ajoissa. Mullekin tuo aika annettiin vasta muutaman viikon päähän. Eli olen nyt pe menossa ekaan neuvolaan ja rv on silloin 8+5. Helpompi ehkä löytää sopiva aika, kun soittaa ajoissa tai näin minä ainakin ajattelin.
Mie olen toistaiseksi ollut aika rauhallinen, eikä mikään asia ole aiheuttanut pahempaa hysteriaa. Jos tässä alkaa miettiä kaikkea listeriaa, lintuinfluenssaa ja keskenmenoja niin pää leviää. Ajattelin, että asiat menee vaan omalla painollaan. Maalaisjärki vain käteen asiassa kuin asiassa. Tietysti tuo keskenmeno on asia, joka voi tapahtua, mutta mie olen siihenkin yrittänyt suhtautua niin, että se ei vaan ole minun käsissä. Jos masuasukilla ei ole asiat hyvin niin sitten luonto hoitaa asian sillä tavalla. En voi vaikuttaa asiaan pelkäämällä sitä etukäteen hirveästi. Mutta varmasti tässä raskauden aikana tullaan vielä elämään melkoista tunteiden vuoristorataa enkä aina ole näin rauhallisella mielellä kuin nyt.
Olen vähän pyrkinyt miettimään, minkä verran karkkia nyt syön, koska aina olen syönyt sitä liikaa. Nyt se ei ole vielä osoittanut ongelmaksi, ko sitä ei yksinkertaisesti tee edes mieli. Kaapissa on aina jotain karkkia, mitä yritän syödä silloin, kun on tosi paha olo ja mikään ei maistu. Määrät on kyllä tällähetkellä tosi pieniä, mitä karkkia syön. Salmiakkia saa kuitenkin päivässä syödä n. 50mg, joten en aio lopettaa täysin sen syömistä. Tällä hetkellä kun muutenkin salmiakin syönti auttaa huonoon oloon varmaan parhaiten. Sitten kun ruokahalu palaa normaaliksi, voi kai miettiä tarkemmin, että söisi mahdollisimman terveellisesti. Nyt lähinnä sitä, mitä milloinkin saattaa.
Hyvää päiväjatkoa Kerttuset!
Nearoosa 8+3
Tiedätkö, mikä oli sen multivitan nimi, jota sai syödä raskausaikana? Edellistä odottaessani niitä oli 2 versiota, toinen A-vitamiinilla toinen ilman... Miten sen A-vitamiinin kanssa nykyään on suositukset? Onko multitabs ilman A:ta?
Minäkin nyt kerrankin kirjoittelen hieman kuulumisia, yleensä kun tulee vaan luettua juttuja... Toisin sanoen aika on rajallista, mies on aina työssä ja poika (1,5v) ei viihdy. Siispä nörtteily jää aina tähän päikkyaikaan ja silloin kun tarttis saada muutakin aikaseks...
Kuulostaa kamalalta nuo teidän pahoin voinnit, itsellä ei onneksi ole oksettanut, ei vaan tee mitään mieli ja eilen aamulla oli työn takana, että sain syötyä. Aluksi kun veteli pari satsumaa, niin olo helpottui sen verran, että pystyi ajattelemaan leipää... Eipä ollut edellisenkään raskauden aikana onneksi sen kummempaa...
Minäkin luotan tuohon perushygieniaan, käsiä pestään ruokaa tehdessä vähän väliä ja normaalistikin ulkoa tultua ja jos johonkin " oikeesti" likaseen koskee... Ruokien osalta vältän oikeastaan niitä mitä suositellaan, ei kyl ole vaikeeta: esim maksaan ja pinaattiin en koskis muutenkaan, homejuustoja käytän lähinnä pizzaan... Meillä kun syödään tavallista kotiruokaa, ainoastaan erinäiset mieliteot iltaisin haittaa, mut kun ei tuo niitä kaupasta, niin ei tule syötyä. =)
Neuvolaan olen yrittänyt soittaa viikon ajan, aina on varattua tmv... Maanantain olivat palaverissa ja tänään koulutuksessa, enkä tiennyt puhelintunnin ajankohtaa. Tänään vaihteenhoitaja ystävällisesti kertoi, koska puhelintunti on ja varoitti, etteivät ole sit taas perjantainakaan paikalla... Noh, jos huomenna sais sen verran aikaseks, vaikka kahdeksannen raskausviikon kunniaks!!! =)
Vatsakin tuntuu jo hieman pömpöttävän, vai olisiko vain toiveajattelua... Kuten joku mainitsikin jo; kylläpä nämä alkuviikot menevätkin hitaasti!!!
-Pöhköfantti rv 6+6
Hei kaikille!
Olen välillä kirjoitellut johonkin pinoon, mutta esittelen nyt itseni. Olen 26v odottaja Etelä-Suomesta. Perheeseen kuuluu mies 25 ja koira. Esikoista odotan. Työelämässä olen. Plussasin jotain kuukausi sitten ja sen jälkeen on aika todella madellut. Vielä pitäisi odottaa kuukausi ennen kuin pääsen töissä kertomaan, että jään äippälomalle. Kävin maanantaina hakemassa kaverilta joitakin vauvanvaatteita ja myöhemmin saan lisää kaikkia vauvajuttuja! Ihanaa!
Huomenna on eka neuvola ja alkuraskauden ultra. Jännittää, mutta tällä hetkellä mulla on aika varma olo tästä raskaudesta. Laskettu aika on 5.6 ja Hyvinkäällä synnytän.
Lydia (8+3)
on vitamiiniseos jota minä syön. Se on tarkoitettu raskaana oleville ja imettäville naisille. Siinä on mm divit, rautaa, ja kalsiumia, ja foolihappoa. Niitä pitää vain ottaa 2 päivässä. Lisärautaa tulen varmaan vielä tarvitsemaan.
Multitabseissa on kuulema A-vit sen verran vähän, ettei sillä ole merkitystä. Apteekissa sanoivat näin, kun etsin sopivaa vitamiiniprukkia esikoista odottaessa. En kyllä siltikään sitä ottanut.
flunssa iski meittiin :(
ei oo kivaa ei :(
alaselkäkin ihan pirun kipee..ekassa raskaudessa tuli niin kipeex töissä jo pelkästä istumisesta että sain aina viikon sairaslomaa minkä sitten vietin kotona sohvalla maaten...
ei pystynyt edes imuroimaan... ja tää oli siis ihan näillä alkuvaiheilla kans.
laitampa tähänkin linkin tonne yahoon postituslistalle jos joku ei vielä ole sinne löytänyt :)
siellä pääsee sitten vähän kivemmin puhumaan aroistakin asioista
http://groups.yahoo.com/group/kesamasut/
tänään ei varmaan enää kerkee tänne kirjottelemaan mutta katellaan taas huomenna (ultraa odotellessa 10.11)
terguin: krisse ja tytöt -02 ja -04 +masu rv?
Olen taas vissiin herkällä päällä... soitin naistenpolille ilmoittaakseni että olen raskaana. Ja sainpa sitten todella kylmällä nipotusäänellä vastauksen että se ei voi olla mahdollista koska labra testi näytti negaa (itse sitten huomautin että se oli otettu puolitoista viikkoa sitten, jonka jälkeen olen tehnyt kaksi plussa testiä kotitestillä) ja jäkätystä siitä että aloitimme liian aikaisin yrityksen kun se HCG pitäisi testata vielä ensikuussa.... No huomenna menen sitten uuteen HCG testiin. Sanoi sitten vain että täytyyhän sitä sitten seurata jos olet sen perusteella raskaana.
Tuli tosi paha mieli...
Joku kysyi että syöttekö salmiakkia ja tuossahan on jo vissiin puolipussia panttereita mennyt ...nam.
RV 4+6
Olenpa tänään sekä toukokuinen että kesäkuinen (siksi tämä melkein sama viesti molempiin pinoihin.) Kun on LA kuunvaihteessa, niin on tämä palstailukin eri pinojen välillä keikkumista. Kahden kuukausipinon lisäksi kirjoittelen vielä aika paljon tuonne kuumepuolellekin, jonne meille syntyi aika kiva Syyssäde-porukka yritysaikana. Eivät onneksi ole potkaisseet pois plussannuttakaan. ;)
Mitäs sanotte, olenko ihan hörhö panikoitsija, kun varasin äsken jo toisen alkuraskauden ultran?? (Sanokaa vaan, en suutu! ;)
Lääkäri jätti viime kerralla auki, kannattaisiko tilanne tsekata uudestaan, mutta sanoi kyllä, että voidaan odotella 12. viikon virallista ultraakin, jos kärsivällisyys riittää. Ei oikein tunnu riittävän... Sikiö oli silloin oikeassa paikassa ja syke näkyi, mutta koko vastasi kaksi viikkoa pienempää, eli 6, kun olisi pitänyt olla 8.
