vauvan huumetestit:(
onko muiden vauvoilta otettu syntymän jälkeen huume testiä pissasta?
meille sanottiin että kun vauva syntyy on otettava hänestä huumepissa koska lastenlääkäri haluaa niin..:(No minä siihen sanoin että saa testata niin paljon kun haluatte kun voin puhtaalla omalla tunnolla sanoa etten ole kun kerran hassista elämäni aikana kokeillut yläsasteella ja sen typeränä menin neuvolassa kertomaan kun joskus ensimmäisellä käynnillä sitä kysyivät.
tuntuu vaan jotenkin pahalta:(
Kommentit (22)
Johonkin terveydenhuoltoalan ihmisillä on rajat vedettävä jolloin halutaan testata vauvan vointi ja kerran huumeita käyttänyt on ihan hyvä yhdeksi kriteeriksi. Lapsen parastahan siinä aina ajatellaan, eikä se ole mikään henkilökohtainen juttu josta kenelläkään kannattaa loukkaantua.
Älä mieti asiaa liikaa, vaan keskity ja nauti vauvasta=)
an. silloin minulta kysyttiin saako vauvan testata ja sanoin että tottakai! lapsen parasta he ajattelevat vaikka hölmöltähän se tuntuu. ne oikeat käyttäjät kun eivät tietenkään mitään myönnä ja vauvaakaan ei voida testata.
musta se oli ihan hyvä vaan että testasivat, siinähän näkevät että kyseessä todella on vuosien takaiset kokeilut!
mutta kaverini myös antoi luvan,koska ei ollut syytä olla antamattakaan.
Hän kyllä myöhemmin sanoi,et harmittaa vietävästi se,että ylipäänsä oli rehellinen ja kertoi et kerran oli muistaakseni hassista myös kokeillut... Neuvola ei tainnut kylläkään kuunnella sitä osuutta kerran ja 10v sitten...
en tiedä onko tämä siitä kiinni että olen suht nuori 22v vai onko tämä kätilöopiston joku oma käytäntö.
Jotenkin vaan tuli sellainen olo että lasta rankaistaan äidin tyhmyydestä.Luulisi että hekin tajuavat ja näkevät etten mikään nisti ole ja jos olisin tuskin sitä neuvolassakaan kertoisin..tässä sen näkee ettei kannattaisi olla rehellinen kaikissa asioissa.
enkä viitsinyt sitten ruveta sanomaan että ei saa testata ajattelin että luulevat pian että käytän jotain kun en lupaa anna.parempi kai antaa mukisematta testata.enkä ymmärrä mikseivät testaa minua näkisihän sen minunkin verestä tai pissasta.
t:ap
Kuka meistä ei olis nuorena jonkun sortin huumeita kokeillut. Aika moni ei se liity mitenkään siihen millainen aikuisena on!
Itse myös myönsin huumekokeilut neuvolassa. Sairaalassa kieltäydyin vauvan huumetesteistä. Varmaan ihan hyvää tarkoittavaa jonkun mielestä, mutta menee kyllä holhoamisen puolelle. Johonkin raja vedettävä, mutta miksi juuri tähän. Jokainen, joka tunnustaa joskus kokeilleensa, vaikka vuosia sitten, on potentiaalinen raskauden ajan huumeiden käyttäjä. Hysteriaa sanon minä.
Kieltäytymiseen ei suhtauduttu kovin iloisesti, sanottiin, että väkisin testataan jos vauva käyttäytyy jotenkin " poikkeavasti" , esim itkee paljon :D eipä itkenyt eikä testattu ja hyvä niin.
Onneksi en itse kertonut neuvolassa polttaneeni pilveä joskus kesällä ' 99 jos tuo on käytäntö. Näköjään rehellisyys ei aina kannata, jos noin leimataan : (
Jos tosiaan on sen kerran kokeillu joskus teininä, niin MITEN ihmeessä vastasyntyneen, tässä tapauksessa, turha pistely, olisi muka hyödyllistä? Johonkin se raja tosiaan on vedettävä!
Kaverilleni kävi tismalleen samoin aikanaan, ja synnärillä kohdeltiin (tästä johtuen?) huonosti.
