Per favori! Osaisiko/jaksaisiko/viitsisikö kukaan auttaa (alkeis)italian läksyissä..?
Eli tehtävänanto on tehdä pieniä lauseita menneessä muodossa (olen ollut, olen tehnyt jne..) annetuista sanoista, olen ihan pihalla, en osaa..
Construite delle mini-storie con le seguenti informazioni:
Ieri/bar sotto casa/incontrare Nicola/prendere caffé insieme/andare in giro negozi/Nicola comprare une cinture/io non comprare niente.
ja toinen:
Questa mattina/noi non potere andare lavoro autobus/sciopero mezzi transporto/ma non restare a casa/telefonare Piero/andare lavorare sua macchina.
Kiitos jos joku osaa/viitsii jelpata!!!
Kommentit (14)
olen mennyt-muoto, en löydä mistään..?
ap
Ieri, sono andato giù al bar. Ho conosciuto Nicola. Abbiamo bevuto il caffè insieme e poi siamo andati al tour dei negozi. Nicola comprato una cintura, ma non comprare niente.
Questa mattina, non potevo andare al lavoro in autobus, era in corso lo sciopero dei trasporti. Ma sono rimasto a casa, ma il giocatore Pierolle e sono andata a lavorare nella sua auto.
Partisiippi andare-verbistä on ihan säännööllinen, siis andato/a/i/e, riippuen suvusta ja luvusta. Apuverbi on essere.
esimerkiksi "sono andato" = "menin / olen mennyt" (miespuolinen puhuja)
(huomasin toisen käännöksen vasta tämän jälkeen)
Ieri sono andato al bar sotto casa. Ho conosciuto Nicola. Abbiamo preso il caffé insieme e siamo andati dei negozi. Nicola ha comparato una cintura, io ho non comprato niente.
Questa mattina non potevo andare al lavoro in autobus. (sitten en osaa seuraavaa lausetta)
Sono resto(?) alla casa e telefonato a Piero e sono andate nella sua macchina.
Onko yhtään oikein..?
ap
ja unohdin tuon essere-apuverbin kun on liikkuvasta kyse.. en opi ikinä..
epätoivoinen ap...
(huomasin toisen käännöksen vasta tämän jälkeen)
Ieri sono andatA al bar sotto casa. Ho INCONTRATO Nicola. Abbiamo preso CAFFÈ insieme e siamo andati AI negozi. Nicola ha COMPRATO una cintura, io NON HO comprato niente.
Questa mattina non potevo andare al lavoro in autobus. (sitten en osaa seuraavaa lausetta)
Sono RIMASTA A casa e HO telefonato a Piero e sono andatA nella sua macchina.Onko yhtään oikein..?
ap
Jos haluat sanoa, että menitte yhdessä Pieron kanssa, niin sitten "Siamo andati nella sua macchina".
Noihin kyllä varmaankin jäi virheitä, koska en ole minäkään mikään italian kielen ammattilainen. Toivottavasti joku pro bongaa ketjun ; )
Non potevo andare al lavoro in autobus, perché c'era uno sciopero dei mezzi di transporto.
Ainakin sain tehtyä vaikkei kaikki olisikaan oikein, ja sekös epäilyttävää olisikin jos MINULLA olisi liian hyvää ja täydellistä tekstiä..
Nyt uskallan ainakin mennä tunneille illalla..
Grazie!!
ap
per favori! Se on siis per favore!
Questa mattina/noi non potere andare lavoro autobus/sciopero mezzi transporto/ma non restare a casa/telefonare Piero/andare lavorare sua macchina.
Questa mattina noi non abbiamo potuto di andare al lavoro con l´autobus, perche c´é stato lo sciopero dei mezzi transporto. Ma non ho potuto di restare a casa e quindi ho telefonato a Piero e siamo andati a lavorare con la sua macchina.
Kerrot siis vain:
Eilen menin alakerrassa olevaan baariin. Tapasin Nicolan. Joimme yhdessä kahvit ja sitten menimme kiertelemään kaupoille. Nicola osti vyön, mutta itse en ostanut mitään.
Tänä aamuna en voinut mennä töihin bussilla, koska käynnissä oli kuljetusalan lakko. Mutta en jäänyt kotiin, vaan soitin Pierolle ja menin töihin hänen autollaan.
Sori, mutta et opi yhtään mitään, jos annan noi valmiiksi italiaksi. Nyt siis vaan käännät ne. Voin kyllä sit tarkistaa.