Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielikuvia hajusteherkästä ihmisestä

Vierailija
27.03.2011 |

Olen täällä AV:lla monta kertaa törmännyt semmoiseen näkemykseen, että hajusteherkkää ihmistä pidetään jotenkin neuroottisena tai sekopäisenä. Itseäni en tunnista noista luonnehdinnoista ollenkaan.

Mulla alkoi hajusteet tökkiä kymmenisen vuotta sitten. Kaikki alkoi hajuvesistä, jota itsekin käytin. Aloin saada niistä päänsärkyjä. Pikkuhiljaa myös muut monet muut hajusteet ovat alkaneet tökkiä: samppoot, pesuaineet, rasvat jne. Siedän kyllä mietoja hajusteita, lähinnä semmoisia, jotka ovat peräisin eteerisistä öljyistä ja kasveista.

Hajusteet aiheuttavat mulle pahimmillaan päänsärkyä ja kurkun ärsytystä (tähän kategoriaan kuuluvat lähinnä hajuvedet) sekä kuvottavaa ja levotonta oloa. Levoton olo tulee siitä, että jos esim. muhun itseeni tai vaatteisiini päätyy jotain voimakkaampaa hajua, haistan sen koko ajan.

Musta olis mielenkiintoista, jos te nyt kirjoittaisitte mulle, millaisia ihmisiä te koette hajusteyliherkkien (mä en edes tiedä, onko tää mun kohdalla oikea sana) olevan, niin katsotaan, pitävätkö "ennakkoluulot" paikkansa mun kohdalla.

Kiitos.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnen tai tiedän neljä hajusteherkkää ihmistä. Kaikki ovat laihahkoja, neuroottisen oloisia, runsaasti oireistaan puhuvia 40-65-vuotiaita naisia. Joten mun omien kokemusten perusteella hajusteherkät ovat sellaisia :)

Vierailija
2/56 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni hajuherkkyys ja hengästyminen reippaassa liikunnassa olivat ensimmäiset astman oireet. En voinut enää juosta, henki ei kulkenut. Hajut ottivat henkeen niin, että syöksyin ulos hengittämään, kun tuntui, että tukehdun. Sama koski pölyisiä tiloja, ullakoita ja kellareita. Astma löytyi näiden oireiden perusteella. Migreeni on myös, mutta kyllä tuo astma on se joka pakottaa välttelemään hajuja. Tukehtumisen tunne on kamala.

-Olen ylipainoinen.

-Hiukset on ponihännällä.

-En usko horoskooppeihin, energiahoitoihin, enkä muuhun "hömppään".

-Ei mitään sähköallergiaa tai vastaavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietynlaiset hajusteet laukaisee nikreenin varsini deitorantit ja tupakansavu pahimpia

Vierailija
4/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kärsivän astmasta tai migreenistä.

Vierailija
5/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että on olemassa allergiaa ja astamaa, on olemassa ihmisiä jotka eivät tykkää vahvoista tuoksuista. En minäkään mistää Poisonista, vaniljasta tai Balahé:sta!

Mutta sellaisia ihmisiä on luultavasti vielä enemmän, jotka somatisoivat vähän kaikkea korvien välistä. Heillä on sähköallergiaa ja fibromyalgiaa myös. Henkinen kurjuus muuttuu kyllä ihan todelliseksi ruumiilliseksi kivuksi, mutta kyllä nämä ihmiset ovat mielestäni ihan tietynlaisia persoonia henkisesti.

Vierailija
6/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä ainakin tiedän paljon ihmisiä, jotka on herkkiä varsinkin synteettisille hajusteille. Sehän on vaan ihan normaalia- nehän on ylimääräisiä kemikaaleja elimistöön, joita ei ole edes tutkittu kovin paljon.

Mieheni on hajusteherkkä, joten meillä ei hirveästi hajustettuja tuotteita käytetä. Minäkin olen siinä sivussa "oppinut" hajusteherkäksi, niin että voimakkaat tuoksut vaan ei tuoksu hyviltä enkä oikein tajua, miksi esimerkiksi vessanpesuaineen tai deodorantin pitäisi erikseen tuoksua yhtään millekään.

