Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen kokeillut pilveä parikymppisenä. Pitääkö kertoa neuvolassa?

Vierailija
02.04.2011 |

Kun siellä kuitenkin kysytään raskauden aikana tätä juttua... En haluais valehdellakaan, mutta kyseessä siis on kolme pössyttelykokemusta parikymppisenä. Nyt olen 34-vuotias ja odotan esikoistani.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki pitää aina neuvolassa kertoa rehellisesti.

Vierailija
22/45 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin rehellisesti, koska minulla ei ole tietoa mikä vaikuttaa ja mikä ei. Käsittääkseni toisilla huumeilla voi olla vaikutuksia myöhemminkin, vaikka oltaisiinkin ns. kuivilla.

Minulla ei kyllä ole mitään viranomaisfobioita tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

soluihin ja hiuksiin, joten kyllä se saattaa jossain kohdassa tulla esille kuitenkin... Ja ehkä siinä tutkaillaan myös sellaisia juttuja, että jos lapsella ei olekaan synnyttyään kaikki kunnossa, niin voidaan tutkia mahdollisia yhteyksiä huumausaineiden käyttöön.

Munasoluthan ovat naisella jo syntyessään, ja voivat olla "viallisia" jonkun tapahtuman takia tai muuten vaan...

Vierailija
24/45 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannabiksesta jää jäämiä elimistöön soluihin ja hiuksiin, joten kyllä se saattaa jossain kohdassa tulla esille kuitenkin... Ja ehkä siinä tutkaillaan myös sellaisia juttuja, että jos lapsella ei olekaan synnyttyään kaikki kunnossa, niin voidaan tutkia mahdollisia yhteyksiä huumausaineiden käyttöön.

Munasoluthan ovat naisella jo syntyessään, ja voivat olla "viallisia" jonkun tapahtuman takia tai muuten vaan...

Ja tässä oli kyse vuosia sitten poltetusta kannabiksesta. Siitä ei varmasti ole mitään jäämiä ap:n elimistössä, eikä ole ollut vuosiin.

Munasoluihin tai raskauden kehitykseen kannabiksella ei ole sen enempää vaikutusta kuin vuosia ennen raskautta nautitulla kylmäsavulohella tai vuosia ennen raskautta juodulla humalalla.

Jos ap haluaa olla rehellinen, än voi toki kertoa neuvolassa mitä haluaa, mutta vuosientakaisten kannabiskokeilujen jakamisen ainoa hyöty on itsetarkoituksellinen rehellisyys, mutta mahdollinen haitta narkomaaniksi leimaaminen. Minä en kertoisi, koska sillä ei saavuta mitään, mutta voi joutua ikävään tilanteeseen.

Vierailija
25/45 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella naiivin vaikutelman annat itsestäsi jos alat kertoa jostain 10 vuoden takaisesta kertakokeilustasi, voi HERRANEN AIKA! Itse polttelin satunnaisesti tupakkaa just kymmenisen vuotta ennen raskautta, mutta ei todellakaan tullut mieleenkään sanoa, että poltan.

Vierailija
26/45 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siis ruksasin sellaisen kohdan kyselylomakkeesta. Terkka katsoi paperin läpi ja totesi, että ei ole aihetta mihinkään seurantaan tms, eikä asiaa ole otettu sen jälkeen esille. Eli ei ne kaikki terkat tee siitä numeroa jos joskus on kokeillut, mutta noiden aikaisempien kommenttien perusteella jättäisin kyllä mainitsematta. Eihän sillä enää ole mitään vaikutusta mihinkään.

Vierailija
27/45 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakko kertoa, että kokeili kerran nuoruudessa piikkiä.

Katui sitä aina(kokeiluaan ja sai vielä siitä sen hepan) Oli siis pakko kertoa. Onhan se ymmärrettävää, koska se voi olla vauvalle vaarallinen ja tarttuva tauti, vaikka oisi hoitanut itsensä kuntoon silloin.

Nyt sitten hän on huumeäiti raskaus-ja synnytyspapereissa ikuisesti.

En menisi puhumaan mistään pilven polttelusta, jos siitä ois vuosia aikaa.

