Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Odottajat (loppuraskaus) mitä ja milloin syötte?

Vierailija
23.03.2011 |

Mitä syötte ja mihin aikoihin päivästä? Onko teillä nälkä jatkuvasit vai painaako vauva jo vatsalaukkua niin ettei mikään maistu?

Minulla on nälkä ihan koko ajan. Tähän asti olen saanut pidettyä painonnousun normaalina mut homma meinaa karata ihan käsistä, kaikkea menis ja kaksin käsin. Olisi kiva lukea vähän muiden ateriarytmeistä, ehkä mä voisin ottaa oppia. :)

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

32. raskausviikko menossa (ensimmäinen raskaus) ja järkyttävä nälkä aamusta iltaan, tämä siis ihan uusi ilmiö ja kestänyt ehkä noin viikon. Sama juttu että painonnousu on ollut normaalia ja välillä jopa alakanttiin, nyt pitäisi siis vielä pari kuukautta sinnitellä mutta miten? Aiemmin saatoin nukkua kahteentoista (opiskelu mahdollistaa moisen luksuksen ;) ), nyt herään joka aamu kahdeksalta ja heti pitää päästä syömään, vatsa kurnii niin kovasti että väsyneenäkään unia ei pysty jatkamaan.

Juon aamulla kupin teetä/kahvia ja sämpylän, tämä on ennen riittänyt moneksi tunniksi mutta ei enää, lämmin ruoka pitäisi laittaa jo kymmeneltä jos kuuntelisi vatsan vaatimuksia. Olen keittänyt sen sijaan hyvän annoksen puuroa ja sinnitellyt sillä noin yhteen asti ja laittanut sitten tuhdimman ruuan. Noin tunti syömisestä tuntuu siltä että jotain pitäisi jo saada mutta olen yrittänyt pitää ateriavälit kahdessa - kolmessa tunnissa ja syödä iltapalan kohtuullisen kevyenä. Itselläni aamun ja päivän syömiset vaikuttavat eniten päivän kalorimääriin, jos silloin jaksaa sinnitellä ja syödä kohtuu vähäkalorisesti mutta tukevasti (esim. puuro hyvä vaihtoehto jogurtin ja myslin sijasta) niin illalla on saumaa vähän herkutellakin jos siltä tuntuu.

Inhottavaa jos tämä on tällaista kontrollointia loppuun asti, tuntuu että kokoajan ajattelen pelkkää syömistä! =/

Vierailija
2/24 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hei, mulla on viikkoja huomenna 41 kasassa!!! Yliajalla mennään ja nälkä on ollut muutaman viikon valtaisa (tai pitäisköhän sanoo "muutaman", n. 10 kuukautta:D)

Yritän syödä esikoisen tahtiin päivän mittaan, eli 5 krt, mutta iltapäivällä päiväuniaikaan menee herkutteluksi usein (jälkiruuan jälkiruokia) ja illalla menee yhden sijaan kaksi iltapalaa. Suklaata tekis koko ajan mieli, mut yritän et vain n. 2 krt vkossa. Ihan karmeeta... Painoo on tullut jotain 13 kg, mutta nousee edelleen :( Syntyis nyt äkkiä tää vauva... tosin, kokemuksesta tiedän, että sitten se todellinen nälkien nälkä vasta alkaakin!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko sä minä? =D Mulla siis ihan sama juttu ja samat viikotkin melkein, viikko 31 täällä. Ja mä herään usein jo kuudelta syömään, jos on iltapala jäänyt turhan pieneksi tai kokonaan väliin niin saatan herätä jo neljältä yöllä ja uni ei todellakaan tule uudestaan ennenkuin oon syönyt jotain. Mäkin voisin opiskelijana nukkua aamulla vaikka kahteentoista, mutta ei pysty kun tulee nälkä viimeistään kasilta.