Vierailija
7/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekin olen hajusteherkkä.

Aika jännä juttu, että kaikki muu meissä on yhteistä paitsi se, mieten reagoimme hajuisteisiin: minulle tulee ihottumaa, ei muita oireita. Mutta samalla lailla haistan kaiken ja siedän esim. eteerisiä öljyjä.

Vierailija
8/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelen kärsivän astmasta tai migreenistä.

ei ole noista kumpaakaan, tosin mun päänsärky saattaa joskus riehaantua semmoiseksi migreenityyppiseksi.

Onpas AV:lla nyt leppoisaa porukkaa, kun kukaan ei ole vielä haukkunut ;) Muistan montakin ketjua, joissa on parjattu hajusteherkkiä.

Ap

Vierailija
9/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä ainakin tiedän paljon ihmisiä, jotka on herkkiä varsinkin synteettisille hajusteille. Sehän on vaan ihan normaalia- nehän on ylimääräisiä kemikaaleja elimistöön, joita ei ole edes tutkittu kovin paljon.

Oon vähän ryhtynyt rajoittamaan omaa kemikaalikuormaani, ja kyllähän nuo synteettiset hajusteet kuuluvat siihen. Tämä asia otetaan todella harvoin esille hajusteherkkyyden yhteydessä!

Kiva kuulla muittenkin kaltaisteni mielipiteitä. Kiitos numerot 5 ja 6!

Ap

Vierailija
10/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meikkaamattomiksi, hiukset ponnarilla tai lyhyet hiukset harottaa vähän miten sattuu, vaatteista näkee, että niitä on pesty monet kerrat eikä vaatteidenkaan kanssa olla niin nipoja

Vierailija
11/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisää, että heillä on tapana käydä suhkussa maksimissaan 2 kertaa viikossa. Asuvat kerrostalossa lähiössä. Eivät ole pitkälle koulutettuja.

Vierailija
12/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miellän meikkaamattomiksi, hiukset ponnarilla tai lyhyet hiukset harottaa vähän miten sattuu, vaatteista näkee, että niitä on pesty monet kerrat eikä vaatteidenkaan kanssa olla niin nipoja

kyllä, joskin aika hillitysti. Harvoin käytän ponnaria, tosin mun pitkät hiukset on aina kiinni, yleensä nutturalla. En tiedä, näkyykö pesun jäljet vaatteissani, onhan noita pesty. En ole vaatteiden kanssa kovin nipo, koska oleilen pääsääntöisesti landella, mutta tykkään kyllä tälläytyä ja olen ylipäätään vaatteista tosi kiinnostunut.

Ap

Vierailija
13/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisää, että heillä on tapana käydä suhkussa maksimissaan 2 kertaa viikossa. Asuvat kerrostalossa lähiössä. Eivät ole pitkälle koulutettuja.

joka toinen päivä, kesällä yleensä joka päivä. Asun rintamamiestalossa maalla - olen kyllä asunut kerrostalossa parissakin lähiössä, sekä Suomessa että ulkomailla. Mulla on yliopistokoulutus.

Ap

Vierailija
14/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää jos mut ihmiset eivät saisi käyttää esim. huuhteluainetta tai pukujuhlissa ei saisi käyttää hajuvettä. Kohta varmaan okt-alueilla kielletään tuoksuvat kukat ( esim. syreeni) tai tuomet hakataan pois kun mikään ei saa tuoksua millekään

Itsekin saan joistain hajusteista pääni kipeäksi, mutta sitten otan särkylääkettä ja pidän suuni kiinni.

Samoin joskus tuntuu että ihmiset ei kestä pienintäkään epämukavuutta (tyyliin kutiava hyttyspurema) vaan kaikki pitää hoitaa lääkkeillä/ estämällä altistus. Vakavat allergiat ovat asia erikseen, mutta varmaan jokainen joskus reagoi milloin mihinkin ja vain osa tekee siitä lievästä reaktiosta kamala suuren numeron.

