Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän arvostan vanhempieni kasvatustyyliä
Sekä äitini että isäni ovat kontrollifriikkejä perfektionisteja. On ollut aika vaikea kasvaa jatkuvan arvostelun ja korjailun alla, ja edelleen he jatkavat samalla linjalla, en enää jaksa!
Kommentit (5)
Ja he moittivat nyt minua mm. siitä että esim. annan 2-vuotiaalle synttäreillä toisen palan kakkua jne. Eli nyt minä saan haukut kun en ole samanlainen perfektionisti ja lapseni saavat komentelua osakseen koska minä en sitä tee. Huoh.
Ja lapsille voit selittää, että mummolassa on mummolan säännöt ja siellä saadaan ottaa vain yksi pala kakkua, vaikka muualla saa ottaa enemmän.
Lapset kyllä ymmärtävät asian. Eivät he altistu tyrannialle samalla tavoin kuin sinä, joka elit koko lapsuutesi tuollaisessa komennossa.
Sinä tässä olet kovimmilla, usko pois.
Onko teillä yhä lapsi-aikuinen asetelma? Nyt te olette kaikki aikuisia ja tasavertaisia. Kerro vanhemmilesi, miten haluat lapsesi kasvattaa, mitä hyvää olet heiltä oppinut, mitä taas et halua jatkaa seuraavassa polvessa ja miksi et. Sano, että et halua kuulla arvostelua omassa kodissasi siitä, miten lapsesi kasvatat, koska sinulla ja miehelläsi on oma tyylinne ja perustele, miksi olette rennompia ja joustavampia kuin vanhempasi.
Viimeksi rupesivat inttämään että minä olen tosikko ja lapseni huumorintajuttomia, kun sanoin etten pidä siitä että esim. sanovat että "tultais teille vähän kiusaamaan lapsia" kun tarkoittavat että haluavat tulla meille mun passattaviksi ja katselemaan lasten leikkejä... Et näin.
mutta käännä päähuomiosi oman lapsuutesi märehtimisestä omiin lapsiisi. Tullaiset mallit periytyvät niin kovin helposti sukupolvia eteenpäin, ellei asiaa koko ajan tarkkaile.