Toinen huoleni on tuhruvuoto, jota on jatkunut silloin tällöin jo pari viikkoa eli se alkoi vähän ennen ekaa ar-ultraa. Vuoto on kyllä varsin pientä, ja juuri sitä ruskeaa tai vaaleanpunaista, josta ei periaatteessa pitäisi huolestua.
ANTEEKSI teille, jotka voitte tosi huonosti: ei varmaan kuulosta fiksulta, mutta mä TOIVOISIN, että mulla olisi huono olo. Tai selvästi kasvanut kohtu tai edes omituisia mielihaluja, mutta olo on varsin normaali ja välillä herää epäilys, että olenko kuvitellut kaiken. (Ja se kohdun pirulainenkin niin taakse päin kallistunut kuulemma, että ties koska rupeaa näkymään tämä raskaus! ;) Eli ei ole vielä lähellekään äitiyshousujen tarvetta täällä. Mun selvin raskausoire taitaa olla tämä ylimääräinen hötkyily ja panikointi.
KIITOS KAUNIS palstakaverit, kun sain tilittää!
t. K. rv 9-10?
Mikähän tässä elämässä on oikeasti tärkeätä..? Se että lapsi ilmoittaa tulostaan, vai se, että kaikki labratestit tehdään sovitussa järjestyksessä?
Pidä lippu korkealla ja paljon onnea odotukseesi!
K@isa, en yhtään ihmettele, että haluat käydä vielä uudestaan ultrassa. Varmaan minäkin kävisin, jos olisin sinä. Niin, jokos sinulla oli aika varattuna? Toivottavasti kaikki on kunnossa!!!
Itsellä ollut hieman apea mieliala. Kai se osittain johtuu siitä, että olen väsynyt ja tunnen itseni kamalan saamattomaksi. Onnellinen olen kyllä tuosta väsymyksestä. Tosi sikeästi olen kaikki yöt nukkunut ja aikaisemmin rupean nukkumaan kuin normaalisti. Rintojakin tosi kivasti nipisteli kaupungissa ollessa.
Kaupunkiin mentiin tyttöjen kanssa ihan sen takia, että saatais pojan huoneen seiniin maalit, mutta enhän minä vielä osannutkaan päättää, vaan tulin vaan noitten värikarttojen kanssa kotiin. Mies aikoi huomenna ostaa. Olisin innolla rupeamassa maalaamaan. Saisin ihan muuta tekemistä ja ajattelemista. Kovasti tekisi mieli ommellakin jotain. Pojan huoneeseen ompelin viime su:na verhot. Tänään kävin katselemassa tyttöjenkin huoneeseen verhokangasta, mutta en löytänyt mitään kivaa. Olen aika tumpelo käsitöissä, mutta joskus tekisi mieli ommella jotain. Mahdolliselle vauvallekaan ei tarvii mitään, kun neljän jäljiltä on niin paljon kaikkea. Tietysti mä voisin ommella pojalle sänkypeiton sitten kun seinät on maalattu, että osaa valita oikean värin.
Painonvartijoiden espanjalainen kanapata porisee hellalla. Kova nälkä jo onkin. Painonvartijoiden pisteitä laskemalla laihdutin reilussa kuukaudessa 5 kg. Lisäksi aloitin aktiivisen liikkumisen, mutta nyt nuo kaikki jäi. Laihduttaa en raskaana ollessa aio ja jumppaan ei tee mieli lähteä, kun edellisissä raskauksissa on helposti ruvennut silmissä mustenemaan, siis jumpassa, joten ei oikein ole intoa. Toivottavasti mulla tuo masu nyt vaan kasvaisi tästä lähtien, mutta toisen henkilön toimesta. Se olis tavoite ;-).
Ninnille tsemppiä!
neronja rv5+1
Kiitos lohdutuksesta! Vähän lohduttaa ikävän olon kanssa, kun on toivoa, että tästä jotain seuraisikin... Itsekin jo odottelen, että pääsisin ultraan, mutta odottelen kutsua polilta.
synnytyksen jälkeen (ja mahd. seuraavissa raskauksissa) olet ihan onnellinen, jos mahasi ei ole mahdottomia joutunut venymään. Eikä tarvi niin paljon vaivata päätään äitiysvaatteilla. Minä olen käyttänyt lähinnä tavallisia vaatteita, housut jotain joustavaa materiaalia ja koko XL, hyvin menee, ja voi löytyä ihan kivojakin. Nykyisin kai paremmin löytyy valinnanvaraa, mutta muutama vuosi sitten ei äitiyspuolelta löytynyt kuin prässättyjä virkahousuja...
