Olen kokeillut pilveä parikymppisenä. Pitääkö kertoa neuvolassa?
Kun siellä kuitenkin kysytään raskauden aikana tätä juttua... En haluais valehdellakaan, mutta kyseessä siis on kolme pössyttelykokemusta parikymppisenä. Nyt olen 34-vuotias ja odotan esikoistani.
Kommentit (45)
Ryhdistäydy lapsesi tähden ja sitten rupeat kyselemään, olisikohan sulle sijaa ensikodissa?
Neuvolasta harvemmin selvitellään noita allergioita tarkemmin, kun ne kuuluvat lastenlääkärille/lasten allergioihin erikoistuneille lääkäreille.
Kaverin vauvan iho oli todella huonossa kunnossa; kuiva, kutiava, kasvoissa ja pitkin ihoa karheita läiskiä. Vauva oli rintamaidolla.
Kyllä äiti ja vauva saivat lastensairaalaan lastenlääkärille lähetteen.
Vauvalle tehtiin allergiatestit ja äiti soi ihon hoito-ohjeet sekä rasvat.
Allergiaa ei vauvalla ollut.
Jos 9 kk ikäinen vauva ripuloi 4-6 x vuorokaudessa vihertävää pahan hajuista vesiripulia, joka polttaa pyllyn auki niin, että vauva huutaa kivusta kun pyllyä pestään, ja vauva silmin nähden laihtuu (vaikka syö aivan valtavaia annoksia!!) , ja tuo kaikki alkaa yhtäkkiä, yllättäen (ei ulkomaanmatkaa taustalla), niin EI minusta vastaus VOI olla että "vauvoilla on toisinaan vähän löysempi vatsa ja tuon ikäisen kropan malli jo alkaa muuttua ja onhan se vähän sellainen pullukka ollutkin" vaan pitäisi ohjata jatkotutkimuksiin. Jos ei muuta, niin neuvoja juottamaan osmosalia, sillä kun mikään ei imeydy, ei ravintoaiheitakaan imeydy, edessähän on laihtumisen lisäksi puutostaudit.
Mutta mielenkiintoista, että terkkarin mielestä tuommoiset asiat eivät terkkarille kuulu ollenkaan. "en tee diagnooseja, en ole allergialääkäri" tai "mene yksityiselle". Jos ei sitten ole varaa mennä yksityiselle, ripuloiva vauva jää hoitamatta, samoin vauva, jonka iho on ruskean punakirjavan läikikäs rohtumista, niinkö?
Toiselta terkkarilta sain ravitsemusterapeutin yhteystiedot.
Ei siellä nyt ihmeitä, katsottiin ruokapäiväkirjaa, mikä ihastutti tätä terpeuttia valtavasti (olen itsekin terv.hoitoalan ihmisiä, osasin alkaa kartoittamaan sitä kautta) ja mietittiin mitkä aiheuttavat ripulia ja miten paljon on vielä tutkimatta.
Me saimme sitten lopulta lähtetteen ihan lastensairaalaan, allergiatutkimuksiin. Muistelen, että sen teki tuo ei-oma terkkari, en muista että oma terkkari olisi asian eteen mitään tehnyt.
Lapselle ei ole varsinaista diagnoosia missään kirjoitettu, vaikka useammalla lääkärillä on käyty, mutta on vain todettu minun kertoman perusteella ulosteoireinen ruoka-aineallergia, joka ei näy verikokeissa, ja ruokavalio on nyt lähes normaali.
kertomaan. Itse vastasin kyllä esikoisen raskaudessa kun kysyivät alkoholin käytöstä, terkkari oikein säikähti ja tenttaamaan kuinka usein viikossa ja montako kerrallaan ja koenko sen ongelmaksi. Minä tyynesti vastasin että ehkä 1-6 olutta kerralla, pari kertaa vuodessa (jouluna ja juhannuksena), joka sekin on "käyttöä"... Neuvolakorttiin tuli ruksi kyllä kohtaan ja lisäys satunnaisesti. Nauratti jälkeenpäin että oikeastiko kaikki siellä vastaa EI, eli 90% Suomen äideistä olisi absolutisteja mikä ei alkuunkaan pidä paikkaansa.
Hyvät naurut kirvoitti tämä otsikko. Juu kerro kaikki mahdollinen vaan kaikesta mahdollisesta.
Mutta ei käy, oon raskaana, enkä kyllä imetysaikanakaan uskalla polttaa. Sitten joskus taas!