Taidan joutua lopettamaan imetyksen,vauva vasta 6 vkoa:(
Minulla on todella paha suihkutissiongelma, eikä auta vaikka imetän peräkkäin samasta rinnasta. Maito suihkuaa silti, vaikka olisin sitä pulloon pumpannut jne... kaikkea on kokeiltu, olen keskustellut asiasta neuvolan ja imetystuen kanssa. Jostain syystä maitoni heruu todella kovalla paineella, vaikka tissit olisi puolityhjät. Vauvalla on paljon ilmavaivoja todnäk tämän takia. Nyt jo 3,5 viikkoa joka imetyskerralla on pahoja raivareita. Lapsi siis suuttuu maidon suihkuamisesta.
Kun imetysväli on päivällä max. tunti ja vauva torkkuu vain jos sitteriä keinuttaa tai työntää vaunuissa ulkona, niin alan olla aika uupunut. Vauva raivoaa myös öisin tissillä ja joka ikinen imetyskerta. On ikävää, kun imettämällä vauva ei ole tyytyväinen vaan alkaa melko pian raivota. Ihan joka kerta. Huuto on todella kova.
Viime yönä annoin pullosta maitoani ja se meni alas hienosti ja vauva nukkui jopa pari tuntia sen jälkeen. Aionkin nyt pumpata maitoani pulloon ja mahdollisesti antaa korviketta jos pumpattu maito ei riitä.
Imetys on tärkeää, mutta ei niin tärkeää, että sitä väkisin yrittäisin loputtomiin. Ahdistaa jo etukäteen, kun tiedän mm. anoppini olevan oikea imetysintoilija ja hän minulle mainosti kuinka "imetys on ihanaa puuhaa, niin rentouttava hetki sekä äidille että vauvalle, imettäessä voi vaikka torkahtaa samalla".. jep jep. :( Myös monet puolitutut on kyselleet imetyksestäni kun ovat käyneet katsomassa vauvaa.. "hyvä kun imetät, se on niin kätevää ja helppoa"... OLENKO AINOA KENELLÄ OLLUT TÄLLAISTA?
Kommentit (11)
ja vaan lypsäisin pulloon ja antaisin siitä. Miksi rääkätä vauvaa?
Minä pumppasin maitoa pulloon 8kk. Riitti kun pumppasi aamuin-illoin, sain maitoa pulloon yhteensä puolisen litraa enkä kokenut tätä ollenkaan vaivalloiseksi! Päin vastoin! Osta Aventin sähköpumppu ja pumppaa aamupalaa syödessä ja illalla telkkarin ääressä. Sinultakin ilmeisesti maitoa riittää?! Suosittelen, kokeile!!!! Annoin vauvalle rintaa parin kuukauden jälkeen muutaman kerran, osasi imeä vielä näinkin pitkän tauon jälkeen, ehkäpä suihkuaminen rauhoittuu ajan kanssa. Älä lopeta rintamaidon antamista vielä!
Eli siitä ei kannata hätääntyä, tuollaista se on pienen kanssa. Ymmärrän siis ongelmasi, mutta tosiaan jotkut vauvat syövät noin usein, minulla molemmat lapset n. 6-kuisiksi.
jos aikasi pumppaat pulloon, niin se suihkutissiongelmakin = rintojen tuotanto vähenee. Pumppaat sen minkä saat, äläkä stressaa. Imetä iltaisin, silloin on yleensä vähemmän maitoa rinnoissa kuin aamulla. Ja kasvaa ne korvikkeellakin.
Mun siskolla oli sama ongelma ekan lapsen kanssa.
sanoit että oot kaikkea kokeillu, mut entä rintakumia? kun kerta pulloakin oot jo antanu.. voisko rintakumi auttaa siihen ettei tulis niin paineella vauvan suuhun?
Hei joo, elä ala ressaamaan muitten komenteista. niitä tulee läpi elämän.
jotkut on syöttäny vauvan koko "imetysiän" pumppaamalla pulloon rintamaidon ja hyvin on riittäny. ja ellei riitä, niin sitten korviketta. Niilläkin kasvaa hyviä ja terveitä lapsia.
Mulla ei siis suihkunut, mutta tuli välillä liian kovaa ja välillä niin, että vauva ei jaksanut odottaa sitä herumista, ja itkuunhan ne imetykset päättyivät (sekä äidin että vauvan). Minun piti aina ennen imetystä pumpata hetki, jotta alkoi herua, mutta vauvalla meni hermo siihen odotteluun ja sitten siitä rinnasta ei imetty tai imettiin tasan niin kauan kuin herui maitoa helpolla. Sitten kun olisi pitänyt alkaa imeä itse kunnolla, niin lopetettiin kauhean raivarin kera.
Vauvalla oli toki muitakin ongelmia, ja imetys loppui meillä juuri 6 viikon iässä sairaalalääkärin kehotuksesta. Pumppasin sitten pari kuukautta pulloon, kunnes maidon määrä oli niin vähäinen (alle 10 ml/pumppauskerta), että oli järkevämpää lopettaa kuin pumpata tyhjiä rintoja.