Siitäkin saa jo leiman.

Ja alkoholinkäytöstä ei kannata tehdä myöskään tiliä turhaan. Siitäkin saa leiman. Kyllä neuvolatäti näkee jos oikeasti on alkoholin liikakäyttäjä. Mun aikana kun olin raskaana ei tupakointi ollut mikään paha juttu. Kunhan sanoi lopettaneensa kun testi näytti plussaa. Nykyään sekin on ilmeisesti ongelma neuvoloissa.

Lasten parastahan ne ajattelee mutta järki käteen myös odottajilla.

Vierailija
28/45 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja rehellisenä myönsin kertakokeilun.

Kätilö sanoi, että ei sillä yhdellä kerralla toistakymmentä vuotta sitten ole mitään merkitystä, joten ei edeskirjoiteta sitä tänne.

t.th

Vierailija
29/45 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkaa, koska tiedän, että jos sinne laitetaan se ruksi, niin todellakin vauva ja äiti tutkitaan synnytyksen jälkeen, seulat otettava aina. Minusta se on rahantuhlausta ja yhteiskunnallista rahojen väärinkäyttöä, jos kertakokeilun vuoksi otetaan tuhansien arvoisia testejä jokaiselta kerran kokeilleelta. Kyllä kunnon narkkarin aina tunnistaa, valitettavasti.

t.th

Vierailija
30/45 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkaa, koska tiedän, että jos sinne laitetaan se ruksi, niin todellakin vauva ja äiti tutkitaan synnytyksen jälkeen, seulat otettava aina. Minusta se on rahantuhlausta ja yhteiskunnallista rahojen väärinkäyttöä, jos kertakokeilun vuoksi otetaan tuhansien arvoisia testejä jokaiselta kerran kokeilleelta. Kyllä kunnon narkkarin aina tunnistaa, valitettavasti.

t.th

Seulotaanko "salaa"? Tietääkseni minulta tai kummaltakaan lapseltani ei ole missään vaiheessa neuvolassa/sairaalassa otettu seuloja, vaikka papereissa on merkintä c-hepatiitista, minkä olen myöntänyt saaneeni luultavasti nuoruuden huumekokeilujen yhteydessä.

Vierailija
31/45 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ekassa raskaudessa jonkin ihmeellisen kirkasotsaisen ihanteellisuuden vallassa: halusin tehdä kaiken oikein, olla hyvä ihminen, vastuuntuntoinen ja suoraselkäinen. Muistan että jotenkin "ahdisti" valehdella tuon kysymyksen kohdalla... Olisin niin halunnut olla Hyvä Ja Rehti Tuleva Äiti. Mutta AV oli jo onneksi mua valistanut siitä, mitä voi seurata naivista rehellisyydestä! Sepä se vasta olisi villisti ahdistanutkin, jos olisin saanut huumeäidin leiman otsaani.

(Se mun pilvenpolttelu oli siis aina varsin vähäistä - lähinnä ulkomailla opiskellessa bileissä jointtien kiertämistä kädestä käteen - enkä ollut siinä vaiheessa polttanut kertaakaan enää moneen vuoteen.)

Kysymyksenasetteluhan tuossa on typerä, jos "vääriä positiivisia" tulee noin paljon ja ihan tavallisia äitejä ja vauvoja seulotaan isolla rahalla.

Vierailija
32/45 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla muutenkin aika niukka ja varovainen siinä, mitä terkkareille kertoo. He kirjaavat ja ruksaavat aivan kaiken, ja pahinta on se, että tulkitsevat omiaan tai kirjaavat väärin, vaikka asioista kertoisi kuinka yksityiskohtaisesti ja rehellisen tarkasti.

Väärinkäsityksiä ja väärinymmärryksiä tulee ihan taatusti.

Olen käynyt eri kaupunkien eri terkkareilla, (lastenneuvola, äitiysneuvolat) ja AINA sinne on kirjattu aivan virheellistä tietoa - olen ymmärtämättömänä kertonut avoimesti mitä elämääni kuuluu, ja terkka on kirjannut vähän "oikaisten", enkä ole yhtään arkipäivän järkevää terkkaria kohdannut, sellaista joka kohtaisi ihmisen ja kuuntelisi ja kuulisi mitä tämä sanoo, oikeasti.

Toisaalta, myös lapsen hankalan ruoka-aineallergian kohdalla terkkari "oikaisi", kyllä se sitten vakavampi tilanne oli eikä mikään "no lapsilla se vatsa voi välillä toimia runsaammin ja olla löysempää.. onhan se vähän sellainen pullukka ollutkin (alle vuoden ikäinen vauva, jonka suhteellinen paino meno 0-1 -käyrällä) ja tuossa iässä vauvan kroppa alkaa jo muuttua (alle vuoden ikäinen, kun sanoin että laihtuu, kun ripuloi 4.6 x /vrk vihreitä, pyllyn auki polttavaa pahan hajuista vesiripulia)" ......

Älä missään nimessä kerro kannabis-kokeilistasi. Voi olla, ettei terkkarisi omaa maalaisjärkeä tai suhteellisuuden tajua ollenkaan !! ja olet niissä papereissa huumeäiti-leimalla. Ja sehän ei sieltä mihinkään katoa, vaikka kuinka myöhemmin selität. Ja ne paperit seuraa lasta kouluterkkarillekin. '

Kenties sinnekin asti, kun lapsi itse alkaa suunnitella raskautta: ahaa, äitisi oli huumeiden käyttäjä, millainen lapsuus sinulla oli, mitä jälkiä se on jättänyt sinuun....

Vierailija
33/45 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t.th

Seulotaanko "salaa"? Tietääkseni minulta tai kummaltakaan lapseltani ei ole missään vaiheessa neuvolassa/sairaalassa otettu seuloja, vaikka papereissa on merkintä c-hepatiitista, minkä olen myöntänyt saaneeni luultavasti nuoruuden huumekokeilujen yhteydessä.

on olemassa.

t.th

Vierailija
34/45 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei seulota kertomatta siitä ensin. Pk-seudulla ainakin toimitaan noin.

Vierailija
35/45 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että olen polttanut pilveä kai jotain 10 tai 15 kertaa elämäni aikana ja muutaman kerran käyttänyt essoa. Tai että 10-15v sitten käytin alkoa toistuvasti niin, että muisti meni. Kyseessä on kuitenkin nyt kovin kaukaiset asiat, joita en jaksa selitellä enkä selvitellä.

En polta, en tupakkaa enkä pilveä, en käytä minkäänlaisia laittomia päihteitä enkä juuri laillisiakaan. En ole tullut uskoon tai ollut vierotuksessa/päihdehoidossa.

Vierailija
36/45 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla muutenkin aika niukka ja varovainen siinä, mitä terkkareille kertoo. He kirjaavat ja ruksaavat aivan kaiken, ja pahinta on se, että tulkitsevat omiaan tai kirjaavat väärin, vaikka asioista kertoisi kuinka yksityiskohtaisesti ja rehellisen tarkasti.

Väärinkäsityksiä ja väärinymmärryksiä tulee ihan taatusti.

Olen käynyt eri kaupunkien eri terkkareilla, (lastenneuvola, äitiysneuvolat) ja AINA sinne on kirjattu aivan virheellistä tietoa - olen ymmärtämättömänä kertonut avoimesti mitä elämääni kuuluu, ja terkka on kirjannut vähän "oikaisten", enkä ole yhtään arkipäivän järkevää terkkaria kohdannut, sellaista joka kohtaisi ihmisen ja kuuntelisi ja kuulisi mitä tämä sanoo, oikeasti.

Toisaalta, myös lapsen hankalan ruoka-aineallergian kohdalla terkkari "oikaisi", kyllä se sitten vakavampi tilanne oli eikä mikään "no lapsilla se vatsa voi välillä toimia runsaammin ja olla löysempää.. onhan se vähän sellainen pullukka ollutkin (alle vuoden ikäinen vauva, jonka suhteellinen paino meno 0-1 -käyrällä) ja tuossa iässä vauvan kroppa alkaa jo muuttua (alle vuoden ikäinen, kun sanoin että laihtuu, kun ripuloi 4.6 x /vrk vihreitä, pyllyn auki polttavaa pahan hajuista vesiripulia)" ......

Älä missään nimessä kerro kannabis-kokeilistasi. Voi olla, ettei terkkarisi omaa maalaisjärkeä tai suhteellisuuden tajua ollenkaan !! ja olet niissä papereissa huumeäiti-leimalla. Ja sehän ei sieltä mihinkään katoa, vaikka kuinka myöhemmin selität. Ja ne paperit seuraa lasta kouluterkkarillekin. '

Tämä th ainakin tunnustaa, ettei kaiken ruksaamiseen ja kirjaamiseen, eikä ylimääräiseen uteluun jää aikaa, kun on asiakkaatkin hoidettava. Hyvä, että ehtii kirjata oleellisimmat asiat. :)

Vierailija
37/45 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei th ole allergialääkäri, eikä voi todeta/tehdä diagnoosia allergiasta tai allergioireista. Se ei kuulu työnkuvaan.

Vierailija
38/45 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei th ole allergialääkäri, eikä voi todeta/tehdä diagnoosia allergiasta tai allergioireista. Se ei kuulu työnkuvaan.

ei niin ole, mutta jos kolmen lapsen äiti kertoo, että lapsen ripuloinnista ja silmin havaittavasta laihtumisesta puhelimessa, niin jotainhan siinä on pielessä, ja lapsi pitäisi pyytää punnitukseen.

Ja kun sitten seuraavalla käynnillä lapsen suhteellinen pituus on laskenut edellisen kuukauden käyntiin, ja ripulointi jatkuu, ja on näyttää vaippakin, ja kerrotaan lisää, niin eihän vastaus voi olla että "katsotaan nyt vielä, vauvoilla kun tuo vatsa toimii vähän noin ja näin ja saattavat ripuloida.."

Pidin itse ruokapäiväkirjaa, ja vasta kun hätääntyneenä taas soitin neuvolaan - oma terkka oli lomalla, toinen terkka vastasi - sain ravitsemusterapeutin yhteystiedot. Ja kun ripulointia oli jatkunut noin 3 kk, lapsi pääsi allergiatesteihin, mutta siinä vaiheesaa olin jo omatoimisesti itse selvittämässä allergisoivia / rupulia aiheuttavia ruoka-aineita ja tilanne oli jo hyvällä mallilla.

Neuvolasta en mitään ohjetta tai tukea saanut.

Vierailija
39/45 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei niin ole, mutta jos kolmen lapsen äiti kertoo, että lapsen ripuloinnista ja silmin havaittavasta laihtumisesta puhelimessa, niin jotainhan siinä on pielessä, ja lapsi pitäisi pyytää punnitukseen.

Ja kun sitten seuraavalla käynnillä lapsen suhteellinen pituus on laskenut edellisen kuukauden käyntiin, ja ripulointi jatkuu, ja on näyttää vaippakin, ja kerrotaan lisää, niin eihän vastaus voi olla että "katsotaan nyt vielä, vauvoilla kun tuo vatsa toimii vähän noin ja näin ja saattavat ripuloida.."

Pidin itse ruokapäiväkirjaa, ja vasta kun hätääntyneenä taas soitin neuvolaan - oma terkka oli lomalla, toinen terkka vastasi - sain ravitsemusterapeutin yhteystiedot. Ja kun ripulointia oli jatkunut noin 3 kk, lapsi pääsi allergiatesteihin, mutta siinä vaiheesaa olin jo omatoimisesti itse selvittämässä allergisoivia / rupulia aiheuttavia ruoka-aineita ja tilanne oli jo hyvällä mallilla.

Neuvolasta en mitään ohjetta tai tukea saanut.

Kehoitan tuollaisessa tilanteessa suoraan hakeutumaan yksityisesti allergialääkärille, koska myöskään neuvolalääkärit eivät todellakaan ole näistä allergia-asioista perillä. Tokihan tuohon olisi pitänyt varhaisemmin puuttua jotenkin.

Vierailija
40/45 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolasta harvemmin selvitellään noita allergioita tarkemmin, kun ne kuuluvat lastenlääkärille/lasten allergioihin erikoistuneille lääkäreille.