Jos suomenruotsalaiset pitävät tärkeänä
että suomenkieliset oppivat ruotsia, miksi ihmeessä he eivät halua puhua ruotsia suomenkielisten kavereidensa, työkavereidensa jne. kanssa? Järjestään he vaihtavat kielen suomeksi, jos porukkaan tulee suomenkielinen. Olen monasti ihmetellyt tätä. Harjoitteluahan me tarvittaisiin, muuten kouluoppi unohtuu. Onko kumminkin niin ettei sitä oikeasti halutakaan, että suomenkieliset osaa käyttää ruotsia!
Kommentit (5)
Joten en puhu suomenruotsalaisille enää kuin vain suomea. Ja vähät välitän siitä osaanko ruotsia ollenkaan.
jos porukkaan tulee suomenkielisiä. Minusta olisi epäkohteliasta jatkaa ruotsiksi, jos joku ei sitä (kunnolla) ymmärrä. MUTTA - mielelläni puhun ruotsia myös suomenkielisten kanssa, vaikka puhuisivat kuinka huonosti! Sano ihmeessä ruotsinkielisellä, että haluat puhua ruotsia, varmasti sopii.
Mutta väittäisin sen olevan lähinnä turhaa kohteliaisuutta tai häveliäisyyttä. Olen itse 2-kielinen ja puhun ruotsinkielisten ystävieni kanssa aina ruotsia, koska suomi oli koulukieleni ja ruotsi on siksi hitusen heikompi. Joskus saa kieltämättä osakseen ikäviä katseita, kun puhuu ruotsia esim. julkisissa kulkuvälineissä. Ehkä se saa monet vaiohtamaan suomeen ihan vain varmuduen vuoksi? Kukapa nyt haluaisi tulla katsotuksi pahasti...
Suosittelen sanomaan ruotsinkielisille suoraan, että tahtoisit pitää kielitaitoasi yllä ja puhua ruotsia. Voit saada aikaan hölmistyneitä ilmeitä, mutta oikeasti ovat vain iloisia. (Jos kyseessä on joku vakituisempi tuttava, niin voittehan puhua jonain päivänä yhtä, toisena toista kieltä.)