rv 40+ ja raskausajan diabetes
Kyselisin teidän kokemuksia raskausajan diabeteksesta ja synnytyksestä/sen käynnistämisestä.
Minulla on ollut ruokavaliohoitoinen diabetes ja arvot ovat pysyneet hyvin kurissa dietillä. Kyselin viimeksi neuvolassa äippäpolille käyntiä, jossa olisi katsottu vauvan kokoa nyt lasketun ajan tienoilla, mutta sellaista ei minulle kuulemma anneta. Vaikka olen saanut rd-diagnoosin, niin vauvan kokoa ei tarkisteta ennen yliaikakontrollia 41+ viikoilla.
Mutta jos siellä tulee ilmi, että vauva on hyvistä arvoista huolimatta kasvanut isoksi, niin pelihän on tavallaan jo menetetty. Voinko vaatia itselleni käyntiä äippäpolille rd:n takia? Ja ehkä mahdollisesti tiedustella käynnistystä ennen sitä..? Itseäni huolestuttaa vauvan koko näin ensisynnyttäjänä..
kiitos avusta ja vastauksista!
t. ap 40+1
Kommentit (9)
kanssa kävin keskustelemassa silloin rv 24, kun rd todettiin, mutta ei muuta käyntiä ole polille tämän asian tiimoilta ollut..
Mittailin silloin arvoja ja ne olivat ok, diabeteskätilö sanoi, että mikäli tulee ylittäviä arvoja, niin sitten otan sinne yhteyttä. Neuvolasta melkein kieltäydyttiin laittamasta lähetettä äippäpolille viime neuvolassa rv 39+4 :( Kuulemma on ihan notmaaliraskaus, kun arvot ovat pysyneet kurissa. Kuitenkin papereissa/neuvolakortissa lukee, että minulla on raskausajan diabetes ja edelleen kyllä mittailen arvoja päivittäin (ei tarttisi niin usein, mutta olen jo neuroottinen, ettei vauva vaan kasva liian suureksi...)
t.ap
on normaalikokoinen vauva, mutta ehkä hieman kummaa ettei ole yhtään ultrattu sitä kokoa. Helsingissä on ainakin tosi tarkkaa tuon suhteen, asut ilmeisesti jossain muualla. En tiedä voiko vaatia sitä ultraa, mutta sitä käynnistystä en kyllä kovin heppoisin perustein suosittele oman kokemuksen perusteella. (kesti kuusi päivää kivuliaana ja päätyi sektioon.)
t.rd toista kertaa
että vauva on normaalikokoinen.. Espoossa asun. Todella nihkeästi täällä on saanut apuja/vastauksia kysymyksiin rd:n tiimoilta :(
Toivon itsekin, että synnytys käynnistyisi spontaanisti. Toisaalta pelkään vauvan kokoa, jos annetaan mennä vielä kaksi viikkoa eteenpäin, joten käynnistys kuulostaisi järkevältä. Otan puheeksi ensi neuvolassa, mutta tuskinpa olen sen jälkeen kauheasti viisampi kuin nytkään...
Minkäkokoisia vauvoja teille muille on syntynyt rd-ruokavaliohoidolla ja onko käynnistelty aiemmin?
t.ap
Mulla syntyi sen kuuden päivän käynnistämisen jälkeen 3900g vauva, jolla oli sokeriarvot kunnossa. Eli sektio tehtiin 40+6. Mutta jos sulla on sokerit koko ajan raja-arvojen alle ja virtsa puhdas ja painoakaan ei tule liikaa, niin ei kyllä mikään viittaa sokerivauvaan. Se riski on lähinnä silloin, jos dietti ei tehoa tai on se insuliinihoito.
t.äskeinen r-diabeetikko
Etkö ollut vuorokausiseurannassa? Itsellä oli rd 7 vuotta sitten (asuin silloin Vantaalla) ja minut kyllä lähetettiin vuorokausiseurantaan Jorviin. Samalla myös ultrattiin rv 37 (aika myöhään minulla siis rd diagnosoitiin). Kokoarvio meni kyllä aika lailla pieleen eikä minulla synnytystä käynnistetty vaikka yliaikaiseksi menikin. Kokoarvion mukaan ei pitänyt olla 4 kiloinen laskettuna aikana. Synnytys käynnistyi rv 40+5 ja tuloksena 4600g poika joka oli kyllä onneksi kunnossa ja mahtui vielä tulemaan alakautta.
Kyllä tuo koko kaiken järjen mukaan pitäisi tarkistaa sinunkin tapauksessa.
olen pieneltä paikkakunnalta ja täällä ainaki kaikki joilla on rd käyvät keskussairaalassa seurannassa tietyinväliajoin.Otetaan "pitkäsokeri" ja ultrataan. Kai sulta on otettu verikokeita säännöllisesti? siis nimenomaan tuo sokeri? Jos se on ollut sulla sitten niin matala ettei seurantaa tarvitse.
Mulla olis käynnistetty raskaus kun se olisi ollut viikon yliajalla. Ei sitten tarvinnut kun lapsi syntyikin heti kun olin saanut ajat käynnistykseen. Oli 100 g painavampi kuin painoarviossa, alle 3,8 kg.
viikolla 24. Silloin paastoarvo oli raja-arvo ja 1h arvo koholla (11.2 saa olla 10). Sain neuvolasta diagnoosin ja lähetteen Jorviin. Kävin kerran keskustelemassa diabeteskätilön kanssa ruokavaliosta ja samalla sain verensokerimittarin mukaan. Sillä olen nyt siitä asti mittaillut ja ilmoittanut kerran arvot s-postilla kätilölle. Koska ne olivat ok (kaksi raja-arvoa mittailuissa, muuta alle), niin vastasi mun s-postiin, että mikäli poikkeavia arvoja tulee, niin sitten laitan uudestaan postia.
Näin ei siis ole ollut, joten tuo diabeeteskätilön kanssa käyty keskustelu on ainut rd:n kanssa ollut "ylimääräinen" käynti. Mulle ei ole edes ehdotettu ultraa loppuraskaudessa tai verensokerin mittaamista sairaalassa...
Nyt huolestuin vasta todenteolla. Mulla on tänään neuvola ja aion siellä nyt ottaa kyllä asian puheeksi.. Huolestuttaa tosi paljon :(
t.ap
kyllä sulla olisi pitänyt olla synnytystapa-arvio äitiyspolilla rv36-37, missä vauvan koko olisi arvioitu!!!
Sf-mitta ei kerro vauvan koosta välttämättä mitään, kyllä ruokavaliohoitoinenkin rd vaatii vauvan koon seurantaa loppuvaiheessa. Nythän se tosiaan on aika myöhäistä kun olet jo noin pitkällä.. ihme touhua!
Eikö ole painoarvioita tehty??
Mulla tehtiin ja usein, vaikka pieni poika syntyikin.
Ja tuttavalla tehtiin joskus rv 30 ja sit rv 37 tai jotenkin noin. Mutta kyllähän sitä pitää kontroloida vaikka kuinka pysyis arvot kuosissa.