Loka-, marras- tai joulukuussa synnyttävillä suurin masennusriksi
Syysvauva lisää äidin masennusriskiä
4.4.2011 16:11 | Kommentit
A A
Helsingin Sanomat
Synnytyksenjälkeisen masennuksen riski vaihtelee vauvan syntymäajankohdan mukaan, kertoo ruotsalaistutkimus. Masennus on kaksin verroin yleisempää loppuvuodesta synnyttäneillä äideillä kuin keväällä tai alkukesästä vauvan saaneilla äideillä.
American Journal of Obstetrics and Gynaecology -lehdessä julkaistu tutkimus selvitti masennuksen yleisyyttä tutkimalla 2 000:ta Uppsalan läänissä asuvaa äitiä.
"Tutkimuksemme osoittaa, että vuoden kolmena viimeisenä kuukautena synnyttäneitä äitejä pitää seurata erityisen tarkkaan ja tarjota heti tukea niille, joilla on merkkejä masennuksesta", lääkäri Sara Sylvén sanoo Uppsala Nya Tidningen -lehdessä.
Synnytyksenjälkeinen masennus on melko yleistä, eikä vielä tiedetä, miksi aiemmin terveet naiset sairastuvat masennukseen.
Tutkimuksen mukaan joka kymmenes nainen kärsi masennuksesta sekä kuusi viikkoa että kuusi kuukautta synnytyksen jälkeen. Lokakuussa, marraskuussa tai joulukuussa lapsen saaneet äidit masentuivat kuitenkin selvästi useammin kuin muut. Huhtikuussa, toukokuussa tai kesäkuussa synnyttäneistä sen sijaan vain joka 12:s äiti kärsi masennuksesta.
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 06:25"]Neuvolassa toitottivat "ulkoilla pitää 2 kertaa eikä vain esikoisen takia vaan myös vauvan", vähän tuli syyllinen olo kun se syksy oli muutenkin jotenkin henkisen kasvun paikka. Olin ihan rikki. Olin kuvitellut itseni ihan erilaiseksi kuin muut 2 lapsen äidit ja sitten olinkin samassa paatissa verkkareineni ja väsymyksen kanssa :(
[/quote]
Tätä toitottivat mullekin!!!
Mullakaan ei tepsinyt mikään siihen alakuloon. Mieskin antoi mun nukkua :/ Olin vaan pohjattoman väsynyt ja se toi masennuskierteen!
Saa nähdä. Synnytän joulukuussa. Vaikea uskoa, että joulun aikaan voisi masentua. Paras aika vuodesta. Kevät se ennemminkin on masentavaa aikaa.
Mulla ei tullut masennusta. Synnytin joulukuun loppupuolella.
Mutta uskon että pimeys voi tosiaan vaikuttaa.
Vähättelemättä muiden kokemuksia, omat vauvat syntyivät loka-, marras- ja joulukuussa ja kuten joka kerralla, olin aivan hulluna vauvaan ja täynnä jotain onnellisuushormonia. Vauvan ihanuus auttoi selättämään arjen inhorealismin -tuohon vuodenaikaan kun kuuluu pimeyden ja loskan lisäksi myös ne pöpöt (meidän tautisaldo alkaen viime syksyltä: keuhkoputkentulehdus, keuhkokuume, mahatauti, influenssa ja virus, joka meni päähän ja vei tasapainon ja kuulon toisesta korvasta).
Neuvolassa toitottivat "ulkoilla pitää 2 kertaa eikä vain esikoisen takia vaan myös vauvan", vähän tuli syyllinen olo kun se syksy oli muutenkin jotenkin henkisen kasvun paikka. Olin ihan rikki. Olin kuvitellut itseni ihan erilaiseksi kuin muut 2 lapsen äidit ja sitten olinkin samassa paatissa verkkareineni ja väsymyksen kanssa :(