Tuulimuna-epäily
Kävin varhaisultrassa viime viikolla yksityisellä, kun piti olla 7:s raskausviikko. Lääkäri ultrasi minusta hutiloiden (todella nopeasti) ja totesi vaan, että raskauspussi näkyy, mutta ei alkiota. Lopuksi totesi, että "on tuolla ehkä jotain", mutta totesi samalla että erittäin huonolta näyttää, todennäköisesti tuulimuna. Kyseli vielä plussauksesta ja sanoi sitten, että tuskin siellä mitään elämää on.
Sain kontrollin kunnalliseen, jossa kävin eilen. Lääkäri ultrasi ja sanoi jo, että ei täällä tosiaan mitään ole, kunnes... kohdusta löytyikin täysin normaali raskaus, syke ja alkio, tosin ei vastaa ihan viikkoja sen mukaan miten luulin ovulaation olleen. Olen siis nyt kai 6-7:llä viikolla, tarkasti sitä ei vielä tiedä.
Tämä on ihana asia ja raskaus on todella toivottu, mutta olen paniikissa sen vuoksi, että viikonloppuna juhlimme mieheni kanssa vuosipäiväämme ja koska luulimme molemmat että tämä on tuulimuna (eka lääkäri ei antanut mitään toiveita), otin myös jonkin verran alkoholia. En ollut humalassa, mutta annoksia meni kuitenkin illan mittaan useampia. Ahdistus ja itsesyytös on kauhea.
Ymmärrän että alkuraskaudessa paljon tapahtuu viikossa; samalla tuntuu kummalta että viikossa alkio on muuttunut "ei mistään" 6,5mm pitkäksi jolla on syke, mutta jotakuinkin näin kai 5-6 viikon aikoihin käy.
Tiedän faktat: yksikin kerta voi vahingoittaa herkkää alkiota sen kehittyessä, erityisesti sydän ja aivot sekä maksa ovat alkuvaiheessa alttiita alkoholin aiheuttamille neurologisille muutoksille. Toisaalta moni on saanut terveen lapsen vaikka onkin juonut kerran tai 2 alkuraskaudessa. Minua vaivaa se, etten tiedä kuinka alkuraskaudessa tuo minun juominen oikeastaan oli...
Oli pakko purkaa sydäntä jonnekin. Ei kai tässä muuta voi kun odottaa ja toivoa että kaikki on hyvin, vaikka huoli onkin :-(
Uskoisin että kesken menisi, jos jotain haittaa vauvalle olisi. Paljon tässä maailmassa on yllätysraskauksia, eli raskaustesti tehdään paljon myöhemmin. Esim. tuttuni joka teki testin vasta kun oli jo rv 16.