Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Loka-, marras- tai joulukuussa synnyttävillä suurin masennusriksi

Vierailija
04.04.2011 |

Syysvauva lisää äidin masennusriskiä

4.4.2011 16:11 | Kommentit

A A

Helsingin Sanomat

Synnytyksenjälkeisen masennuksen riski vaihtelee vauvan syntymäajankohdan mukaan, kertoo ruotsalaistutkimus. Masennus on kaksin verroin yleisempää loppuvuodesta synnyttäneillä äideillä kuin keväällä tai alkukesästä vauvan saaneilla äideillä.

American Journal of Obstetrics and Gynaecology -lehdessä julkaistu tutkimus selvitti masennuksen yleisyyttä tutkimalla 2 000:ta Uppsalan läänissä asuvaa äitiä.

"Tutkimuksemme osoittaa, että vuoden kolmena viimeisenä kuukautena synnyttäneitä äitejä pitää seurata erityisen tarkkaan ja tarjota heti tukea niille, joilla on merkkejä masennuksesta", lääkäri Sara Sylvén sanoo Uppsala Nya Tidningen -lehdessä.

Synnytyksenjälkeinen masennus on melko yleistä, eikä vielä tiedetä, miksi aiemmin terveet naiset sairastuvat masennukseen.

Tutkimuksen mukaan joka kymmenes nainen kärsi masennuksesta sekä kuusi viikkoa että kuusi kuukautta synnytyksen jälkeen. Lokakuussa, marraskuussa tai joulukuussa lapsen saaneet äidit masentuivat kuitenkin selvästi useammin kuin muut. Huhtikuussa, toukokuussa tai kesäkuussa synnyttäneistä sen sijaan vain joka 12:s äiti kärsi masennuksesta.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

perunalastututkimus.

Vierailija
2/26 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasyntynyt sitoo sisätiloihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kaksi edelliskertaa heinäkuussa synnyttäneenä mulla oli masis. Kolmas syntyi marraskuun lopussa ja neljäs syyskuussa eikä mulla ollut kummastakaan mitään.

Vierailija
4/26 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla syysvauva sekä toukovauva.
Syysvauva vielä valvotti synnäriltä asti, eli huomasin syysvauvan kanssa senkin takia helposti sen "pimeää yöllä, pimeää aamulla, pimää, vettä, räntää". Olin myös jotenkin hieman enemmän ahdistuneempi enkä saanut iltaisin unta.

Toukovauvan kanssa oli eri. Jaksoi valvoa, kävin nukkumaan kun piti. Ei ahdistanut.

Vierailija
5/26 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin selvä ero kevätvauvassa ja syysvauvassa! Nimim. se syksy oli loputon ja pitkin ikinä!

Vierailija
6/26 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yep, unettomuus vaivaa jo nyt vaikka syksy vasta alkanut :/

Vierailija
7/26 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 2 viikkoinen vauva ja kyllä, huomaan tämän jo nyt. On varmaan kaikki lopussa D-vitamiinista lähtien!

Vierailija
8/26 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaan! Ja tottakai tää kesä just oli pelkkää vettä ja harmaata keliä :O Sen takia varmaan tuplaväsy!

Vierailija
9/26 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin just kirjoittamassa että olin jo kesällä sadepäivinä jotenkin erityisen väsynyt. Tein paljon töitä ja en kerennyt aurinkoisina päivinä ulos! Mulla nyt 2 viikkoinen vauva ja olen miettinyt melatoniinia hakemista apteekista...

Vierailija
10/26 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, mun sisko on ollut kahdesta lokavauvastaan loputtoman väsynyt. Kävin hoitamassa hänen lapsiaan aina koulun jälkeen, jotta sai levätä.

Itse kärsin syysväsymyksestä ilman vauvoja ja hormoneitakin :D

Vierailija
11/26 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2011 klo 17:12"] pahasti

Vastasyntynyt sitoo sisätiloihin.

[/quote]

Jep. Mun vauva syntyi marraskuun lopussa enkä saanut viedä ulos kuuteen ensimmäiseen viikkoon. Sattui tulipalopakkaset sille vuodelle. Kyllä iski mökkihöperyys. Ja masis.

Vierailija
12/26 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 06:06"]Juu, mun sisko on ollut kahdesta lokavauvastaan loputtoman väsynyt. Kävin hoitamassa hänen lapsiaan aina koulun jälkeen, jotta sai levätä.

Itse kärsin syysväsymyksestä ilman vauvoja ja hormoneitakin :D
[/quote]

Oispa mullakin samanlainen sisko tai edes joku!!!!

Mies ajaa rekkaa ja ei nähdä välillä päiviin niin hoidan joka toinen viikko sitten 2 lasta ja joka toinen viikko vauvan yksin!! Väsyttää!!!!

Vierailija
13/26 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita kokemuksia?? Me saadaan aloittaa yritys just marraskuussa..

Vierailija
14/26 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei auttanut vitamiinilisät, ei superterveellinen ruokavalio, epäilin että tän piti olla yhteydessä mun vähäiseen lihomiseen raskausaikana ja imetyksen tuottamaan painonlaskuun. Olin todella laiha ja kärsin varmaan tuplasti puutoksista. Näkyi kyllä kauas. En liikkunut koko syksynä juuri minnekkään ja tuntui juuri loputtomalta syksyltä. Vitamiininpuutos aiheutti pyörrytystä kaikenlisäksi.

Vierailija
15/26 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 06:09"]Muita kokemuksia?? Me saadaan aloittaa yritys just marraskuussa..
[/quote]

Suosittelen yrittämään vaikka kevätvauvaa!

Vierailija
16/26 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vitsi, älkää pelotelko hei :S

Vierailija
17/26 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemus viime syksystä, sain vauvan elokuun lopussa:

- heräät yöllä 4 kertaa, on pilkkopimeää.
- teet aamupalan esikoiselle, on pimeää.
- nukut päikkärit, heräät on pimeää.
- viet lapset ulos 15 jälkeen ja jo silloin alkaa vissiin hämärtämään.
- Illallinen ja iltapala, pimeää.

Ja sama kehä loppuu. T: koko vitun vintti pimeenä ekat 6 kk!

Vierailija
18/26 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla näkyi siinä että olin suunnitellut palaavani harrastuksen pariin, mutta olin niin väsynyt pimeydestä ja valvomisesta etten jaksanut. Mun piti kehittää lihaskuntoa - en jaksanut.
Esikoinen oli kevätvauva ja menin salille heti 6 vk synnytyksestä..

Vierailija
19/26 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 06:16"]Mun kokemus viime syksystä, sain vauvan elokuun lopussa:

- heräät yöllä 4 kertaa, on pilkkopimeää.
- teet aamupalan esikoiselle, on pimeää.
- nukut päikkärit, heräät on pimeää.
- viet lapset ulos 15 jälkeen ja jo silloin alkaa vissiin hämärtämään.
- Illallinen ja iltapala, pimeää.

Ja sama kehä loppuu. T: koko vitun vintti pimeenä ekat 6 kk!
[/quote]

Ei saisi nauraa, mutta kuvasit hyvin mun ekan lapsen vauva-aikaa :D Onneksi silloin ei ollut toista jaloissa pyörimässä! Olin niiin väsynyt.

Vierailija
20/26 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut edes syödä sinä syksynä kun sain vauvan. Aina silloin tällöin kun muistin. Laihduin hitokseen sinä syksynä ja olin kaukana hehkuvasta äidistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi