Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomea osaamaton ruosinkielinen on kuin liito-orava

Vierailija
02.04.2011 |

Kukaan ei ole sellaista nähnyt, mutta jostain kolosta sellainen kaivetaan vaikka suurennuslasilla esiin, kun on jokin poliittinen tai muu itsekäs asia ajettavana (kuten pakkoruotsin vaatiminen tai moottoritien vastustaminen).

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin vain, että suomea osaamattomia ruotsinkielisiä on ja jopa yllättävän paljon

Vierailija
42/49 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin vain, että suomea osaamattomia ruotsinkielisiä on ja jopa yllättävän paljon

Joo, mutta he ovat pääsääntöisesti "omilla alueillaan", jossa myös palvelijat ovat ruotsinkielisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta he ovat pääsääntöisesti "omilla alueillaan", jossa myös palvelijat ovat ruotsinkielisiä.

niin erikoissairaanhoidon saavat kyllä isommissa sairaaloissa.

Vierailija
44/49 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Helsingissäkin pärjää lapsena ruotsiksi, on niitä joilla molemmat vanhemmat ovat ruotsinkielisiä, lapset käyvät ruotsinkielistä päiväkotia, koulua ja harrastuksiakin löytyy ruotsiksi. Yhtä paljon silloin oppii suomea koulussa ("pakkosuomi") kuin sumomenkieliset ruotsia... eli ei aina kauhean paljon. Sitten totta kai tulee ongelmia kun pitäisi löytää töitä... ja puhuu aika huonosti suomea koska eihän Suomen koulussa opita PUHUMAAN kieliä...

T. Ruotsinkielinen helsinkiläinen. Täytyy miettiä miten omat lapset oppivat sitä suomenkieltä paremmin ja helpommin kuin itse opin.

Vierailija
45/49 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Helsingissäkin pärjää lapsena ruotsiksi, on niitä joilla molemmat vanhemmat ovat ruotsinkielisiä, lapset käyvät ruotsinkielistä päiväkotia, koulua ja harrastuksiakin löytyy ruotsiksi. Yhtä paljon silloin oppii suomea koulussa ("pakkosuomi") kuin sumomenkieliset ruotsia... eli ei aina kauhean paljon. Sitten totta kai tulee ongelmia kun pitäisi löytää töitä... ja puhuu aika huonosti suomea koska eihän Suomen koulussa opita PUHUMAAN kieliä...

T. Ruotsinkielinen helsinkiläinen. Täytyy miettiä miten omat lapset oppivat sitä suomenkieltä paremmin ja helpommin kuin itse opin.

Eikö sinustakin olisi siis järkevämpää miettiä sitä, miten vähemmistö oppisi riittävän taidon maan pääkielestä (tietenkään omaa äidinkieltään syrjäyttämättä), kuin pakottaa esim itäsuomalaiset ruotsin opiskeluun?

Vierailija
46/49 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enhän minä suomenruotsalaisena pakota ketään opiskelemaan ruotsia... ne päätökset tehdään kyllä muualla. Ei meillä sellaista valtaa ole;). JOS ei olisi pakko lukea ruotsia kouluissa, suomenruotsalisilla ei myöskään olisi pakko lukea suomea, niinhän se menee, ja se olisi kyllä aika huono juttu. Luulen kyllä että suurin osa lukisi suomea, koska ymmärretään että suomea tarvitaan melkein joka paikassa Suomessa, ja sitä paitsi ruotsinkieliset koulut ovat niin pieniä että ei kuitenkaan ole kauheasti valinnanvaraa mistä valita. Mielestäni kieliä pitäisi "opiskella" jo ekalla luokalla, voisi aloittaa esim sekä ruotsilla ja englannilla.

Harmittaa vähän mihin tämä keskustelu "pakkoruotsista" (inhoan sitä sanaa) on mennyt; aika monen suomenruotsalaisen mielestä olisi ihan OK jos pakkoruotsista luopuisi kouluissa, mutta pelätään että se olisi ensimmäinen askel siihen että me suomalaiset jotka puhumme ruotsia äidinkielenämme emme sitten saada palvelua omassa kotimaassamme (ei meillä ole muuta kotimaata...) ruotsiksi silloin kun oikeasti tarvitaan sitä esim. kun on sairaana tai oikeudessa, tai kun 5-vuotiaan yksikielisen suomenruotsalaisen puhekehitystä seurataan neuvolassa.

Vaikuttaa välillä siltä että jotkut suomenkieliset eivät ymmärrä että me olemme ihan tavallisia suomalaisia jotka pitävät Suomea meidänkin rakkaana kotimaana, esi-isiemme on asunut täällä monta sata vuotta, vaikkakin puhumme ruotsia. Ei Suomi ole ainoa kaksikielinen maa tässä maailmassa, ja olisi kivempaa kaikille jos kaikki suomalaiset pitäisi sitä rikkautena:)!

Vierailija
47/49 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enhän minä suomenruotsalaisena pakota ketään opiskelemaan ruotsia... ne päätökset tehdään kyllä muualla. Ei meillä sellaista valtaa ole;). JOS ei olisi pakko lukea ruotsia kouluissa, suomenruotsalisilla ei myöskään olisi pakko lukea suomea, niinhän se menee, ja se olisi kyllä aika huono juttu. Luulen kyllä että suurin osa lukisi suomea, koska ymmärretään että suomea tarvitaan melkein joka paikassa Suomessa, ja sitä paitsi ruotsinkieliset koulut ovat niin pieniä että ei kuitenkaan ole kauheasti valinnanvaraa mistä valita. Mielestäni kieliä pitäisi "opiskella" jo ekalla luokalla, voisi aloittaa esim sekä ruotsilla ja englannilla.

Harmittaa vähän mihin tämä keskustelu "pakkoruotsista" (inhoan sitä sanaa) on mennyt; aika monen suomenruotsalaisen mielestä olisi ihan OK jos pakkoruotsista luopuisi kouluissa, mutta pelätään että se olisi ensimmäinen askel siihen että me suomalaiset jotka puhumme ruotsia äidinkielenämme emme sitten saada palvelua omassa kotimaassamme (ei meillä ole muuta kotimaata...) ruotsiksi silloin kun oikeasti tarvitaan sitä esim. kun on sairaana tai oikeudessa, tai kun 5-vuotiaan yksikielisen suomenruotsalaisen puhekehitystä seurataan neuvolassa.

Vaikuttaa välillä siltä että jotkut suomenkieliset eivät ymmärrä että me olemme ihan tavallisia suomalaisia jotka pitävät Suomea meidänkin rakkaana kotimaana, esi-isiemme on asunut täällä monta sata vuotta, vaikkakin puhumme ruotsia. Ei Suomi ole ainoa kaksikielinen maa tässä maailmassa, ja olisi kivempaa kaikille jos kaikki suomalaiset pitäisi sitä rikkautena:)!

Suomi on maailman ainoa maa, jossa 5% vähemmistökieltä opetetaan pakolla jokaiselle.

En ymmärrä, mistä tuo "pakkosuomikin poistuisi" harhakäsitys on peräisin? Siitäkö, että lakikirjassa käytetään typerää termiä "toinen kotimainen"? Eihän mikään tietenkään estä muuttamasta lakia niin, että siellä määrätään suomi kaikille pakolliseksi. Joko äidinkielenä tai vieraana kielenä.

Kukaan ei ole haluamassa poista ruotsinkielistä palvelua esim. oikeudessa tai neuvolassa. Esim. islantilaiset (saman verran kuin suomenruotsalaisia) pystyvät palvelemaan toisiaan islanniksi ilman 5 miljoonan ihmisen pakkoislannitettua apujoukkoa. Miksi ruotsinkieliset eivät pystyisi palvelemaan toisiaan? Tehän asutte rajatulla alueella, joten ruotsinkielinen palvelu voidaan aivan hyvin järjestää. Pääkaupunkiseudulla ruotsinkielinen palvelu voidan keskittää tiettyihin toimipisteisiin, länsirannikon ruotsinkielisillä alueilla taas ruotsinkielisiä on sen verran, että palvelu järjestyy ihan itsestään.

Mikä tässä ihan oikeasti on ongelma? Minusta tuntuu, että tämä "palvelun puute" on täysin keksitty ongelma, jota käytetään vain typeränä perusteluna pakkoruotsille.

Vierailija
48/49 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin että miten järjestetään peruspalvelut äidinkielellä vähemmistölle ilman, että pakotetaan koko kansa opiskelemaan ko. kieltä.

Jos olisi tahtoa, niin ratkaisu olisi jo löydetty. Mutta kun elittillä on jokin kummallinen pakkoruotsifetissi, eikä mistään muusta haluta kuullakaan.

Vierailija
49/49 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä nyt tässä vastailen...

Jos tämä väite "Kukaan ei ole haluamassa poistaa ruotsinkielistä palvelua" pitää paikkaansa, niin varmasti suurin osa suomenruotsalaisista olisi onnesta sekaisin:)! Sitä paitsi minusta tuo pakkosruotsi ja palvelut ruotsinkielisille on kyllä kaksi ihan eri asiaa.

Mielipide pakkoruotsista on kyllä aika paljon asennekysymys: luulenpa että tämä "5% pakottaa lukemaan" tekee aika paljon pahaa. Mietin kanssa aika usein että mitkä kielet olisi sellaisia jotka suomenkieliset haluaisivat valita jos ei olisi pakko valita ruotsia? Mikä muu kieli englannin lisäksi, on sellainen mikä suurin osa käyttää sitten "aikuisena"? Itse olen lukenut suomea kolmannelta, englantia viidenneltä ja saksaa kahdeksannelta luokalta lähtien. Ja sitten korkeakoulussa samat kielet. Valitisin varmaan nyt samoin. Ja käytän ruotsia ja suomea päivittäin (suomea aika vähän joinakin päivinä) ja englantia usein. Saksaa en kyllä ole käyttänyt nyt taas pitkään aikaan.

Jos toinen kotimainen poistuu "pakko aineiden listalta" niin kyllä varmasti suomikin poistuu ruotsinkielisiltä. Minun mielestäni ei mikään hyvä juttu, mutta luulenpa että lain kannalta näin menisi. Ja sitten on tuo ongelma että kun nyt vaaditaan että jos on valtion palveluksessa niin pitää osata ainakin jotenkin molemmat viralliset kielet, niin miten sitten jatkossa kun on lapsena sulkenut aika monta ovea kun ei silloin tiennyt missä tulee asumaan, ja missä tekemään töitä...

Olen myös aina miettinyt että minkä takia ruotsinkieliset (ainakin Helsingissä, kunnat saavat itse päättää) aloittavat lukemaan kieliä aikaisemmin kuin suomenkieliset: kolmannella tulee yleensä suomi, ja sitten neljännellä tai viidennellä englanti (saksa/ranska voi valita jos on tarpeeksi oppilaita, mitä usein ei ole) ja sitten kahdeksannella voi valita vielä yksi kieli jos haluaa. Ymmärtääkseni suomenkieliset aloittavat kielten opiskelu yleensä kolmannella ja seitsemännellä luokalla.

Ja vielä, itse olen enemmän ja enemmän sitä mieltä että "pakkoruotsi" voisi poistaa, voisi tarkoittaa varsinkin meille suomenruotsalaisille enemmän hyvää kuin pahaa, mutta täytyy myöntää että vähän kyllä pelottaa tämä suomalainen yhteiskunta tällä hetkellä ja ne mielipiteet mitkä pyörii, aika moni haluaisi että Suomi olisi yksikielinen:(. Sinänsä ei mitään uutta, lapsena jo kuuli metrossa että "Suomessa puhutaan suomea", niin surullista kun ajattelee että tämä on minunkin kotimaani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä