Olen päättänyt lopettaa lihaliemikuutoiden ym. käytön. Ruuan maustamisvinkkejä.
Siis millä mausteilla ruokiin parhaiten makua. Muita maustamisvinkkejä. Kiitos avusta!
Kommentit (30)
Yrtien käyttöä muutenkin täytyy lisätä.
Tee itse voimakkaan makuinen liemi, kaada jääpalakuppeihin ja pakasta. Voi käyttää sitten liemikuution tapaan, mutta säästyt lisäaineilta.
Ruokaan paljon yrttejä!
Eli keitän erilaisia kasviksia ja juureksia ja yrttejä ja vedän sauvalla sileäksi. Mitävähemän vettä, sitä sakeampaa, joten suurustaakaan ei välttämättä tartte :)
Tosiaan lipstikkaa ja muitakin yrttejä suosittelen.
Niitä voi kuivattaa tai pakastaa syksyllä jos kesällä on pihalla yrttimaa.
korvannut jo parikymmentä vuotta lihaliemen soijakastikkeella. Olen käyttänyt sekä Kikkomania että viime vuosina halvempaa mutta ihan yhtä hyvää Aroita jota saa puolen litran pulloissa.
Meillä lipstikka kasvoi pihan perukoilla kun muutettiin. Huomattiin vasta viime kesänä. Nyt on lehtiä kuivatettuna, eikä tarvita liemikuutioita. Olen aivan haltioissani tuosta yrtistä :)
mä vaihdoin kuutiot fondeihin
Yhtään fondia en ole löytänyt ilman natriumglutamaattia tai hiivauutetta tai kasviuutetta tai muutakaan uutetta.
Rakkailla myrkyillä on monta nimeä :)
ei tule samat mausteet curryyn ja karjalanpiirakoihin.
Kommentit vielä, itse tehdyt liemet lisäksi halpoja. Kilo soppaluita noin. 50sent-1€, kana,kalaliemi, rapu aterian tähteistä.
Muita maustamisvinkkejä on tuore/kuivattujen yrrttien runsas ja monipuolinen käyttö
Hennot yrtit kuten; persilja, ruohosipuli tilli,basilika,rakuuna, timjami sopivat erinomaisesti kaikkiin ruokiin, erityisesti kala ja kasvisruokiin.( henno yrtit lisätään ruoan valmistustuksen loppuvaiheessa)
Vahvemmat yrtit kuten; salvia, oregano ja rosmariini tuhteihin ja rasvaisempiin ruokiin. (vahvemmat yrtit lisätään jo ruoanvalmistuksen alkuvaiheessa, kestävät kypsennystä)
Eksoottisempia vivahteita antavat puolestaan korianteri; aasialaisiin ruokiin, minttu: kreikkalaiset ruoat
Minttu
Selleri om ykkös mauste ja mustapipuri.
itsetehtyihin liemiin voi lisätä myös juureksia:
isoja porkkana- ja juurisellerinpaloja, halkaistu sipuli kuorineen jne.
että mitkä mausteet sopivat minkäkin kasvin/lihan/kalan/kanan kanssa, missä suhteessa, missä yhdistelmissä/mitä ei ainakaan kannata käyttää yhdessä?
On aika raskasta alkaa vaan "kokeilla", kun ei hirveästi ole aikaa tai rahaa epäonnistuneisiin kokeiluihin. Tomaatti ja jauheliha ovat ainoita, johon saa yrteillä sellaisen hyvän maun aikaan.
Porkkanasosekeittoon sopii inkivääri, sitruuna, appelsiini, rakuuna, salvia.
Tomaattikeittoon timjamia, basilikaa, sokeria tai hunajaa.
Kanaankin sopii sitruuna, valkosipuli, rakuuna, timjami, rosmariini.
Porsaanlihaan sopii rosmariini, sinappi, soija, omena.
Naudanlihaan ja esim bologneseen sopii puna- tai valkoviini.
Kuivatut sienet antavat hyvän maun monenlaisiin ruokiin. Sienikastikkeeseen kerman lisäksi aina pikkuriikkisen sitruunaa. Herkkutatteihin persiljaa, valkosipulia, oliiviöljyä, sitruunankuorta (tämä on italial. tapa, ei kermaa ollenkaan).
Kala ja tilli, sitruuna, valkoviini ...
Perunoihin, esim. uuni- tai lohkoperunoihin sopii rosmariini tai kumina. Kumina on myös hyvä kaalin mauste.
Kaalisoppaan ja lammaskaaliin meiramia.
Lohkottu fenkoli antaa makkarakeittoon hyvän säväyksen.
Suhteita on mahdoton sanoa, mutta yhteen ruokaan ei ainakaan aluksi kannata työntää paljon erilaisia mausteita. Suola ja pippuri ovat perusta, sitten yrttejä, Dijon-sinappia, valkosipulia ... Mausteita kannattaa haistaa ja maistaa sellaisenaan, niin ne tulevat tutuiksi.
Kokkailu on maistamista. Ei haittaa, vaikka kokki on jo valmiiksi kylläinen kun muut tulevat pöytään :)
mä vaihdoin kuutiot fondeihin
Yhtään fondia en ole löytänyt ilman natriumglutamaattia tai hiivauutetta tai kasviuutetta tai muutakaan uutetta. Rakkailla myrkyillä on monta nimeä :)
liemikuutiot on jo ilman glutamaattia, noista uutteista en sitten tiedäkään....
On lisäaineettomia. Itse olen siirtynyt käyttämään niitä.
On lisäaineettomia. Itse olen siirtynyt käyttämään niitä.
Itsekin menin samaan lankaan. Hiivauute on natriumglutamaatin esiaste ja ihan samalla tavalla aromivahvenne kuin sekin.
Kuluttajat ovat alkaneet syrjiä natriumglutamaattia niin sille on keksitty usi nimi :)
Ja googlettakaa jos ette usko, en jaksa todistella.
Sellaisena tuoreena yrttiruukkuna? Niin kuin esim. persiljaa on.
kavisliemikuutio on hyvä ja luomua! Prismassa ainakin myydään maustehyllyssä.
Monivuotinen, pukkaa vuodesta toiseen ilman että tarvitsee tehdä mitään. Varmaan kasvaisi ruukussakin.
Kasvin lempinimi on Maggi-yrtti, maistuu nimittäin ihan liemikuutiolta. Todella ihana, antaa mahtavan maun keittoihin yms. Suosittelen! Ja puhdas luonnontuote.