Banoffee-torttu. Kokemuksia, vinkkejä?
Bongasin Kotivinkistä banoffee-tortun reseptin. olen kauan jo miettinyt, että kokeilisin sellaisen tekoa (meidän perhe kun on aika herkkupersoa porukkaa), ja nyt päätin tehdä. Mutta epäilyttää tuo minttusuklaan makuinen kermavaahto yhdessä kinuskin ja banaanin kanssa. eikö perus-banoffee ole ilman mitään mintun makua?
Kertokaa banoffee-harrastajat!
Kommentit (20)
Mutta voin kuvitella että saattaisi kyllä sopia pienen raikkauden tuojana. Oli meinaan ihan käsittämättömän makea paukku.
Nimittäin kun ne kaikki maut sinä ovat sillä tavalla "lämpimän" imeliä (banaani, kinuski, kermavaahto) niin ainakin minun suuni olisi edes pientä kontrastia kaivannut. Jos koskaan tekisin banoffeen itse, saattaisin hyvinkin kokeilla tuota minttua.
mutta saattais se siihen sopiakin.
Se kinuskin makuinen keitetty kondensoitu maito on nimittäin tosi ällömakea. Jotain raikasta siihen sopis hyvin.
Mutta en tee mintun makuista (täytyy kyllä kokeilla joskus!) vaan teen sen tämän sivun ohjeen mukaan; kotikokki.net ja sieltä hakuun Banoffee, siellä on kuvallisiakin ohjeita!
http://www.pullahiiri.com/blog/2245651/nopea-banoffee/
Täällä hyvä banoffeen ohje, jossa ei tarvitse tuntitolkulla purkkia keittää. Kokeiltu on reseptiä ja toimii! Minunkaan mielestäni minttu ei kuulu alkuperäiseen ohjeeseen, mutta voi se tuohon sopiakin. Banoffee on herkkua!
Jos teet sen netistä löytyvien ohjeiden perusteella, saat todellakin sen ällömakean paukun, joka aiheutti minulle puolenvuoden Banoffee- stopin :)
Mun vinkkini on, että älä käytä pohjassa mitään suklaakeksiä, Digestivellä saa sitä liikaimelyyttä pois, tulee paljon paljon parempi.
Ja tee Banoffee mieluiten edellisenä päivänä ässistymään, on paljon parempi kuin samanpäivän tuotos.
Ja kolmanneksi: keitä se kondensoitu maito kattilassa. Mikrossa siitä ei yksinkertaisesti saa yhtä pkasua kuin kolmen tunnin keittämisellä. Itse laitan kattilaan purkit (teen aina useamman kerrallaan, niin onpa valmiina sitten), ajastan lieden 1,5 tunnille. Kun ajastin piippaa, lisään vettä ja käännän purkit ja uudelleen aikaa 1,5 tuntia. Näin maito tiivistyy tasaiseksi ihanaksi toffeeksi.
Itse en koe, että kermavaahto kaipaisi enää suklaata... Hieman sokeria tietenkin. Päälle laitan sivilän läpi kaakaohjauhetta ja joskus raastan valkosuklaata koristeeksi.
Ilmeisesti Pullahiiri on saanut ainakin kuvan perusteella mikrottamallakin sopivaa. Kannattanee kokeilla.
Itse vain olen kaksi kertaa maistanu toisten tekemään "mikrobanoffeeta" ja se toffee oli _ällöttävää_: paksuhkoa kyllä, mutta ihan valkoista, kiteistä, hyi. Siihen perustin sanomani.
Itse ykllä mielelläni keittelen kolme tuntia, se tuo ihan oman tunnelmansa tähän hommaan - eihän siinä kattilan vieressä seisoa tarvi, itsekeen ne siellä pysyy :D
Pullahiiren kommenteissa hän oli vastannut näin eräälle mikrottajalle, joka sai vaaleaa toffeeta aikaiseksi:
"Tuo kinuski ei muutu mikrossa keitettäessä ihan kinuskinväriseksi vaan jää vaaleammaksi. Sitä värimuutosta ei kannata jäädä odottelemaan. Itse keitän kinuskia niin kauan kun huomaan muutoksen sen pinnan nousemisessa. Kinuski kiehuu helposti yli astiasta, mutta loppuvaiheessa huomaat, että kiehuminen muuttuu. Silloin on sopiva vaihe lopettaa keittäminen."
Eli mikrossa ei saa samanlaista kuin keittämällä.
Jos teet sen netistä löytyvien ohjeiden perusteella, saat todellakin sen ällömakean paukun, joka aiheutti minulle puolenvuoden Banoffee- stopin :) Mun vinkkini on, että älä käytä pohjassa mitään suklaakeksiä, Digestivellä saa sitä liikaimelyyttä pois, tulee paljon paljon parempi. Ja tee Banoffee mieluiten edellisenä päivänä ässistymään, on paljon parempi kuin samanpäivän tuotos. Ja kolmanneksi: keitä se kondensoitu maito kattilassa. Mikrossa siitä ei yksinkertaisesti saa yhtä pkasua kuin kolmen tunnin keittämisellä. Itse laitan kattilaan purkit (teen aina useamman kerrallaan, niin onpa valmiina sitten), ajastan lieden 1,5 tunnille. Kun ajastin piippaa, lisään vettä ja käännän purkit ja uudelleen aikaa 1,5 tuntia. Näin maito tiivistyy tasaiseksi ihanaksi toffeeksi. Itse en koe, että kermavaahto kaipaisi enää suklaata... Hieman sokeria tietenkin. Päälle laitan sivilän läpi kaakaohjauhetta ja joskus raastan valkosuklaata koristeeksi.
