Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jumala, Raamattu ja "lähdekritiikki"

Vierailija
25.03.2011 |

Monta kertaa tällä palstalla toistellaan, kuinka uskovaiset eivät osaa "lähdekritiikkiä" kun lukevat Raamattua ja toimivat sen mukaan.

Tässä on sellainen pointti, jota oikeastaan lienee turha selittääkään ei-uskovaisille, koska katsantokanta ja lähtökohta on niin erilainen. Ei-uskovaiset eivät ehkä vain pysty ymmärtämään, koska eivät ole uskossa. Tajuan sen kyllä.

Yritän silti selittää vähän:

Kun oikeasti, siis todella uskon, että Jumala on olemassa ja luonut tämän maailman ja meidät kaikki, niin tietenkin uskon, että Hän on siis vähintään miljoona kertaa viisaampi kuin minä. Hänhän on Kaikkivaltias! Tietää kaikesta kaiken ja voi ihan mitä vaan.

Mitä ihmettä varten missään kohdin edes epäilisin Hänen Sanaansa? Miten voisin asettua sellaista Jumalaa vastaan, tai epäillä Hänen Sanojaan, joka on kaiken Luoja ja Kaikkivaltias, ainoa, tosi Jumala?

Vertauksena vaikka tällainen, että

jos joku sinua viisaampi, älykkäämpi ja opiskelleempi ja enemmän elämänkokemusta omaava ihminen tietää vaikkapa jostain kummallisesta asiasta kaiken (ihan sama mistä, vaikka tähtitieteestä tai jonkun sinulle vieraan kielen kielioppisäännöistä, jota et ole juuri koskaan kuullutkaan) sanoo sinulle tästä tietämästään asiasta jotain, alatko väittää vastaan ja luulet että voit tietää asian paremmin, vaikka sinulla ei olisi siitä mitään muuta hajua kuin aivan alkeellisimmat alkeet? Että niiden alkeiden perusteella olisit fiksumpi kuin tämä joka oikeasti tietää siitä?

(Tämäkin on ontuva vertaus, koska ihminen, viisainkin, on erehtyväinen, mutta Jumala ei.)

Mutta siis, aukeniko yhtään, miksi en epäile Jumalan Sanaa? (Uskon myös, että vaikka Raamattu ei sanasta sanaan ole Jumalan sanelemaa, niin uskon Jumalan suojelleen ja "määränneen" ja antanut Pyhän Henkensä ohjata siltäosin, että Raamattuun on laitettu mitä Herra on katsonut tärkeäksi itsestään ilmoittaa)

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska on olemassa ne opettajat, jotka ovat ko. tähtitieteen professorille asiat opettaneet.

Sen sijaan Raamattuun pitää vain sokeasti uskoa, ei löydy yhden yhtä joka pystyisi raamatun asiat todistamaan tosiksi.

Vierailija
2/28 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska on olemassa ne opettajat, jotka ovat ko. tähtitieteen professorille asiat opettaneet.

Sen sijaan Raamattuun pitää vain sokeasti uskoa, ei löydy yhden yhtä joka pystyisi raamatun asiat todistamaan tosiksi.

kaikkiin asioihin, hänhän olisi sitten Jumala.

Etkö ymmärrä, kuinka käsittämättömältä kommenttisi kuulostaa? (et tietystikään, uskon sen, ajattelemme asioista niin eri tavalla, ei sille mitään voi)

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

raamatun olevan absoluuttinen totuus, minä taas en.

Esimerkiksi nuo tähtitieteen professorit eivät voi kertoa absoluuttista totuutta, vain sen mitä ovat saaneet tähän mennessä selville.

Vierailija
4/28 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin uskosi. Usko on evolutiivinen etu ja on ihmislajille eduksi ts. luonnonvalinta on valinnut uskonnollisia ihmisiä jatkamaan perheleikkejä. Katsokaas kun viisaas ihminen kysyy miksi? Tähän moni muu laji ei tiettävästi pysty. Jos ei ole selvää vaustasta, tarkoituusta elämälle, ruuan etsimiselle yms. ei elämää viitsi jatkaa ja masentuu. No usko auttaa jaksamaan, vaikkei siitä mitään takeita ole. Usko on etu, vaikka se ei pidä paikkansa.

Jokainen ihminen haluaa olla rakastettu tärkeä ja pidetty. Todellisuudessa läskimakkaraista naisen kökkärettä ei kukaan katso, mutta onhan se mukava ajatella että on Isä jumala, joka rakastaa. Saat ainakin psyykkisen rauhan.

Argumentit sen puolesta että joku on 1000 fiksumpi ei ole mitenkään validi. Jos löydät maasta laput, jossa lukee "viesti jumalalta, alla oleva lista tuo sisällä uudet säännöt, olen sinua viisaampi" uskotko siihen? TOTTAKAI koska et voi kyseenalaistaa sitä jos se kerran on viisaammalta herralta jonka tiet ovat salatut!

Vierailija
5/28 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

raamatun olevan absoluuttinen totuus, minä taas en.

