Lue keskustelun säännöt.
Alue: Aihe vapaa
sinkkuystävön koti: ei tv:tä, ei sohvaa, ei omistusasuntoa...
26.03.2011 |
kysessä oli virkanainen/ vakituinen työsuhde, sosiaalialalla, asuu halvalla vuokralla ( noin 200 e/ kk) työuhdeasunnossa,
eli kuin pula-ajalla...
onko kaikki sinkut samanlaisia?
melkein itku tuli- meneekö elämä ohi pihtaamalla?
Kommentit (22)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
ei kannata ostaa omaa. Tuossa maksaa asumisesta 2400€/vuodessa, mikä ehkä nippa nappa riittäisi yhtiövastikkeiden maksamiseen vastaavassa asunnossa. Päälle vielä lainalyhennys+korot =ystäväsi maksaisi PALJON enemmän/kk asumisesta mitä nyt. Ja ap:n kannattaa muistaa sekin, että ystävä saattaa säästää joka kuukausi rahaa ja esim. 10-15 vuoden kuluttua ostaa käteisellä velattoman asunnon. 100´000lainasta maksaa n. 50´000€ korkoa, eli ystävä saa todella halvalla asunnon jos ei tarvitse lainaa siihen. Ja koska nyt maksaa pientä vuokraa, pystyy hyvin säästämään rahaa omaan.
Ja yksi asia minkä itse olen oppinut vuosien saatossa on se, että mitä enemmän omistaa sitä ahdistavampaa elämä on. Moni kerää ympärilleen omaisuutta, tarkoitan tavaroita: sohvia, kattiloita, kippoja ja kuppeja, paljon vaatteita, koruja, lakanoita jne. jne.
Sitten jos esim. siivoaa/muuttaa niin ärsyttää ne turhat rojut. Potkii jumppapalloa pois edestä ja pyyhkii pölyjä maljakoista ja pakkaa kauden vaatteita esille ja toisia pois.
Elämä on paljon helpompaa ja vapauttavampaa kun ei ole "ylimääräistä". Itse esim. luovuin isosta astiastosta jota EHKÄ kerran vuodessa käytettiin, nykyään vuokraan astiat silloin isompia juhlia on. Vaatteissa aloin karsimaan turhia pois, nyt löytyy aina päälle pantavaa kaapista kun kaikki näkyvissä henkareissa vert. ennen isot pinot mistä ei mitään löytänyt. Sohvaksi kelpaa Ikean sohva, ei haittaa vaikka menisi sotkuun lapsen vuoksi tmv. koska ei ollut kallis. Helppoa ja rentoa elämää kun ei tarvitse varoa (=ei vahinkojakaan satu kun ei niitä "pelkää").
Ja muutenkin miksi kerätä isot määrät vaikka DVD:tä? Niitä kerran kaksi katsotaan ja pölyyntyvät sen jälkeen. Toki rakkaimmat elokuvat ok olla mutta, luovuin siitä "oi kun halpa taidampa ostaa" ostelusta ja myin ison kasan pois.
Ja rahaa on PLAJON enemmän käytössä sellaiseen mistä OIKEASTI nautin! Kun ei ostele itse ostelun vuoksi vaan tarpeeseen, niin rahaa säästyy, asunnossa on enemmän tilaa (mikä rauhoittaa mieltä) ja ei ole "omistamisen tuskaa" =sitä kun pitää vaalia kallista omaisuuttaan.
Ylimääräiset rahat käytän erityisesti matkusteluun sekä itseni hemmotteluun (hieronnat, illalliset ravintoloissa) ja käyn useasti teatterissa ja lempi yhtyetteni keikoilla jne.