Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolivuotias flunssassa, annanko särkylääkkeitä?

Vierailija
30.03.2011 |

Yötä vasten annoin panadolia ja nukkui kohtuullisesti. Aamulla taas kitinää ja ininää joka asiasta, nenä vuotaa hirmuisesti ja silmät myös vetistävät. Nyt tuossa lattialla vähän leikkii isompien kanssa. Ei siis kuumetta. Minkä verran annatte tällaisissa flunssissa särkylääkettä, kuumeen mukaan vai ihan muutenkin säännöllisesti kurjaan oloon? Nukutatteko ulkona?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse särkylääkettä ollessasi kipeä?

Minusta on julmaa olla antamatta särkylääkettä kipeälle lapselle.

Vierailija
2/12 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsi itkuinen, vaikka kuumetta ei olisikaan. Pienelläkin voi olla esim. pääkipeä tai särkeä raajoja. Suomessa yleensä annetaan liian vähän kipulääkkeitä lapsille. Yritän miettiä ottaisinko itse lääkkeen tuossa tilanteessa missä lapsi on. Kannattaa tietysti koittaa ajoittaa lääkkeen annot niin, että voit antaa nukkumaan mennessä lääkkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

antaisi nyt ihan säännöllisesti kipulääkettä vaan ihan tilanteen mukaan.

Vierailija
4/12 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

flunssaiset lapset ulkona hyvin puettuna kun kerran nukkuvat siellä kuitenkin paljon paremmin. Uskon, että kosteahko ulkoilma on vaan parempi lapselle, helpottaa nuhaa ja hengittämistä. Ja uni on kuitenkin toipumisen kannalta tosi tärkeää. Tietysti jos on kova kuume niin silloin ei parane ulos viedä.

Buranan tulehduskipulääke ei ole enää reseptilääke, vaan sitä saa apteekista vapaasti. Meillä se on todettu parhaaksi kipulääkkeeksi flunssaan - ja sitä saa antaa jo 3kk iästä alkaen!

Pikaista paranemista!

Terv. Kolmen flunssaa parhaillaan sairastavan lapsen äiti

Vierailija
5/12 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos siitä on apua niin silloin on myös kipuja. Otathan varmaan itsekin jos esim. päätäsi särkee.

Vierailija
6/12 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin olo monesti helpottuu. Nenä kannattaa myös niistää esim. NenäFridalla. Helpottaa ihan älyttömästi yleisolotilaa kun nenä ei ole tukossa. Meillä ainakin pientä ärsyttää kaikkein eniten se tukkoinen nenä. Ulkona voi nukuttaa hyvin jos ei ole kuumetta. Ulkoilma voi jopa helpottaa oloa. Näin siis ainakin meillä.

Vierailija
7/12 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sitä saa kuitenkin myös nestemäisenä. Ilman muuta ulos nukkumaan, siellä henki kulkee paremmin. Ja kipulääkettä, jos itkuinen. Panadolia 15mg/kg, buranaa 7,5-10mg/kg. Voi antaa yhtäaikaakin, jos tarvii. Vaikuttavat eri mekanismin kautta.Varsinkin kuumeen alentamisessa tuo yhdistelmä hyvä.

Vierailija
8/12 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuumettakin pitää olla 38,5 sitten vasta annan.

Särkylääkeitä ei pidä antaa ihan pieneen vaivaan, ei niitä ole terveellistä turhan takia popsia.

Isommille lapsille annan jos on kova päänsärky ja tytölle voisin antaa kuukautiskipuihin.

Vierailija
9/12 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla kuumeinen, että olo on ikävä ja särkyinen. Itse ottaisin tuossa tilanteessa varmasti särkylääkettä, niinpä antaisin myös vauvalle ehdottomasti. Ja ei se ole mitään turhaan syöntiä jos kipeälle lapselle lääkettä antaa. Säälittää niiden lapset, joiden vanhemmat neuroottisena särkylääkkeitä pihtaa.

Vierailija
10/12 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sille turhaan antaa lääkettä. Mä annan aina yleistilan mukaan. Joskus vaikka olis suht kovakin kuume, en anna, jos ei oo sen oloinen, että tarvii. Mutta toisaalta taas annan kyllä herkästi, jos vaikuttaa, että lapsi on kipeä, muttei osaa sitä sanoa. Ihan pelkästään varmuuden vuoksi ei kannata antaa..

Kuuntelin tässä taannoin radiosta jonkun tohtorinväitöksestä lasten kivun hoidosta ja tämä väitöskirjan tehnyt sanoi, ettei lasten kipua hoideta riittävästi, ei siis anneta tarpeeksi herkästi lääkettä ja jos annetaan, ni sitten liian vähän. Eli Suomessa ongelma on yleisesti niin päin, että lääkkeitä annetaan liian harvoin ja liian vähän tarpeeseen nähden.

Ite oon todennu buranan tehokkaammaksi ja niin muuten sanoi tuo väitöskirjan kirjoittajakin, että ibuprofeeni auttaa nopeammin ja tehokkaammin..

Eli jos vauva on selvästi kipeän oloinen, antaisin lääkettä, vaikkei kuumetta oliskaan.

Vierailija
11/12 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en anna lääkettä rutiinisti 3 kertaa päivässä mikäli lapsi ei vaikuta siltä, että sitä tarvitsisi enkä lääkitse pelkkää kuumetta (en tee sitä omalla kohdallanikaan), mutta jos lapsi on sen oloinen, että jonnekin koskee niin annan lääkettä vaikka ihan varmuudenkin vuoksi. Olen lääkinnyt hammaskivut yms. Yksittäisestä annoksesta kipulääkettä ei suuria haittoja ole, vaikka sen antaisi "turhaankin". Saapahan ainakin itsekin mielenrauhan, että ei ole kärttyisyys kivuliaisuudesta johtuvaa.

Vierailija
12/12 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

te jotka ette anna lääkettä, miksi luulette ap:n lapset kitisevän?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi