Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

**LOKALAHJAT KESKELLÄ VIIKKOA 26.10.05**

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
26.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatella, vielä pari viikkoa sitten joka päivä monta kertaa täällä pyörin kuulumisia lukemassa/kirjoittelemassa ja nyt ei ehdi millään kuin joskus... Voi kun on taas paljon vauvoja syntynyt, PALJON ONNEA JA KIVAA VAUVA ARKEA KAIKILLE!!

Meillä menee oikein loistavasti, vauva heräilee kerran yössä syömään n. kahen kolmen aikaan. Se vaan nukkuu, syö ja paskoo. Ihanan kiltti vauva. Th tulee perjantaina ekan kerran punnitsemaan. Ei yhtään nappaa et se akka tulee meille, vali vali mun painosta ym. Ja kun vauva oli iso melkein 5 kiloinen ni sekin on mun vika. Vaikkei musta siinä mitään, toiset on isoja ja piste. No mies on kotona silloin ja saa kyllä sanottua jos alkaa liiaksi haukkumaan mua.

Mulla kivasti paino tippunut, nyt jo 17kg, et enää 4 kiloa lähtöpainoon ja siitä haluan vielä 10 kg pois. Alkaa ottaa päähän kun ei vanhat vaatteet mee päälle. Olen päättänyt et ens kesään mennessä olen vanhoissa mitoissa(siis n.5vuotta sitten).

Voikaahan hyvin ja suppareita kaikille niitä toivoville.

annu ja pikkumies 9 vrk

Vierailija
2/31 |
26.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tänne käypi meitsin tie.

Paljon onnea vauvan saaneet: QOF, Kaisa ja Annu!!!

Tuli tuossa käytyä ulkoilemassa KYLMÄSSÄ säässä. Tuulee ja on semmonen 5 astetta pakkasta, hemmetin kylmä siis! Mimmosethan ilmat ne on sitten parin viikon kuluttua, kun itse tulee vauvan kanssa kotiin sairaalasta...tuumailen vain, että onkohan mulla ihan väärä varustus tuolla vauvan kassissa. Täytyy laittaa peittoa tuohon esille, että mies hoksaa ottaa mukaan, jos vaikka kovakin pakkanen sattuu olemaan.

[b]KIELO[/b]: Mun mies on kans äärimmäisen hidas lähtijä! Mutta täytyy kyllä nyt sanoa, että lapsen tulon myötä on reippautta tullut. Hän kuletti tyttöä tarhaan (ja minä hain), joten pakosti oppi sen, mihin kellon aikaan on aivan pakko olla jo menossa. Siispä osaa jo varautua ja laittaa kelloaankin soimaan aikaisemmin ;)). Nykyisin on työpaikalla aina ensimmäisenä, jos vuoromiehiä ei lasketa mukaan. Lapsi opettaa ;-))).

Tulpan tulo on sitten loppunut, joten hyvästit hyvät merkit :-( !!! Mutta se on varmaa, että ennen jouluaattoa mullakin on vauva sylissä =).

*Vallu*

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
26.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäis varmaan ruokaa laittaa, mut ku ei jaksais tekis mieli vaan nukkua. Tyttö taas viimeyönä tuntui tukehtuvan yskäänsä. Hassu et päivällä se ei niin kauheesti yski, mut öisin sit senkin edestä.

Meillä mies taas lähtee niin nopeasti, et välillä en itse ehdi edes sängystä nousta. Se on suurinpiirtein n. 10 minuutissa autossa jo menossa siitä ku kello on soinu. Mä en itse pääse mihinkään ennenku olen juonu kahvia ja istunu sen puolisen tuntia.

Pitänee pyytää terkkaria ottamaan hemppa perjantaina. Varmaan on tippunu ku olo on tälläinen. Eihän se ollu pari viikkoa sitten kun sen 102 suoraan suonesta otettuna.

kai mun on pakkko mennä laittaa ruokaa, ku on kuitenki kolme nälkäistä kohta kiljumassa.

Vierailija
4/31 |
26.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin vihdoin koneen ääreen ilmoittautumaan!

