Paniikkihäiriöstä, onko jollakin ollut tällaisia oireita?
Paniikkihäiriö sinäänsä on mulle vanha tuttu, alkoi noin 10 vuotta sitten erittäin rajuilla paniikkikohtauksilla. Nyt noin kahdeksan vuotta oireetonta kunnes viime syksynä alkoi taas pään ihme tuntemukset :(
Viime viikolla tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta ilman mitään ennakko oireita erittäin voimakas pyörtymisen tunne kesken pöydän pyyhinnän. Niin kovaa heitti vasemmalle että piti ottaa pöydästä kiinni ja siitä sitten maahan polville. Tunne meni samantien ohi, mutta seuraavana yönä en nukkunut ollenkann sain 4-5 lievää paniikkikohtausta yöllä. Ihme ja kumma aamulla ei ollut yhtään väsy. Tuosta tiistaista lähtien on minua vaivannut kummallinen olo päässä. Toisin sanoen huimaa ja pyörryttää välillä tosi kovaa. Päässä on todella huono olo, mutta pystyn kuitenkin suoriutumaan päivän askareista joten kuten. Kämmeniä pistelee ja raajat tuntuu välillä voimattomilta.
Tänään aamulla oli hyvä olo siis sen aikaa kun oli vaakatasossa, mitä kauemmin olen jalkeilla ollut sitä kamalampi olo päässä on.
Soitin lääkärille ja sanoi johtuvan paniikkihäiriöstä, menen torstaina käymään, hän tekee minulle neurologisen testin, mitä ikinä tarkoittaakaan. Neurologille ei kuulemma pääse julkiselle puolelle ellei ole kunnon oireita. Mitä nää sitten on? Pitääkö mun pyörtyä ja lyödä pää ennen kuin pääsen pään tutkimuksiin? Varmuus ettei päässä ole mitään tappavaa tautia, lopettaisi nämä oireet varmasti.
Tulipas pitkä kirjoitus ja kiitos jos joku jaksoi tämän lukea. Jos sinulla tai läheiselläsi on paniikkihäiriö, mitä oireita on? Onko kellään tälläistä joka päiväista huonoa oloa päässä, huimausta jne. ilman varsinaisia paniikkikohtauksia?
Kommentit (11)
ikinä tollasta ollu. Ei noin voimakas pyörtyminen mun mielestä kuulu paniikkihäiriöön...enemmänkin neurologista puolta. Munki mielestä toisen lääkärin mielipide ei oo kyllä normaalia.
ei ole kunnon oireita, esim. epilepsiakohtausta, halvaantumista jne. Eli tällaset pyörrytykset on ihan normia???
niin ei niitä käsiä vaan pistele. Vaan yleensä toinen käsi on täysin voimaton, suupieli roikkuu, puhe sammaltaa. Ne oireet ei mene ohi levossa ja palaa sitten taas takaisin.
Kuulostaa paniikkikohtaukselta tai sitten sulla voi olla niskat tosi jumissa. Se aiheuttaa myös pistelyä, puutumisia, voimattomuutta, huimausta, omituista oloa. Googleta tension neck. On yhteydessä myös paniikkikohtauksiin.
päästä, korvista, niskoista, selästä.
Tänään aamulla oli hyvä olo siis sen aikaa kun oli vaakatasossa, mitä kauemmin olen jalkeilla ollut sitä kamalampi olo päässä on.Onko kellään tälläistä joka päiväista huonoa oloa päässä, huimausta jne. ilman varsinaisia paniikkikohtauksia?
Mulla on kyllä rajuakin huimausta ja raajojen pistelyä ja hikoilua paniikkikohtauksessa, ja joskus voi myös kohtauksia ennen ja jälkeen olla muutn huono olo, mutta ei niin kuitenkaan, että jalkeilla olo sinänsä pahentaisi asiaa tai että olisi ihan kokoaikaista ilman kohtauksia.
Mun mielestä sun kannattaa ap googlata tasapaino-aistinhäiriöt ja asentohuimaus. Musta toi kuulostaa asentohuimaukselta. Se on erittäin inhottava, mutta suhteellisen vaaraton ongelma. Voi iskeä yllättäen esim flunssan jälkeen, mutta voi myös kehittyä vähitellen, niin ettei sitä huomaa ennen kuin alka atörmäillä seiniin.
Korjatkaa jos olen väärässä. Muistan näin jostain lukeneeni. Ja sinullako on parempi olla vaakatasossa? Olisiko kuitenkin niska-hartiaseudun ongelma...
kohtauksesta jää usein pitkäksikin aikaa huono olo, edelleen hikoileja pyörryttää jne, mutta kyllä se helpottaa loppua kohti, ei pahene päivänmittaan vain päinvastoin ja yleensä ehtii palautua suht normaaliksi ennen seuraavaa kothausta.
Uusi kohtaus voi iskee kuin salama kirkkaalta taivaalta ilman ennakkovaroituksia, tai sit voi tulla esim sellainen tunne, että silmissä vilisee ja korvissa kaikuu tai vaan et "kaikkea on liikaa". Ennakko-oireet ei mulla yleensä kestä kovin kauaa. Joillain voi kai kestää kauemminkin.
Voisin kuvitella, että jos kohtauksia olisi oikein tiheästi, niin ei ehtisi palautua normaaliksi välissä. Mulla kuitenkin aina ehtii ainakin jossian vaiheessa päivää.
lue varsinkin keskusteluja aiheesta.
se johtuu hyperventiloinnista. Mulla on sellasta, kun panikoin. Yleensä aivo-oireet ovat toispuoleisia.
minulla on ollut panikkikohtausia siloin vaan huudan ja lähden pois karkailemaan ja joku pitää minusta kiini en pysy lähtemään pois sataan lyödä välillä muita ihmisia siina tilanteessa panikkikohtausia tulee ylensä siloin / tällöin ei aina eikä jokapäivä hyvää kevättä / ja kesää jatkoa teile !
ja sillä oli lievä aivoinfarkti. Jos sulla kädet pistelee ja tuntuu voimattomalta niin sut pitäis heti tutkia. Se ei ole paniikkihäiriön oire. Nyt pitäis heti sulkea kaikki neurologiset sairaudet pois. Käsittämätön lääkäri kun ei tajunnut. Soita jollekin toiselle lääkärille ja kerro kaikki. on se kumma jos sua ei hoitoon päästetä. Mitä ihme puoskareita täällä oikein on...