Ja en tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa kun syön tosiaankin kaks aamupalaa niinku hobitit. =D Ja ennen en ees syöny aamupalaa, ollenkaan. Eka aamupala sillon aikaisin on joku leipä, jogurtti tai hedelmä ja sit "oikeella" aamupalalla syön puuroa. Syön koululla tuhdin lounaan salaatteineen ja leipineen, iltapäivällä välipalan esim. banaanin ja illalla päivälliseksi salaatin tai keiton. Iltapalaa syön sit ennen nukkumaanmenoa, tai muuten herään aamuyöllä nälkään. Silti mulla on nälkä melkein kokoajan ja hulluja mielitekoja, mietin vaan kokoajan mitä söisin ja mitä herkkua voisin ostaa ja voisinko. =/

Mullakin on paino noussut hyvin maltillisesti, mutta nyt se meinaa lähteä totaalisesti lapasesta, jo 2 kg tullut kuukauden aikana. Ja lisäksi mun tekee mieli herkkuja niin jumalattomasti! =/ Ihan kamalaa! Oon yrittäny laittaa jotain juures- ja vihannespaloja itelleni naposteltavaksi ja välipaloiksi mutta en saa niitä alas, vaikka ennen oon syöny tosi paljon vihanneksia. Hedelmätkin meinaa tökkiä kun ne ei oo tarpeeks "herkkua". =/ Mä en aikaisemmin ees tykännyt mistään leivoksista ja oon raskausaikana syöny enemmän suklaata ja jäätelöä ku varmaan 5 vuoteen yhteensä!

Ihanaa etten oo ainoa. =)

Vierailija
4/24 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rv 31 menossa.

Aamupala

välipala

lounas

välipala

päivällinen

välipala

kaksi iltapalaa.

Minulla raskausdiabetes

Vierailija
5/24 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikilla muilla kasvupyrähdysvaihe sikiön kehityksessä menossa. Lohdutukseksi siis. Saakin syödä :)

- nro 3

Vierailija
6/24 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nälkä iskee muutaman tunnin välein, ellen ole ehtinyt jo syödä "varastoon" sitä ennen - tuntuu että ruoka on ainoa hemmottelumuoto ja nautinto tässä vaiheessa, kun liikkuminen ei onnistu, seksi ei onnistu, ja eipä voi viinilläkään nautiskella. ;) Niinpä ajattelen ruokaa koko ajan.

Ainoa joka estää suurimmat herkuttelut on järkyttävä närästys, joka on muuttunut epämiellyttävästä suorastaan tuskalliseksi, ei sitten tee paljon mieli syödä. Klo kuuden jälkeen illalla en enää syö juuri mitään juurikin siitä syystä, mutta sitten aamulla ja aamupäivällä kyllä maistuu senkin edestä! ;) Sori, ei tullut multakaan ap:lle vinkkejä! Paino on noussut mulla jo 16 kg, eikä loppua näy, kun on aivan järkyttävä turvotus, joka ei tunnu lähtevän millään.

Vierailija
7/24 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä oikeen mikään maistu. Ei ole kyllä maistunu oikein koko raskausaikana, lähinnä hedelmiä ja viiliä on vaan tehny mieli. Ei ole kyllä kiloja hirveesti tullutkaan, noin 10 kg, mikä on aika vähän edelliseen raskauteen nähden (17 kg).

Syön kyllä aamiaisen, lounaan, välipalan ja illallakin vaikka leipää, mutta ei vaan oikeen tee ikinä mieli mitään...

Vierailija
8/24 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nro 8 kanssa. Syön pitkin päivää jotain pientä (jogurttia, ruisleipää, hedelmiä, pähkinöitä) ja yritän syödä edes yhden lämpimän aterian, mutta suoranaista nälkää tai ruokahalua ei ole. Vauva painaa aika pahasti vatsalaukkua.

Vierailija
9/24 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla että muillakin on nälkä. :) Tai siis, eihän tää nyt kivaa ole, mut enpähän ole ainoa. ;)

Minulla oli vielä tätä aloitusta tehdessäni niin kova nälkä että oli pakko syödä ihan koko ajan, ja paino onkin noussut huimat 600g viikossa. Esikoisen raskausaikana painnousu oli tässä vaiheessa 100g viikossa enkä muista että tällaista nälkääkään olisi ollut. Nyt parina viime päivänä närästys on niin kamalaa, etten voi kuuden jälkeen syödä tai juoda mitään - toivottavasti näkyis myös painonnousussa...

Tsemppiä kaikille loppuraskauteen, pitää ajatella että onpahan lapsella sitten ainakin energiaa mitä käyttää kasvuunsa. ;)

ap.

Vierailija
10/24 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täälläkin, rv 36 menossa ja painoa on tullut tähän mennessä n. 7kg. Nyt meinaa vaan mullakin homma ryöstäytyä ihan mahdottomaks ku nälättää jatkuvalla syötöllä ja herkkuja tietenki pitäis olla. Mulla meinaa vielä tulla sokerit pissasta läpi, joten se rajoittaa tuota herkuttelua. En ole ylipainoinen, ennen raskautta BMI oli 19,5, joten en tiedä mistä tuo sokeri juttu. Kahdesti olen käynyt sokerirasituksessa ja siinä on ollut normaalit arvot.

Mun on aivan pakko saada kolmen tunnin välein jotain pientä syötävää jos siitä venyy kovin paljon väli pidemmäks, iskee aivan järkyttävä tärinä ja heikotus kohtaus, kylmä hiki valuu ja tuntuu et noutaja saapuu :( Kahdesti oon tämän raskauden aikana saanut sellaisen tärinä kohtauksen ja se on aivan kamala. Onkohan kellään muulla ollut sellaista? Kahdessa aikaisemmassa raskaudessa ei mullakaan ole noita ollut.

Tsemppiä kaikille loppuun, ei ole enää kellään meistä pitkästi sinnittelyä!

Vierailija
11/24 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääneen nauroin 5:n ateriarytmiä. Itselläni 32 viikkoa täynnä ja ruokailut pysyy hillitysti kuudessa ateriassa ja myöskin minulla raskausdiabetes. Aamun paastosokeri pysyy aisoissa kun syön illalla runsaan iltapalan (nam!) diabeteshoitajan neuvosta tietenkin ja yleensä yöllä vessassa käydessä laitan jotain suuhun. (Juustoa/leikkelettä & palan hedelmää) Joka päivä tekee mieli jotain herkkua ja harmittelen, kun ei saa mitään herkkuja syödä ja tarkemmin ajateltuna olen juuri syönyt jotain jälkiruokaa edellisellä aterialla... Nälkäinen vauva vissiin tulossa.

Vierailija
12/24 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääneen nauroin 5:n ateriarytmiä. Itselläni 32 viikkoa täynnä ja ruokailut pysyy hillitysti kuudessa ateriassa ja myöskin minulla raskausdiabetes. Aamun paastosokeri pysyy aisoissa kun syön illalla runsaan iltapalan (nam!) diabeteshoitajan neuvosta tietenkin ja yleensä yöllä vessassa käydessä laitan jotain suuhun. (Juustoa/leikkelettä & palan hedelmää) Joka päivä tekee mieli jotain herkkua ja harmittelen, kun ei saa mitään herkkuja syödä ja tarkemmin ajateltuna olen juuri syönyt jotain jälkiruokaa edellisellä aterialla... Nälkäinen vauva vissiin tulossa.

Siis ihan oikesti syöt yöllä? Entäs hampaat? Ei ole minusta ihme, jos on raskausdiabetes... Oletko ylipainoinen?

Vierailija
13/24 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai oliko tää sittenkin joku moralisointi- ja syyllistysketju. Just.

t.12

Vierailija
14/24 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että syömällä ei sitä raskausdiabetesta tule. sille on olemassa alttius jo ennen raskautta ja se tulee jos on tullakseen.

