Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ymmärtääkö lapseton lapsellisen arkea?

Vierailija
29.03.2011 |

miksi?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Koska ei tiedä millaista se on, eikä pysty kuvittelemaan. Harvempaa edes kiinnostaa. Siis jos on lapseton omasta tahdostaan.

Vierailija
2/18 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lapsettomanko ei pitäisi ymmärtää lapsellisen arkea vai?

Mitään sellaista ei tietenkään voi täysin ymmärtää mitä ei ole itse kokenut.

Mutta, voihan se lapseton olla vaikka lastenhoitaja ja näin ollen ymmärtää paljonkin. Tai vaikka neuvolan täti tai kouluterveydenhoitaja. Tai miksei vaikka opettajakin. Tai ehkä hänellä on paljon kokemusta nuoremmista sisaruksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos hänelle kerrotaan, niin normaalilla empatiakyvyllä varustetun yksilön luulisi ymmärtävän.

Vierailija
4/18 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi ymmärtää mutta muuten tuskinpa vaan. Itse en ainakaan ymmärtänyt ja olen huomannut että tuttavapiirin lapsettomat ovat täysin kuutamolla tästä arjesta.

Vierailija
5/18 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsellisen elämää, hän tietää siitä paljon, mutta ei ymmärrä. Syynkin sanoit itse: mitään sellaista ei voi täysin ymmärtää, mitä ei ole itse kokenut.

Mutta, voihan se lapseton olla vaikka lastenhoitaja ja näin ollen ymmärtää paljonkin. Tai vaikka neuvolan täti tai kouluterveydenhoitaja. Tai miksei vaikka opettajakin. Tai ehkä hänellä on paljon kokemusta nuoremmista sisaruksista.

Vierailija
6/18 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsellisen elämää, hän tietää siitä paljon, mutta ei ymmärrä. Syynkin sanoit itse: mitään sellaista ei voi täysin ymmärtää, mitä ei ole itse kokenut.

Lapseton lastenhoitaja on nimenomaan "VAIN" hoitaja! Työpäivä kun loppuu, niin mennään kotiin eikä tarvii muksua/ja enää miettiä. Esim. pelkän päivän lapsia hoitavan ei tarvitse miettiä iltanukutuksia, yöheräämistä tms. Ja tietää kyllä asioista, mutta ei niitä silti ymmärrä. Mä kuulen usein lauseen "Ei se itku lasta vahingoita", mut kun OMA lapsi itkee, niin kyllä se vaan jonnekin niin sieluun viiltää, ettei sitä kuunnella voi.

Vierailija
7/18 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmillaan lapsettomat kertovat kaikkitietävästi että "ei lapsen saamisen tarvitse muuttaa mitään jne jne".

Lapsi saa ja pitääkin muuttaa elämää. Varsinkin jos niitä tulee vielä useampia.

Vierailija
8/18 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikein saivarrellaan, niin eihän me lapsellisetkaan ymmärretä sitten muuta kuin millaista on olla juuri omien lapsiemme vanhempia. Eihän me toisten perheiden arkea ymmärretä, jos se vaatii omakohtaista kokemusta.

Kyllä minun mielestä voi ymmärtää ilman omaa kokemusta. Ja sanoisin, että jos on läheltä nähnyt työn, sukulaisuuden, ystävyyssuhteen tms. perusteella, niin voi lapsetonkin ymmärtää.

Vierailija
9/18 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko mitään mahdollisuutta, että perheellisistä käytettäisiin sanaa perheellinen?

Vierailija
10/18 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muusta en nyt voi puhua kuin omasta kokemuksesta. Kyllähän tämä on ollut kokemuksena noin 500% rankempaa kuin olisin ikinä osannut kuvitella.

Vierailija
11/18 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja silti olen päättänyt jättää lapset tekemättä. Ei todellakaan ole mun juttuni.

t. vapaaehtoisesti lapseton

Vierailija
12/18 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeintaan jotkut töiden puolesta lapsiperheiden kanssa intensiivisesti tekemisissä olevat, tai sellaiset joilla on itsellään paljon (itseään reippaasti nuorempia) sisaruksia, joita ovat joutuneet hoitamaan tosi paljon. Sitä vanhemmuuden henkistä aspektia ei kyllä silläkään tavalla yleensä voi oppia.

Mutta käytännössäolen todennut, että nimenomaan se (lapsiperheessä automaattinen) laskutoimitus, jossa aina joka asiassa on otettava lapset ja käytännön logistiikka huomioon, tapaa yllättää mitä hyväntahtoisimmankin lapsettoman.

Eipä sillä, ei mullakaan ole mitään realistista käsitystä siitä, millaista olisi vaikkapa... omistaa viisikymmentä poroa, tai työskennellä Valkoisessa Talossa, tai valmistautua kuulennolle. Ei oman kokemuksen puute ole mikään häpeä, ainoastaan fakta.

Vierailija
13/18 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sitten 2-lapsisen perheen vanhempi voi täysin ymmärtää 8-lapsisen perheen arkea. Jonkinlainen haju voi olla, mutta ei mitään todellista ymmärrystä.

Vierailija
14/18 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minilla on nuha, ei naapuri voi tietää, miltä minusta tuntuu. Nuhassa kun on se kiva puoli, että muistikuva katoaa sen myötä kun nuhakin katoaa.

Miten siis lapseton voisi tietää lapsellisen arjesta?

Eihän lapsellinenkaan voi edes kuvitella, minkälainen lapsettoman arki on.

Se siitä. Tässä lyhykäisyydessään.

Tärkeätä on, että kunnioittaa toista - lapseton lapsellista ja lapsellinen lapsetonta.

It is so easy!

Vierailija
15/18 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaiika olisi lasten kanssa töissä Ei ainakaan niitä yövalvomisia ja sitä kun seuraavana päivänä joutuu töihin

Vierailija
16/18 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan eri asia olla lapsen kanssa tekemisissä välillä (esim. kummi tai lastentarhanope) kuin olla lapsesta koko ajan vastuussa. Rakkaus lapseen on aivan käsittämätön, sitäkään ei voi järjellä (ulkopuolisena) kokea.

Vierailija
17/18 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ei. Itse en vuosia sitten vielä ymmärtänyt kuinka rankkaa lapsen kasvattaminen on ja millaista on niin väkevä rakkaus lasta kohtaan. Nyt olen itse äiti, lapsia kaksi kappaletta ja täytyy sanoa että kyllä se tuli ensimmäisen kanssa kuin puun takaa se arki. En osannut kuvitella sen olevan niin väsyttävää mutta samalla niin palkitsevaa. Sitä suurta rakkautta lasta kohtaan ei voi lapseton myöskään ymmärtää..

Vierailija
18/18 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko koiraton ihminen ymmärtää koiran omistavien perheiden arkea?

Voiko Suomessa asuva ymmärtää, millaista on arki Argentiinassa?

Voiko jalaton ihminen ymmärtää täysin, millaista olisi, jos olisi jalat?

Voiko joku, joka ei ole opettaja, ymmärtää millaista on olla opettaja?

Voiko hyvin toimeentuleva ymmärtää, millaista on todella köyhän perheen arki?