Suosittelen, että et imetysintoilevalle anopillesi tai muillekaan kyselijöille kerro aivan rehellisesti tilannetta. Minä kerroin ja voi, miten sain kuulla erinäisiä neuvoja ja voivotuksia asiaan. Tämä huonosti syönyt vauvani on nyt taaperoiässä ja sairastellut 3 kk:n aikana paljon. Anoppi vieläkin marmattaa sen johtuvan siitä, kun imetys loppui niin aikaisin. Sano epämääräisesti, että pumppaat maitoa joskus pulloon, jotta se imetys ei tunnu vauvasta niin vaikealta ja kerro, että se on imetystuen neuvo. Jos olette julkisesti liikkeellä (shoppailemassa, kyläilemässä), niin sano, että et mielelläsi imetä julkisesti, kun sitä maitoa tulee suihkuamalla ja vauva hermostuu siitä sekä metelistä/vieraasta ympäristöstä. Älä siis suoraan valehtele, mutta älä kerro koko totuuttakaan.
Jos oma maitosi loppuu/vähenee pumppauksesta huolimatta (niin kuin minulla), niin älä kerro siitä turhan aikaisin vaan anna ymmärtää kuin pullossa olisi edelleen omaa maitoasi ja vasta kuukausia myöhemmin voit sanoa, että teillä on imetys nyt loppunut. Odota ainakin sinne 6 kk:n tienoille asti, ennen kuin kerrot asiasta. Itse olen tosiaan kärsinyt suunnattomasti siitä, että kerroin asiasta rehellisesti kaikille. Kuulen edelleen pienenkin nuhan johtuvan siitä, että vauvaani ei "kunnolla" imetetty. Toisinaan ne nuhat johtuvat siitä, kun vauvani on sektiovauva... Toiset äidit ja varsinkin anopit osaavat olla tosi julmia!
Meillä ihan samanlaisia ongelmia. Siirryin sitten pumppaamiseen, mutta maitoa ei tullut kuin 30ml kerrallaan ja viikon jälkeen luovutin kokonaan. Täysimetin 4 viikkoa ja 2 viikkoa osittaisena. 6 viikon ikäisenä sai pelkästään korviketta. Hyvin on lapsi kasvanut, vatsavaivat ja jatkuva itkukin loppuivat kun korvikkeeseen vaihdoin.
Ja muiden kommentteja ei todellakaan kannata kuunnella. Kyllä siitä kaikki valittaa mutta itse tiesin tehneeni oikean ratkaisun kun lopetin imetyksen, sillä nyt lapseni voi huomattavasti paremmin. Ja siksi myös itsellä parempi mieli kun syömiset ei ole jatkuvaa tappelua..
se maito on sille vauvalle myös ullosta annettuna. Voihan olla että pumppaaminen tosiaan vähän tasoittaa sitä maidontuotantoo ja vauvakin voi jossain vaiheessa imeä paremmin :)
Tai sitten käy niinkuin mulla ja se vähentyy niin paljon, että on turvauduttava korvikkeeseen. Eikä siinä mitään, hyvin on meillä kelvannut :)
Äläkä nyt vaan ota mitään paineita imetyksestä/sen epäonnistumisesta, on paljon muitakin tapoja olla hyvä äiti :)
pumppaamaan vaan. Meillä vauva söi ihan pienestä asti myös pullosta omaa maitoa. Etenkin mieheni nautti kun pääsi myös osallistumaan vauvan ruokkimiseen. Toisen kohdalla aiotaan tehdä samoin.
Itselläni on aventin käsikäyttöinen, on tosi näppärä ja menee pieneen tilaan esim kaupungille mukaan. Jos alkaa tuntumaan täydeltä, niin on helppo pumpata vaikka lastenhoitohuoneessa. Sitä saa helposti käytettyä yhdelläkin kädellä. Itselläni tosin hankaloitti se, että pumpatessa (ja myös imettäessä) toiselta puolelta herui mahdottomasti, mitkään liivisuojat ei riittänyt vaan tarvi olla kerääjä.. ja tietysti välillä sen unohdin ja kumarruin ja sitten olikin maidot kerääjästä paidalla X/
Onneksi tätä sattui pääasiassa vain kotona!
Pidän hyvänä tuota yhden vastaajan ''älä kerro koko totuutta''. Meillä anoppi ristiäisissä totesi ivallisesti että jaa nyt täytyy antaa korviketta, onneksi sain lohkaistua takaisin että se on kuule ihan omaa maitoa (niinkuin olikin), niin meni hiljaiseksi... itse ei ole imettänyt kuin kuukauden (merkattu miehen vanhaan neuvolakorttiin=
On tämä kyllä pettymys ja harmituksen aihe, kun olisin halunnut että kaikki sujuu hienosti. Mutta kun ei :( . Näköjään aina ei ole kyse siitä tuleeko maitoa, vaan paljon muitakin ongelmia voi olla. ap
tuttujen ja puolituttujen kommentit omaan arvoonsa. Mieti mikä on parasta sulle ja vauvalle. Eihän tuo nyt mitenkään "rentouttavalta ja ihanalta" kuulosta. Aina se vaan ei mene niin.