Oletko kokenut unihalvauksen? Millaisen?
Minä olen kokenut kaikkiaan n. 4-5, useimmat niistä lapsen/nuorena.
Viime yönä koin taas sellaisen monen vuoden tauon jälkeen.
Tilanne alkoi unesta, jossa makasin mökillämme sohvalla ja huomasin keittolevyn jääneen päälle ja hehkuvan punaisena. Yritin nousta sammuttamaan mutta en pystynytkään liikkumaan, huusin apua, mutta en saanut inahdustakaan kuulumaan.
Uni vaihtui "todellisuuteen", makasin sängyssä makuuhuoneessamme ja edelleenkään en pystynyt liikkumaan. Pakokauhu alkoi nousta ja yritin taas huutaa, mutta ääntä ei vaan tullut. Sitten pimeästä tuli jokin uhkaava joka alkoi repiä kättäni, se veti ja veti mutta en pystynyt taistelemaan vastaan. Kun sain viimein kontrollin kehooni, huomasin puristavani omalla kädelläni toista kättäni.
Huh, kylläpä oli taas inhottava kokemus. Mutta ei enää niin inhottavaa kuin lapsena, jolloin ei yhtään tiennyt mistä on kyse.
Kommentit (35)
muutaman kerran. Mukula herätti pahimmillaan puolen tunnin välein. Vaivuin itse herätysten välillä johonkin horrokseen ja heräsin siihen, että vauva itkee taas, mutta en pysty liikkumaan. Mies sitten jossain vaiheessa heräsi vauvan itkuun ja tökkäsi minua kylkeen. Se riitti palauttamaan liikuntakyvyn.
LÄhdin aamuyöstä bussilla ja torkuin matkalla (muutaman tunnin ajo). Yhdessä pysähdyspaikassa heräsin ja ihmettelin, miksi joku soittaa summeria ja sitten tajusin, etten pysty liikkumaan ja muutenkin oli oudon henkisesti tahmainen olo. Paniikkinen olohan siitä tuli, mutta onneksi meni ohi aika nopeasti.
Summerin ääni oli osa halvausta, vaikka siinä tulitsin sen bussin pysäytysääneksi.
minä kun herään tuommoisesta sydän hakkaa vimmatusti. Tänä aamunakin olin nukahtanut selälleni heräsin siihen kun kiskoin sormiani erilleen olivat ristissä.
Mutta sen tiedän, että useat terapeutit uskoavat, että unessa esiintyvän tunteen tarkoituksena on nostaa alitajunnasta tietoisuuteen se tunne, jota meidän olisi käsiteltävä. Teillä tämä tunne on ilmiselvästi pelko ja puolustumiskyvyttömyys ja avuttomuus.
Painajainen on alun perin tarkoittanut olentoa, joka tulee nukkuvan päälle ja yrittää tukehduttaa. Unihalvaukseen usein liittyy tuollainen painon tunne, ikään kuin joku istuisi rinnan päällä, etkä pysty huutamaan tai liikkumaan.
useinkin jos oli jotain stressaavaa menossa elämässä. "Heräsin" unesta mutten pystynyt liikuttamaan itseäni tai huutamaan. Tosi inhottavia. Onneksi nyt ei ole ollut pitkiin aikoihin.
Onneksi näihin ei ole liittynyt mitään olentoja vain kirkkaita valoja. Pelottavia ne ovat aina olleet. Onneksi ne eivät kerro mistään psyykkisestä häiriöstä tai muusta, vaikka outoja ovatkin.
kun olin edellisenä yönä valvonut lähes koko yön ja menin sohvalle hetkeksi selälleen makaamaan. Sitte olin nukahtanut ja kun heräsin en pystynyt liikkumaan lainkaan, yritin huutaa miehelleni kettiöön että tulisi auttamaan mutta ei tullut sanaa suusta. Oli ihan kamalaa, olen huomannut että jos menee tosi väsyneenä nukkumaan ja erityisesti jos nukkuu selällää on tunne aina välillä että taas se tulee.
Tuosta kun unessa ei saa millään ääntä tulemaan, ja yrittää sitten huutaa.. Arvatkaapa kuinka monesti olen lopulta herännyt, ja herättänyt miehenkin kauhealla karjumisella:)
Minä halusin kertoa omasta uni halvauksesta olin omassa huoneessa 5 voutiaana menin nukkuu sit heräsin yollä ja olin mun sängyssä ja mun huoneeseen tuli joku valkonen ihminen jolla oli 5cm halkaisijaltaan isot silmät ja se alko puhaltaa mun suuhun putkella ilmaa ja ma yritin ottaa putkee hädissaa D: en saanu kesti 2 sekuntia ku sain pois ja heräsin mutta tuntui vielä Etta en saa henkee 5 sekuntti ja sitten vasta pystyin hengittää menin äitien luokse ja itkien en ka nukkunu 2 paivaa :(
EI HYVÄNE aika tämä ikä siis itse olen 10 ja kerran näin sellaista unta et niinku mä seison mun huoneessa sängyn vieressä ja joku Hyyppä kävelee mua päin sitku se on mun kohdalla nii se alkaa kuristaa mua ja mä tunnen sen kuristuksen noin. 5sec sit mä niinku herään niinku sellaset Unihalvauksest? Nii seisoin mun sängyn vieressä ja sen jälkee en enää menny nukkuu
Mulla on ollut tasan yhdesti. Heräsin selälläni ja tajusin, etten voi liikkua. Yritin sanoa puolisolleni jotain, mutta en saanut suustani mitään ääntä. Vain silmät liikkuivat päässäni. Tunsin jotain pahaenteistä ja katsoin makuuhuoneen ovelle. Se oli raollaan, en nähnyt raosta mitään mutta tiesin että jokin lähestyy pahoissa aikeissa. Pääni sisällä huusin, mutten voinut päästää ääntäkään. Yhtäkkiä sain varvastani heilutettua ja tilanne meni sillä ohi. Se pakokauhun tunne oli jotain aivan hirveää, kun tunsin sen pahan läsnäolon enkä voinut paeta!
Muutamaan otteeseen olen unihalvauksen saanut, mutta vain kaksi kertaa on jäänyt tarkemmin mieleeni. Molemmat kammottavia kokemuksia, joissa mukana aistiharhoja huoneessa olevasta/päällä makaavasta hahmosta. Olen ruotinut noita kokemuksia tarkemmin blogini puolella.
https://aatenarikka.blogspot.fi/2018/05/unihalvaus-kammottavat-kokemuks…
kärsin näistä. Alkoivat varmaan joskus nuoruudessa. Onneksi tulevat aika harvoin. Kärsin eräästä pelosta joka kyllä lähentelee fobiaa ja unihalvaukset liittyvät poikkeuksetta aina tähän pelkooni. Eli näen näitä pelkoni kohteita sängyssäni tai muualla makuuhuoneessa. Kohtaus ei onneksi kestä kovin kauan, mutta joka kerta kun saan itseni liikkumaan, on pakko heti laittaa valot ja tarkistaa, että se oli todellakin vain unihalvaus. Sen verran inhottavia ovat....