Ja sitten nostan kyllä kulmiani näille "ruis aiheuttaa lapsella virtsankarkailua" ja " yksi allergioireeni on väsymys" ja "hajut aiheuttavat levottomuutta"; minun on vaikea uskoa että mikään vieras proteiini aiheuttaisi ko oireita. Mutta ehkä tiede joskus todistaa tälläisen oireilun todelliseksi.

Vierailija
15/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten sähköallergiaa, yliherkkyyttä vesisuonille, musiikille, radioäänille ja kännyköille julkisissa kulkuneuvoissa, fibromyalgiaa, laktoosi-intoleranssi ja punaviiniallergia. He pitävät erikoisruokavalioista, korvakynttilöistä, kiviterapiasta, reikihoidoista, retriitistä, naurujoogasta, aura-analyysistä, tarotkorteista ja selvännäkijöistä. Harrastuksiin kuuluvat taidenäyttelyt ja -matkat, ooppera ja teatteri, mielellään vielä niin että itse on tekijänä mukana. He ovat myös ahkeria pöytälaatikkokirjailijoita ja työväenopistossa harrastajia.

Vierailija
16/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää jos mut ihmiset eivät saisi käyttää esim. huuhteluainetta tai pukujuhlissa ei saisi käyttää hajuvettä. Kohta varmaan okt-alueilla kielletään tuoksuvat kukat ( esim. syreeni) tai tuomet hakataan pois kun mikään ei saa tuoksua millekään

Itsekin saan joistain hajusteista pääni kipeäksi, mutta sitten otan särkylääkettä ja pidän suuni kiinni.

Samoin joskus tuntuu että ihmiset ei kestä pienintäkään epämukavuutta (tyyliin kutiava hyttyspurema) vaan kaikki pitää hoitaa lääkkeillä/ estämällä altistus. Vakavat allergiat ovat asia erikseen, mutta varmaan jokainen joskus reagoi milloin mihinkin ja vain osa tekee siitä lievästä reaktiosta kamala suuren numeron.

Ja sitten nostan kyllä kulmiani näille "ruis aiheuttaa lapsella virtsankarkailua" ja " yksi allergioireeni on väsymys" ja "hajut aiheuttavat levottomuutta"; minun on vaikea uskoa että mikään vieras proteiini aiheuttaisi ko oireita. Mutta ehkä tiede joskus todistaa tälläisen oireilun todelliseksi.

Mua ei onneksi ainakaan vielä vaivaa toisten ihmisten hillitty hajuveden käyttö, asia erikseen ovat parfyymissä kylpevät yksilöt.

Kukkien tai vaikkapa paskan haju (jota täällä meillä päin piisaa) eivät haittaa mua yhtään, päin vastoin tykkään tosi paljon tuoksuvista kukista.

Mua ei epämukavuus kiusaa, harrastan moottoripyörämatkailua periaatteella "telttaillaan metsässä", joten kestän kaikenlaista. Hyttysenpuremia mulle ei edes tule. En käytä lääkkeitä, tosin särkylääkkeen otan aika helposti päänsärkyyn, koska ne ei mene mulla ohi odottamalla, vaan päin vastoin pahenevat migreenityyppiseksi säryksi, johon ei enää käsikauppalääkkeet auta.

Sun on varmaan vaikeaa ymmärtää tuota hajujen aiheuttamaa levottomuutta, mutta yritän selittää. Jos mä vaikka halaan jotakuta, jolla on hajuvettä ja se haju tarttuu muhun (tai esim. pesen hiukseni vahvasti hajustetulla samppoolla), mä haistan sen hajun ihan koko ajan, en pysty mitenkään sulkemaan sitä ulkopuolelle. Se haisee koko ajan mun nenään ja aiheuttaa semmoista lievää kuvotusta. Ajattelepa, jos itse esim. katselisit jotain leffaa, mutta joku kuuntelis sun vieressä vaikka kännykällä musiikkia. Aika häiritsevää.

Ap

Vierailija
17/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskevat lopunajan enteitä paahtoleipien kuvioista ja tsunamin ja WTC:n päivämääriä plussaamalla (ei toki laskemalla yhteen vuosia, koska silloin oltaisiin jo 4000-luvulla). Heillä on pakkasallergiaa, urtikariaa ja dermografismusta, heillä on beetasalpaaja sydämen muljahduksiin. Heille maailma on täynnä salaliittoja ravitsemussuosituksista GPS-laitteisiin. He valitsevat poliorokotteen sijaan homeopaattisen auringonhattu-uutetipan.

Vierailija
18/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten sähköallergiaa, yliherkkyyttä vesisuonille, musiikille, radioäänille ja kännyköille julkisissa kulkuneuvoissa, fibromyalgiaa, laktoosi-intoleranssi ja punaviiniallergia. He pitävät erikoisruokavalioista, korvakynttilöistä, kiviterapiasta, reikihoidoista, retriitistä, naurujoogasta, aura-analyysistä, tarotkorteista ja selvännäkijöistä. Harrastuksiin kuuluvat taidenäyttelyt ja -matkat, ooppera ja teatteri, mielellään vielä niin että itse on tekijänä mukana. He ovat myös ahkeria pöytälaatikkokirjailijoita ja työväenopistossa harrastajia.

jotka olisin huomannut. Lapsena todettu kissa-allergiakin on kadonnut. Sairastin opiskeluaikanani masennuksen, jonka aikana mulla meni maha aivan totaalisen sekaisin, enkä voinut syödä maitotuotteita lainkaan, mutta olen pikkuhiljaa alkanut syödä niitä uudelleen. Kasvissyöjä olen, mutta sen olen aloittanut ja ennen, kuin hajusteet alkoivat haitata.

En harrasta mitään huuhaa-höpsismejä, myssymössäjä tai rajatietoa. Käyn mielelläni taidenäyttelyissä, teatterissa ja oopperassa, mutten ryhmämatkojen muodossa. En harrasta noita lajeja muuta kuin katsojana. Kirjoitan työkseni, kansalaisopistossa harrastan erilaisia liikuntalajeja.

Ap

Vierailija
19/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun on varmaan vaikeaa ymmärtää tuota hajujen aiheuttamaa levottomuutta, mutta yritän selittää. Jos mä vaikka halaan jotakuta, jolla on hajuvettä ja se haju tarttuu muhun (tai esim. pesen hiukseni vahvasti hajustetulla samppoolla), mä haistan sen hajun ihan koko ajan, en pysty mitenkään sulkemaan sitä ulkopuolelle. Se haisee koko ajan mun nenään ja aiheuttaa semmoista lievää kuvotusta. Ajattelepa, jos itse esim. katselisit jotain leffaa, mutta joku kuuntelis sun vieressä vaikka kännykällä musiikkia. Aika häiritsevää.Ap

Ihan samallalailla joskus erehdyin katsomaan jotain kauhuleffaa ja sitten 2 viikkoa pelkäsin pimeitä nurkkia ja suihkussa "pohdin" että mitä jos meidän saunassa (viereinen huone) on joku massamurhaaja piilossa. Sitä kun aikansa miettii, niin johan sydän hakkaa. Se levottimuus oli tasan minun ajatuksieni syytä, ei mitenkään todellista.

Vierailija
20/56 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja he uskovat horoskooppeihin ja astrologeihin,laskevat lopunajan enteitä paahtoleipien kuvioista ja tsunamin ja WTC:n päivämääriä plussaamalla (ei toki laskemalla yhteen vuosia, koska silloin oltaisiin jo 4000-luvulla). Heillä on pakkasallergiaa, urtikariaa ja dermografismusta, heillä on beetasalpaaja sydämen muljahduksiin. Heille maailma on täynnä salaliittoja ravitsemussuosituksista GPS-laitteisiin. He valitsevat poliorokotteen sijaan homeopaattisen auringonhattu-uutetipan.

asioista. Mulla ei ole pakkasallergiaa (rakastan kovaakin pakkasta!) tai noita kahta muuta, joista en ole kuullutkaan enkä ehdi nyt googlettaa. Nuorempana olen joutunut syömään betasalpaajaa rytmihäiriöihin, ne on meillä sukuvika, mutta nyt niitä ei ole onneksi enää ollut kuin ihan satunnaisesti. En usko salaliittoihin enkä ole koskaan kokeillut homeopatiaa.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän