Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos kutsukortissa ei kysytä allergioita, oletatko että tarjolla on gluteenitonta ym.?

Vierailija
06.04.2011 |

Eli oletatteko että on otettu huomioon gluttenittomat, laktoosittomat, maidottomat, vegaani ym ruokavaliot?

Jos kutsussa ei ruokavaliota ole kysytty.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos piipahdetaan toisen kotona kahvilla ja ei tulla kaukaa, on musta keliaakikkona ihan sama, onko siellä mulle sopivaa syömista vai ei. Tosi kiva jos on, mutta pärjään ilmankin.

Jos on todelliset juhlat, joissa vaikkapa pitopalvelu ja juhlat kestää koko päivän (esim. häät, jotka alkaa puolen päivän aikaan ja juhlitaan iltamyöhään) ja jonne tullaan kauempaa, olisi outoa, jos erityisruokavalioita ei ole huomioitu. Miten jossain juhlapaikalla voi alkaa omia eväitä syömään? Kysynkö pitopalvelulta, että missä voisin lämmittää oman keittoni?

Vierailija
22/37 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeätkö jollakin tavoin, vai odotatko, että juhlien järjestäjä ottaa vain ja yksinomaan juuri sinut huomioon, kun hän on järjestämässä kolmen ruokalajin illallista vaikkapa 20:lle?

Saatko jotain perverssiä nautintoa siitä, kun et itse ole maininnut rajoitteestasi (eikä emäntä ole älynnyt kysyä kun olet vastannut kutsuun), niin siinä te sitten saatatte olla, sinä ilman ruokaa ja emäntä nolona, muut vieraat kiusaantuneina? ja sinä olisit keliakiasi kanssa voinut välttää kaiken tämän yhdellä lauseella kun otit kutsun vastaan.

Jos kutsuttuja on esim 50-300 kutsussa yleensä on jotain mainintaa ruuasta. Mutta ennenkaikkea aikuinen ihminen on tässäkin asiassa itse vastuussa itsestään.

Kun vieras vastaa kutsuun toivon, että hän kertoo omatoimisesti rajoitteistaan.

Keliakia on hieman hankala ja koen, että jos itse kerron siitä, vaadin samalla emäntää tekemään jotain ylimääräistä hankalaa vain minun vuokseni.

Ja vinkkinä sanoisin kaikille, että jos vieraissa on joku rajoittunut ja laitatte hänen takiaan jotain gluteenittomana tai laktoosittomana tms, niin sanokaa se ääneen hänelle, kun ruokailu alkaa. Itse en oikein kehtaa mennä kysymään, että onko tämä kakku gluteeniton vai ei, koska koen, että joe ei ole, syytän samalla emäntää siitä, että hän ei ole huomioinut minua. Ja jos en varmasti tiedä, että joku on gluteenitonta, en sitä ota. ELi on harmi, jos se olikin tehty gluteenittomaksi, mutta kukaan ei sitä kertonut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en suuremmalti edes mieti vaihtoehtoisia tarjottavia. Jos tarjottu ruoka ei kelpaa, voi olla syömättä!

Vierailija
24/37 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en suuremmalti edes mieti vaihtoehtoisia tarjottavia. Jos tarjottu ruoka ei kelpaa, voi olla syömättä!

Vierailija
25/37 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin nimenomaan odotetaan, että sille keliaakikolle on laitettu omat sapuskat ja osa kokee sen liian hankalana. Yleensä erikoisruokavalioita tarvitsevat eivät halua tehdä ongelmastaan numeroa.

Olen siis keliaakikko ja mulla on tuttavia/sukualaisia, jotka erittäin hyvin tietävät vaivani ja eivät silti laita mitään minua varten. ELi ei kaikki halua tehdä mitään ylimäräistä toisen rajoitusten takia. Ja en itse halua olla vaatimassa mitään erikoiskohtelua.

Emännän on kohteliasta huomioida erikoisruokavaliot, mutta ei sitä kukaan vieras voi vaatia.

Itse emäntänä kysyn aina, onko teillä jotain rajoituksia ruoan suhteen.

Häpeätkö jollakin tavoin, vai odotatko, että juhlien järjestäjä ottaa vain ja yksinomaan juuri sinut huomioon, kun hän on järjestämässä kolmen ruokalajin illallista vaikkapa 20:lle? Saatko jotain perverssiä nautintoa siitä, kun et itse ole maininnut rajoitteestasi (eikä emäntä ole älynnyt kysyä kun olet vastannut kutsuun), niin siinä te sitten saatatte olla, sinä ilman ruokaa ja emäntä nolona, muut vieraat kiusaantuneina? ja sinä olisit keliakiasi kanssa voinut välttää kaiken tämän yhdellä lauseella kun otit kutsun vastaan. Jos kutsuttuja on esim 50-300 kutsussa yleensä on jotain mainintaa ruuasta. Mutta ennenkaikkea aikuinen ihminen on tässäkin asiassa itse vastuussa itsestään.

Keliakia on hieman hankala ja koen, että jos itse kerron siitä, vaadin samalla emäntää tekemään jotain ylimääräistä hankalaa vain minun vuokseni. Ja vinkkinä sanoisin kaikille, että jos vieraissa on joku rajoittunut ja laitatte hänen takiaan jotain gluteenittomana tai laktoosittomana tms, niin sanokaa se ääneen hänelle, kun ruokailu alkaa. Itse en oikein kehtaa mennä kysymään, että onko tämä kakku gluteeniton vai ei, koska koen, että joe ei ole, syytän samalla emäntää siitä, että hän ei ole huomioinut minua. Ja jos en varmasti tiedä, että joku on gluteenitonta, en sitä ota. ELi on harmi, jos se olikin tehty gluteenittomaksi, mutta kukaan ei sitä kertonut.

Vierailija
26/37 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä kutsuissa kysele allergioita. Ihmiseet ilmoittakoon itse tai ottakoot eväät mukaan. Jos pidän kutsut niin tarjoan mitä tarjoan. Vieras syö tai ei syö.

Lasten kutsuissa eriasia. Tai jos rajoitteinen on lähisukulainen(veli, sisko, äiti, kummi tms.)

Vierailija
27/37 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli oletatteko että on otettu huomioon gluttenittomat, laktoosittomat, maidottomat, vegaani ym ruokavaliot? Jos kutsussa ei ruokavaliota ole kysytty.

en todellakaan oleta. ;-) Enka muutenlaita kutsukorttiinkaan kysymysta ruokavaliosta. Oletan ja odotan, etta ihmiset, joilla on ruokavalion suhteen joku isompi ongelma, tuovat sen itse esille etukateen. Muuten oletan, etta kaikki syovat kaikkea.

Vierailija
28/37 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olisi kuinka hienot juhlat, niin kyllä minä kehtaan jos juhlat koko päivän kestävät.

Mulla on niin monimuotoinen allergia että en halua että kukaan edes yrittää tehdä sopivaa ruokaa.

Vaivihkaa voi vinkata henkilökunnalle että laitatko tämän mulle tarjolle. Koskaan ei ole missään kieroon katsottu.

Vierailija
29/37 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli oletatteko että on otettu huomioon gluttenittomat, laktoosittomat, maidottomat, vegaani ym ruokavaliot? Jos kutsussa ei ruokavaliota ole kysytty.

en todellakaan oleta. ;-) Enka muutenlaita kutsukorttiinkaan kysymysta ruokavaliosta. Oletan ja odotan, etta ihmiset, joilla on ruokavalion suhteen joku isompi ongelma, tuovat sen itse esille etukateen. Muuten oletan, etta kaikki syovat kaikkea.

Vierailija
30/37 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minusta on (tiettyyn rajaan asti) peruskohteliaisuutta yrittää varmistaa että jokaiselle olisi syötävää, eikä niin että joku joutuu syömään vaikka vaan pelkkiä oliiveja kun kaikessa muussa on laktoosia. Tietty jos on superallerginen ja voi syödä vaan tattaria, kengurua ja tyrnimarjoja niin sitten toivoisin tuovan omat eväät :)

Vierailija
31/37 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli lapsuuden perheessa yksi hyvinkin rankka erikoisruokavalio, ja yksi omista lapsistani ei saa syoda mitaan missa on suolaa enemman kuin ihan vaan ripaus (mika onkin sitten jo sen luokan ongelma, etten oleta etta KUKAAN ottaa sita huomioon). Mutta silti musta on erikoista kysya sita kutsussa erikseen, kylla ma ainakin saan suuni auki meidan perheen terveysongelmista, mikali ne vaikuttaa vierailuihin, ja osaan ottaa myos omat "tarvikkeet" mukaan.

(Suomen lisaksi) neljassa eri maassa pitkaan asuneena taytyy sanoa, etta missaan muualla tuo erityisruokavalio ei kuulu kutsuun. Musta se on kinkkinen juttu laittaa kutsuun, jos ei realistisesti ole mitaan mahdollisuutta ottaa kaikkia erityisruokavalioita huomioon muuten kuin omien evaiden muodossa. Pienten paivalliskutsujen osalta se tietysti viela menee ja pitaakin ottaa huomioon, mutta silloin en lahettele kutsuja vaan asia sovitaan ihan suullisesti ja puhutaan tietysti myos (jos on oudompi ihminen) etta onko jotain mita ei syo, mutta jos jarjestan esim. 20 lapsen synttarit "HopLop":in tapaisessa paikassa, jossa ruoka tulee talon puolesta, niin ihan taysi mahdottomuushan se on ottaa erityisruokavalioita huomioon muuten kuin etta varmistaa juhlapaikalta, etta omat evaat saa tuoda mukaan jos ei voi syoda tarjollaolevaa.

Vierailija
32/37 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan yhteyttä kutsujaan ja kerron allergioista ja kysyn mitä tarjolla ja ehdotan, että voin tuoda omat eväät mukaani. Yleensä ei koskaan tarvitse sitä tehdä vaan kutsuja on iloinen yhteydenotosta ja kysyy mitä hän voi tarjota jolloin asia tulee molemmin puolin selväksi ja kenenkään ei tarvitse nolostua. En voi olettaa, että kaikki ovat perillä kaikista allergioista ja muista ruokarajoitteista. Erittäin omanapaista jos joku olettaa, että aina pitää kaikkien tietää mitä janicapetterin äiti voi syödä ettei tule sairaaksi tai pahoita mieltään.

Vierailija
33/37 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät ole mikään ongelmaryhmä kulttuurissamme, tyyliin asunnottomat, syrjäytyneet, omaishoitajat. Heillä on vain ruokaan liittyvä ominaisuus.

Ongelma tilanteesta tulee vasta sitten, kun juhlaväki on kokoontunut ruokapöytään ja erilailla rajoitteiset alkavat kysyä, että onko tässä ruuassa sitä ja onko tässä tätä.

Jos rajoitteiset eivät olisi ajatelleet vain itseään, vaan myös tulevia juhlia (jonne ovat kuitenkin halunneet tulla) ja ilmoittaneet rajoitteistaan emännälle, tämä olisi rakentanut menyyn niin, että kaikki voivat syödä. Koskihan ap:n kysymys nimenomaan juhlia, joihin lähetetään kutsukortti, eli mitään ex tempore-kahvittelua. Kutsukorteissa on yleensä RSVP.

Jos ruokarajoitteesta ei ilmoita, siitä tulee ohjelmanumero, rajoitteinen pääsee illallisten keskipisteeksi ja emäntä joutuu kesken kaiken improvisoimaan jonkun ruuan, koska eihän hän halua että kukaan vieraista istuu nälkäisenä ja kuivin suin.

Ap:n alkuperäinen kysymys koskee oikeasti sosiaalista kanssakäymistä, sosiaalisia taitoja, ei mitään ruoka-asiaa!

25

silloin nimenomaan odotetaan, että sille keliaakikolle on laitettu omat sapuskat ja osa kokee sen liian hankalana. Yleensä erikoisruokavalioita tarvitsevat eivät halua tehdä ongelmastaan numeroa.

Olen siis keliaakikko ja mulla on tuttavia/sukualaisia, jotka erittäin hyvin tietävät vaivani ja eivät silti laita mitään minua varten. ELi ei kaikki halua tehdä mitään ylimäräistä toisen rajoitusten takia. Ja en itse halua olla vaatimassa mitään erikoiskohtelua.

Emännän on kohteliasta huomioida erikoisruokavaliot, mutta ei sitä kukaan vieras voi vaatia.

Itse emäntänä kysyn aina, onko teillä jotain rajoituksia ruoan suhteen.

Häpeätkö jollakin tavoin, vai odotatko, että juhlien järjestäjä ottaa vain ja yksinomaan juuri sinut huomioon, kun hän on järjestämässä kolmen ruokalajin illallista vaikkapa 20:lle? Saatko jotain perverssiä nautintoa siitä, kun et itse ole maininnut rajoitteestasi (eikä emäntä ole älynnyt kysyä kun olet vastannut kutsuun), niin siinä te sitten saatatte olla, sinä ilman ruokaa ja emäntä nolona, muut vieraat kiusaantuneina? ja sinä olisit keliakiasi kanssa voinut välttää kaiken tämän yhdellä lauseella kun otit kutsun vastaan. Jos kutsuttuja on esim 50-300 kutsussa yleensä on jotain mainintaa ruuasta. Mutta ennenkaikkea aikuinen ihminen on tässäkin asiassa itse vastuussa itsestään.

Keliakia on hieman hankala ja koen, että jos itse kerron siitä, vaadin samalla emäntää tekemään jotain ylimääräistä hankalaa vain minun vuokseni. Ja vinkkinä sanoisin kaikille, että jos vieraissa on joku rajoittunut ja laitatte hänen takiaan jotain gluteenittomana tai laktoosittomana tms, niin sanokaa se ääneen hänelle, kun ruokailu alkaa. Itse en oikein kehtaa mennä kysymään, että onko tämä kakku gluteeniton vai ei, koska koen, että joe ei ole, syytän samalla emäntää siitä, että hän ei ole huomioinut minua. Ja jos en varmasti tiedä, että joku on gluteenitonta, en sitä ota. ELi on harmi, jos se olikin tehty gluteenittomaksi, mutta kukaan ei sitä kertonut.

Vierailija
34/37 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan myös erästä nirsoa laktoosi-intoleranttikaveriani, joka pystyy syömään vähän laktoosia, mutta jaksaa aina vouhottaa kakkupöydässä yms joka ruuasta ja suureen ääneen päivittelee, jos joku tarjottava onkin tehty tavalliseen maitoon.

Jos jollakin on rajoite ja hän haluaa sen otettavan huomioon, ilmoitytakoon. Mutta esim. vÄHÄhiilihydraattinen ruokavalioni ei ole sellainen, josta ilmoittaisin, koska kukaan ei kuitenkaan ota sitä huomioon. eivät vissiin osaa eivätkä halua...

Vierailija
35/37 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaiset tietävät (on niin paljon suvussa tätä) ja aina on suurin osa tarjottavista sopivaa ja selvästi merkittynä. Sitten taas jos on vaikka miehen puolen suvun isomummon tai isotätien juhlista kyse, en todellakaan ala kyselemään mitään. En tunne kutsujia (vaan he tuntevat mieheni) ja en edes tietäisi minne ilmoittaisin mitäkin. Silloin syön kotona ennen lähtemistä ja otan vaikka pähkinöitä laukkuun. Enkä pukahda koko asiasta koko aikana. Ainahan voi kahvit juoda ja yleensä pääruuassa on sopivia osia aina, ainakin salaatti. Noissa vanhankansan juhlissa on usein ruokana käristystä tai lihasoppaa, joten sekin helpottaa. Joskus on joku asiasta tietävämpi, kuten anoppi tai joku muu miehen läheisempi sukulainen yrittänyt asiasta tehdä numeroa ja kysellä asiasta. Tämäkään ei ole todellakaan ongelma, hyväähän he tarkoittavat. Saanhan minäkin suuni auki ja sanon vain, ettei asia ole niin tärkeä, joten en ole aiemmin asiasta itse ilmoittanut, koska en halunnut ketään vaivata tai asiasta tulla esille. Lisään vielä, että todellakaan ylimääräistä en nyt halua. Tähän selitykseen on porukka (esim. keittiöväki) aina tyytynyt. Ei aina viitsi lyhyiden tilaisuuksien takia puoli tuntemattomille ilmoitella, että tehkää sitä ja tehkää tätä ja itse tehdä asiasta ongelmaa. Minä pärjään jonkun aikaa ilman suuhun tungettavaa ruokaakin vallan hyvin, on vararavintoa aivan liikaakin. Hyvä kun on keliakia, ei edes tartte aina syödä joka pullaa. Näin minä sen näen. Suurin osa juhlista mihin osallistun, on oman suvun puolella ja siellä ei todellakaan gluteenittomasta tarjottavasta ole pula, on karjalanpiirakat ja kaikki.

Vierailija
36/37 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on keliaakikoita 4 kappaletta.

Otan juhliin mentäessä aina jotain mukaan varmuuden vuoksi.

Isommissa juhlissa ja tilaisuuksissa näyttää olevan tänä päivänä käytäntönä et kysytään ruoka-aine allergia.

Vaikkei kysyttäis, niin kyl yleensä jotain, edes jotain syötävää löytyy.

Ahdasmielisenä oon sitä mieltä, että jos rajote on "itse aiheutettu" niin ei tarvitse sen takia alkaa tekeen erikseen.

Ruoka-aine allergialle kukaan ei voi mitään, sitä ei voi valita siihen ei voi ite vaikuttaa.

Periaatteessa on 10 eri ryhmään jaettavaa kasviruokavalioo ja seilale nyt sitten niiden seassa!

Vierailija
37/37 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vähälaktoosinen käy ja olen menossa vaikka isoihin häihin tai konferenssiin, oletan erityisruokavaliota olevan tarjolla.

Jos menen jonkun kotiin kutsuille, niin tietysti en oleta, että isäntäpari tietää kaikkien kaikki erityiset ruokavaliot, vaikka tupareihin mennessä. Yleensä syön hyvin ennen kutsuja, niin ei tarvitse nälkäisenä olla, jos ei mikään sovi. Useimmat oppivat kerrasta :).

Mutta jos kyse häistä tai isoista juhlista, niin silloin minusta ei ole noloa etukäteen kun hyvissä ajoin kertoo ilmoittaa itse omia rajoitteitaan.

Yksi ystäväni tosin kerran mailasi minulle piiitkän listan "näitä en voi syödä" kun pyysin kerran kahville. Silloin vähän ihmettelin, että odottaako hän minun laittavan komeankin aterian, kun kuitenkin perusleivonnaisia mm. pullaa pystyi syömään... Aina parempi varmistaa etukäteen. Harvalla on ex tempore vaikka vegaanista kakkua kaapissa.