Todella vaalea, melkein valkoinen kakka 2-vuotiaalla
Mikä voi olla? Pitääkö kiitää jonnekin päivystykseen? Lapsella on keuhkoputkentulehdus ja siihen saa kolme kertaa päivässä Ventolinea. On kyllä ihan hyvinvoivan oloinen ja normaalin tuntuinen.
Kommentit (20)
Meillä lapsilla tulee vaaleaa kakkaa mahataudin yhteydesssä/jälkeen. Ei se mitään vaarallista ole, oire ainoastaan siitä, että mahassa kaikki ei ole ok.
lähinnä beessiä, mutta tosi vaaleaa.
ap
ap
Väritön kakka voi kyllä olla oire maksavaivoista mutta tuskinpa on päivystysasia. Eikä muutenkaan varmastikaan tehdä mitään pelkästään yksittäisen oudon kakan perusteella, sehän voi hyvinkin olla joku ohimenevä juttu. Jos väri ei normalisoidu niin ota arkena yhteyttä lääkäriin.
jota joskus hoidin pienenä oli aina siis aina valkoinen kakka ja sillä olikin joku anemia tai jotain. Maito oli kait pääasiallinen ruoka sillä, reppana.
syönyt jotain sellaista, mikä voisi värjätä ulosteen?
Esim. banaanin runsas syönti vaalentaa kakkaa tosi paljon.
Opiskelen terveydenhoitoalalla ja jokin aika sitten meillä oli puhetta tietyistä aika huolestuttavista tilanteista, joissa vaaleat ulosteet voi olla YKSI oire (kyse nimenomaan maksan ja haiman toimintaan liittyvistä vaivoista). MUTTA! Ulosteen väri yksistään ei käsitykseni mukaan ole vielä syy lähteä pillit kiitäen sairaalaan. Yleensä olisi muitakin oireita - kipuja, räjähtävää rasvaista ripulia jne.
Jäisin itse odottavalle kannalle. Jos seuraavat ulosteet olisi normaalin värisiä, päättelisin kyseessä olleen satunnaisen värivaihtelun (sehän on kuitenkin ihan tavallista). Jos taas seuraavatkin olisi oudon värisiä, ottaisin arkena yhteyttä neuvolaan tai terveyskeskukseen. Ja jos muita, hälyyttävämpiä oireita ilmenisi, soittaisin päivystykseen tai tilanteesta riippuen menisin sinne suoraan.
Nämä ihan vaan opiskelijan mutu-tuntumalta. En ole aihepiiriin vielä perehtynyt yhtä haima- & maksasairausluentoa enempää.
Ventolinen sivuvaikutuksiin tuon ei pitäisi netistä löytyvien lääketietojen perusteella kuulua.
että vaalea kakka on oire maksan vajaatoiminnasta eli siitä, että rasva ei imeydy (muistaakseni näin) ja että siitä heti yhteys lääkäriin. Tosin meillä siis kyse oli vauvasta, jolla oli häikkää maksa-arvoissa.
Itse kyllä varmaan soittaisin siihen terveysnumeroon ja kysyisin heiltä neuvoa.
Meillä poika 2v 4kk sairasti ilmeisesti noroviruksen aiheuttaman vatsataudin ma-ti -välisenä yönä. Silloin oksenteli, ei sen jälkeen. Oli jo tiistaina oma itsensä, lähinnä normaalia väsyneempi vähän. Keskiviikosta asti ihan normaali. Nyt tuli lähes valkoinen kakka. On kakannut monta kertaa näiden päivien aikana, mutta tämä oli eka näin oudon värinen. Omituista (siis ei tavanomaista...) hajua on ollut kakoissa kyllä parina viime päivänä.
Liittynee siis tuohon mahatautiin? Voiko rauhassa seurailla ainakin nyt viikonlopun yli? Kellään kokemusta/tietoa?
ap
mä onlen kylläkin murkkuikänen ja just vatsaflunssassa olin ja toissa päiväni paranin. Nyt oli eilen ja tänään just tollasta beigee kakkaa. Muuten olen jo terve ja voin hyvin. Mistä siis vois johtua?
Samoin kyllä joskus allergian takia. Luulen, että kyseessä joko mahatauti tai sitten joku syöty ruoka.
Jos ei jatku kovin pitkään (tyyliin yli viikon) tai jos ei lapsi muuten vaikuta huonovointiselle, odottelisin.
Jos imetetään niin tulee maidosta. Kipuileeko?`
Mulla tyttö 1v9kk. Oli oksennustauti tasan viikko sitten. Ainakin 3pv nyt tullu sitä vaalean beigeä kakkaa. Itkee, ei nuku, ei syö. Nyt alkanu vähän syömään, 1-2krt päivässä. Maitoa kittaa, kokoajan jano. Itkuinen, ei reagoi korviin eli ei "pitäisi" olla tulehdusta. Olen soittamassa TK:een.
Lelluska kirjoitti:
Mulla tyttö 1v9kk. Oli oksennustauti tasan viikko sitten. Ainakin 3pv nyt tullu sitä vaalean beigeä kakkaa. Itkee, ei nuku, ei syö. Nyt alkanu vähän syömään, 1-2krt päivässä. Maitoa kittaa, kokoajan jano. Itkuinen, ei reagoi korviin eli ei "pitäisi" olla tulehdusta. Olen soittamassa TK:een.
Jatkoa> käskettiin lääkäriin viim huomenna aamulla.
Lelluska kirjoitti:
Lelluska kirjoitti:
Jatkoa> käskettiin lääkäriin viim huomenna aamulla.
Lelluska, mitenkähän tässä kävi? Löytyikö syytä, vai oliko ohimenevää?
etta lastenlaakari on sanonut meille kerran, etta "kakka saa olla minka varista tahansa, paitsi punaista tai mustaa" eli (ohimeneva) vaalea kakka ei liene erityisen vaarallista. Tietenkin jos ei vari normalisoidu parissa paivassa, niin kannattaa ehka kysya laakarin mielipidetta, mutta mikaan paivystysasia tuo ei minusta noilla oireilla ole.