Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalainen ei arvosta työntekoa?

Vierailija
29.03.2011 |

Niin, miksi? Miksei meidän kulttuurissamme ole kunnia-asia ansaita itse oma toimeentulonsa, vaan niin helposti jäädään yhteiskunnan tukien varaan ja odotetaan vaan lisää rahaa koko ajan. Vali vali, kun ei lapsilisät nouse ja kun ei opintotuki nouse ja kun ei työttömyysturva nouse.

Miksei suomalainen ole yritteliäs, vaan mieluummin makaa kotona tukien varassa, kuin yrittää jotain itse? Rahaa voi ansaita vaikka myymällä itse neulomiaan sukkia, mutta kun evvk.

Selittäkää mulle!

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mikä tahansa työ ei kelpaakaan. Pitää olla oman alan töitä ja tietysti vielä omassa kotikaupungissa. Mielestäni tämä on jo typerää joustamattomuutta, eikä johda mihinkään.

vaihtoehto jatkaa töissä olisi myydä asunto entisellä paikkakunnalla, muuttaa kokonaan muualle jne., niin mitäpä itse tekisit?

Vierailija
22/37 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain lehdessä oli ihan äskettäin juttua taas peräkammarin pojista jostain Kainuusta tai Pohjois-Karjalasta ja hirmuinen oli valitus, kun töitä ei ole. Ja oikeastaan olisi haluttu aikoinaan opiskellakin jotain ihan muuta alaa, mutta kun sen alan koulua ei ollut lähikunnassa, niin mentiin sitten toiseen kouluun jne jne. Minä ymmärrän kyllä kotiseuturakkauden mutta luulisi jossain vaiheessa ihmisten tajuavan, että ei niitä töitä ole, lähdenpä kokeilemaan onneani jonnekin muualle?? Voisihan sitä kokeilla vaikka vuoden, ja jos edelleen on tuskaisa ikävä sinne äidin helmoihin takaisin niin miettisi sitten asiaa uudelleen. En mahda mitään, mutta minulla ei kovin suurta sympatiaa ole näille "Olen 30 v, asun vanhempien luona ja en ole opiskellut tai tehnyt töitä kymmeneen vuoteen"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo oman hyvinvointinsa vuoksi tekemään töitä tukea saadakseen vaikkapa 10-15 tuntia viikossa.

Tekemätöntä työtä on vaikka kuinka paljon.

On väärin, että osa nostaa valmista rahaa, eikä haluakaan töihin.

Vierailija
24/37 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mikä tahansa työ ei kelpaakaan. Pitää olla oman alan töitä ja tietysti vielä omassa kotikaupungissa. Mielestäni tämä on jo typerää joustamattomuutta, eikä johda mihinkään.

vaihtoehto jatkaa töissä olisi myydä asunto entisellä paikkakunnalla, muuttaa kokonaan muualle jne., niin mitäpä itse tekisit?

Monesti riittää toiselle paikkakunnalla pääsemiseen, kun hyppää junaan tai bussiin. Toki joutuisi heräämään aamulla aikaisemmin, ja sehän on laiskalle vaikeaa.

Vierailija
25/37 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä työntekijäkään voi loputtomiin joustaa. Itse olen vaihtanut paikkakuntaa työn perässä parikin kertaa. Enää en suostu muuttamaan, työn on löydyttävä nyt tarpeeksi läheltä.

Vierailija
26/37 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää työtä. Verottaja kyllä vie omansa.

Vierailija
27/37 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti riittää toiselle paikkakunnalla pääsemiseen, kun hyppää junaan tai bussiin. Toki joutuisi heräämään aamulla aikaisemmin, ja sehän on laiskalle vaikeaa.

mitä se, että joutuu heräämään aamulla aikaisemmin tarkoittaa. Sehän tarkoittaa sitä, että työajan lisäksi - 8 h - kuluu työn lieveilmiöihin vielä enemmän aikaa, eikä vapaa-aikaa jää juuri ollenkaan. Kyllä mä ainakin kärsisin, jos mulla menis työpäivän lisäksi vaikka 3 h siihen, että pitää matkata edestakaisin.

Miten silloin käy lasten, kodinhoidon, lemmikkien, parisuhteen, omasta terveydestä huolehtimisen esim. liikunnan avulla ja ihan vaan lepäämisen?

Vierailija
28/37 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä maasta sinä olet? Kai osaisit itse vastata, jos "suomalainen ei arvosta työntekoa" jos olisit suomalainen? Vai tuliko vähän rankka yleistys osaltasi?

Vierailija
29/37 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä raskaampi fyysinen työ, sitä pienempi palkka. Esim siivoojat, puutarhurit, maanviljelijät jne

Vierailija
30/37 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö pomo siitä?

Ei varmasti tiedä pomokaan siitä tai sitten pomokin hengailee av:lla työajallaan. Sellainen työmoraaliko suomalaisilla on?

Vierailija
31/37 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä maasta sinä olet? Kai osaisit itse vastata, jos "suomalainen ei arvosta työntekoa" jos olisit suomalainen? Vai tuliko vähän rankka yleistys osaltasi?

Olen kyllä ihan suomalainen ja olen nuorempana itsekin toivonut isompia tukia jne. Olen siis kulttuurini tuote. Nyt olen alkanut arvostaa omaa yritteliäisyyttä, enkä myöskään ole koskaan halveksunut mitään työtä. Tunnen monia ihmisiä, jotka ovat äärimmäisen passiivisia, työttömänä monia vuosia tai eivät ota vastaan työtä, kun saavat rahaa muualta (esim. vanhemmilta). Tunnen myös toisista kulttuureista tuleviaa ihmisiä, joiden mentaliteetti on aivan erilainen työnteon suhteen. Mikä tahansa työ on arvostettua, kunhan elättää itse itsensä.

Vaikea uskoa, että tunnen vain näitä suomalaisia poikkeusyksilöitä, enkä niitä legendojen supertyöteliäitä sinivalkoisia sankareita.

Vierailija
32/37 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin kertoa.

Mitä järkeä mennä (osa-aika)töihin kusipääpomon käskytettäväksi jos kotona makaamalla saa saman verran rahaa? RAHAN takia yleensä mennään töihin, ja jos työnteosta ei kostu rahallisesti, se on yheteiskunnan ongelma =lisää sossupummeja.

Miksi kouluttautuisin kun joutuu ottamaan opintolainaa, ja valmistumisen jälkeen (opintolainan takaisinmaksu) joutuu elämään samalla summalla kuin sossupummi monta vuotta.

Ei innosta.

Tällä hetkellä olen töissä ja tienaan jopa kivasti.

Vierailija
33/37 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä se, että joutuu heräämään aamulla aikaisemmin tarkoittaa. Sehän tarkoittaa sitä, että työajan lisäksi - 8 h - kuluu työn lieveilmiöihin vielä enemmän aikaa, eikä vapaa-aikaa jää juuri ollenkaan. Kyllä mä ainakin kärsisin, jos mulla menis työpäivän lisäksi vaikka 3 h siihen, että pitää matkata edestakaisin.

Miten silloin käy lasten, kodinhoidon, lemmikkien, parisuhteen, omasta terveydestä huolehtimisen esim. liikunnan avulla ja ihan vaan lepäämisen?

Esim Espoon sisäiseen liikkumiseen julkisilla kulkuvälineillä puoli tuntia - tunti on normaali aika. Jos työpaikka on Espoosta katsottuna itä-Helsingissä tai Vantaalla, saa kevyesti varata tunnin matkustusaikaa suuntaansa.

Aivan turhaa päähän taputtelua, jos töitä saattaisi löytyä naapurikunnasta tai kauempaa, eikä viitsi lähteä sen takia, että työmatkaan menee yli vartti aikaa.

Vierailija
34/37 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin kertoa.

Mitä järkeä mennä (osa-aika)töihin kusipääpomon käskytettäväksi jos kotona makaamalla saa saman verran rahaa? RAHAN takia yleensä mennään töihin, ja jos työnteosta ei kostu rahallisesti, se on yheteiskunnan ongelma =lisää sossupummeja.

Miksi kouluttautuisin kun joutuu ottamaan opintolainaa, ja valmistumisen jälkeen (opintolainan takaisinmaksu) joutuu elämään samalla summalla kuin sossupummi monta vuotta.

Ei innosta.

Tällä hetkellä olen töissä ja tienaan jopa kivasti.

4 Lapsen yksinhuoltajalla pitäisi olla aikamoinen palkka että kannattaisi käydä töissä.

Tosin mietin että miksi pitää tehdä lapsia jos ei ole varaa. Tosi kivaa lapsilla elää jos ei ikä saa mitään, pääse matkoille tms. Aikuinen tehköön itse mitä haluaa, mutta lasten elämää ei kannata köyhyydellä pilata.

Vierailija
35/37 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työssäkäyvä perheenäiti ja yhteiskunnalta loisin tällä hetkellä lapsilisät, en muuta. Palkkatuloilla minä ja puolisoni elätämme perheemme - juuri ja juuri.

On oma valintani tehdä osa-aikaista, koska haluan viettää aikaa lastemme kanssa ja pysyä energisenä ja läsnäolevana vanhempana heitä varten- en ensisijassa työelämää varten.

Lapseni ovat kaikki muuttaneet kotoa reilun 10 vuoden päästä ja sitten voin suuntautua paremmin työelämään. Töissäkäynti on pakollinen itsestäänselvyys, joka on suoritettava, jotta voi kantaa vanhemman vastuunsa ja huolehtia lapsistaan, mutta esimerkiksi minusta uramenestyksellään tuulettelevat perheelliset ihmiset ovat verrattavissa sirkusmarakatteihin. Arvostuksensa kohteet ovat minusta naurettavat.

Vierailija
36/37 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmetteli äidilleen miten tämä elättäisi itsensä jos muuttaisi kotoaan, johon äiti ja isä totesivat ironisesti, että mitäs jos etsisit töitä. Suomessa voisi vaan sanoa, että hae Kelalta asumistuki, opintotuki tai sitten sossustta toimeentulotuki. Ja tokihan sossusta pitää saada takuuvuokra ja huonekalurahaa.

Vierailija
37/37 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim Espoon sisäiseen liikkumiseen julkisilla kulkuvälineillä puoli tuntia - tunti on normaali aika. Jos työpaikka on Espoosta katsottuna itä-Helsingissä tai Vantaalla, saa kevyesti varata tunnin matkustusaikaa suuntaansa. Aivan turhaa päähän taputtelua, jos töitä saattaisi löytyä naapurikunnasta tai kauempaa, eikä viitsi lähteä sen takia, että työmatkaan menee yli vartti aikaa.

[/quote]

Niin pääkapunkiseudulla toimii julkinen liikenne mutta esim. tuolla Pohjois-Karjalassa joudut aika varmasti ostamaan auton päästäksesi käymän toisella paikkakunnalla töissä. annattaako tosiaan autoa ostaa osa-aikatyön tai muutaman kuukauden patkän takia??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän