Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko liittoon kuuluva työntekijä tehdä töitä lakon aikana?

Vierailija
31.03.2011 |

Mitä sanktioita siitä seuraa?

Miten kauan pitäisi kuulua liittoon ennen kuin saa päivärahaa lakon aikana? Onko se se sama kuin työttömyydenkin kanssa eli 34 viikkoa.

Mieheni on hiljattain liittynyt liittoon, lakko ehkä tulossa eikä mistään oikein löydy pikaisesti minulle infoa, mieheni kun ei puhu suomea. Ja tähän tilanteeseen ei oikein palkatonta vapaata lakon muodossa voisi ottaa, viime kuun isyysvapaa söi jo tuloja sen verran...

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..esim meillä saa valita onko lakossa vai töissä.

Ne sitten saa palkan, ketä on töissä.

Vierailija
2/9 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..eikä siitä mitään sanktioita seuraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lakkoon vai ei. Eikä siitä mitään sanktioita seuraa, ellei sitten liiton ammattiosasto tee aloitetta ko. henkilön erottamisesta ammattiosaston jäsenyydestä. Mutta ammattiosastohan ei palkkaa maksa muutenkaan joten se nyt on täysin merkityksetön juttu joka tapauksessa.

Lakon aikana ei saa päivärahaa vaan lakkoavustusta, jonka suuruus päätetään erikseen.

Kovasti kyllä ihmettelen että jos miehes on lakossa muutaman päivän, niin siihenkö teidän perheen talous kaatuu? Kannattaisko vähän opetella suunnittelemaan taloutta ja yrittää säästää, ettei ole elämä parista lakkopäivästä kiinni.

Vierailija
4/9 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 viikon palkaton vapaa hyvääkään tee. Varsinkin kun viime kuussakin tulot jäi kolmannekseen normaalista. Kesäkin on tulossa ja reissu suunnitteilla. Niin että kyllä se miehen palkka tärkeä on, varsinkin nyt kun itse olen poissa työelämästä ja on 4 lasta.

Vierailija
5/9 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 viikon palkaton vapaa hyvääkään tee. Varsinkin kun viime kuussakin tulot jäi kolmannekseen normaalista. Kesäkin on tulossa ja reissu suunnitteilla. Niin että kyllä se miehen palkka tärkeä on, varsinkin nyt kun itse olen poissa työelämästä ja on 4 lasta.

ihan ensimmäiseksi, jos aikoo pitempään olla työelämässä?

Vierailija
6/9 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja erottaa ensin ne jotka lakkoilivat.

Vierailija
7/9 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensiksi, kiitos liikuttavasta huolenpidostasi.

Ei olla asuttu Suomessa vielä montaa vuotta mutta eiköhän tuo vähitellen suomea opi. Hänen työyhteisönsä on kansainvälinen ja työkieli englanti, joten ei siellä tätä perushärmää tarvita. Muutenhan kielitaito on aina hyväksi.

ap

Vierailija
8/9 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensiksi, kiitos liikuttavasta huolenpidostasi.

Ei olla asuttu Suomessa vielä montaa vuotta mutta eiköhän tuo vähitellen suomea opi. Hänen työyhteisönsä on kansainvälinen ja työkieli englanti, joten ei siellä tätä perushärmää tarvita. Muutenhan kielitaito on aina hyväksi.

ap

Miks sun pitää puuttua asiaan? Jos miehen työpaikka on kansainvälinen niin eikös siellä luottamusmies sitten selitä monella kielellä miten lakon aikana toimitaan?

Vierailija
9/9 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne (suomalaiset) jotka kuuluu, aikoo kai lakkoilla. Ei ole tietääkseni kukaan selittänyt mitään. En tiedä sen kummemmin. Kuulemma on "painostus" että lakkoon pitäisi liittyä, tietenkin.

Ehkäpäs saan paremman selonteon, kunhan taas näemme kasvotusten. Mutta ei siitä sen enempää, kunhan ihmettelin, kun ei ole lakkoilusta aiempaa kokemusta.

ap