Siellä se maitopurkki porisee kattilassa! Ajattelin tehdä pohjan ihan perus-digestivestä. Sitten vaan banaani, toffee, kermavaahto...aah! Meitä on 6 herkkupersoa syömässä, joten saa nähdä joudunko sitten jo pian tekemään uuden satsin. En usko että meillä onnistuu säilytys huomiseen...
Mielenkiinto heräsi. Olen siis innokas aloitteleva leipuri joka ei juuri mokkapalaa kummempaa vielä osaa... ja siis aika pihalla näistä erikoisuuksista.
Mistä tuollaista kondensoitua maitoa saa ja siitäkö yksinään tulee kinuskia mikrossa???
Tunnen itseni ihan blondiksi... :P
Ja kyllä, se muuttuu ihan itsekseen toffeeksi.
Vaikeusasteeltaan tämän tekeminen on ihan tosi helppoa, aikaa vie vaan se purkin keittäminen.
Älä käytä keittämiseen parasta kattilaasi. Kaveri teki juuri banoffeeta ja pilasi kattilansa, kun purkista lähti ruostetta. Mulle ei ole koskaan käynyt niin, mutta riippuu kai maitopurkista.
jäähdytänkö sen keitetyn purkin jääkaapissa ennen avaamista?
t. ap, jolla purkki on porissut melkein 3 tuntia
Olen avannut sen joskus heti keittämisen jälkeen, mutta kuumahan se on ja tarvii pitää pannulapulla kiinni.
Odota kuitenkin jonkun aikaa, muistelisin, että joskus heti avatessani se vähän pulpahti, joten meinasi tulla näpeille. Kiehunuthan se se siellä purkin sisällä on ja siis KUUMAA.
VAstaisuuden varalle tiedoksi, että kannattaa keitellä niitä useampi purkki valmiiksi. Säilyy siis viikkoja/kuukausia siinä purkissa ja on heti käyttövalmista. Itse tällaista valmiiksi keitettyä käyttäessäni kaavin sen kulhoon ja pehmensin mikrossa noin 15 sekuntia, koska pelkäsin sen keksipohjan rikkoutuvan, jos levitä jo jähmettynyttä toffeeta pohjalle (Vaikka se lusikoitavan pehmeää olikin).
Ja vielä vinkki: tee tosiaan se pohja valmiiksi ja anna sen kovettua jääkaapissa tai pakastimessa ennen toffeen levitystä suht kovaksi. Eihän siinä kauaan mene, kunhan se pohjan voi on taas jähmettynyt. Joten jos siis kippaat toffeen samointein just tehdyn pohjan päälle, niin se pohja tahtoo vielä rikkoutua.
Ja käytä pohjaan voita :) Margariini ei ole maultaan mistään kotoisin ;)
T: kasi
Olen avannut sen joskus heti keittämisen jälkeen, mutta kuumahan se on ja tarvii pitää pannulapulla kiinni. Odota kuitenkin jonkun aikaa, muistelisin, että joskus heti avatessani se vähän pulpahti, joten meinasi tulla näpeille. Kiehunuthan se se siellä purkin sisällä on ja siis KUUMAA. VAstaisuuden varalle tiedoksi, että kannattaa keitellä niitä useampi purkki valmiiksi. Säilyy siis viikkoja/kuukausia siinä purkissa ja on heti käyttövalmista. Itse tällaista valmiiksi keitettyä käyttäessäni kaavin sen kulhoon ja pehmensin mikrossa noin 15 sekuntia, koska pelkäsin sen keksipohjan rikkoutuvan, jos levitä jo jähmettynyttä toffeeta pohjalle (Vaikka se lusikoitavan pehmeää olikin). Ja vielä vinkki: tee tosiaan se pohja valmiiksi ja anna sen kovettua jääkaapissa tai pakastimessa ennen toffeen levitystä suht kovaksi. Eihän siinä kauaan mene, kunhan se pohjan voi on taas jähmettynyt. Joten jos siis kippaat toffeen samointein just tehdyn pohjan päälle, niin se pohja tahtoo vielä rikkoutua. Ja käytä pohjaan voita :) Margariini ei ole maultaan mistään kotoisin ;) T: kasi
Mietinkin tuota, että säilyykö tuo keitetty toffee purkissaan. No, ensi kerralla keitellään sitten useampi purkki. Nyt jätin purkin oleilemaan viileään veteen.
Nyt lähden pohjaa väsäämään...
ap, vesi kielellä :)
saa, kun korvaa banaanit vadelmilla. Vinkkinä niille, jotka ei tykkää ylimakeasta.
Itse kerran keitin toffeen mikrossa ja se leikkasi kiinni. Ehkä keitin liian kauan, mutten taida toista kertaa sitä kokeilla. Tuli vaan mieleen mainita tämäkin : )
Miten estää banaania tortun päällä tummumasta?
t. ap, jolla pohja nyt kylmässä asettumassa
banoffee teki kauppansa! Mutta ihme kyllä, makeaa herkkua jäi vielä jääkaappiin huomiselle, vaikka 6 makeanpersoa yksilöä oli sen kimpussa. Itselleni, superherkkuhiirelle, tuli yhdestä palasta sellainen ähky, että oli pakko lähteä lenkille. Mutta - on se hyvää! Nam.
Paras perusohje löytyy hesarista netistä.
Googlaa Ullan ohje Elämä makeaksi -blogista.