G:Oletko jossain lahjakkaampi kuin muut?
Vai kaikessa keskiverto tai tasaisen "huono", et missään erityisen hyvä?
Kommentit (31)
ja mulla on tarkka nuottikorva. Tosin monilla on.
Avaruudellisessa hahmottamisessa olen ylivertainen ja pystyn piirtämään mittasuhteet oikein mallista katsomalla, siis piirtää esim ihmisestä näköisen.
Näistä taidoista ei ole juuri hyötyä tämänherkisessä elämäntilanteessa =) Onneksi osaan myös laittaa ruokaa...
mutta mulla on hyvä huumorintaju ja se on auttanu monessa kohtaa kun elämä potkii päähän. Asenne merkitsee aika paljon. Ja siksi olenkin ihan tarpeeksi hyvä juuri tällaisena. =)
Osaan kyllä sitten myös laulaa ja tehdä hyvää ruokaa, etenkin kasvisruokaa. Mutta en ole kasvissyöjä. =)
Osaan luoda realistisia mielikuvia mistä tahansa. Jos näen esim. edestäpäin piirretyn hahmon, osaan kuvitella hänet eri asennoissa, mittakaavoissa, liikkumassa jne. realistisesti.
Lisäksi riittää että kuulen kerran jonkun ihmisen puhuvan, sen jälkeen osaan kuvitella päässäni hänet "kertojana" mille tahansa lauseille :).
En todellakaan tiedä, miksi tätä kykyä kutsutaan...joku on puhunut "luomisesta"?
Monessa kyvyssä minulla on pahoja ristiriitaisuuksia; loistan monimutkaisissa tehtävissä mutta "kusen" helpoissa, kielipääni on hyvä ja pystyn päättelemään nopeasti lauserakenteet ym. tuntemattomastakin kielestä, mutta samaan aikaan kieli ei "mene päähän" niin että sen loppujenlopuksi ymmärtäisin ilman apua.
En osaa laulaa ollenkaan (tiedän, miltä sen pitäisi kuulostaa mutta ääni ei tule ulos kuten tahtoisin) mutta epävireiset nuotit särähtävät korviini kipeästi ja erotan ns. puhtaan laulajan helposti. Nuotteja en osaa lukea.
plus kolmea ihan ookoosti...
Suomeksi myös olen aikamoinen verbaalivirtuoosi sekä haka oikoluvussa.
Mä olen nopea. Nykyisessä työssä ja kotitöissäkin se on etu, saan nopeasti valmista enkä jää vetuloimaan. Osaan hyvin organisoida ja saan ihmiset tekemään hommansa.
Lisäksi olen hyvä ymmärtämään isoista ja laajoista asiakokonaisuuksista oleellisen. Siinä on jonkin verran taipumusta, mutta paljon on harjoittelua. Yliopisto-opinnot ja työtehtävät ovat harjaannuttaneet.
Matematiikassa olen keskimääräistä lahjakkaampi, mutta en mitenkään ylivertainen. Sen verran lahjakas, että (kovalla) työllä olisin pärjännyt yliopistossa, mutta ei huippua olisi tullut.
- hyvä kuuntelemaan
- hyvän tilannetajun omaava
- hyvä ihmistuntija
mutta haluaisin osata laulaa :)
ja siihen liittyen analyyttisessä ja loogisessa ajattelussa. Tein kaksi maisterin tutkintoa suunnilleen samassa ajassa kuin muut, molemmista graduista tuli arvosanaksi eximia. Jatkoinkin yliopistolla ja väittelin arvosanalla laudatur. Pärjään tosi hyvin lukemisessa ja kirjoittamisessa ja niihin liittyvissä töissä. Käytännön taidot eivät sitten olekaan yhtä hyvät....
mutten missään tosi huippu.