Kaveri sai vauvan 3 kk sitten ja nyt ei enää mitään Fb- päivitykisä
kuin aniharvoin. Aiemmin ilmoitteli menoistaan jopa 3x pvä.
Vauvastakaan ei mitään kuvia enää 1 kk jälkeen.
Eikä mitään äitijuttuja ees.
Oiskohan hällä masennus tai jotain.
Ennen vauvaa suunnitteli vaikka mitä ja nyt pysyy hiljaa ja on ihan eri ihminen.
Mullakin vauva mutta en ole tollain muuttunut.
Kuinka vihjaan että hakisi apua jos on masentunut?
Kommentit (29)
esim, että miten vauva jaksaa, nukkuu jne tai mitä hänelle kuuluu, onko ollut hirveän rankkaa tmv.? Sillä tavalla muotoiltuna, että kysymys kohdistuu johonkin asiaan, joka on vauva-arjessa tavallista, ei niin, että kysymys vihjaa suoraan, että "oletko masentunut."
ja soittaisit hänelle ja kysyisit mitä kuuluu.
:D pakko olla provo
jos ei niin mene nyt ihmeessä kylään, äläkä nettistatuksia oottele
En minäkään pikkuvauva-aikana juuri päivitellä ehtinyt. En tosin ollut aiemminkaan fb:n suurkuluttaja.
Mutta jos oikeasti olet huolissasi, niin kysy jos voisitte vaikka tavat joskus kun olisi kiva jutella pitkästä aikaa.
fb:n välityksellä ja laitella kuvia? Jos vaan nauttii oikeasta elämästä vauvansa kanssa tai on vaan poikki. Ei ole todellakaan tullut mieleen roikkua netin orjana kun lapset on olleet pieniä.
Jos olisit oikeasti huolissasi, menisit käymään hänen luonaan ja tarkkailisit kaverisi todellista vointia. Fb ei paljoa kerro.
ja puhelimeen ei vastaa. Ja itsekään en ehdi soitella. Fb ollut aina se kanava pitää yhteyttä ja nyt on niin vaisu.
No ehkä vaan ylireagoin sitten.
Sullahan on huoli ja se riittää.
Ehkä tämä äiti laiminlyö lastaan, kun ei tee fb-päivityksiä tai vastaa puhelimeen.
Kannattaa kyllä tehdä se ls-ilmoitus, ihan vaan varmuuden vuoksi.
Ehkä pelastat sillä ilmolla jopa lapsen hengen.
Soita heti huomenna sossuun, että saavat apua.
Äidillä saattaa olla todella paha synnytysmasennus.
Parempi on että ls selvittää asian, olet sitten itse siitä pois vastuusta jos pahin käy.
Ainakin olet osasi tehnyt avun saamiseksi.
Ehkä tämä äiti laiminlyö lastaan, kun ei tee fb-päivityksiä tai vastaa puhelimeen.
Äidillä saattaa olla todella paha synnytysmasennus.
Parempi on että ls selvittää asian, olet sitten itse siitä pois vastuusta jos pahin käy.
Äidillä saattaa olla todella paha synnytysmasennus.Parempi on että ls selvittää asian, olet sitten itse siitä pois vastuusta jos pahin käy.
Pitääpä muistaa olla jatkossa entistäkin varovaisempi fb:ssä.
Eihän fb tietenkään kaikkea kerro, eikä todella sitäkään onko kaikki ok, mutta onhan siihen varmasti joku syy kun ihmisen käytös muuttuu täysin. Semmonen joka on aiemmin ilmoittanut kaikki tekemisensä, ei yht´äkkiä muutu. Eli minun mielestä voi olla mahdollista että äitillä on jotain ongelmia kotona.
tänään vihertävää ja löysää.
Ja myös sen että oon väsynyt ja haluun nukkua.
En ole masentunut, enkä suunnittele "kauheuksia"
Kiitti vinkistä, meen heti fb kertoo , että kaikki on ok.
Toivottavasti mun kaverit ei ole yhtä skitsoja?
Hope so.
Taidan olla siis niiin masentunut, etten itekään tajua sitä... Mulla oli koliikkivauvat, en varmaan käynyt netissäkään silloin väsyneenä!
päivitä mammalomakuulumisia. Kyllä se munkin mielestä viittaa jonkinnäköiseen äitiysmasennukseen.
Sehän on todella yleistä ja vakavaa.
Kyllä kannattaa puuttua asiaan jollain tavoin.
Lähetä viestiä, onko kaikki ok ja läheä esite tai linkki synnytysmasennukssen liittyen.
Jos ei edellenkään vastaa mitään, kysy neuvoa sossusta tai onmasta neuvolastasi.
Ei tämä ole kyttäystä vaan huoli kaverin jaksamisesta.
Eihän fb tietenkään kaikkea kerro, eikä todella sitäkään onko kaikki ok, mutta onhan siihen varmasti joku syy kun ihmisen käytös muuttuu täysin. Semmonen joka on aiemmin ilmoittanut kaikki tekemisensä, ei yht´äkkiä muutu. Eli minun mielestä voi olla mahdollista että äitillä on jotain ongelmia kotona.
Hei, älä nyt analysoi tyhjiä. Itse kirjoittelin puolisen vuotta tosi ahkerasti facebookiin kaikkea, joskaan en raportoinut sinne tekemisiäni, mutta muuten ajatuksia. Ja nyt sitten aika yht'äkkiä lopetin. Käyn siellä edelleen, mutta en vaan jaksa kirjoittaa sinne mitään. Kyllästyin.
Voisin hyvin kuvitella, että pienen vauvan äiti lopettaa joksikin aikaa fb-päivitykset, varsinkin jos ei halua niin henkilökohtaisia asioita kirjoittaa kuin äitiydestä, lapsesta ja perhe-elämästä. Ja ainakin itselläni se elämä just tuon ikäisen kanssa pyöri aika paljon juuri siinä vauvan ympärillä, varsinkin kun oli ensimmäinen lapsi. Itse en ollut silloin vielä facebookissa, mutta jos olisin ollut, niin tuskinpa olisin kirjoittanut sinne mitään.
elämän vauvan myötä? Parempaa tekemistä riittää.
Minä olin fb:ssä tosi aktiivinen kolmisen vuotta ja viime syksynä yksinkertaisesti vaan kyllästyin enkä juuri koskaan enää päivitä mitään. Mutta ei ole kyllä tätä ennen tullut mieleen, että joku voisi siitä huolestua...
Mutta onhan se outoa, jos aiemmin äänessä ollut fb-kaveri ei edes päivitä mammalomakuulumisia. Kyllä se munkin mielestä viittaa jonkinnäköiseen äitiysmasennukseen.
Tää on vitsi... onhan?
Kolme syytä, miksi EI päivittäisi mammalomakuulumisiaan:
1. äitiys ja uusi lapsi ovat aika henk.koht asioita ja monella on fb-kaverina myös puolituttuja
2. mammalomakuulumiset noin lähtökohtaisesti eivät kiinnosta muita kuin muita mammoja, ehkä henkilö ei halua leimaantua vauvan kakkoja tilittäväksi kliseeksi
3. voi olla, että hetkellisesti mielenkiinto on muissa asioissa kuin fb:ssä - esim. itse en lapsen ekojen kuukausien aikana pystynyt keskittymään kirjojen lukemiseen, vaikka normaalisti luen koko ajan, meikkasin tosi harvoin, en jaksanut kirjoitella edes sähköposteja kuin ihan parhaalle ystävälle. Olin hyvin "sisäänpäin kääntynyt", ts. kääntynyt minun, vauvan ja mieheni muodostamaan uuteen perheeseen.
Tottakai ap voi soittaa ystävälleen ja kysyä, miten menee ja mitä kuuluu ja miten vauva ja äiti voivat. Sehän olisi varsin ystävällinen ja kiva ele, varsinkin kun silloin on mahdollisuus puhua myös niistä mammalomakuulumisista, joista ei fb:hen edes viitsisi laittaa - ongelmista, väsymyksestä, koliikista, jne.
en mäkään ois jaksanut puoleen vuoteen istua koneella vaan nukkua kun pystyin:)