Eli pikku-räikkönen päätti tulla maailmaan la-su yönä, yhteensä koko touhussa meni vain pari hassua tuntia.. Kymmentä yli kaksi meni vedet ja ipana oli sylissä 04.39.. Ponnistusvaihe kesti vain 14 minuuttia!!

Liekö sillä saunomisella ollut sittenkin vaikutusta...

Kotiin päästiin jo eilen aamupäivästä kun kaikki oli kohdallaan.

Paljon onnea myös muille nyytin lunastaneille!! Ja paljon suppareita vielä odottaville!!

Outi ja " Pikku-Räikkönen" 4 pv

Vierailija
5/31 |
26.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nyt näyttää lupaavalta,kohdunkaula oli hävinnyt ja kohdunsuu auki,painoarvio oli 3700,aika hyvä kun esikoinen paino 3715.mutta parasta täs on se et supistelee napakasti 6-10 min välein jo puol yhdestä saakka.ja kestoltaan 10-30 s.toivon vaan et pääsis tänään lähtee takas!

ihanaa kun ootte pitäny peukkuja,nyt on kyl niin omaa napaa,mut ymmärrätte varmaan,kaikille suppareita oikein paljon!

hennajo!ilmoittele vain tänne jos tää nyt tulee ja tuu ite perässä mahd. pian!

Vierailija
6/31 |
26.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestänikin tosi turhamaista tällaisesta napista, kun voi tapahtua miljoonia paljon vakavampia asioita, mutta miksi nyt vielä piti tulla?! Ja parasta tässä on, että just huomasin toisenkin! Ei ollut aamulla vielä.. voi damn! Tainnu vauva lähtä tuleen alaspäin oikein vauhdilla (?). Mikähän siinäkin tosiaan on, ettei näitä osaa oikein ajatella kuin kunniamerkkeinä? Nehän on merkkejä siitä, että on luonut uutta elämää ja kantanut sitä sisällään 9 kuukautta!

Mutta se omasta navasta! Tai oikeastaan nahasta.

QOF, KAISA JA OUTI-KAARINA: hirveästi onnitteluhaleja vauvojen johdosta! Ihanaa!

NINNULI: Nimpparionnittelut!

TYTTILII: kuulostais sulla olevan lähtö käsillä. Paljon tsemppiä synnytykseen!

ANNU: ompas sulla kilot karisseet urakalla. Lähtis itelläkin yhtä nopeaa. Mulla kans ois yli 10 ylimääräistä kiloa karistettavana senkin jälkeen kun olen siinä painossa kuin ennen raskautta. Pilates-dvd oottaa tuolla kaapissa, että otan sen käyttöön.. oli jo kyllä ennen raskauttakin, mutta kun ei oikein ollut aikaa ja ja .. kröhöm :/ Nyt pitää aloittaa se harrastus ja vaunujen kanssa reippailu. Kunhan tuo iilimato nyt tulis ulos.

VALLU: olen täällä kädet ristissä, että meidänkin ukko ryhdistyis lapsen tulon myötä. Toivoa sopii..

Kielo 39+3

Vierailija
7/31 |
26.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

OUTI-KAARINALLE ja QOF:lle ONNITTELUT vauvoista!!!

Myös TYTTILIILLE tsemppiä suppareille!!!!

Neuvolassa tuli käytyä ja sain sitten viikon päähän ajan yliaikaskontrolliin!!! Elikkä enään viikko ja sit mä ainaskin nään tän asukin...kylläkin vaan ultralla ,mutta onpahan ainakin jotain ootettavaa!! Hemppakin oli noussu 100 -> 105 (viikonverran oon syöny rautatabuja,olisin kyl luullu et niist olis enempi ollu hyötyä)

Toi mies kerto et se oli sopinu tän vauvan kanssa et se syntyy ens maanantaina ;) kiva tietää!! ;) mut miksköhän vast sitten??

