Olen kateellinen landella asuville (asuntojen hinnat pk-seudulla järkkyjä!)
Olen NIIN kyllästynyt, ettei Helsingistä tai Espoosta irtoa järkevän hintaisia perheasuntoja!!
Noin 120 neliön (vanhasta) rivitalo-osakkeesta pitäisi maksaa 350 000 - 450 000 euroa.
Kotipaikkakunnalleni landelle "kaupan kassoiksi" jääneet ikätoverini asuvat paljon hulppeammin kuin me koskaan. On velattomat omakotitalot ja kaksi autoa tallissa. Olen kateellinen!
Että tulikin hankittua yliopistokoulutus alalta, jolla ainoat koulutusta vastaavat työpaikat sijaitsevat käytännössä Helsingissä.
Kommentit (47)
4h+k muualla kuin kerrostalossa maksaa näköjään 330-390 tuhatta. Aika kallista sielläkin.
AP
4h+k muualla kuin kerrostalossa maksaa näköjään 330-390 tuhatta. Aika kallista sielläkin.
AP
tällä hetkellä ovelta ovelle 40 minuuttia. Tämä 2x päivässä alkaa olla maksimi: en kestä yhtään pidempää.
AP
kälyn perhe, joka tienaa neljäsosan siitä mitä me, osti ison omakotitalon ja kesämökin aikaisemmin kuin me. Toisaalta he ovat sidoksissa siihen pikkukaupunkiinsa, jos miehen työnantaja lopettaa toiminnan, tilanne olisi työn suhteen vaikea, eikä pk-seudulle ole palaamista näillä hinnoilla. Meidän talon arvo sen sijaan nousee vuodesta vuoteen, työmarkkinoilla on mistä valita, lapsilla on erinomaiset koulut ja opiskelupaikat kivenheiton päässä ja harrastus- ym. mahdollisuuksia todella paljon. Ja jos haluaa kaukomaille, Hki-Vantaa on reilun vartin matkan päässä.
eli sinun ehkä pitää tarkistaa ajatustasi asuinpaikkakunnasta.
Riihimäen rautatieasemalla ja olisin töissä Helsingin rautatieasemalla, näin varmasti olisikin.
Mutta kun ovelta ovelle mittaa, tulee helposti 20 minuuttia lisää kumpaankin päähän.
Kiitos keskustelijat, teillä on kivoja ehdotuksia, mutta loppupäätelmä taitaa olla, että asumme ikuisesti täällä kerrostalolähiön ahtaassa, ylihinnoitellussa minkinkopissa.
AP
lisäaikaa :) Siina ajassa ajat Riksun asemalta jo Lopelle asti.
Suosittelen näkökulmien avaamista; taidat olla omien ajatustesi vakim.
Mä olen siinä mielessä ap:n kannalla, että kehyskunnissa työmatkat on helposti pitkiä.
Mä olen asunut Kirkkonummella ja ollut töissä Helsingin keskustassa. Se on ruuhkassa helposti tunti suuntaansa. Toki jos ei tarvitse ruuhkissa kulkea, niin pääsee nopeammin.
Omalla kohdalla tuo on vaan lasten päivähoidon takia liian pitkä aika. Täällä Helsingin sisällä asuen mulla on päiväkodista töihin vartin matka julkisilla, fillarilla aika sama.
Toinen näkökulma on se, että kehyskunnissa helposti joutuu olemaan kaksi autoa. Ei toki aina, mutta usein. Ja vaikka ei olisikaan kahta autoa, niin eipä se matkustaminen esim. junalla Kirkkonummelta Helsinkiin ilmaista ole.
Kulkemiseen käytetyllä rahalla lyhentää jonkin verran asuntolainaa
45 min ajomatkan päästä Espoosta (länteen) saa 220 m2, 4 vuotta vanhan omakotitalon 3250 m2 kokoisella, ihanalla "saaristolaistontilla" (kirkonkylässä) alla 500 000 eurolla. Myynnissä olis - tervetuloa ostamaan! Kouluun/päiväkotiin 300 m, lähikauppaan 200 m ja bussipysäkki (myös Helsinkiin) talon edessä :)
Ruuhka-aikoina 10 minuutin välein. Mutta ihan miten vain. Ap on jo päättänyt, että kehyskunnat eivät kelpaa. Eipä sitten muuta kuin leppoisia hetkeä sinne minkinkoppiin.
16
Laaja alue ja löytyy myös semmosia helmiä, joista on ihan helppo käydä Helsingissä töissä.
Ostettiin juuri sadan neliön rivariosake Espoosta 220 tuhannella. Ihan OK hinta mielestäni, joskaan en ole koskaan pk-seudun ulkopuolelta asuntoa ostanut.
Ruuhka-aikoina 10 minuutin välein. Mutta ihan miten vain. Ap on jo päättänyt, että kehyskunnat eivät kelpaa. Eipä sitten muuta kuin leppoisia hetkeä sinne minkinkoppiin.
16
Moottoritietä kun on vielä suurin osa matkasta, niin se vaan menee oikeasti aika rivakasti. Mutta saa sitä asua kopissa jos haluaa. Mun mielestäni omakotitalo vaan on paljon kivempi vaihtoehto : )
Motarilla pitempikin matka menee kivasti kun ei tartte stressata ruuhkissa tai körötellä traktorin perässä kinttupolkua. Pääkaupunkiseudulta itään on tosi hyvät yhteydet. Suosittelen. On vain kivaa kun voi motarilla ajaa rauhassa suoraa tietä ja palautua työpäivästä rauhassa ennen kotiin tuloa. Idässä varteenotettavia ovat Porvoo, Koskenkylä ja Loviisa.
ei ole parkkipaikkoja tai ne maksavat maltaita. J avaikka viilettäisikin motaria pitkin suurimman osan matkaa, se vauhti tyssää kun tullaan keskustaan. Länsiväylältä katajanokalle kestää helposti lähes puoli tuntia! (kokeiltu on).
Onneksi asuntojen hinnat lähtevät nyt viimein laskuun, kun korot nousevat ja ihmisten kantokyky hinnnoissa on tullut vastaan.
Pääkaupunkiseudun perheasunnot ovat törkeissä hinnoissa. Olen täysin samaa mieltä! Siksi muutimmekin sieltä pois.
Mä ihmettelen kanssa aina näitä autoilun kehujia. Totta kai Helsinkiin pääsee aika rivakasti kehyskunnista jos ei tarvitse kulkea ruuhkassa ja työpaikka sattuu olemaan motarin ja kehä kolmosen risteyksessä.
Mutta kuten joku tuossa just sanoi, niin se viimeinen viisi kilometriä vie kyllä kaiken ajan ja hermon. Kuinkas nopeasti sieltä Klaukkalasta tulee tosiaan esim. Katajanokalle tai vaikka Tehtaankadulle? Entä Hakaniemeen?
Mä en tiedä olenko mä poikkeuksellisen huono autoilija, mutta mä pystyn luettelemaan useamman kerran viimeisen puolen vuoden aikana kun olen ajanut esim. Otaniemestä Paloheinään 50 minuuttia (matka on noin 10 km), Konalasta Munkkivuoreen 25 minuuttia (4 km), Ruoholahdesta Pitäjänmäelle 30 minuuttia (n. 8 km). Etäisyydet nyt vähän lonkalta, mutta tuota luokkaa.
Ja jos saan valita, en taatusti aja autolla keskustassa enkä liepeillä ruuhkassa. Mikä tahansa muu väline säästää hermoja ja aikaa.
ja junalla pääsee Helsingin keskustaan 30 minuutissa. On oma piha uima-altaineen, ala-aste 80m päässä, yläkouluun 1km, uimahalli, jäähalli, kuntosali, kaupat ym 1-3km säteellä. Talon nurkalta lähtee pururata ja talevlla hiihtolatu. Eipä mulla ole valittamista. Itse käyn 3-4 päivänä viikossa Helsingissä töissä, loput teen etänä. Mies taas reissaa niin paljon että melkein tärkein on kohtuullinen matka lentokentälle.
Ja Klaukkalaan mua ei sais kyllä kirvee...
joten omalla autolla en voi kulkea, koska ei ole parkkipaikkaa. Ne maksavat satoja euroja kuukaudessa.
Eli kodista pitäisi olla myös hyvät julkiset liikennevälineyhteydet Helsinkiin.
Voisin katsella Vantaan tarjontaa. Kaupungilla vaan on niin huono imago.
AP