Juusto- tai leikkeleviipale tai hedelmän pala yöllä ei nosta sokereita, kuten ei tuon yösyöjän tapauksessakaan. raskausdiabeteksen kanssa olennaista on hiilihydraattien määrän rajoittaminen, useiden pienten aterioiden syöminen, välipalat siis kuuluvat asiaan. Tietty ei nyt yöpalat diettiin kuulu, mutta ei haittaa jos sokerit ei nouse.

Vierailija
15/24 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joista itse taisit syyllistyä. Ehkä syystäkin?

Vierailija
16/24 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että syömällä ei sitä raskausdiabetesta tule. sille on olemassa alttius jo ennen raskautta ja se tulee jos on tullakseen.

Juusto- tai leikkeleviipale tai hedelmän pala yöllä ei nosta sokereita, kuten ei tuon yösyöjän tapauksessakaan. raskausdiabeteksen kanssa olennaista on hiilihydraattien määrän rajoittaminen, useiden pienten aterioiden syöminen, välipalat siis kuuluvat asiaan. Tietty ei nyt yöpalat diettiin kuulu, mutta ei haittaa jos sokerit ei nouse.

No miksi raskausdiabetesseulontaan mennään painoindeksin perusteella?

Vierailija
17/24 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi raskausdiabetesseulontaan mennään painoindeksin perusteella?

Meilläpäin kaikki muistaakseni yli 25-vuotiaat laitetaan ko. testiin. Itselläni rd todettiin, vaikka ennen raskautta mun painoindeksini oli 18. Nytkään rv 38 ei painoa ole kuin 57 kiloa ja mittaa 163 cm. Terveellisesti syön ja vauva voi hyvin, mutta niin vain tuo rd-dg tuli!

Vierailija
18/24 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten vastaan:

Siis ihan oikesti syöt yöllä? -Juu ihan oikeasti, kun paasto ei saa venyä yli 10 tuntiin, ettei verensokeri nouse liian korkealle. Näin teen, että välttäisin insuliinihoidon. Iltapala klo 22, aamupala klo 8 ja yöpala klo 2-4.

Entäs hampaat? Hampaat on kunnossa, kiitos kysymästä, jopa kariesbakteeria on suussani hyvin vähän. En syö aterioiden välillä ja tuon 6 ateriaa syön nyt raskausaikana terveyssyistä. Valkoista sokeria en lainkaan. Herkuttelen hedelmillä ja täysjyväpannarilla yms.

Ei ole minusta ihme, jos on raskausdiabetes... Oletko ylipainoinen? -Kuten joku muukin tuossa kertoi, niin rd ei tule syömällä, ei ainakaan minulle tullut. Eikä etenkään syömällä aamuyöstä palan juustoa ja omenalohkon. =) Isälläni on II-tyypin diabetes. Nyt on painoa tullut 3kg raskausaikana, viime raskaudessa tuli yht 6,5kg. Ylipainoa on ennestään.

t.12

Vierailija
19/24 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ruoka maistu ainakaan paremmin kuin normaalisti, ennemminkin päinvastoin. Olen voinut pahoin koko raskauden ajan, ja paino on pudonnut melkein neljä kiloa ensimmäisestä neuvolasta. Ennestään tosin oli jo liikaa painoa, eli sikäli tuosta ei ole haittaa, mutta ruokahalu ei kyllä ole vieläkään ihan ennallaan...

Vierailija
20/24 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Noi oli kysymyksiä

Vierailija - 29.03.11 08:18 (ID 12381310)

Joista itse taisit syyllistyä. Ehkä syystäkin?"

Että mikään ei ole niin omiaan pilaamaan raskausdiabeetikon ruokavaliota kuin syyllisyys, joten en ole tässä raskaudessa tuntenut syyllisyyttä syömisistäni enää lainkaan. Syytä tai ei, se on turhaa ja vahingollista..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän