Päiväkodin yksi äiti teki aiheettoman rikosilmoituksen, nyt sen lapsi kiusaa lastani.
Yhdellä äidillä keitti yli ja teki aiheettoman rikosilmoituksen päiväkodin työntekijästä. Olin paikalla ja näin tilanteen, eikä poliisille antamani lausunnon jälkeen tapausta enää tutkittu - täysin selvä asia.
Tapauksen jälkeen tuon skitsoäidin lapsi on joka ikinen päivä töninyt, potkinut tai muuten kiusannut lastani. Ennen ei. Kiusaamiseen on puututtu ja tuo toinen lapsi on laitettu erilleen niin, ettei ole enää samoissa tiloissa tai tilanteissa lapseni kanssa. Silti onnistuu aina livahtamaan ja tönäisemään vaikka seinää vasten tms.
En ole nähnyt itse ainuttakaan kiusaamiskertaa, mutta uskon 6v poikaani. Päiväkodin työntekijät ovat myös nähneet kiusaamista ja kertoneet minulle.
Harkitsen päiväkodin vaihtoa, koska kiusaaminen on jokapäiväistä ja lastani oikeasti sattuu. Työntekijöitä on liian vähän (3 aikuista, 21 lasta) valvomaan.
Mietin, että onko tuo äiti jotenkin kostoksi käskenyt omaa lastaan murjomaan minun lastani. Sitä en voi mitenkään todistaa.
Kommentit (18)
Siis mitä siinä tilanteessa tapahtui?
Jos voisi niin tekisin tuosta sitten rikosilmoituksen..? Ei kait voi tehdä jos lapsi kiusaa toista vai voiko?
Lyhyesti: en antaisi kenenkään satuttaa lastani joten ottaisin hänet pois sieltä kun ei kerran tilanne ole henkillökunnan hallussa.
että se äiti on käskenyt noin tehdä...
lapsestaan kiusaajan. Sillä hän vie lapseltaan ehkä mahdollisuuden onnelliseen parisuhteeseenkin. Ota yhteys päiväkodin henkilökuntaan ja johtajaan ja pitäkää palaveri, jossa vaadit, että tilanne ratkaistaan, ei vain tiedosteta.
Tuon äidin lapsi oli käyttäytynyt sopimattomasti ja siitä oli seurannut aivan normaali jäähyrangaistus. Tuo äiti tulkitsi jäähyn vapaudenriistoksi ja teki rikosilmoituksen pahoinpitelystä.
ap
lopettamiseksi. Siksi lapset ovat erillään, eivätkä samoissa toimissa. Menevät eri aikaan ulos, syövät eri pöydissä, ovat eri toimintaryhmissä jne.
Silti, 21 lasta on kolmelle aikuiselle aikamoinen vahdittava lauma. Yhtä aikuista ei voi irrottaa pitämään tuota lasta erossa minun lapsestani.
Kiusaaminen alkoi todella selkeästi sen rikosilmoituksen jälkeen - tai siis sen jälkeen, kun tutkinta lopetettiin aiheettomana minun todistukseni jälkeen.
ap
Ei siis välttämättä ole mitään sellaista, että äiti olisi käskenyt lapsensa kiusata sinun lastasi, mutta etenkin jos lapset olivat paikalla kun se äiti skitsahti, tapaus on jollain tavalla heillekin tuttu. Nyt sitten tämän kiusaajan äiti jäi altavastaajaksi ja se voi tuntua hänen lapsestaan ikävältä. Ja sitä se nyt sitten yrittää paikkailla kohtelemalla rumasti sinun lastasi.
Tämä voi siis olla yksi syy, mutta eihän se tietenkään tee asiasta yhtään hyväksyttävämpää. Minä en tässä vaiheessa eskarivuotta lähtisi mitään paikkaa vaihtamaan. Aikuiset siellä kuitenkin tietävät tilanteen ja ovat ilmeisesti asioihin puuttuneetkin. Voimia sinulle. Inhottava tilanne kaikkiaan.
lopettamiseksi. Siksi lapset ovat erillään, eivätkä samoissa toimissa. Menevät eri aikaan ulos, syövät eri pöydissä, ovat eri toimintaryhmissä jne. Silti, 21 lasta on kolmelle aikuiselle aikamoinen vahdittava lauma. Yhtä aikuista ei voi irrottaa pitämään tuota lasta erossa minun lapsestani. Kiusaaminen alkoi todella selkeästi sen rikosilmoituksen jälkeen - tai siis sen jälkeen, kun tutkinta lopetettiin aiheettomana minun todistukseni jälkeen. ap
Se, että lapset eristetään toisistaan, ei ole vielä kuin mekaaninen suoritus sen eteen, ettei kiusaamista pääse tapahtumaan tietyissä tilanteissa. Asia pitää yksinkertaisesti selvittää kiusaajan kanssa. Siis niiden eskarin aikuisten tietenkin, turhaan minä sinulle tätä paasaan. Kiusaamisen käsittelyyn on valtava määrä materiaalia opettajille, KiVa-kouluja ja vastuunportaita sun muuta. Jos näistä mitään ei ole käytössä, resursseja ei todellakaan ole vielä käytetty juuri lainkaan.
Jos mietit, että sinulla yksin olisi seitsemän 3-6v lasta hoidettavana, pitäisitkö sinä sitä terveellisenä määränä? Omasta mielestäni se on ihan käsittämätön määrä.
ap
Nosta asia kunnolla pöydälle. Vaadi palaveria tän kiusaajalapsen vanhempien kanssa ja tarvittaessa ota yhteyttä päivähoidonpäällikköön ja ihan sinne samaisiin poliiseihin jotka tutki tämän äidin nostaman rikosjutun. Älä anna niiden alistaa sun lasta! Sairas se äiti jos todella näin on tapahtunut.
Kyllä äidit osaavat toimia niin, että lapsi ei enää leiki tai alkaa kiusaamaa toista lasta.
Me olemme tällaisia epäkelpoja ihmisiä tässä pienessä pitäjässä. Äidit keltävät lapsiaan olemasta meidän lasten kanssa, vaikka ilman äitien puuttumista lapset olisi keskenään hyviä kavereita ja leikki sujuisi hyvin.
Kiusaaminenkin on sallittua, ja meidän pihalle huutelu ja roskein nakkeleminen. Äiti tietää, eikä puutu.
Syy on se, että esim. tuo yksi äiti inhoaa minua ihan mielettömästi ja lapset ovat lojaaleja äidilleen ja äiti on kieltänyt minun lapsia tulemasta heidän pihalleen - eihän silloin voi olla kaveri ja joku vika on lapsessa ja perheessä, kun oma äitikin kieltää olemasta eikä puutu kiusaamiseen tai roskaamiseen.
Uskon ihan täysin että ap:n tapauksessa on jostain vastaavasta kyse.
Kevät on jo pitkällä ja ap.n lapsi menee syksyllä kouluun?
vai eskariinko?
Aloittaisin siitä, että ottaisin yhteyttä päiväkodin johtoon. Ja sitten ilmoittaisin joko suoraan skitsoäidille tai hoitajien välityksellä, että kiusaaminen loppuu NYT tai teen lastensuojeluilmoituksen, koska jotain on pielessä ja pahasti jos tuon ikäinen lapsi kiusaa jatkuvasti ja fyysisesti toista lasta - aikuisten erimielisyyksien takia. Sanoisin myös hoitajille, että heidän velvollisuus olisi tehdä tuo ilmoitus.
Ilmoitus on loukkaava, mutta ei tässä enää olla mitään rikkomassa eikä mitään menetetä, se on jo menetetty.
Jos joku lapsi aina vaan kiusaa ja kiusaa, niin silloinhan kutsutaan erityislastentarhanopettaja paikalle, ja viedään asiaa eteenpäin. Kunnissa on valmiit järjestelyt ja työryhmät, jotka selvittävät asiaa. Elto voi viedä asian vaikka tk:n palavereihin, jossa pohditaan toimia lapsen käyttäytymisen muutamiseksi. Tuollainen krooninen kiusaaja on saatava käyttäytymään toisin ennen koulun alkamista. Lapselle ja perheelle psykologiset tutkimukset tms. Ehkä lastensuojelukin voi olla asiassa mukana. Ei tuohon pidä sotkea poliisia mukaan. Asia pitää viedä eteenpäin kuten aina kun jollain lapsella on vakava käytöshäiriö.
ystävällistä hänen touhuistaan. Lapsiin voi vaikuttaa hyvällä. Oman lapseni kiusaaminen loppui, kun kutsuimme kiusaajan meille leikkimään.
että se on lapsille turvallinen, vaikka jokaiselle ei omaa aikuista riittäiskään
mulla oli joskus 3 alle 2,5-vuotiasta
niin se on täysin lain mukainen ryhmäkoko tuolla aikuismäärällä tuon ikäisille lapsille.
Ymmärrän huolesi lapsesi kohdalla ja itse juttelisin lapsen kanssa, miltä hänestä tuntuisi päiväkodin vaihto eskarivuodeksi. Kyseessä ei kuitenkaan ole ihan pieni lapsi, joten hänelläkin varmasti on ajatuksia tilanteeseen liittyen. Mikäli lapsi on valmis, hakisin paikkaa muualta.
Jos mietit, että sinulla yksin olisi seitsemän 3-6v lasta hoidettavana, pitäisitkö sinä sitä terveellisenä määränä? Omasta mielestäni se on ihan käsittämätön määrä. ap
siis jos suinkin vaan mahdollista.
Menee joka tapauksessa eri kouluun kuin tuo kiusaaja, asutaan eri suunnilla päiväkotia.
Pitäisikö eskarivuosi viettää toisessa päiväkodissa? Kiusaamista jatkunut nyt puoli vuotta päivittäin.
ap