Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kasvissyöjä haluaisi aloittaa karppauksen. Neuvoja kaivataan.

Vierailija
04.04.2011 |

Googlettamalla olin hukkua tietoon. Nyt kaipaisin simppeleitä neuvoja aloittelevalle karppaajalle.

Olen siis ollut ovo-lakto-vege 10v. Proteiineja olen saanut koko ajan liian vähän ja ruoka on ollut hyvin hiilaripitoista. Miten saan kasattua riittävästi protskuja, kun en syö myöskään soijatuotteita enkä tofua (koska en tykkää)? Olisi kiva kuulla jonkun kasvissyöjän koko päivän ruokalista. Erityisesti olen hukassa noiden pääruokien kanssa. Jos ei syö lihaa, niin munaruokaako sitä sitten mätetään, että saa protskuja tarpeeksi? Miten käy kolestroolin kanssa, jos munaa syö esim. 2 kpl/pv?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karppaan, ja syön ainakin kaksi munaa päivässä. Jos eläinrasvojen käyttö tuntuu sinusta vaikealta, kannattaa ehkä harkita jotain toisenlaista ruokavaliota. On kiistanalaista, nostaako syöty eläinrasva kaikilla kolesteroleja. Tässä tapauksessa suosittelen kyllä edelleen googlettamaan, jos olet kolesterolista huolissasi. Monet muut arvot paranevat karpatessa, esim. triglyserolit, verensokeri ja verenpainekin monilla.

Kasvissyöjä saa proteiinia (ja rasvaa) niistä munista, rasvaisista juustoista, pähkinöistä ja muista maitotaloustuotteista. Syön lihaa, mutta en erityisesti lisännyt lihan kulutusta. Proteiinit tuppaavat nousemaan liiankin korkeiksi (en "saa" esim. syödä rahkaa, kun proteiinit nousee liian suuriksi). Riittävä määrä on 20-25% energiantarpeesta, mikä ei juuri poikkea virallisterveellisistä suosituksista.

Jos olet tottunut hyvin hiilaripitoiseen ruokaan, muutos tulee olemaan dramaattinen. Rasvanpelosta on päästävä yli, muuten on kohta joko kitudieetillä tai ahmii proteiinia niin että munuaiset eivät kestä. Sinuna kokeilisin ehkä hyväkarppausta, niin hiilareiden määrä saisi olla vähän korkeampi ja voisi syödä palkokasveja vapaasti ja hedelmiä.

Ateriaehdotuksina on kaikenlaiset kasvisgratiinit runsaalla kermalla ja juustolla, feta-, mozzarella- ym. salaatit, kasvislaatikot, kermaiset sosekeitot jne. Katsele ohjeita täältä: http://karppaus.info/resepti/resepti_laji.php?id=1

Vierailija
2/4 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananmunan kolesterolin ei pitäisi nostaa ihmisen kolesterolia, paitsi joillain joilla on erityinen taipumus siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tofustakin saa tosi maukasta kun löytää omaan makuun sopivan reseptin, pelkälläänhän se on jo aika mautonta. Kaupoissa on myös soija nugetteja nykyään mitkä on mielestäni tosi hyviä.

Vierailija
4/4 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovasti vaan kannustusta. Itsekin olen ovo-lakto-vege ja karppaus kiinnostaisi, mutta ei yksinkertaisesti ole varaa! :D Syön kyllä paljon kasviksia ja söisin juustojakin, mutta käytännössä täytän vatsaa myös hiilareilla. Ne vaan on niin paljon halvempia.