Ens viikolla sitten näkee kuinka luotettava kaveri siel asustaa :)

Spica *joka lähtee tappaan aikaa jääkaapille*

Vierailija
8/31 |
26.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yritän tehdä kaikkeni, et ehtisin sun matkaan.Hermot on taas kerhon jälkeen ollu niin tiukilla, et ei oo tosikaan. Mut tosiaan tulen vasta sitten tosi myöhään illalla jos tänään tulen:) Enköhän mä kuitenkin jää tänne muille ilmoittelemaan miten sun käy.

Vierailija
9/31 |
26.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

yllätys koneella jälleen. Mutta eipä tässä muutakaan tekemistä ole (jaa ei vai *viheltelee*). Eipä enää kasna nopealla syötöllä nämä pinot. Sääli sinänsä mutta kiva tietysti että päästään vuorotellen lunastamaan nyyttejä. Missähän välissä se oma vuoro on?

On tullut taas vauvauutisia! Oikein paljon onnea QOF, KAISA ja OUTI-KAARINA (ihana nimitys vaaville pikku-Räikkönen ;)) ja vaaleavihreitä ja keltaisia ruusuja itse kullekin!

TYTTILIIn tilanne kuullostaa enemmän kuin lupaavalsta joten etköhän sinä ole seuraavia vauvauutisten tuojia :) Paljon apinanraivoa mukaan sinne synnärille!!!!!

NINNULIkinko pian pääsisi asiaan. Toivotaan ainakin niin. Jos tämä on sun vika päivä niin NAUTI sitä :)

Joku kyseli millaisilta ne supparit oikein tuntuu. No mulla ainakin vatsa kovettuu kovaksi kuin kivi, mutta läheskään kaikkia ei muuten huomaa kuin että kiristää niin pirusti että tuntuu ettei suorana voi seistä. Jotkut on sitten napakampia olleet eli tuolla alaselässä ja -masussa tuntuu, mutta ei vieläkään tarpeeksi napakoita tai tarpeeksi usein.

Tänään on taas tullu käveltyä niin paljon että joka paikka on enemmän tai vähemmän kipeänä, mutta ei mitään hirmuisen lupaavaa kuitenkaan. No tässähän tää aika menee odotellessa ja päiviä laskiessa ja joskus parin viikon päästä (kai) jo naureskelee tälle malttamattomuudelle :) Kohta taas tallustamaan räntäsateeseen viemään meidän pimu jumppaamaan *iso haukotus*

Sinilainen (kukapa muukaan) rv 40

Vierailija
10/31 |
26.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvaonnittelut Outi-Kaarinalle!

Niin vain yksi toisensa jälkeen vauvansa saa! Oikeastaan nyt näin pitkän odottamisen jälkeen on vaikea uskoa, että missään tapauksessa ei voi mennä enää kuin muutama päivä siihen, että meilläkin on pikkuinen (tai siis aika iso, mutta vauva kuitenkin...)!!!

Käytiin äsken kirjastossa, kun tulin ajatelleeksi, että jos/kun jään huomenna osastolle käynnistykseen, siinä voi mennä kauankin ennen kuin mitään alkaa tapahtua. Piti hakea vähän lukemista mukaan. Kyllä mua jännittää nyt aika paljon, miten siinä sitten käy! Viimeisen asti toivon, että alkaisi itsestään jotain tapahtua mutta eipä ole tänäänkään supistellut yhtään. Pitäisköhän vielä illalla suostutella mies siihen yhteen ässään, jos vaikka yön aikana vähän kypsyisi paikat?

Aamulla pitäis olla kahdeksalta polilla ja keli on ilmeisesti aika kurja, kun edelleen on loskaa maassa ja lisää sataa ja on tainnut jo kääntyä taas pakkasen puolelle. Täytyy seitsemän aikoihin varmaan jo lähteä ja varovasti ajella. Onneksi mies suostuu nyt mun autolla ajamaan, kun siinä on ne talvirenkaat jo paikallaan. Matkaa meillä on siis noin 35 kilometriä. Senkin takia luulisi että ottavat mut sisään, kun muussa tapauksessa siellä pitäisi käydä päivittäin näyttäytymässä! Ei ihan yksinkertaista täältä asti.

Joopa-joo, aika omanapaista höpötystä, huomaa että alkaa jo hermostuttaa, meen keittämään iltakahvit.

Ninnuli

Vierailija
11/31 |
26.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos ootte ihania,nyt sanon teille heipat näiltä osin meidän tie vie kohta kättärille,ikku tulee kohta,kiitos vielä,ennen en tule ku vauva on sylissä.ja onnea muillekkin matkaan!

Vierailija
12/31 |
26.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntyi lauantaina 22.10. Nkl:lla. Pituus 49 cm, paino 3786 g, pipo 35 cm. Viikot 40+4.

Nopea luomusynnytys, joka käynnistyi ruskeahkolla pienellä vuodolla, joka muuttui verenvuodoksi iltaan mennessä. Lauantaiaamulla kuudelta käveltiin Nkl:n ovesta sisään, supistukset alkoi säännöllisinä 9:ltä aamulla ja poika oli maailmassa vähän ennen 7 illalla.

Kaikki meni superhyvin, tänään tultiin kotiin ja poika on mitä suloisin :) Nkl:lla oli ihanan rauhallista, henkilökunta (etenkin synnytyksessä mukana ollut kätilö) oli aivan super.

Onnittelut muillekin vauvan saaneille ja kasapäin sympatiaa teille, jotka olette vielä odotusvaiheessa. Odottavan aika on todella pitkä, mutta on se sen arvoista.

t. amelia

Vierailija
13/31 |
26.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka taas!

[b]Tyttilii[/b]kö täältä on lähdössä nyytinhakureissuun?! ONNEA ja VOIMIA MUKAAN!!!

[b]Ninnulille[/b] Myös tsemejä huomiselle! Tuskinpa sieltä tosiaankaan enää ilman nyyttiä kotiudut. Oikein paljon voimia synnytykseen :)! *halaus*

Vauvan hakeneet: ONNEA PALJON! ' Pikkuisen' kateellisena ja ennen kaikkea kärsimättömänä täällä odotetaan omaa vuoroa ;).

[b]Oma ( . )[/b], illan viimeinen ;): Hups, tuli melko klöntti tulppaa veskissä käydessä. Alamasu ollu kumman pinkeenä koko illan ja vauva puskee itseään urhollisesti alaspäin - liekö siitä se pinkeys?! Kohdunsuuta juilii ihan saamarin kipeetä, semmosia rajuja puukoniskuja, jotka ottavat myös selkään. Kumminta tässä on, ettei supistele :-O !! Tällä hetkellä näen valoa tunnelin päässä, josko ei enää meniskään sitä reilua kahta viikkoa *bd bd*. Mutta se siitä.

Käyn varmaan tappamassa vielä aikaani täällä, ennen kuin BB alkaa :).

[b]TSUUUUUUUUUUUUUUUUUPPAREITA KAIKILLE, kipeitä ja avaavia!!![/b]

*Vallu ja ' paavo' 40+1*

Vierailija
14/31 |
26.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

...tässä lasketun ajan kunniaksi ajattelin nyt piiiiitkästä aikaa olla eka. Tänään pitää muutenkin lähteä hieman aikaisemmin liikenteeseen kun tyttö lähtee jo 08 luistelemaan. Sitä ennen pitäisi värkätä aamupalaa sun muuta. Heh...niin kiire ei kuitenkaan ole ettenkö ehtisi pinoutumaan ansin ;)

Kamala ilma ulkona. Sade vaan ropisee ja ainakin täällä Vantaalla vetenä, mutta ukko kirosi aamulla että lunta (ja nyt siis loskapaskaa) on tiellä pilvin pimein. Eikä meilläkään vielä niitä talvirenkaita ole. Saadaankohan tänne etelään taas tänään hirveä kolarisuma niin kuin joka loppusyksy!?

Oma olo lähinnä rasittunut. Eilen shoppausreissunjälkeen (rahaa paloi 150¿) jomotteli koko illan lupaavasti mahaa ja selkää ja olo muutenkin aika kipeä sieltä, mutta iltaa kohti hiipui ja yö meni taas täysin ilman oireita. Paitsi nää kädet joitin sattuuuuu :( Että se siitä toivonkipinästä.

Eilisessä pinkassa tuli muutama vaaviuutinen eli lämpimät onnittelut HANSULLE, PIPSILLE synnytystarinasta ja URKILLE!!!!!! *voi pääsisipä kertomaan itsekin jo uutisia*

KAISA on ilmeisesti jäänyt sille tielleen joten virtuaalitsempitys tälleen vielä jälkikäteen!!!!!

NINNULI kyseli eilen ollaanko me hankittu jo elämä! No turha toivo. Tai jos elämäksi lasketaan se että päivä kuluu tällä koneella niin sitten ;)

VALLU toivottavasti sulla ei mene enää kauaa. Mulla verisen limatulpan jälkeen tyttö syntyi vajaa vuorokauden päästä. Mutta ainahan niitä kauhutarinoita kuulee venyneistä viikoista ;)

Märkää keskiviikkoa kaikille. Ensimmäisen kerran elämässäni lasketun ajan saavuttaneena tarjoan kaikille vaikka hirmuisesti irtokarkkeja joita tuolla kaapissa lojuu

Sinilainen ja maagiset 40+0

Vierailija
15/31 |
26.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai no joka päivähän minä käyn lokalaisten pinon lukemassa..

paljon onnea Urkille vauvelista..ja moni muukin oli saanut nyyttinsä onnea paljon kaikille..

aika vähän lokamasuja taitaa olla jäljellä, koska pinot ovat niin lyhyitä..

niin se aika vaan menee äkkiä..

lueskelin tässä yks päivä tosi vanhoja pinoja joissa lokalaisilla oli raskaus viikkoja n.19..

nyt on jo ikävä minulla sitä vauva masua..kaverille eilen illalla sanoinkin että ei kai minulla vauva-kuumetta ole vaan joku raskaus-kuume..

ihana oli odotella et millon ensimmäiset potkut tuntuu yms..

paljon tsemppiä ja supistuksia kaikkille..

toivotaan että äkkiä pääsisitte tonne vauva puolelle tekin loput täältä..

oikein hyvää päivän jatkoa lokamammat..

äippäli& tytöt 6,ja 2-v sekä 3vk ja 2pv

Vierailija
16/31 |
26.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä taas,mutta toivottavasti tänään saan asiaan selkoa eli kauan odotettu yliaikais kontrolli olis edessä..onnea sinilaiselle täysistä viikoista muuten!

ilma on täälläkin siis hesassa todella kurja,poika kysyi herätessään et kun nyt on tullu lunta niin tuleeko jo joulupukki,ihana minusta,tässä olis vaan edessä yksi aika iso urakka ennen sitä,eli kyllä mäkin kauhulla odotan sitä synnytystä.

no eipä mulla muuta nyt,ajatukset on jossain muualla,tuun kertoilee sit miten kävi(hih,jos tuun kotia,toivossa on hyvä elää!)

rv 41+3

Vierailija
17/31 |
26.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hihhiiiiiiiii, ekoille lokamasuille tulee jo vauvakuume, viittaa

äippälin

tekstiin ja vilkuttaa ;-). Minähän sanoin, että ennen kuin kaikilla lokakuisilla on vauvat sylissä, on jo ekoilla kuume ;-P.

[b]SINILAISELLE[/b] hirrrrrrrrmuisesti onnea täysistä viikoista!!! Nyt kyllä koetetaan ruveta jakautumaan, mutta mitkähän ois ne keinot, jotka sitä edistäs oikeesti??? *miettii suu täynnä irtsikoita* Kiitti korkeista, tästä se neuvolan vaaka tykkää ;).

[b]TYTTILII[/b] (meniköhän se nikki noin..): Onnea yliaikaiskontrolliin! Toivottavasti pääset kotiin vasta sitten kun nyytti on mahan ' paremmalla' puolella :). *bd bd*

[b]KAISA[/b] näytti jäävän sille tielle, kun ei pinossa enää näkynyt. Hänelläkin taitaa olla jo nyytti sylissä.

