Koiranomistajalle koira on ihmisiä arvokkaampi
Oma koira on lähes kaikkia ihmisiä tärkeämpi, jollei aivan kaikkai tärkeämpi.
Koira saa häiritä haukunnallaan, puremisuhkaillullaan, virtsallaan ja kakallaan, akrvoillaan, allergeeneillaan, tilantarpeellaan tukkeena muille liikkujille, pelottelullaan, muita ihmisiä, kun se on omistajalle niin rakas.
Lisäksi luonnovaroiltaan vähenevällä maapallolla koirien ruokinta nostaa ihmisten ruoan hintaa ja johtaa ihmisten kuolemiin.
Omistajien tulisi maksaa korvausta muille ihmisille aiheuttamastaan haitasta, esim. verona 1000 euro/vuosi.
Kommentit (25)
vaan pidä koirista.
Mustakin tuntuu tosi kurjalta kävellä tuolla koiran jätösten keskellä.
Kyllä koiraveron voisi palauttaa. On koirista kuitenkin niin paljon harmia. Eli aika paljon asiaa oli mun mielestä tossa ekassa kirjoituksessa.
Olen pikemminkin kissojen kuin koirien ystävä, mutta koiristakin pidän. Kumpaakaan otusta kotoani ei löydy.
Koiraa on helppo rakastaa. Se yleensä toimii ennakoitavasti, se ei soita suutaan, se on lähes poikkeuksetta uskollinen jne... Koira on naisen vauva, kun lapset ovat suuria tai niitä ei vielä ole. Ja taitaapa se olla jonkun miehenkin vauva.
Koira on harvoin pahalla tuulella. Useimmiten se osallistuu innolla yhteisiin puuhiin. Jonkin verran sen kanssa pystyy kommunikoimaan, tai ainakin se jollain omalla tavallaan ymmärtää ihmisten tunteita. Uskoakseni jotkut ihmiset saavat koiriin paremmin yhteyden kuin toiset.
Kaikkia näitä seikkoja jos vertaa toisten ihmisten seuraan, niin ainakin minun on helppo ymmärtään koirien suosio ja niiden saama huomio.
Ja ymmärtämyksestäni huolimatta minuakin pännii koirien jätökset. Jos naapurin koira pari kertaa haukahtaa, niin siitä vain! Eikä parvekkeen kaiteella tepasteleva naapurin kissa haittaa ollenkaan. Kunhan ei vain putoa =) Tunnolliset koiranomistajat siivoavat koirankakat, mutta virtsan levittely on lajille tyypillinen ominaisuus, jota ei juuri pysty rajoittamaan tai edes ohjaamaan.
On myös ihmisiä, jotka tosiaan näyttävät asettavan koiran etusijalle. En tiedä, ovatko he pettyneitä toisiin ihmisiin, vai mistä on kyse.
Minusta tuntuu, että koiria on liikaa. Minua oikeasti harmittaa ne kuset ja paskat, ei juuri muu. Mutta jos koirien määrää pitäisi rajoittaa, niin keneltä koirien pito kiellettäisiin? Toistaiseksi koirista koituvat ongelmat ovat mielestäni aika vähäisiä siihen nähden, mitä ongelmia koituisi koirien määrän rajoittamisesta. Ne, joita ei kiinnosta muut ihmiset, koirien ystävät, voivat varmaankin ihan hyvillä mielin perustaa (seura)koirien vastaisen liikkeen. Toistaiseksi mielipiteen ja sen ilmaisemisen vapaus vallitsee.
Kyllä minua enemmän häiritsee vapaana kuljeksivat, kuseksivat, paskovat kissat kuin narun päässä olevat koirat.
Kissa syö linnut, linnunmunat, oravat. Parhaassa tapauksessa tuo saaliit meidän eli naapurin terassille.
Tulee sisälle, jos tuulettaa. Terottaa kyntensä meidän sohvaan ja levittää karvojaan joka paikkaan.
Omistajan mielestä kissaa ei voi pitää sisällä, koska ei ole siihen tottunut. Eikö siis häneltäkin pitäisi periä jokin haittavero?
T: Koiran omistaja, siivoan kyllä kakat, pissapussia en koiralla käytä. Koira on toki tärkeä perheenjäsen
Kiva tietää.
terv. koiran omistaja
että mitä olette voineet ihmisinä tehdä niin totaalisen väärin, että joku pitää koiraansa arvokkaampana kuin teitä.
Eikö ole ärsyttävä lause? :) No, niin se vain on. Osa perhettäni, tai "laumaani", jos ajattelemme asiaa koiramaisesti. Ei lasteni asemassa ja edelleen VAIN koira, mutta silti jäsen perheessäni, ja silläkin on oikeutensa ja velvollisuutensa. Se on meitä kaikkia ihmisiä alempana ja se tietää sen ja on tyytyväinen paikkaansa. Silti meille kaikille hyvin rakas.