K@isa:
ANTEEKSI teille, jotka voitte tosi huonosti: ei varmaan kuulosta fiksulta, mutta mä TOIVOISIN, että mulla olisi huono olo. Tai selvästi kasvanut kohtu tai edes omituisia mielihaluja, mutta olo on varsin normaali ja välillä herää epäilys, että olenko kuvitellut kaiken. (Ja se kohdun pirulainenkin niin taakse päin kallistunut kuulemma, että ties koska rupeaa näkymään tämä raskaus! ;) Eli ei ole vielä lähellekään äitiyshousujen tarvetta täällä. Mun selvin raskausoire taitaa olla tämä ylimääräinen hötkyily ja panikointi.
kävin tänään sielä ultrassa yksityisellä. Ultrassa näkyi yksi elävä sikiö ja yksi lytistynyt ruskuaispussi.Eli on ollut tulossa kaksi mutta toinen vaan on alkanut kehittymään.
Sikiön mitta olivat 19mm eli se vastaa viikkoja 8+3. Eli paljon vähemmän kun ne sai neuvolassa. Rv 12+5 olis nyt niiden mukaan.
Muutenkin tällä tyypillä oli kaikki kunnossa. Nyt pitää vain pitää sormet ja varpaat ristissä että saamme pitää tämän kaverin.
Lilli81 8+3
Taas piti vitamiinipurkki kaivaa kaapista.Epäilys rupes iskee sen A-vitamiinin takia.Mut lukihan siinä raskauden ja imetyksen aikana,mut myös et " muita A- ja D-vitamiineja sisältäviä valmisteita ei pidä käyttää samanaikaisesti"
Sitä ei voi uskoo miten ihanaa on ku tekee mieli paahtoleipää! Ihan yhtäkkiä tuli ja METVURSTI päälle vielä...Viime viikolla(kohan) metvurstin haju yökötti aikamoisesti.... Eli mandariinejen lisäks muutaki...
Nyt jos keskittys perhe-elämäänki välillä....
suhmura
Ihanaa lilli81, että selvis tuo sun rv ja että sieltä löytyi elävä sikiö. =)
Minä sitten oksensin sen pinaattikeiton ulos heti lautasellisen syötyäni.. Tää on mun kolmas raskaus ja ensimmäinen oksennus ikinä raskaana ollessani. Toivottavasti jääkin tuohon yhteen. Ei kyllä tee mieli mitään. Ruisleipää vedin tuossa pari ja se on onneksi pysyny sisällä. Mies kävi ostaan juustosnakseja meille illaksi, jos kokeilis mitä ne tekee ololle.
Mutta seuraan suhmuran esimerkkiä ja menen viettämään laatuaikaa perheen parissa! ;)
mirju 6+3
Moi!
Joo, tosiaan palelee aikas paljon eikä tuo kylmä ilmakaan auta asiaa:-( Toivottavasti tämä ei kestä koko aikaa. Joku kirjoitti yrttiteestä ja ettei se sopisi raskaana olevalle, niin onko näin ja miksi? Mullakin kolman lapsi tulossa, enkä ole ennen oikeastaan osannut kaikkea edes vältellä. Nyt on jotenkin tarkemman oloinen kaikessa ja myös raskauden onnistuminen huolestuttaa enemmän kuin ennen.
Sain muuten ekan ultran vasta joulukuun alkuun ja nyt kyllä tuntuu odottavan aika pitkältä... Ajattelinkin että josko kävisin tässä välissä yksityisellä. No, katotaan nyt miltä se mieli alkaa tuntua!
Vointeja kaikille!
Suvetar
Heips!
No ei täälä bakteerikammo iskenyt kun en aikaisemminkaan ole mikään desifiointaine kädessä ole siivoskellut ... että ihan normaalia bakteerikantaa tuleva vauvaa taitaa saada =D Mutta että noista juustoista.. satuin katsomaan juuri yks päivä noita valmistusmaita ja kyllä jää mulla mozzarellat ja fetat ja leipäjuustotkin hyllyyn... kaikkea saksasta italiaan oli tarjolla.. no leipäjuusto vissiin suomalaista mutta takaako sekään mitään.. samoin maksaruokien välttely onnistuu vaikka tykkään syödä niitä =)
tänään ollu hiukka etovampi olo, joskin korjaantunu vettä lipittämällä =) painokin hieman laskenu parin päivän takaisesta.. tais anopin herkkupadat tuoda hetkellisen painon nousun kun ei tässä 6+5 rv:llä paljon painon pitäis nousta vielä..