[b]Oma ( . )[/b], siis kuiva-osuus ;): Eipä mitään uutta. Illalla käytiin ostamassa ruokaa kaapit täyteen noin niinku varmuuden vuoksi. Mahaa vähän jomotteli taas koko reissun ajan, mutta vain menkkamaisesti, ei siis suppareita vieläKÄÄN! Kotiin tultaessa tulppaa tuli aika reilu satsi ja ihan veristä, myös kauppa reissulla oli valunu housuun (ketä kiinnostaa!!!!) :). Yön aikana taas vuoto rauhottunu, ei siis näy nyt aamulla. Yöllä oli menkkajomotusta mahassa ja selässä ja se herätteli pariin otteeseen. Muutapa ei mulle tuonne navan seutuville. Tylsää tää odottelu. No, onneksi enää max. reilut 2 viikkoa ;-).

Lähden laittamaan tytölle aamupalaa. Piipahtelen täällä tänään varmasti useasti, ei nääs ole muuta ohjelmaa =))).

*Vallu ja ' paavo' 40+1*

Vierailija
18/31 |
26.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

SINILAINEN Onnittelut LA:N saavuttamisesta, ja kiitos irtokarkeista.;)

TYTTILII Tsemppiä yliaikaiskontrolliin, ja tulehan kertomaan kuulumiset jos vielä ilman nyyttiä kotiudut,toivottavasti kuitenkaan et.;)

Mikäs se on NINNULIN vointi ?

Omaan napaan ei ihmeempiä.

Tänään tytöllä kerho.Herättelen hänet kohta.Ihanaa saa omaa aikaa pari tuntia.:) Kauhee loskakeli täällä Espoossa.Mies kyllä meni kesärenkailla töihin(lyhyt matka 5km), ja laitteli viestiä ettei ollut ollenkaan liukasta.Lämmintähän ne lupasi perjantaista eteenpäin,että pärjäiskö kesärenkailla tän pari päivää...

ponnyt rv 41+1 ja masunasukki

Vierailija
19/31 |
26.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis haloo! Nyt??? Tyhmäähän tällaisesta on valittaa, sillä eikös meillä suurimmalla osalla ole maha ihan kirjavanaan sellaisia, mutta nytkö sen piti tulla?! Näin pitkälle päästiin ilman :/ Reisiin on kyllä tullut aiemmin, mutta massu on säästynyt. Ukko huomasi eilen illalla ja näkyy vain yön aikan venyneen :( Tarkoittaisko tämä nyt sitä, että masu on kunnolla lähtenyt laskeutumaan ja vauva on kohta tulossa (aina pitää yrittää etsiä positiivinen puoli asioista! ;))?

SINILAISELLE tasisonnittelut ja kiitoksia karkeista nami!

TYTTILII tsemiä kontrolliin!

Taidan lähtä takaisin nukkumaan kun sain miehen lopultakin lähtemään töihin. Se on MAAILMAN HITAIN IHMINEN! Aina ja iankaikkisesti joka paikasta myöhässä. Meillä oli tän takia suhteen alussa mahtavia tappeluja, mutta nyt oon jo antanut " periksi" ; ei se siitä mihinkään muutu. Muuten maailman paras mies, joten mitä sitä tämmöisestä stressaa.. Sanoinkin sille, että jos tämä lapsi tulee isäänsä, niin marraskuun puolivälissä käynnistellään sit synnytystä. Tyylikkäästi myöhässä..

Kielo 39+3

Vierailija
20/31 |
26.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyr mikä keli, kun tuulee.Heitin koirien kanssa lenkin vielä kun olin vienyt tytön kerhoon.Kengät ja sukat ihan märät...

KIELO77: Älä välitä.Kyllähän ne raskausarvet yleensä vaalenee raskauden jälkeen.Ja useimmilla niitä varmasti on.

Mulle ei ole tullut raskausarpia ihme kyllä.Th:kin on sitä jokusen kerran ihmetellyt, ja kehunut masua kun on niin hyvä iho ja ei raskausarpia.

ponnyt 41+1