mitä MAIDOTONTA margariinia käytätte leivonnassa?
Kommentit (12)
tai sitten sinistä Keijua, jos Flora on loppu. Joskus juoksevaa Flora Culinessea (esim. jos rasva sulatetaan ohjeessa)
Floran
hopeanväristä leivontamargariinia.
ne käy lähes kaikkeen leivontaan ja ruuanlaittoon.
kerran mulle yhdessä kahvilassa sanottiin kun pyysin maidotonta, että "Tämä on leivottu maidottomaan voihin."
On siis joillakin myös käsitteet sekaisin.
Mutta kysymykseen: Floraan. Teen usein täytekakkua joko vaniljakreemiin tai mokkakreemiin ja ainakin niihin sopii Flora paremmin. Tulee parempi rakenne kuin sinisestä Keijusta, vaikka käsittääkseni niissä on saman verran rasvaa.
Kakkuihin ja muihin siis edellistä. Pannukakku- ja lettutaikinaan laitan öljyä, mutta vastaavasti sitten enemmän suolaa, kun teen ne taikinat veteen.
voita enkä mitää margariiniä
eise voi ainaskaaa oo maidotonta markariiniä
kerran mulle yhdessä kahvilassa sanottiin kun pyysin maidotonta, että "Tämä on leivottu maidottomaan voihin."
Mutta kysymykseen: Floraan. Teen usein täytekakkua joko vaniljakreemiin tai mokkakreemiin ja ainakin niihin sopii Flora paremmin. Tulee parempi rakenne kuin sinisestä Keijusta, vaikka käsittääkseni niissä on saman verran rasvaa.
Kakkuihin ja muihin siis edellistä. Pannukakku- ja lettutaikinaan laitan öljyä, mutta vastaavasti sitten enemmän suolaa, kun teen ne taikinat veteen.
eihän maidossakaan ole suolaa.?
eihän maidossakaan ole suolaa.?
teepä ihan huviksesi vaikka vaniljakiisseli veteen ja toinen samanlainen maitoon, niin huomaat eron. Se maitoon tehty on täyteläinen, mutta veteen ei.
Maidottomiin tuotteisiin pitää yleensä laittaa enemmän suolaa, jos vedellä korvataan maitoa, muuten on lopputulos vetinen ja mauton. Makea mutta ei täyteläinen.
Maidossa /kermassa itsessään ei ole suolaa, mutta siinä on jotakin sellaista mikä aiheuttaa sen suolaisen ja täyteläisen maun leivonnaiseen, sitä samaa ei esim. ole soija- eikä kauramaidossa, vaikka ne täyteläistävätkin jonkin verran. En muista mikä juttu se on, mutta yksi elintarviketeknologi mulle sen selitti, mutta tästä on jo 20 vuotta niin olen unohtanut.
25 vuotta olen maidottomia leivonnaisia ja ruokia tehnyt ja sitä ennen syönyt maidollisia 20 niin että jonkin verran on vertailukohteita. Ja olen saanut lukuisia kehuja maidottomista eväistäni juuri sen tähden, että ne ovat olleet jopa parempia kuin voihin ja kermaan tehdyt. Esimerkiksi kehittelemäni pasha ja monet erilaiset täytekakut.
Suolaa lisätään moneen makeaan juttuun muutenkin makusa pyöristämään, esim. marjakiisseliin. Samalla tavalla kuin suolaiseen sokeria, vaikka kastikkeisiin. Nämä on perinteisiä kikkoja.
25 vuotta olen maidottomia leivonnaisia ja ruokia tehnyt ja sitä ennen syönyt maidollisia 20 niin että jonkin verran on vertailukohteita. Ja olen saanut lukuisia kehuja maidottomista eväistäni juuri sen tähden, että ne ovat olleet jopa parempia kuin voihin ja kermaan tehdyt.
Olisko mitenkään mahdollista saada sen maidottoman pashan reseptiä? Se herkku on jäänyt lapsuuden pääsiäisistä mieleen, mutta maidottoman ruokavalion takia jäänyt tekemättä monta vuotta.. ei taida tälle pääsiäselle ehtiä, mutta olisin todella kiitollinen ohjeesta!
Ja alkuperäiseen kysymykseen, itse käytän leivonnassa sunnuntain laktoositonta margariinia ja minäkin toisinaan lisään hippusen suolaa joukkoon. Lettutaikinoihin toisinaan laitan öljyä ja toisinaan sitä keltaista juoksevaa rasvaa, oliskohan floran se.
hopeanväristä leivontamargariinia.