Joten kyllä - koirani on minulle arvokkaampi, kuin ventovieras ihminen. Se on minulle tuttu ja luotettava kumppani, miten ihmeessä joku vieras ihminen voisi mennä sen edelle???
joka on suoraan sanonut, että koira on hänelle rakkampi ja läheisempi kuin oma lapsi. Muistan sen varmasti lopun elämääni ja aina toisinaan tulee mietittyä, että onko näin myös ihan tiukimmassa tilanteessa...punnitaanko joskus nämä ja miten vaaka sitten menee. Pohdiskeli myös kyynel silmässä, että ei kestä sitä kun koira joskus kuolee. Vetää jotnekin vakavaksi minut edelleen...
Eikö ole ärsyttävä lause? :) No, niin se vain on. Osa perhettäni, tai "laumaani", jos ajattelemme asiaa koiramaisesti. Ei lasteni asemassa ja edelleen VAIN koira, mutta silti jäsen perheessäni, ja silläkin on oikeutensa ja velvollisuutensa. Se on meitä kaikkia ihmisiä alempana ja se tietää sen ja on tyytyväinen paikkaansa. Silti meille kaikille hyvin rakas. Joten kyllä - koirani on minulle arvokkaampi, kuin ventovieras ihminen. Se on minulle tuttu ja luotettava kumppani, miten ihmeessä joku vieras ihminen voisi mennä sen edelle???
Totta helkkarissa mulle olivat mun koirani, mun perheeni jäsenet tärkeämpiä kuin joku tuntematon naapurin Veikko.
Ja jos koirat häiritsee haukunnallaan niin kyllä vähintään yhtä paljon häiritsee lapset kiljunnallaan, riehumisellaan ja vaikkapa kerrostalossa tömistelyllään.
kiteytit loistavasti omatkin ajatukseni. Juuri tuokin että koirani on mulle tietenkin tärkeämpi kuin joku ventovieras ihminen, mitä ihmeellistä siinä on?
että "tottakai koirani on tärkeämpi kuin ventovieras ihminen"? Millä tavalla, miten mitattuna? Antakaa esimerkki.
rakkaampi ja tärkeämpi, niin suhteissa on jotakin pahasti vialla, tai sitten sen ihmisen pääkopassa viiraa.
Muuten kyllä oman perheen lemmikki on aina perheenjäsen, oli se sitten kissa tai hamsteri tai vaikka lisko tai tarantula.
jos tulee tulipalo, niin pelastetaan ensin koira ja vasta sitten mennää herättämään oma lapsi?
Ja jos naapurissa on kennel, joka on tulipalovaarassa, niin pelastetaan ne koirat ennen kuin mennään herättämään kennelin ihmiset?
Ei mahda mitään, noin reippaat yleistykset antaa väkisin kirjoittajastaan aika tyhmän kuvan (yleistys ja mielikuva tietysti tämäkin).
Meillä 2 lapsen ja 3 koiran perheessä on pyrkimys kunnioittaa kaikkia elämänmuotoja, ja opettaa tämä myös lapsille. Koirat on rakkaita ja tärkeitä ja niistä huolehtiminen on meidän perheen aikuisten vastuulla.Omat lapset menee kyllä koirien edelle, mutta mitään laajempaa rankingia ei mielestäni ole edes tarpeen tehdä, ts onko joku tuntematon ihminen tärkeämpi vai vähemmän tärkeämpi kuin omalla vastuullani oleva karvainen perheenjäsen. Mihin tällaista luokittelua tarvittaisiin?
Se että koirat saa häiriöidä toisten elämää tarkoita sitä että ne olisivat tärkeitä, se kertoo ainoastaan omistajien välinpitämättömyydestä. Jos koira on tärkeä, se opetetaan ja pidetään niin että siitä on ihmisille iloa, silloin on koirankin hyvä olla.
Minun mielestäni asioista on hyvä keskustella. Kysehän on periaatteista ja siitä, mitä pohjimmiltaan ajattelee elämästä. Minulla on ystäviä, jotka ovat niin kovia eläinystäviä niin että välillä nousee hiukset pystyyn, kun kuuntelee heidän mielipiteitään. Siis että ainakin puheissa eläimiä suositaan ihmisten kustannuksella.
En ole ap, vaan kirjoittaja 14 ja 15.
Itse maksan Helsingissä 50 e per koira per vuosi.
Tykkään koirista enemmän kuin ihmisistä siinä mielessä, että hoivaaminen on ihan kivaa, mutta omia lapsia en jaksaisi (niitä ei siis mulla ookaan). Koiraa saa hoivata, mutta se on myös sen verran itsenäinen, että osaa olla itsekseenkin eikä roiku lahkeessa (ainakaan jos on opettanut :). Varmasti on ihmisiä, jotka tykkää molemmista. Ja niitä jotka ei tykkää koirista ollenkaan. So what.
Justa katoin dokkarin, jossa sanottiin, että koirien hoitaminen laukaisee ihmisessä samoja hormoneja toimimaan kuin mitä lapsia hoitaessa.
Ei sillä, että pitäisin koiria lapsinani. Koirissa on just se ihana puoli, että niitä saa pitää perheenjäseninä, ystävinä, lemmikkeinä, mutta ei tartte lapsen asemassa pitää. :)
Nimim. Ei lapsia mulle
Lisäksi luonnovaroiltaan vähenevällä maapallolla koirien ruokinta nostaa ihmisten ruoan hintaa ja johtaa ihmisten kuolemiin.Omistajien tulisi maksaa korvausta muille ihmisille aiheuttamastaan haitasta, esim. verona 1000 euro/vuosi.
Minusta sinun lihansyöntisi kuluttaa väheneviä resursseja ja kuluttaa tarpeettomasti luonnonvaroja ollen näin pois ihmisiltä. Maailmassa on nälänhätä ja ympäristökatastrofi, ja sinä vaan vedät pihviä vaikka sen ympäristövaikutukset on moneen kertaan todettu.
Itse olen vegaani, eikä koiranikaan (se rakas perheemme jäsen) kuluta luonnovaroja niin kuin normi lihansyöjä. Koirat tarvitsevat nykytietämyksen valossa eläinproteiinia, mutta toisin kuin esim. kissat (joita vastaan minulla ei ole mitään, kunhan vain mainitsen esimerkkinä) eläinproteiinin ei tarvitse tulla lihasta. Oma koirani syö kasviravinnon lisäksi mm. luomumunia, kotimaista vapaana kasvanutta kalaa ja kotitilalta (kimppakyydillä) haettuja luomumaitotuotteita. Jalanjälkemme on siis taatusti pienempi kuin sinun.
Koirat ja muutkin eläimet tuovat ihmisten elämään valtavasti iloa. Ne ovat monen yksinäisen ainoita ystäviä. Ne rakastavat pyyteittä, eivätkä vaadi itselleen juuri mitään. Koirat toimivat ihmisen apuna lukemattomilla tavoilla; huumekoirina, kadonneiden etsijöinä, sairaiden ja vammaisten avustajina jne.
Oman ihanan koirani kanssa olemme mukana kaverikoiratoiminnassa. Käymme kuukausittain vanhainkodeissa ilahduttamassa vanhuksia. Sitä ilon ja lämmön määrää on vaikea kuvitella, mitä koiran kosketus ja läheisyys tuottaa yksinäisille vanhuksille. Moni jo lähes toimintakykynsä menettänyt vanhus "herää" koiravierailujen aikana puhumaan ja hymyilemään. Oma, muuten vilkas koirani osaa sanoinkuvaamattoman hienosti olla heikompien kanssa. Vanhusten seurassa se rauhoittuu ja varoo liikkeitään, aivan samoin kuin pienen tyttäremme kanssa. Koira suorastaan kävelee varpaillaan ja liikkuu hidastetusti varoessaan satuttamasta hauraita vanhuksia.
Mitä hyvää sinä olet tehnyt ihmisten hyväksi?
Suututtaa ihmiset jotka kuluttavat aikaansa mollaamalla eläimiä ja/tai muita heikommassa asemassa olevia. Se, että eläimille annetaan arvoa, ei ole sinulta mitään pois.
Meille koira on laumanjäsen ja omegan paikalla. Koira ei saa äiritä toiminnallaan normaalia elämää. Tasan tarkkaan tietää kuka komentaa ja ketä. Jos koira uhittelee se pistetään samantien ojennukseen. Tämä ei tietenkään tarkoita ettei koiraa rakastettais ja pidettäis siitä huolta.
Koira on koira ja sitä ei missään tapauksessa saa pitää ihmisenä. Koira ei ajattele tunteilla niinkun ihminen ja tuskin on onnellinen jos se saa puuhata mitä haluaa ja ei ole varma kuka on johtaja.
Ap:n kirjoittamat ihmiset on juuri niitä joille koiraa ei pitäis antaa.
Oma koira on lähes kaikkia ihmisiä tärkeämpi, jollei aivan kaikkai tärkeämpi.
Koira saa häiritä haukunnallaan, puremisuhkaillullaan, virtsallaan ja kakallaan, akrvoillaan, allergeeneillaan, tilantarpeellaan tukkeena muille liikkujille, pelottelullaan, muita ihmisiä, kun se on omistajalle niin rakas.
Lisäksi luonnovaroiltaan vähenevällä maapallolla koirien ruokinta nostaa ihmisten ruoan hintaa ja johtaa ihmisten kuolemiin.Omistajien tulisi maksaa korvausta muille ihmisille aiheuttamastaan haitasta, esim. verona 1000 euro/vuosi.
Skitsot koiranomistajat? Ei kaikki ole sellaisia. Ja ne joille koira on ihmistä tärkeempi, on siihen syynsä. Kun on tarpeeksi joutunut pettymään ihmisiin, eläimet on ne jotka ei petä. Trauma siis sekin. Mutta sulla on kans joku oma homma tos, ei sun kirjoitus vaikuta terveeltä.