Syntymättömästä vauvasta..! Help
Olen siis nyt raskaana 21rv ja haluaisin tietää että onko lapsen isällä mitään oikeuksia lapseen jos en tahdo? Erosin nyt tästä miehestä eli lapsen isästä enkä halua että mies näkee tätä lasta koskaan! Ihan lapsen turvallisuuttakin ajatellen.. Nyt siis käy kiivas taistelu siitä että saako mies ikinä nähdä tätä lasta tai onko hänellä mitään oikeuksia? Alkaa niin sanotusti vituttamaan tämä mies, enkä halua häntä lapseni lähelle koskaan! Tiedän, teksi on suttuinen mutta todella vimmastuneena tätä nyt kirjoitan!
Kommentit (7)
Lapsella on nimenomaan oikeus isään, ei toisinpäin. Tämä täytyy aina muistaa ja tätä ne painottaa esim. sossussakin. Vaikka se isä olisi minkälainen...
Olen siis nyt raskaana 21rv ja haluaisin tietää että onko lapsen isällä mitään oikeuksia lapseen jos en tahdo? Erosin nyt tästä miehestä eli lapsen isästä enkä halua että mies näkee tätä lasta koskaan! Ihan lapsen turvallisuuttakin ajatellen.. Nyt siis käy kiivas taistelu siitä että saako mies ikinä nähdä tätä lasta tai onko hänellä mitään oikeuksia? Alkaa niin sanotusti vituttamaan tämä mies, enkä halua häntä lapseni lähelle koskaan! Tiedän, teksi on suttuinen mutta todella vimmastuneena tätä nyt kirjoitan!
olet todella itsekäs. Lapsi tulee joka tapauksessa kysymään ja kaipaamaan biologisia juuriaan, vaikkahankkisit hänelle millaisen isäpuolen. Parempi siis ylläpitää edes jonkinlaista suhdetta isään, kuin katkaista kokonaan välit.
Eri asia on tietysti, jos isä on oikeasti väkivaltainen, päihdeongelmainen tms.
Miehellä on myös oikeus vaatia isyystestiä, isyyden tunnustamista ja tapaamisoikeuksia, yhteishuoltajuutta jne.
Voit kieltäytyä isyystestistä, jonka jälkeen sua aletaan painostamaan siihen, joudut maksamaan uhkasakkoja jne.
Mieti millaisessa ilmapiirissä tahdot lapsesi kasvavan.
Monelle miehelle on suuri uutinen tulla isäksi.. esim. minun mieheni ei uskonut asiaa ennen kuin lapsi syntyi ja näki tämän.
Voi olla että mies sen tähden käy vähemmän kanssasi neuvola käynneillä yms. mutta monet miehet eivät käy ollenkaan saati ole mukana edes synnytyksessä!
Olen samaa mieltä asiasta kuin kolmonen.
Lapsella on oikeus isään, olet sinä sitten mitä mieltä vain.
Sinuna miettisin asiaa lapsen kannalta. Lapsen on hyvä tuntea molemmat vanhemmat
ja näin ollen saat elarit kaupungilta etkä koskaan myöskään voi vaatia isältä mitään.
Tähän lakiin ollaan jossain vaiheessa puuhaamassa muutosta, mutta tällä hetkellä asia on näin eli voit halutessasi sulkea isän pois elämästänne.
sekä tietysti synnytysvalmennuksessa. En mä nähnyt mitään järkeä roijata sitä mukaan joka neuvolakäynnille. Kun ei niillä käynneillä mitään sen erikoisempaa edes ole. Siis minkä vuoksi olet noin tuohtunut lapsen isään? Ihan konkrettisesti, mitä se on sulle tehnyt? Juoko, lyökö, pettääkö?
jos ette ole naimisissa niin isyyden saa tunnustaa mutta voit saada täyden huoltajuuden.
isyyden tunnustamisenkin sinä voit kiistää ja kieltää mutta se ei kannata.
tiedän tapauksen jossa isä on tunnustettu, mutta äiti ei antanut huoltajuutta isälle, kun lapsi sittemmin otettiin huostaan ei isällä ole oikeuksia juurikaan, eikä siten kenelläkään isän sukulaisella oikeutta edes tavata tätä lasta. tämä on aika surullista mielestäni, lasta rankaistaan siitä että äiti ei halunnut antaa yhteishuoltajuutta aikanaan, niin sen takia tämä lapsi ei koskaan tapaa serkkujaan tätejään setiään mummoja pappoja... :'(
kaikki tavallaan
Mies ei ole kiinnostunut koko raskauden aikana tulevasta lapsesta, ei ole ollut kuin yhdessä ultrassa mukana, ei missään neuvola käynneillä eikä lääkäri käynneillä.. Mies siis haluaa vain minua kiusatakseen taistella lapsesta.. ei hän välitä edes koko lapsesta!!