Eli EI KANNATA kertoa tuollaisista neuvoloissa mitään.
Ja huom, en ole todellakaan huumeiden puolesta, mutta järki käteen.
Kaikesta tällaisesta saa aina leiman, jota voidaan mahdollisesti käyttää ihmistä vastaan joko aiheellisesti taikka aiheettomasti. Nuoruudessani minulla oli ongelmia ja harvaa asiaa olen saanut katua niin paljon kuin sitä, että menin puhumaan ongelmistani terveydenhoitajalle... :( Olisin kaivannut vaan jutteluseuraa, ehkä kannustavia sanoja ja ymmärrystä, mutta sainkin aiheetta vuosiksi leiman otsaani, jota on kai seliteltävä lopun ikäni...
Lasta ei ainakaan mun tapauksessa olisi pistelty, vaan jollain tavalla teipattu joku kerääjä pimpin eteen, mikä sekään ei kuulosta kyllä kovin mukavalta.
Kerroin itse neuvolassa siksi, että mua ärsyttää yleisesti huumeisiin liittyvä liiallinen salailu ja epäasiallinen keskustelu. Huumeita käyttäneet pysyvät stigman pelossa hiljaa, paitsi ne pahat narkkarit. Siksi en halunnut asiaa omalta kohdaltani salailla.
Koskaan en ole huumeita kokeillut. Minusta tämä on hyvä käytäntö, että vauva testataan. Uskaltaako huumeiden käyttäjä, jolla on ongelmia, niin sitä kertoa nlassa?
Minusta tuntuu että tässä ajatellaan sekä äidin, että vauvan parasta=voidaan ohjata hakemaan apua, jos todellisia ongelmia on. Ja jos on negatiivinen vastaus vauvalta, nii mikä sen parempi! :D
teininä tehnyt. Sanoivat myös että vauvaa ei pistetä vaan laitetaan joku pissapussi systeemi.
toinen mikä on aika ristiriitaista asiassa mistä mainitsin kyllä kätilölle.neuvola korttini kohdassa huumeiden käyttö ennen raskautta on ei mutta sairaalan papereissa on huumeiden käyttö ennen raskautta kyllä.
kävin ensimmäisen neuvolakäyntini vanhan asuinpaikkakuntani neuvolassa ja muut käynnit tällä helsingissä.tekisi mieli soittaa sinne terkalle joka ne paperit teki siellä ensimmäisessä neuvolassa..mutta mahtaako hän ees enään minua muistaa ja hyödyttääkö asia mitään?
t:ap
jonka mukaan ihmiset keskimäärin kertovat päihteidenkäyttönsä ja muut negatiiviset tapansa vähäisemmiksi kuin ne todellisuudessa ovat. Rehelliset saavat tämän vuoksi epäoikeudenmukaisen kohtelun.
Kyse on lapsen parhaasta eikä äidin kiusaamisesta. Moni ei uskalla myöntää ongelmaansa vaan salaa tai vähättelee huumeiden käyttöä. Eikö ole kuitenkin hyvä, että lapsi saa mahdollisimman pian hoitoa jos aihetta on?
Neuvolan henkilökunnallekin on selkeämpää, että kaikki huumeita kokeilleet (tai neuvolassa sen myöntäneet) ovat " seurannan" alla. Ajattele mille tuntuis terveydenhoitajasta, joka omaa harkintaansa noudattaen olisi uskonut nuoruuden huumekokeilu todella olleen kokeilu ja kyseessä olisikin aineista vakavasti sairas lapsi?
Eihän se testaus tietenkään " syyttömästä" mukavalle tunnu ja saattaa olla nöyryyttävää, mutta kaiken tarkoituksena on kuitenkin pienen elämän mahdollisimman hyvä alku. Eikö?
ja neuvolassa ja joka paikassa tietävät sen..lastenpolilla, synnärillä yms
ja ajattelisi, että onpa kamalaa, kun luullaan varkaaksi. Jos on rehellinen, niin miksipä ei voisi testata.
Ja käsittäkseni sitä ei voi ilman huoltajan lupaa ottaa.
Paitsi lastensuojelulain puitteissa, jolloin asiasta pitää olla vahva epäily.
Miksi et vaadi asiasta selvitystä?