Esimerkiksi nuo tähtitieteen professorit eivät voi kertoa absoluuttista totuutta, vain sen mitä ovat saaneet tähän mennessä selville.

ap

Vierailija
6/28 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskon että spagettimonsteri tulosti tämän maailman Hp-tulostimella vai Jumala loi

Molemmat uskomukset ovat samanarvoisi. Voit uskoa kumpaan tahansa, kumpikin yhtä oikein. Onnea valintaan

Vierailija
7/28 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin uskosi. Usko on evolutiivinen etu ja on ihmislajille eduksi ts. luonnonvalinta on valinnut uskonnollisia ihmisiä jatkamaan perheleikkejä. Katsokaas kun viisaas ihminen kysyy miksi? Tähän moni muu laji ei tiettävästi pysty. Jos ei ole selvää vaustasta, tarkoituusta elämälle, ruuan etsimiselle yms. ei elämää viitsi jatkaa ja masentuu. No usko auttaa jaksamaan, vaikkei siitä mitään takeita ole. Usko on etu, vaikka se ei pidä paikkansa.

Jokainen ihminen haluaa olla rakastettu tärkeä ja pidetty. Todellisuudessa läskimakkaraista naisen kökkärettä ei kukaan katso, mutta onhan se mukava ajatella että on Isä jumala, joka rakastaa. Saat ainakin psyykkisen rauhan.

Argumentit sen puolesta että joku on 1000 fiksumpi ei ole mitenkään validi. Jos löydät maasta laput, jossa lukee "viesti jumalalta, alla oleva lista tuo sisällä uudet säännöt, olen sinua viisaampi" uskotko siihen? TOTTAKAI koska et voi kyseenalaistaa sitä jos se kerran on viisaammalta herralta jonka tiet ovat salatut!

mutta jos sellaisen löytäisin, ja voisin olla jostain kumman syystä varma, ettei kyse ole jonkun kepposesta, JA viestit lapussa eivät olisi ristiriidassa Raamatun Sanan kanssa, voisin uskoakin ne :)

Kaikki pitää kuitenkin koetella Raamatun Sanaa vastaan peilaten, näin Raamatussakin neuvotaan.

ap

Vierailija
8/28 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet epäilevää kauraa. Minusta et ole tosiuskovainen. Et saisi epäillä herraa. Minusta sinun pitäisi hävetä.

Vierailija
9/28 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tulet tänne kertomaan juttuja viittaa omaan epävarmuuteesi. Uskosi horjuu!

Vierailija
10/28 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama kuin miljoona kärpästä eivät ainoastaan usko paskan olevan hyvää -ne TIETÄVÄT sen.

Sama teidän hihhulien kanssanne...

Vierailija
11/28 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäsi todempi kuin se maasta löytyvä lappu?

Vierailija
12/28 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koskaan löytänyt :D Raamattu sen sijaan löytyy, yöpöydältä ja kirjahyllystä.

ap

Vierailija
13/28 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

että minä olen luonut maailman ja ihmiset? Kumpaan silloin uskoisit, ja etenkin, MIKSI?

Vierailija
14/28 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minä löysin lapun. tarvitse jumalan sanan tulkkia. Haluatko auttaa. Se olisi oikeastaan velvollisuus. Jotain lopunajan tehtävästä siinä oli. Auta minua, ole laupias samarialainen.

Vierailija
15/28 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

että minä olen luonut maailman ja ihmiset? Kumpaan silloin uskoisit, ja etenkin, MIKSI?

Vierailija
16/28 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ensimmäinen argumentti ei ole oikein relevantti, koska mitenkäs on voitu keksiä vaikka sähkö tai tietokone, vaikka kukaan ei ole näitä asioita ollut keksijöille "opettamassa". Mutta tämä nyt ihan vaan sivuhuomautuksena.

Sen sijaan osut oikeaan toisen lauseen kohdalla, ainakin jos on omaa rippipappiani uskominen: hänen vastauksensa kysymykseen "mistä tietää Raamatun, Jeesuksen, Jumalan jne. olevan totta" oli että ei tiedäkään, sen takia se onkin _uskoa_.

Vierailija
17/28 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt viitsi :)) t. ap

täysin selvää että tuon lapun sisältö ei ole totta.

Oukei -nyt odotetaan 2000 vuotta ja simsalabim! Se onkin totta kun se on niin vanhaa salattua arvokasta TIETOA....

Vierailija
18/28 |
26.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä nyt vähän ihmettelen ap:tä. Toimitko uskonnon mukaan? Herran tiet ovat salatut, miksi et anna Herran tulla luoksesi. SInulle on tehtävä, kohta se enää oli sinun tehtäväsi

Vierailija
19/28 |
26.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi mieheni opiskelee tähtitiedettä ja tietää paljon enemmän kyseisestä alasta, kun minä. Kaikki hänen tietonsa pohjautuu tutkimuksiin, teorioihin, jotka voisi kuka tahansa halutessaan tarkistaa. Itse puhun yhtä harvinaista kieltä, enkä nää mitään syytä puhua sen kielen kielioppisäännöistä ihmisten kanssa, jotka kieltä eivät ymmärrä.

Vierailija
20/28 |
26.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten suhtaudut esim. astrologiaan. Äitini on aina selittänyt maailmaa ja ihmisten luonteenpiirteitä astrologian kautta. Onko tämä usko mielestäsi yhtä oikeutettua, kuin kristinusko?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi