Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

½-vuotias herättelee n. 10 kertaa yössä - unikoulutusta vai jatketaanko näin?

Vierailija
27.03.2011 |

Pidän vieressäni nukkumassa, koska aiemmin juoksin tunnin välein oman sängyn ja vauvan kopan väliä ja väsyin totaalisesti.. nyt sitten vauva roikkuu tissillä vieressä, alkaa itkeä ja herää kokonaan jos ei saa tissiä jatkuvasti suuhunsa. Mä olen hirveän väsynyt, lapset herättävät kuudelta aamuisin. Onko tämän ikäiselle ihan ok tällainen yökeikkuminen vai pitäisikö alkaa unikoulutella? Sitäkään ei väsyneenä jaksaisi.. Mies jos koittaa ottaa hoitovastuun, vauva huutaa hysteerisesti kunnes äiti ja tissi tulevat..

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sille mitä se haluaa niin nukutte kaikki paremmin.

Vierailija
2/21 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko nälkään, syö iltasella purkillisen esim. peruna-porkkanasosetta ja maitoa päälle, lutsuttelee yöllä tavan mukaan pikemminkin. Ei tehokasta syömistä. Ja toiselle vastaajalle: niinhän mä olen antanut, hyöriä ja pyöriä siinä rinnalla, mutta todellakaan en nuku hyvin! :-(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herää kerran yössä ja hörppää tissistä maidot ja jatkaa uniaan.

Esikoinen teki tuota 3kk iässä ja sit joskus 7kk ja silloin lopetin yösyötön. Koska siinä ei ollut mitään järkeä ja kaiki yöt oli hulinointia.

Sinuna koittaisin vaan tarjota tuttia ja antaa huutaa...kyllähän se muutaman yön päästä rauhoittuu. Tai koita illalla antaa särkylääkettä jospa on hampaita tulossa tai käy katsotuttaa korvat

Vierailija
4/21 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noin pienestä oo unikoulutettavaksi, kamalaa huudatusta.

Vierailija
5/21 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttia tämä ei huoli ollenkaan. Tuntuu olevan tissi tutin korvike.

Vierailija
6/21 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nukuin ihan hyvin. Jatkoin itse unia ja vauva sai olla tissillä silloin kun halusi.

Vierailija
7/21 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokeile tuttia, tai jotain imeskeltävää purulelua

Vierailija
8/21 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nukuin ihan hyvin. Jatkoin itse unia ja vauva sai olla tissillä silloin kun halusi.

Meillä on tuettu jokaista lasta jo ihan pienestä nukkumaan yöt. Eli tehty selvä ero päivän ja yön välille, pidetty säännölliset päivärutiinit, alussa kahdet ja hyvin nopeasti vain yhdet isot päiväunet ja nukkumaanmenorutiinit rakennettu. Unipaikassa on ollut hyvät edellytykset vetää sikeitä, eli raikas ilma, sopiva lämpötila ja riittävän pimeää, eikä joka ininään ole menty viereen ihmettelemään, herääkö hän vai ei, koska silloin vauva herää aivan varmasti. Ylimääräistä imemisentarvetta varten on ollut tutti apuna. Ja ilman muuta meillä on auttanut myös se, että molemmat vanhemmat ovat aina olleet hyviä nukkumaan - se näköjään periytyy.

Toki unihäiriöitä on meilläkin ollut välillä, sairaudesta johtuvia, liikkumaan oppimisesta johtuvia ja hampaiden puhkeamisesta johtuvia, ja vähän isompana oli esikoisella yöllisten kauhukohtausten lyhyt jakso, ja keskimmäisellä vaihe, jolloin hän tuli keskellä yötä meidän vanhempien viereen.

Mutta puolivuotiaalla tuo jatkuva yöpalvelu on ennen muuta opittu tapa, jos hänellä ei mitään fyysisiä ongelmia ole ja kasvu sujuu mallikkaasti.

Vierailija
9/21 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen hoitaa yöt kunnes oppii ettei yöllä syödä. Miehen on helpompi se opettaa. Mene itse toiseen huoneeseen nukkumaan. Mies ottaa viereen ja silittelee ja kanniskelee. Jos ette ole ihan varmoja, voisiko sillä olla nälkä, tai jos valvoo miehen kanssa niin kauan, että varmasti on, mies voi antaa pullosta tai vaikka hedelmäsosetta. Jos ei niitä huoli, ei ole oikeasti nälkä.

Meillä oli tuollaista, ei lopettanut itsekseen. Oppi aika nopeasti isän kanssa, jonkin ajan kuluttua ei maitoa minultakaan vaatinut yöllä. Heräili tosin edelleen, mutta selvästi harvemmin ja silittely riitti.

Ja vieressä tosiaan kannattaa nukuttaa, mutta kannattaa nyt antaa vähän aikaa nukkua isän vieressä, isä kun ei haise maidolle :)

Vierailija
10/21 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en uskalla antaa nukkua miehen vieressä! Meillä mies tekee itme sätkyjä, kuorsaa ja potkii, en todellakaan uskalla antaa vauvaa isän kainaloon :-) Joskus mutassut muakin unissaan. Muuten ihan ok idea. Yksin kopassa vauva vaan huutaa.

Välillä vauva tuhisuttanut nenää (nyrpistänyt ja tuhissut) muttei vaikuta muuten flunssaiselta, ei kai hampaiden tuloon liity mitään tuollaista? On tämä kyllä ollut yökeikkuja aiemminkin.

Vierailija
11/21 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt siis 4kk.

Ei sillä nälkä ollut, eikä tuttikaan kelvannut, että nukahtaisi (pulloruokinnalla)

Me ollaan alettu kapaloimaan, ja siitä lähtien nukkunu yöt tosi hyvin, herää kerran yössä syömään ison annoksen ja jatkaa unia.

Tosiaan se kapalointi auttaa siihen nukahtamiseen meillä, ja oon aina avannut kapalon kun on kunnolla nukahtanut.

En tiedä onko tää ratkaisu, mut saattais auttaa että nukkuis edes yhden pidemmän pätkän vaikka alkuyöstä.

Vierailija
12/21 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutista olisi ehkä ollut apua, jos olisin saanut vauvan opetettua tutille. Mutta en siinä onnistunut, vaikka syntymästä asti sitä yritin.

En kyllä osaa auttaa. Minä sitten vain tyydyin siihen tunnin välein heräilemiseen. Se sitten loppui noin vuoden iässä.

Vierailija
13/21 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sille mitä se haluaa niin nukutte kaikki paremmin.

Meillä vähän sama tilanne kuin ap:lla eikä todellakaan voi hyvin nukkumisesta puhua kun vähintään tunnin välein pitää herätä tuikkaamaan tissiä suuhun. Ja heräämistä se on vaikka kyljessä kiinni nukkuisikin vauva. Ja itse olen vielä sitä sorttia, että jään helposti valvomaan ja odottamaan sitten sitä seuraavaa herätystä. Siis tahattomasti valvomaan. AP:lle ei ole mitään vinkkiä mutta virtuaalista vertaistukea löytyy kyllä.

Vierailija
14/21 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai pulloa. Kiinteiden aloitus myös vähän takkusi. Unikoulun tein vajaa 7kk. juuri sen takia, että toinen piti tissiä huvituttina eli just tyyliin aina tississä vaik ei söisikään jne.

No tulihan siitä itkua ja parkua, mutta kyllä helpotti jatkossa:)

Vierailija
15/21 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin esikoinen oli sellainen, ettei kelvannut mikä tahansa vaan piti kokeilla eri malleja: suora tai anatominen, luonnonkuminen tai silikoninen. Ja sitkeä piti olla - tarjosin tuttia joka välissä, kunnes lopulta alkoi kelvata. Ja kyllä se helpotti. Ylenmääräisestä maidontumppauksesta johtuneet vatsanpurut loppuivat kuin seinään. ja oli erinomaista, että käytössä oli vaimennuskeino, joka ei vaatinut äidin välitöntä läsnäoloa.

Vierailija
16/21 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi muuttaa. Ei kannata verrata naapurin vauvaan tai omiin muihin lapsiin, jos lapsesi ei nuku tai ole muutenkin samanlainen.

Oman kuopuksen yöimetyksestä päästiin eroon hänen ollessa hieman yli vuoden ikäinen. Vieressä nukkuu yhä ja herää pari kertaa yössä.

Vierailija
17/21 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

edelleen ainakin 10 kertaa yössä ja tyttö täytti juuri 1v... Kuulemma voi johtua myös unista, jotka sitten itkettävät ja herättävät.

Vierailija
18/21 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin minä olen sellainen, ettem välttämättä osaa nukahtaa uudelleen tai nukahdan juuri ennen kun tulee taas uusi herätys. Olen tänäänkin aivan zombie, tosi kivaa lapsille ja itsellä hirveä olo, paleltaa jne kun niin väsy..

Vierailija
19/21 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pidettäisiin unikoulu ja on toteutettukin, menestyksellä. Kaikille vanhemmille se ei kuitenkaan sovi, koska pitää uskoa siihen, mitä on tekemässä. Jos soutaa ja huopaa, antaa niin risririitaisia viestejä lapselle, että se pelottaa.

Vierailija
20/21 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vieressä tosiaan kannattaa nukuttaa, mutta kannattaa nyt antaa vähän aikaa nukkua isän vieressä, isä kun ei haise maidolle :)

vauvalla on varmaan niin vahva vaisto amidontuoksuun, että äidin kannatatisi ehkä nukua pari yötä aivan toisaalla...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän