Psykologi Merja Kekkonen sanoi:
"Jossain mennään pieleen jos kuulet kaupassa vanhemman kysyvän lapsesta: Mitä tänään syötäisiin?"
Mä oon varmaan sit epäonnistunut täydellisesti kun meillä kysytään lasten mielipidettä ruokaan melkeen päivittäin.
Kommentit (12)
saavat sellaista ruokaa mistä tykkäävät. Hulluja olisimme, jos väsäisimme sapuskaa, joka jouduttaisiin skippaamaan roskikseen.
Silloin mennään metsään, jos kysytään noin ja laitetaan ruoka-aineet ostoskärryyn, sitten lapsi alkaa kiljumaan että: Enmäsitähaluakaansyödä, yöök, seonpahaa. Sitten viedään ruoka-aineet kiltisti takaisin hyllyihin ja jatketaan kyselyä ja anelua, että löydettäisiin jotakin, mitä pikkukeisari tai -keisarinna suostuisi syömään.
saatan joskus tuollaista sanoakin. He heh.
Tän on kuullut joltain luennoitsijalta kolkyt vuotta sitten.
kyselen esiteiniltä mitä sitä söis, kun omassa päässä lyö tyhjää:D
lapset ehdottavat sitten vain jotain pizzaa tai muuta roskaruokaa, kietoo vähän niin kuin vanhemmat pikkusormensa ympärille ruokailuasioissa?
Tuollainen yleistäminen olisi typerää, mutta tuli ensimmäiseksi mieleen. Kyllä meilläkin mielipidettä kysellään, mutta ei mennä sille linjalle, että lapsi saisi mitään älyttömiä vaatimuksia läpi. Tosin terveelliseen ruokailuun totuttamisella noilta älyttömiltä vaatimuksilta yleinsä vältytäänkin. :)
Kun olen välillä kysynyt vuoden ikäiseltä mitä syötäisiin tänään :D Mun mielestä lapsi tulee ottaa huomioon tasavertaisena perheenjäsenenä ja mä vallan keskustelen lapsen kanssa (vaikka se ei vielä osaa puhua).
Ei sitä, kysytäänkö häneltä EHDOTUKSIA.
Meillä kysytään lapsilta ehdotuksia paljon isompiinkin asioihin. Ilmankos ovatkin keskustelevia ja kykenevät näkemään asioiden eri puolia ikäisiään lahjakkaammin ;-) *röyhistää rintaansa*
Päätöksen teemme silti aina me vanhemmat.
Joku ilmaisjakelu lehti oli koska ei meille tule maksullisia lehtiä. Tässä ehkä viikko kaksi taaksepäin tuli Vantaalla, ehkä Vantaan sanomat.
ap
Ja sit vielä, olisihan tuo nyt helposti voinut keksiä paremman esimerkin tarkoittamalleen asialle. Esim. Lapsi ei voi päättä laittaako sandaalit vai talvisaappaat päiväkotiin. Tämähän se pointti lienyt. Mutta tosi tökerösti asiansa esitti.
ettei tehdä kahta samaa ruokalajia päivässä (kouluruoka ja päivällinen). En KOSKAAN osta eineksiä ja meillä syödään aina kunnon kotiruokaa. Lapset saavat olla mukana päätöksenteossa vaikka eivät tekisikään lopullista päätöstä.
lapsilta kysytään mielipidettä päivällisestä. Yleensä keksivät jotain sellaista, mikä ei olisi tullut äidin tyhjää lyöviin aivoihin ihan heti :)