Onko oikea arvosana? Opettajia paikalla?
8 lk sai historian pikkukokeista 10- ja 9 ½, isosta kokeesta 7. Todistukseen tuli 7. Mikä noiden pienten kokeiden merkitys oli, jos eivät lainkaan vaikuta numeroon? Olisko opettajia paikalla?
Kommentit (24)
Voi olla ihan lyöntivirhekin tuo numero.
t.Ope, jolle harvoin enää tulee painovirheitä todistuksiin, mutta uran alussa tuli, kun en tajunnut tarkistaa, tarkistaa ja vielä kerran tarkistaa kaikkea ja oppilaatkin oli vieraita ja heitä oli kerralla arvioitavana monta sataa.
Tällaista vastausta kaipasin. Lapsi oli pitkään kipeänä ja ilmeisesti sekin vaikutti sitten arvosanaan alentavasti. Omasta mielestäni oikea numero olisi ollut 8. Enkä ollut itse järkyttynyt vaan lapseni. Historia loppuu nyt eli tämä yksi seiska laskee historian numeron ja sen takia myös peurskoulun päästötodistuksen numeroa eli ei se nyt ihan merkityksetön ollut.
Olisi kiva jos opet jollain lailla perustelisivat numeroitaan, jotkut niin tekee. Ollaan tytön kanssa kumpikin niin jänishousuja ettei uskalleta itse kysyä.
On se hienoa, kuinka te jotkut vanhemmat arvostatte opettajan työtä.
Ja itse asiaan:
Jos nämä pikkukokeet ovat ns. läksynkuulusteluja ei tuolla määrällä ole vielä iso merkitystä. Itse tekisin tuossa tilanteessa niin, että laskisin läksynkuulustelujen keskiarvon 9,625. painottaisin isoa koetta * 2 ja laskisin sitten näiden "kolmen kokeen" keskiarvon eli 9,625 + 7 + 7 /3 -> keskiarvoksi saadaan 7,875. Siihen vielä tuntiaktiivisuus ja onko kuinka paljon tekemättömiä läksyjä, kirjat unohtuneet jne. Numero olisi 7 tai 8 sen mukaan, miten paljon unohduksia on.
[/quote]
Tuntiaktiivisuuskin mittaa vain luonteenpiirteitä eikä niitä saa arvostella.
tuntiaktiivisuus ei mittaa luonteenpiirteitä - toki jos ymmärrät tuntiaktiivisuuden suoraviivaisesti "kuka viittaa eniten ja on eniten äänessä" niin silloin kyllä, mutta kyse on paljon enemmästä: asenteesta, työskentelytavoista jne.
Temperamentiltaan arkakin lapsi voi olla hyvinkin aktiivinen tunnilla omalla tavallaan ja tämä näkyy kyllä arvioinnissa. Siksi juuri oppitunneilla käytetään erilaisia työskentelytapoja, jotta kaikenlaiset oppijat pystyvät näyttämään parastaan.
Ja ap:lle - pikkukokeilla on yleensä hyvin pieni merkitys, vastaavat lähinnä yhtä oppituntia. Pääpaino arvostelussa on niillä isoilla kokeilla ja sillä, mitä lukukauden aikana on luokassa tapahtunut (miten oppilas on toiminut).
On se hienoa, kuinka te jotkut vanhemmat arvostatte opettajan työtä.
Ja itse asiaan:
Jos nämä pikkukokeet ovat ns. läksynkuulusteluja ei tuolla määrällä ole vielä iso merkitystä. Itse tekisin tuossa tilanteessa niin, että laskisin läksynkuulustelujen keskiarvon 9,625. painottaisin isoa koetta * 2 ja laskisin sitten näiden "kolmen kokeen" keskiarvon eli 9,625 + 7 + 7 /3 -> keskiarvoksi saadaan 7,875. Siihen vielä tuntiaktiivisuus ja onko kuinka paljon tekemättömiä läksyjä, kirjat unohtuneet jne. Numero olisi 7 tai 8 sen mukaan, miten paljon unohduksia on.