Miten lähestyn naapuria? (lapsensa itkee ja huutaa koko aika)
Heräsin viime yönä puoli kaksi ja valvoin kolmeen kuunnellen alakerran lapsen melkeimpä tauotonta huutoa. Huuto ei kuulostanut miltään "korvaa särkee"-huudolta eikä muultakaan sellaiselta vaan että lapsi olisi ollut yksin. Huusi niin kauan kun nukahti itkuunsa.
Tää ei ollut todellakaan ensimmäinen kerta. Ja aamulla alkaa huuto kello 5 - 6 ja se jatkuu ja jatkuu...
En enää ihan oikeasti jaksa. Kysynkin nyt ihan kauniisti teiltä neuvoa miten lähestyn tätä äitiä tämän loukkaantumatta heti? Miten otan asian esille ja hänen ymmärtävän sen että lapsen jatkuva huuto todella häiritsee meidän elämää.
Stressaan jo nyt huomista aamua kun tahtoisin edes JOSKUS nukkua!
Kommentit (62)
"Kysynkin nyt ihan kauniisti teiltä neuvoa miten lähestyn tätä äitiä tämän loukkaantumatta heti? Miten otan asian esille ja hänen ymmärtävän sen että lapsen jatkuva huuto todella häiritsee meidän elämää. Stressaan jo nyt huomista aamua kun tahtoisin edes JOSKUS nukkua!"
Mä lähetyisin varmaan jotenkin tähän tyyliin:
1. Ensin kyselisin mitä kuuluu vauvalle?
2. Sitten kysyisin onko vauvalla allergiaa tai korvatulehduksia kun itkee öisin niin paljon? (varo syyttelevää asennetta, ole myötätuntoinen, silloin sinulle on helpompi puhua)
En mainitsisi, että häiritsee. Jo se, että puhuisin vauvan itkevän, kertoo, että häiritsee. Tästä saa mielestäni luontevan keskustelun avauksen. Vauvan huuto ei ole yleensä kenestäkään mukavaa kuultavaa. Tuskin vanhemmatkaan sitä nautinnolla kuuntelevat. Varmasti hekin haluaisivat nukkua yönsä. Toivottavasti saat keskusteltua naapurin kanssa.
siellä ois poliisit sossujen kanssa.
Ja sanoisivat tullensa siksi, että vauva on kuulemma yksin kotona. Että joku ilmoitti niin.
Ja samaan aikaan yrität rauhoitella lasta jolla on yöllinen kauhukohtaus(joka oli mun esikoisella joka yö samaan aikaan vuoden päivät, lääkärissä rampattiin mutta ainoa diagnoosi oli "yöllinen kauhukohtaus" googleta, jos haluat siitä lisää tietoa) allergiaoireita, vatsakipuja yms.
Miksiköhän luulet muuten että vauva ois yksin joka yö? Meinaatko että vanhempi joka yö kapakassa?
Sinähän kuulet itkua joka yö suunilleen samaan aikaan?
Osta korvatulpat tai muuta muualle jos on niin vaikeaa.
Ainakin vähintä mitä voit tehdä on kysyä suoraan, että mikäs teidän annikkia/juusoa vaivaa kun itkee öisin, että voitko auttaa jotenkin?
Vaikka tarjoutua lastenhoitoavuksi joskus.
Älä nyt helkutti soita tosiaan poliisille tai sossuille. Tai jos sen nyt teet, mene itse soittamaan ensin ovikelloa ja varmista että ketään aikuista ei varmasti ole paikalla ja vauva täysin heitteillä.
Onneksi mun naapurit ei olleet aikoinaan mitään skitsoja vaan kysyivät suoraan mikä mahtaa lasta vaivaa, kun huutaa yöt läpeensä. Siinä sitten tutustui samalla ja sain uusia naapurikontakteja.
"Ois kyllä vanhemmille kiva sokki, jos yöllä sois ovikello ja siellä ois poliisit sossujen kanssa."
Näin se olisi parempi. Sossut ja poliisit näkisivät, että asia on kunnossa. Lapsi ei ole yksin. Vanhemmat pystyisivät heti todistamaan jutun perättömäksi.
Pahempi on se, että lastensuojeluun menee ilmoitus. Päiväaikaan tullaan ilmoittamatta paikalle ja väitetään, että lapsi oli viime yönä yksin. Sitten siinä ollaan sana sanaa vastaan. Vanhemmat kertovat olleensa paikalla. Naapuri väittää, etteivät olleet.
Lapsen etu on saada apua heti, jos on yksin. Vanhempien etu on, että pystyvät todistamaan olevansa kotona. Reilumpi soittaa ne poliisit, kuin soittaa lastensuojeluun "että vauva on yöllä yksin" ilman näyttöä tästä. Vanhempien kannalta todella kamalaa, jos ovat kotona ja naapuri väittää muuta. Neuvoisin vanhempia nostamaan tällöin syytteet kunnianloukkauksesta sekä kertomaan kaikille naapurin menettelystä.
Ottakoon vaikka äijänsä/kaverinsa turvaksi, jos ei muuten uskalla. Ennenkuin soittaa poliisille.
Jos ovea ei avata, eikä kuulu askeleita , voi huutaa postiluukusta että avatkaa ovi tai soitan poliisille. Jos vieläkään ei tule ketään aukaisemaan ovea ja vauva huutaa, sitten voi soittaa poliisit ja jäädä paikalle antamaan todistajanlausunto, eikä häipyä vähin äänin omaan koloonsa kuuntelemaan ja kyttäämään verhojen takaa.
Mutta ihmettelen miksi ap ei ota asiaa puheeksi naapurin kanssa päiväsaikaa? Pureeko ne vai ovatko vampyyreitä, narkkiksia, mustalaisia, somaleita ?
muuttaisit rivitaloon (vaikkapa päätyasuntoon) tai omakotitaloon?
Tutustu pienen lapsen kehitykseen, niin toteat, että lapsen yöllinen riehuminen tai huutaminen, itkeminen on aivan normaalia. Ja sille vanhemmat eivät voi mitään, vaikka se sivullisesta siltä vaikuttaakin, että vanhemmat eivät välitä tai hylkäävät lapsensa ja antavat lapsensa (naapureidenkin kiusaksi) huutaa ja riehua. Uskotko todella, etteivät lapsen vanhemmat tiedä, miltä sinusta tai muista naapureista tuntuu!? Kyllä he tietävät. He vai eivät yksinkertaisesti voi asialle mitään. Se kuuluu lapsen kehitykseen ja loppuu jonkin ajan kuluttua. Jos et sinäkään jaksa, niin väsyneitä ovat vanhemmatkin ja lapsi.
Oikeestiko voitte 100% varmaksi tietää, että kaikki on ok? Ei varmaan maailmaa kaada, jos asiasta kysyy suoraan tai vaikka pimpottaa sitä ovikelloa. Asia voi korkeintaan selvitä.
Tosiaan kannattaisi miettiä sitä vaihtoehtoa,että lapsella voi olla jokin sairaus. Itse olen refluxi vauvan äiti, ja valitettavasti lapseni itkee normaalia useammin. Jos joku naapuri soittaisi tänne poliisit tai lastensuojelun paikalle, niin se nyt vielä puuttuisi. Se että teet johtopäätöksiä yläkerrasta käsin tarkoittaa sitä, että sinulla ei ole harmainta aavistusta, mitä siellä naapurissa todella tapahtuu. Tosiasia on että toisten ihmisten lasten itku on jostain syystä paljon stressaavampaa kuin oman lapsen ääni. Hanki korvatulpat!
Jos jokin ärsyttää teet isännöitsijälle valituksen. Kuka voi yläkerrasta tietää mitä alhaalla tapahtuu...se voi olla että äitu istuu koko ajan lapsen luona kun itkee. Tajuatko mitä teet jos menet vielä ärsyttämään jo valmiiksi turhautunutta ja väsynyttä äitiä.
Minkälainen perhe on, ovatko siistejä, töissä käyviä asiallisia, jos niin pidä turpas kiinni. mut jos sosiaalituvilla asuvia deeguja, haetaan taksilla lapsi tarhasta yms. soitat poliisille kun lapsi itkee!!!!!!
Mä kun kerran valitin deeguista melusta, alkoi oven lukkoon ilmestyä silikoonia, jouduttiin vaihtaa lukot, ovea naarmutettiin, meluttiin vaan lisää. Vihdoin kun saatiin näyttöä tarpeeksi, tein rikosilmoituksen...pariskunta lähti kk sisään.
Eli mieti uskallatko ihan oikeasti valittaa omalla naamalla vai annatko isännöijän tai poliisin hoitaa asia.
on tällainen lapsi. saattaa herätä keskellä yötä ja huutaa hysteerisenä kaksi tuntia. koko sen ajan teen kaikkeni että tenava rauhoittuisi, mutta kun ei rauhoitu niin ei rauhoitu. huutaa kuin sikaa tapettaisiin.
jos nyt tulisi joku naapuri vielä inisemään, niin pitäisiköhän sitä itkeä vai nauraa?
Herää, muttei ole hereillä kuitenkaan, en saa mitään kontaktia ja huuto on karmeaa. Varmaankin painajaisia tai jotain vastaavaa. Hyssyttely ei auta, viereen ottaminen ei auta. Puoli tuntia menee ja sitten nukahtaa uudelleen.
tuo nyt vaan kuuluu kerrostaloasumisen haittapuoliin. Jos äänetöntä rauhaa kaipaat, niin sitten olisi muutettava omakotitaloon, siellä ei toisten äänet häiritse.
Lasten itku vaan on hallitsematonta, eikä siitä voi valitusta tehdä (vaikka ikävää sinulle onkin).
niin kävisin ihan ystävällisesti juttelemassa ja kysymässä tarvitseeko kenties välillä lastenhoito-apua? En siis tyrkyttäisi vaan voisinpa kertoa omista lapsistani jotka ovat välillä saaneet itkukausia ja itkeneet myöskin yöllä jne... vertaistuki on paras tuki.
Itse varmasti myös miettisin, että mitähän ne naapurit aattelee, mutta en itse viitsisi kysyä.
Jos siis ystävällisessä mielessä tulisit ap mulle juttelemaan niin se olisi ihan ok! Voisin selittää tilanteen ja ehkä sitten kummallakin olisi parempi mieli..=)
Ja tiedä vaikka saisin sinulta hyviä neuvoja!
Onko ap paikalla?
Meillä oli vastaava tilanne. Naapurit huudatti vauvaa. Se alkoi vauvan ollessa 6kk. Se jatkui 2-vuotiaaksi.
Kun menin soittaa ovikelloa ja kysymään siinä 9 kk kohdalla, niin vastaus: unikoulu, vauvaa pidetään yksin pinniksessä ja yötsyötöt lopetettu. Tämä aloitettiin 6kk iässä ja se jatkui siitä sit puoltoista vuotta.
7h putkeen joka yö ennen ku todettiin maitoallergia. Ja huudossa ei tosiaan ollut minuutinkaan taukoa. Asuin kerrostalossa tuolloin ja talon juoruakka oli mun äidille (äiti siis asui viereisessä talossa eikä tää juoruämmä tienny sitä) selitellyt että pitäis varmaan soittaa sossuun tai poliisille ku ton nuoren äidin vauva huutaa vaan joka yö..
Noh, ku allergia todettii, alko poika samantien nukkuu yöt heräämättä ja ku näin tän juoruakan sen jälkee pihalla niin sanoin " ihan vaan tiedoks sulle että mun pojalla todettii lehmänmaitoallergia ja nukkuu nyt yöt kun ei enää huuda kipuaan että sun ei varmaan tarvi sinne sossuun soitella ja olis ollu mukavaa ku olisit voinu tulla suoraan multa kysymään että onks kaikki ok ku vauva huutaa vaan yöt" ja mä tosiaan hyssyttelin ja keinutin ja koitin vaikka mitä että vauva olis rauhottunu, että ei tosiaan ollu "heitteillä".
Pointti tässä on se että lapset on erilaisia, jotkut itkee harvoin mutta joillain on tuollasia itkukausia. Mun tyttö on tosi tempperamenttinen ja sääliks kävi naapureita ku vierotin neidin tuttipullosta, huus tyttö meinaa iha ku olis sikaa tapettu ku olis pullonsa halunnu eikä auttanu ku kävi vähän väliä paijaamassa..
Kuule vauvan itku kuuluu ihan normaalin elämään. Hanki korvatulpat tai muuta vanhustentaloon, jos et kestä vauvan itkua kuunnella.
lapsen äidiltä suoraan. Tuskinpa tuo nyt silmille asti tulee jos vaan asiallisesti ja ystävällisesti kysyt. Voin vaan kuvitella miten kamalaa tuo on kun vauva/lapsi huutaa yöt. Meidän tyttö oli vauvana iltahuutaja. Saattoi aloittaa klo 17 ja lopetti joskus 23.00, ihan korvia riipi. Mut masuvaivainen kun oli, niin minkäs sille mahtoi. Voin vaan kuvitella miten kamalaa tuo huuto on sitten yöaikaan. Sekä vanhemmille että naapureille. Onkos muut naapurit sitten häiriintyneet tuosta? Jos et uskalla lapsen äidiltä kysyä, niin tietäskö joku naapuri sitten, mikä siellä on meininki?
Lastensuojeluilmoituksen tekeminen on aika julmaa jos ei tiedä mikä siellä on itkun syynä. Jos todella on allerginen tms. niin ei sille mitään mahda, menee ohi sitten aikanaan. Se on aikamoinen paukku väsyneille vanhemmille, jos vielä kaiken päälle ilmaantuu lastensuojelutäti ovelle.
Lapsemme nyt 9kk ja hänellä on ollut koliikki, syö huonosti, itkee paljon ja nyt toinen hammas huudattaa ihan kauheasti.
Asumme kerrostalossa ja todella säälin naapureitamme. Eilenkin yöllä poika heräsi itkemään klo 3 ja itki 1,5h. Viikon ajan on päivisin ollut todella hysteeristä itkua useamman kerran 1-2h putkeen. Olen antanut särkylääkettä, pitänyt sylissä, heijannut vaunuissa jne. jne. mutta mikään ei auta. Aina välillä jännittää, että joko meistä tehdään ls-ilmoitus.
Pitkän johdannon jälkeen itse asiaan :p
Jos joku naapureista tulisi sanomaan jotain aiheesta, niin varmasti sanoisin olevani pahoillani ja selittäväni miksi näin on. Mutta kyllä minulle tulisi siitä pahamieli. Teen kaikkeni, että lapsi rauhoittuisi ja olen itsekkin melkeen kellikselle valmis ja sitten joku tulisi siitä vielä "valittamaan". Vaikka ymmärrän kyllä, että tällaisessa maailmassa lapsista on ihan hyväkin kantaa huolta.
Minäkin kannattaisin tuota stalkkailua ;)
Toki voihan tehdä nimettömän ls-ilmoituksen, kyllä ne sossun tädit sitten katsoo onko siellä joku oikea hätä. Muistaa vaan kirjoittaa siihen, että lapsen itkun takia, mutta älä ihmeessä laita siihen mitään veikkauksia siitä että lapsi on yksin kotona tms. jos et asiasta ole täysin varma.
"Tule kuuntelemaan tuota oikeesti epänormaalia huutoa ja sano sitten tuo uudelleen. Mietin ihan oikeasti lastensuojeluun yhteydenottamista mutta olisihan se nyt kohtuullista sanoa tälle vanhemmalle ensin jotakin.. Jos lapsella on vaikak jokin vamma, sekin on käynyt mielessä.. Mun sydäntä repii kun toinen huutaa siellä koko aika"
Lapsella voi olla sairaus tai vamma tai allergia tai atooppinen ihottuma tai ....
Mielestäni olisi todella röyhkeää ottaa yhteyttä lastensuojeluun kysymättä ensin kohteliaasti vanhemmilta, mikä on heidän näkemyksensä asiasta.
Yhteiskunnan rattaat ovat hitaat. Oma lapseni odotti 4 kk aikaa sairaalan allergiatesteihin, ja tutkimuksen aloittamisesta meni vielä aikaa sopivan ruokavalion löytämiseen. Voi hyvinkin olla, että asia on jo hoidossa, mutta tässä vaiheessa itkuun ei löydy välitöntä apua.
Jos vanhemmille jutteleminen on vaikeaa, voisitko ottaa yhteyttä lastenneuvolaan. Kerro sinne vain totuus: "Vauva itkee yöllä sydäntäraastavasti pari tuntia". Älä arvaile sitä onko vanhemmat kotona, sillä sitä et voi tietää. Ehkä he ovat vuoteen vieressä silittämässä selkää, mutta ei se esim. vatsakipua poista. Neuvola voisi sitten seuraavalla käynnillä ottaa vanhempien kanssa puheeksi asian ja ohjata lapsen tarvittaessa lääkärintutkimuksiin (esim. allergian vuoksi).
Ja lopuksi: jos todella epäilet, että vauva on yöllä yksin, poliisille pitää soittaa heti! Mutta epäilylle pitää olla perusteet. Soita silloin kuin vauva huutaa, ja on yksin. Poliisin pitää löytää vauva yksin, jotta siitä saadaan näyttöä. Voithan myös itse (tai miehesi) käydä yöllä soittamassa ovikelloa (palaako valot? kuuluuko askeleita? käykö joku ovella?). Tuskin herätät ketään, sillä varmasti ovat jo hereillä lapsen huutaessa.