Olen päättänyt lopettaa lihaliemikuutoiden ym. käytön. Ruuan maustamisvinkkejä.
Siis millä mausteilla ruokiin parhaiten makua. Muita maustamisvinkkejä. Kiitos avusta!
Kommentit (30)
soija on tosiaan ihan huippu siitä saa sekä makua että väriä.
Herbamaren kasvisliemikuutiossakin (jota mainostin!)on just tota hiivauutetta! Mitä kusetusta, eli natriunglutamaattia löytyy sieltäkin.
Koko perheen suosikki, maukas luomu-yrttisuola
Herbamare on maukas, runsasarominen luomuyrttisuola, joka sopii lähes kaikkeen ruoanlaittoon. Saat yhdestä purkista makua ruokaasi helposti!
Herbamare saa ainutlaatuisen makunsa, kun kasvit yhdistetään korjuutuoreina merisuolaan ja kuivataan hellävaraisesti aromit säilyttävällä menetelmällä. Herbamaressa on myös luonnollista jodia sisältävää merilevää. Tuoreilla luomuyrteillä on lisäksi terveyttä ylläpitäviä ja sitä palauttavia ominaisuuksia. Herbamare ei sisällä lisäaineita.
Raikas, tuore maku pääsee parhaiten oikeuksiinsa, kun Herbamare lisätään vasta valmiiseen ruokaan, jota ei enää kypsennetä. Kokeile vaikka uusien perunoiden kera tai ripottele kananmunien päälle. Tosi hyvää!
Ainesosat
Valmistettaessa Herbamarea siihen lisätään 1 osa tuoreita yrttejä ja 2 osaa merisuolaa. Miedossa kuivauksessa yrttien neste häviää ja merisuola sitoo itseensä tuoreiden yrttien aromit ja hivenaineet.
Merisuolaa 94 %, selleriä*, purjoa*, krassia*, sipulia*, ruohosipulia*, persiljaa*, liperiä*, valkosipulia*, basilikaa*, meiramia*, rosmariinia*, timjamia*, merilevää
*luomuviljelty
että mitkä mausteet sopivat minkäkin kasvin/lihan/kalan/kanan kanssa, missä suhteessa, missä yhdistelmissä/mitä ei ainakaan kannata käyttää yhdessä?
On aika raskasta alkaa vaan "kokeilla", kun ei hirveästi ole aikaa tai rahaa epäonnistuneisiin kokeiluihin. Tomaatti ja jauheliha ovat ainoita, johon saa yrteillä sellaisen hyvän maun aikaan.
herbamare suola yrtttisekotusta luomu, paistoi broiler fileitä maustamattomia, ja laitoin pinnalle tot
ai et oli hyvää, lapsi vaalan ihastu tohon
eli voin suositella heti kaikille
itse olen avuton maustja, joten en osaa itse keksiä eri mausteista sopivia yhdistelmiä
eli tuo aivan fantastinen sekotus
saat ostaa keväällä torilta ja taimikaupoissa, samoin muita yrttejä, joita on helppo kasvattaa. Suosittelen rosmariinia.
Käytä sekä kuivattuja että tuoreita yrttejä, vähän kerrallaan ja maistellen. Pippuria myllystä ja kunnollista suolaa - merisuolaa, Maldonia jne.
Valkosipuli on mainio mauste, samoin raastettu sitruunankuori (pese sitruuna!) ja -mehu. Tuore inkivääri, chili. Sokeri pyöristää tomaatin maun.
Juurekset antavat hyvän maun patoihin ja kastikkeisiin, anna hautua niin maut irtoavat.
Ideoita on loppumattomiin kun pääset vauhtiin :)
Monivuotinen, pukkaa vuodesta toiseen ilman että tarvitsee tehdä mitään. Varmaan kasvaisi ruukussakin.
Kasvin lempinimi on Maggi-yrtti, maistuu nimittäin ihan liemikuutiolta. Todella ihana, antaa mahtavan maun keittoihin yms. Suosittelen! Ja puhdas luonnontuote.
Tee itse voimakkaan makuinen liemi, kaada jääpalakuppeihin ja pakasta. Voi käyttää sitten liemikuution tapaan, mutta säästyt lisäaineilta.
Ruokaan paljon yrttejä!
Kiinnostuin kovasti.
Ohis, ei ap
Makua kastikkeisiin, keittoihin ja muihin ruokiin saa ehdottamasti tekemällä itse liemen, joko kasvis, kala, rapu, kana tai liha.
Kalaliemi: kalanperkuujätteistä eli pää ja selkäruoto ja evät.Laita kalanperkeet kattilaan ja vettä niin, että perkeet juuri peittyy. Halutessasi voit lisätä merisuolaa,kokonaisia mustapippureita ja laakerinlehtiä. Keitä n.30 min " hiljaa hymyilleen" eli miedolla lämmöllä. Siivilöi lopuksi liemi. Hienon ja kirkkaan liemen saat kun kuorit keiton aikana syntynyttä kuohaa pois reikäkauhalla.
Lihaliemiä voi keittää luista samalla periaatteella, mutta niitä tulee keittää vaan pidempään 1-2h. " Soppaluita" saa hallista ja lihakaupoista, voit kysyä myös marketista lihatiskiltä.
Kanaliemen voi keittää aterian jäälkeen luista esim. jos olet syönyt broilerinkoipia.
Kasvisliemen saa puolestaan keittämällä erilaisia kasviksi, suolaa ja yrttimausteita.
Näitä liemiä on helppo sitten pakastaa ja ottaa tarvittaessa käyttöön. Kannanttaa keittää tiiviitä liemiä, sillä vettä on turha pakastaa.Liemitiivisteitä voi tarvittaessa laimentaa vedellä tai muilla nesteillä.
Suola, erilajiset pippurit, valkosipuli, paprikamauste, oregano, chili, jne..
Tuoreet yrtit, esim. meirami, timkami, oregano, basilika, tilli, persilja, ruohosipuli, kevätsipuli jne...
Ihan perusmausteilla saa niin paljon maukkampaa kuin jollain valmisfondeilla.