Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä Suomi tarjoaa / on tarjonnut sinulle? Mitä tarjottavaa sinulla on sille?

Vierailija
25.03.2011 |

Kun olin noin 20-vuotias vastaukseni molempiin kysymyksiin oli "ei mitään". Se on nyt näyttäytynyt toden todeksi.

Mitä sinä vastaisit tällaiseen kysymykseen? Millaisia ajatuksia sinulla oli noin 20-vuotiaana?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- koulutuksen

- lapsilisän

- äitiysloman ja -korvauksen - hoitovapaaseen ei ollut varaa:(

- minimi elarin

- yh:na edullisen päivähoidon lapsille

- terveydenhuollon vaikken sitä juuri olekaan päässyt käyttämään

- kaiken muun elämässämme olemme omalla työllä hankkineet ja kalliisti maksaneet - kodin, elannon, yrittänyt järjestää pientä kivaa lapsille. Kun jään eläkkeelle, tuloni puolittuvat enkä sittenkään pääse "nauttimaan" elämästä vaikka olen velvollisuuteni yhteiskuntaa kohtaan hoitanut. Näin Suomi kiittää....mutta emme aio edes jäädä tänne kärvistelemään enää 10 vuoden kuluttua!

Olen antanut:

- työpanokseni 32v tähän mennessä

- verotuloa työstä ja tuotteista joita ostan

- työllistän kun yritän joskus ostaa kallista kotimaista tai tarvitsen työlle tekijää kotona

- 4 uutta veronmaksajaa joista 3 jo koulutettu ja työssä.

- hoitanut itse vanhempani hautaan eikä tarvinnut kuluttaa kallista vanhusten/sairaanhoitopalvelua

Vierailija
2/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut myös ulkomailla, ja niistä saa aika hyvää vertailukohtaa.

Olen saanut Suomelta ilmaisen koulutuksen. Kiitos siitä.

Olen saanut Suomelta lähes ilmaista terveydenhuoltoa ja esim. 3 vuoden terapian. Siitäkin kiitos.

Olen saanut Suomelta turvallisen ja tasa-arvoisen paikan kasvaa lapsesta aikuiseksi. Ei ole kaikille itsestäänselvyys! (Olen asunut semmoisessakin maassa, jossa rotuerottelu ei ole niin kaukaista historiaa.)

Olen saanut Suomelta mahdollisuuden olla puhtaassa luonnossa. Toivottavasti jatkossakin. Tämän suhteen olen välillä aika skeptinen.

Valitettavasti mulla ei ole nyt aikaa vastata sun muihin kysymyksiin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- työttömyyttä

- pitkäaikaistyöttömyyttä

- turvattomuutta

- taloudellisia vaikeuksia

- ahdistusta selviämisestä ja toimeentulosta

- kokemuksia virkalijoiden mielivallasta ja kyykyttämistä

- köyhyyttä

- epäoikeudenmukaisuutta

Ei mulla ole enää mitään Suomelle tarjottavana

olisin voinut tarjota ahkeran ihmisen työpanoksen mutta ei kelvannut.

Vierailija
4/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut myös hyvän terveydenhuollon ja lapsilleni päivähoitopaikat, nyt ovat jo koulussa. Lapsilisät... ja toimeentulotukea silloin kun olin sellaisessa elämäntilanteessa.

Koko infrastruktuuri (tiet, vesijohto- ja viemäriverkko, sähköt jne. jne.) on myös ollut käytettävissäni.

Ei tätä tietenkään parikymppisenä tajunnut.

Vierailija
5/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mä olen töissä ja maksan tyytyväisenä veroja.

Vierailija
6/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylläolevaa viestiä koulutuksesta, infrastruktuurista, tasa-arvosta jne.

Mutta itselleni tämä konkretisoitui, kun tuttavani sai erittäin vakavan ja harvinaisen komplikaation synnytyksessä. Oli lähellä, ettei henki lähtenyt. Maailmassa on paljon maita, joissa ei olisi selvinnyt. Tarvitsi pitkään tehohoitoa jne. Eikä tämä vienyt häntä konkurssiin ja hoitoa sai, vaikka olikin sangen pienituloinen ja mies aloitteleva yrittäjä.

Tunsin tuolloin todella saavani verorahoilleni vastinetta, jos niillä voidaan pelastaa juuri syntyneen vauvan äidin henki yllättävästä ja harvinaisesta komplikaatiosta.

Vierailija
7/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-mahdollistanut osaltaan sen, että äitini on voinut hoitaa meidät kotona itse.

-ilmainen koulutus & opintotuki

-kohtuuhintainen terveydenhuolto

-itselle maksuton raskausseuranta

-äpvärahat&lapsilisät&hoitolisä

-tieverkosto jne..

-osittainen ensiasunnon lainantakaus

-päivähoito lapsille

-oon maksanu kiltisti veroja ja edelleenkin maksan ja oon äänestäny (totta, marginaalinen vaikutus, mutta kansallisvelvollisuus :) )

Vierailija
8/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut:

- perusterveydenhoito, erityisiä sairauksia ei ole onneksi ollut

- infrastruktuurin, sivistystä (mm. kirjastot ja kulttuuripalvelut)

- turvallisen elinympäristön, viimeksi viime viikolla turvauduin poliisin apuun

- 18 vuoden ilmaisen koulutuksen ja osalle ajasta opintotukea ja asumislisää

- työmarkkinatukea yhteensä n. 6 kk ajalta

- virkamiehenä saan palkkani muiden maksamista veroista

Annettavaa:

- olen työskennellyt valtiolla ja kunnalla tuottamassa palveluja kansalaisille

- maksan veroja

Vierailija
9/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarjonnut minulle suunnilleen kaiken, mitä vanhemmat eivät, ajattelin jo nuorena näin, sillä olinhan 20-vuotiaaksi mennessä saanut ainakin: koulutusta (myöhemmin sain sitä yliopsitossa lisää), terveydenhuollon, maksuttoman tieverkoston, ulkoilupaikkoja, maksuttomia harrastuksia... Nyt kolmeenkymppiin menessä olen saanut synnyttää ja hoidatuttaa raskausasiani Suomen piikkiin, lisäksi sain tukea opiskeluaikana, ihan konkreettistakin työnhakuapua, kun oli työtön ja ennen kaikkea tiedon siitä, että minua autettaisiin, jos sairastuisin vakavasti tai menettäisin jostain syystä omaisuuteni.

Maksan mielelläni veroja. Maksaisin enemmäkin, jos hyvinvointiyhteiskunnan ylläpito voitaisiin taata. Harmittaa, kun esim. terveyspalvelut ovat monessa paikassa menneet ihan luokattoman huonoiksi.

Tuo koulutusosa on mielestäni kuitenkin tärkein. En olisi minäkään maisteri, jos se olisi vanhemmistani ja heidän rahoistaan ollut kiinni. Elämisen toki kustansin työllä opiskeluaikana, mutta oikeisiin lukukausimaksuihin ei minulla olisi koskaan ollut varaa.

Minua korpee ihmiset, jotka eivät ole muka saaneet mitään. He ovat paitsi väärässä myös harvinaisen tietämättömiä siitä, miten Suomi toimii.

Vierailija
10/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koulutuksesta ei ole ollut mitään hyötyä, olisin selvinnyt paremmin keskikoulupohjalla, luultavasti.

Vierailija
11/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimivan ja turvallisen yhteiskunnan, ilmaisen terveydenhuollon jne.

Eniten arvostan nimenomaan tuota koulutusta ja että kaikilla on siihen mahdollisuus, yliopistotasoa myöden, varoista riippumatta.

Nyt on minun vuoroni tarjota työpanokseni ja verojen kautta rahoittaa edelleen tätä lasten, nuorten ja vanhusten hyvää hoitoa ja heistä huolehtimista.

Varmaankin joudun myös pidentämään työelämäni pituutta, jotta nykyisistä pitkäikäisistä eläkeläisistä pystytään huolehtimaan.

Tero

Vierailija
12/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ilmaisen koulutuksen

- mahdollisuuden olla vanhempainvapaalla sen 10kk ja kotona hoitovapaan

- ilmaisen terveydenhuollon

- turvallisen ympäristön olla ja elää

mä tulen tarjoamaan ammattitaitoani kasvattajana, erityisluokanopena. Ja veronmaksajana tietty ropoja.

Vierailija
13/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalainen löytää..

eli Suomi on tarjonut minulle:

- turvallisuutta.

- tasa-arvoa.

- ihmisoikeuksia.

- terveydenhoitoa.

- koulutusta.

- mahdollisuutta toteuttaa haaveitani.

- oikeutta valita uskontoni. ym.

Vierailija
14/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta totean, että jos kokee, ettei ole saanut mitään Suomelta, ni voi kyllä mennä katsomaan peiliin. En siis tarkoita, että työttömyys olis ainakaan aina hakija oma syy, mutta ei ketään nälkään tapeta, joskaan ei voi vaatia yhtä leveää elämää, kuin sellaisella, joka tienaa itse elantonsa.. mutta kaikkihan pitäis tarjoilla hopeavadilta suoraan sänkyyn... :( Suomessa kun on mahdollista kouluttautua vaikka 10 kertaa uudelleen, jos ei vaikka ole töitä ja monesti työkkäri maksaa ns. työvoimapoliittisen koulutuksen ja nykyäänhän on mahdollista opiskella myös työttömyyspäivärahalla..

Vierailija
15/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ei mitään" -vastaus ei ole mahdollinen. Meillä on kuulkaa täällä sellaista harvinaisuutta, kuin ympäristö, jossa uskaltaa liikkua ilman pelkoa turvallisuuden puolesta. Useissa muissa maissa ei lapsia voi päästää yksin koulumatkalle, täytyy välttää tiettyjä alueita kokonaan yms.

Ja arvoisat työttömät: saatte Suomelta juuri nytkin reilusti enemmän rahallista tukea, kuin minä, joka kuitenkin sillä pienelläni opiskelen ja hoidan lapseni - en loju turhan panttina. Jos oma arvomaailma on niin vinksallaan, että kaikki pitäisi saada ilmaiseksi eikä tarvitse arvostaa, niin siitä on turha syyttää valtiota.

Vierailija
16/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ilmaisen peruskoulun ja koulutuksen; mahdollisuuden opiskella, vaikka perhe ei ollut varakas - tämä ei todellakaan ole itsestäänselvää monessa maassa, Euroopassakaan

-turvallisen kasvuympäristön itselle ja lapselle

-turvallisen raskauden ja synnytyksen

-terveyspalveluita olemme aina tarvittaessa saaneet

-päivähoidon lapselle heti, kun sitä tarvitsi (jopa ilmaiseksi, kun elämäntilanne oli sellainen); edelleen asia, joka ei ole rahallakaan itsestäänselvä monessa maassa

-suhteellisen siistin ympäristön

yms.

Itse maksan nyt vuorostani veroja, jotta muut saavat samoja juttuja.

Vierailija
17/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta totean, että jos kokee, ettei ole saanut mitään Suomelta, ni voi kyllä mennä katsomaan peiliin. En siis tarkoita, että työttömyys olis ainakaan aina hakija oma syy, mutta ei ketään nälkään tapeta, joskaan ei voi vaatia yhtä leveää elämää, kuin sellaisella, joka tienaa itse elantonsa.. mutta kaikkihan pitäis tarjoilla hopeavadilta suoraan sänkyyn... :( Suomessa kun on mahdollista kouluttautua vaikka 10 kertaa uudelleen, jos ei vaikka ole töitä ja monesti työkkäri maksaa ns. työvoimapoliittisen koulutuksen ja nykyäänhän on mahdollista opiskella myös työttömyyspäivärahalla..

Suomi on tarjonnut minulle syyllistämistä. Kuten sinunkin kommentistasi ilmenee.

t.3

Vierailija
18/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat just näitä persujen äänestäjiä, jotka tykkää että muiden tulisi kantaa kaikki kultalautasella eteen, heidän itsensä tekemättä yhtään mitään. Vika on aina muissa, ei minussa- on heidän tunnuslauseensa. Kannattas mennä psykiatrille, josa ei osaa arvostaa tätä maata taikka mennä viikoksi vaikka jonnekkin Etiopiaan.

Vierailija
19/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmaisen peruskoulutuksen ja ylemmän korkeakoulututkinnon

sosiaaliturvan

työtä

lapsilisää lapsena, hoitopaikan

omat lapseni saavat käydä ilmaiseksi koulua ja kouluttautua mihin ammatiin sitten mielivät, lapsilisät

suomen kielen ja kulttuurin

maiseman

Ajattelen tätä nyt nelikymppisen näkökulmasta, en muista mitä ajattelin 20 v. sitten. :)

Vierailija
20/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ei mitään" -vastaus ei ole mahdollinen. Meillä on kuulkaa täällä sellaista harvinaisuutta, kuin ympäristö, jossa uskaltaa liikkua ilman pelkoa turvallisuuden puolesta. Useissa muissa maissa ei lapsia voi päästää yksin koulumatkalle, täytyy välttää tiettyjä alueita kokonaan yms.

Ja arvoisat työttömät: saatte Suomelta juuri nytkin reilusti enemmän rahallista tukea, kuin minä, joka kuitenkin sillä pienelläni opiskelen ja hoidan lapseni - en loju turhan panttina. Jos oma arvomaailma on niin vinksallaan, että kaikki pitäisi saada ilmaiseksi eikä tarvitse arvostaa, niin siitä on turha syyttää valtiota.

Juuri vinksallaan arvomaailman täytyy olla, jos pitkäaikaistyöttömyyskin on vain yhteiskunnan vikaa. Jos olet valinnut itsellesi väärän alan etkä saa siltä alalta töitä, Suomi tarjoaa sinulle mahdollisuuden opiskella. Olet saanut koko työttömyytesi ajan työttömyyskorvausta. Olet oppinut lukemaan ja laskemaan ilmaiseksi. Ei yhteiskunta voi paapoa kansalaisiaan kehdosta hautaan, vaan jossain vaiheessa on itsekin reipastuttava, etsittävä töitä, tehtävä päätöksiä. Kun syyttää ongelmistaan muita ja halutaan vain ottaa ja ottaa, on arvomaailma täysin vinksallaan. Et sinä mitään työpanostasi ole Suomelle tarjonnut. Pelkkää uikutusta ja valitusta vain! Olet maksanut Suomelle siitä lähtien kun olet syntynyt (synnytys sairaalassa on kuule muualla maailmassa kallista puuhaa). Sen jälkeen olet käyttänyt seuraavia palveluja/tukia elämäsi mahdollistamiseen

- neuvolapalvelut

- lapsilisät

- mahdollinen hoitopaikka vanhempiesi ollessa töissä

- peruskoulu

- ilmainen kouluruoka

- ilmaiset terveydenhoitopalvelut

- ilmainen hammashoitopalvelu kouluaikana

- mahdollinen edullinen jatkokoulutus (muualla kallista)

- mahdollinen opintotuki ja asumistuki

- työttömyyskorvaus

- toimeentulotuki?

- terveyskeskuspalvelut

- mahdolliset sairaalapalvelut (todella edullisia Suomessa)

Tiesitkö, että sinä tulet maksamaan täysi-ikäisyyteen mennessä yhteiskunnalle melkein 100 000 euroa. Siihen ei ole laskettu esim. opintotukia, työttömyyskorvauksia yms. joita myöhemmin olet käyttänyt. Ei myöskään teiden käyttöä, kirjasto-, uimahalli-, urheilu- ja kulttuuripalveluja. On naurettavaa todeta, että et ole saanut yhteiskunnalta mitään ja että sinä muka tarjoat yhteiskunnalle jotain ainutlaatuista. Sinä olet VELVOLLINEN tarjoamaan yhteiskunnalle työpanoksesi palkkiona tästä kaikesta. Jos ei kiinnosta, muuta ulkomaille. Kokeile, miltä tuntuu maksaa kaikesta, ylläpitää vakuutusta, jotta saat terveyspalveluja tai sairaalahoitoa jne. Kyllä alat vähitellen haikailla Suomen palveluja, kun olet niin pilalle hemmoteltu, että työpaikkakin sinulle pitäisi tulla ilmeisesti kotiin saakka tarjoamaan. Oikea pullamössösukupolven edustaja! Minäminäminäminä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän