Onko tää mielestäsi tukihuijausta?
Opiskelijan vanhemmilla on yksiö, mutta hän ei asu siinä, vaan vuokralla, jotta saa tuet. Vanhempien asunnossa on sitte ihan vieras vuokralainen.
Äitini kauhistelee tuttavaperheen järjestelyä, kun pitää tuommoisessakin vetää välistä.
Kommentit (30)
Miten tuossa joku vetää välistä??? Ei opiskelijan ole pakko asua vuokralla juuri siinä vanhempien omistamassa asunnossa. Ei lain puitteissa eikä Kelankaan.
Sinänsä fiksu järjestely, noin minäkin tekisin omien lasten kanssa jos olisi mahdollisuus tukiin, meillä vanhemmilla on vain liikaa tuloa joten on tulevaisuudessa ihan sama missä ne opiskelevat lapset asuu, itse maksamme.
ei sekään, että tutun isä otti lapsensa nostaman opintolainan käyttöönsä, koska siinä oli pienemmät korot kuin markkinoilla silloin, ja sillä sitten osana osti sijoitusasunnon.
Nykyinen asukas saa opintotuloa ja maksaa vuokransa maksimimääräisenä vanhemmille. Oma lapsi ei maksaisi välttämättä ja tältä ei ilkeäisi pyytää.
Ja oma lapsi saa lisäksi valtion tuet.
Kyllä ne osaa, kenellä on varaa sijoitusasuntoihin.
Minä tekisin niin, että asuisin vuokralla siinä asunnossa omille vanhemmilleni. Näin edut maksimoitusivat.
mutta rahahan ei kysy moraalia, vaan sen puutetta. Eikös jokainen ole itsekäs, itsekkyys on tervettä, sanoi tuttuni joka oli vastaavassa tilanteessa vuokraajana.
lapsi on aikuinen ja käy vaikka amk:ta tai yliopistoa. Mulla on erittäin hyvätuloiset vanhemmat ja aloitin yliopiston 18-vuotiaana. Sain normaalisti opintotukea ja asumistukea. Siihen aikaan asumistuen sai vanhempienkin omistamaan asuntoon. Eli tein vuokrasopparin vanhempien kanssa ja sain sen mukaan tuen. Vanhemmat taas maksoivat veroa tuloista, joita eivät koskaan edes nähneet. En tuotakaan näe huijauksena, koska se oli mun ja mun vanhempien välinen juttu, ettei tarvi oikeasti maksaa. Verottajan silmissä he kuitenkin saivat tuloa, josta verot. Lisäksi heillä oli asunnossa rahaa kiinni, joka ei tuottanut mitään. Toisaalta olisin voinut mennä vieraalle, vanhemmat maksaa vieraalle mun vuokran ja sitten taas omansa olisivat vuokranneet eteenpäin.
Miten tuossa joku vetää välistä??? Ei opiskelijan ole pakko asua vuokralla juuri siinä vanhempien omistamassa asunnossa. Ei lain puitteissa eikä Kelankaan.
Sinänsä fiksu järjestely, noin minäkin tekisin omien lasten kanssa jos olisi mahdollisuus tukiin, meillä vanhemmilla on vain liikaa tuloa joten on tulevaisuudessa ihan sama missä ne opiskelevat lapset asuu, itse maksamme.
lapsi on aikuinen ja käy vaikka amk:ta tai yliopistoa. Mulla on erittäin hyvätuloiset vanhemmat ja aloitin yliopiston 18-vuotiaana. Sain normaalisti opintotukea ja asumistukea. Siihen aikaan asumistuen sai vanhempienkin omistamaan asuntoon. Eli tein vuokrasopparin vanhempien kanssa ja sain sen mukaan tuen. Vanhemmat taas maksoivat veroa tuloista, joita eivät koskaan edes nähneet. En tuotakaan näe huijauksena, koska se oli mun ja mun vanhempien välinen juttu, ettei tarvi oikeasti maksaa. Verottajan silmissä he kuitenkin saivat tuloa, josta verot. Lisäksi heillä oli asunnossa rahaa kiinni, joka ei tuottanut mitään. Toisaalta olisin voinut mennä vieraalle, vanhemmat maksaa vieraalle mun vuokran ja sitten taas omansa olisivat vuokranneet eteenpäin.
Miten tuossa joku vetää välistä??? Ei opiskelijan ole pakko asua vuokralla juuri siinä vanhempien omistamassa asunnossa. Ei lain puitteissa eikä Kelankaan. Sinänsä fiksu järjestely, noin minäkin tekisin omien lasten kanssa jos olisi mahdollisuus tukiin, meillä vanhemmilla on vain liikaa tuloa joten on tulevaisuudessa ihan sama missä ne opiskelevat lapset asuu, itse maksamme.
Ja nykyään ei saa täysimääräisiä tukia jos asuu vanhempien omistamassa tai heidän hallinnoiman yrityksen omistamassa asunnossa.
Eihän missään sanottu et vanhempien vuokralainen on opiskelija.Sehän voi olla kuka vaan jonka elämä ei liity/kuulu vuokranantajalle mitenkään.
Ei ole huijausta nähnytkään. Ei kaikilla ole edes varaa pitää toista asuntoa, jos siitä ei saa vuokratuloja. Miksi siinä pitäisi lapsen saada ilmaiseksi asua? Olisiko perheen pakko myydä asunto sen takia, että lapsi on muuttanut pois kotoa? Vai pitäsikö nuoren, jonka vanhemmat omistavat asunnon maksaa vuokra omasta pussista, kun muut opiskelukaverit saavat asumistukea asumiseen?
Mun tuttavapiiriin kuuluu nyt 35 vuotias mies joka valmistui yliopistosta toissa vuonna 15 vuoden opiskelujen jälkeen.On asunut lukioajoista asti äitinsä omistamassa kämpässä maksamatta mitään.Äiti maksaa vieläkin yhtiövastikkeen jo siitäkin syystä et mies hakee oman alan töitä.Oikeesti,kuka palkkaa melkein nelikymppisen joka ei ole koskaan tehnyt päivääkään töitä.Ei ole ollut edes kesätöissä ikinä.Pointti oli siis se et tämä kaveri on myös kikkaillut tukien yms.kanssa vaik vanhemmat on käytännössä elättänyt mut niinkuin jo todettiin eihän se taida laitonta olla.Moraalitonta kyllä.
Jos tuo olisi huijausta, niin silloinhan huijaisivat myös ne opiskelijat, jotka eivät asu vanhempiensa luona, vaikka opiskelevat sillä paikkakunnalla, jossa vanhemmat asuvat.
todellakaan ole tukihuijausta, sun äitis taitaa olla vaan kateellinen.
niitä 33v ihmisiä riittää, jotka asuvat yhä vanhempiensa kotona, työkokemus=0 jne. Eri asia, jos asunto on lapsen nimissä ehkä...
Jos väittää, että on vuokralla jossakin, missä ei ole, on se tietenkin huijausta.
Jos väittää, että on vuokralla jossakin, missä ei ole, on se tietenkin huijausta.
että on vuokralla, mutta muualla, ei vanhempien omistamassa asunnossa. Ei siinä mitään huijaamista ole. Kukin saa asua ihan missä lystää!
Mitähän moraalisesti väärää yuossa oli? Vanhemmat saavat saman vuokran keltä tahansa ja maksavat verot.
Kaikki ei halua asua vanhempien omistamassa asunnossa vuokralla. Sijaintikin voi olla väärä ja muitakin perusteita löytyy.
Kaikki ei halua asua vanhempien omistamassa asunnossa vuokralla. Sijaintikin voi olla väärä ja muitakin perusteita löytyy.
Asumistukea saa vain minimäärän jos asuu vanhempien omistamassa asunnossa. Ja jos siinä asunnossa on jo hyvä vuokralainen, miksi heittää häntä ulos sen takia että oma lapsi pääsee asumaan siihen ja ei maksa edes yhtiövastikkeen määrää.