Kummeista, mummeista sun muista
Täällä kun on jos jonkin kerran "valitettu" siitä kuinka kummit tekevät sitä ja tätä taikka jättävät sitten tekemäti, hoitamati kummin ns velvollisuudet...
Mitkä ovat kummin velvollisuudet tai mielestäsi mikä kuuluu kummin tehtäviin?
Miksi et eroa kirkosta jos kuitenkaan et usko ev.lut kirkon oppeihin, kuitenkin haluat kirkolliset kastemenot vai kuinka?
Kommentit (9)
kuulua kirkkoon vaikka sitä kaikkea en uskokaan?
Kummin velvollisuuksiin ei mun mielestä enää tänäpäivänä kuulu oikeastaan juuri mikään, ei ainakaan se kristillinen kasvatus :)
ennen kaikkea läsnäoloa lapseni elämässä. Haluan,että he ovat lapselleni aikuisia ystäviä opettaen hänelle asioita elämästä siinä missä me vanhemmatkin. Luovat lapseeni alusta asti läheisen ja luottamuksellisen suhteen. Tottakai lasta täytyy muistaa aina jotenkin tämän juhlapäivinä, mutta en odota kummien olevan mikään lahja-automaatti, enkä halua että lapsikaan oppii sitä odottamaan. Sellainen kummi,joka ei muuten juuri pidä lapseen yhteyttä, mutta juhlapäivinä kantaa kasan kalliita lahjoja, ei ole mistään kotoisin. Se ei ole kummiuden tarkoitus.
En ymmärrä miksi nämä uskonnottamat haluavat järjestää "nimiäisiä" kuten ristiäiset ja "kummeja". Pistäisivät nimet vaan paperiin ja postiin. Siis miksi ihmeessä täytyy järjestää kirkolliselta vaikuttavia juhlia jos ollaan niin ateisteja?
Ja joo, selittäkää vaan, mutta en silti tajua!
En ymmärrä miksi nämä uskonnottamat haluavat järjestää "nimiäisiä" kuten ristiäiset ja "kummeja". Pistäisivät nimet vaan paperiin ja postiin. Siis miksi ihmeessä täytyy järjestää kirkolliselta vaikuttavia juhlia jos ollaan niin ateisteja?
Ja joo, selittäkää vaan, mutta en silti tajua!
järjestää, sen kun käy kasteella kummien kanssa. Mitä sitä täytekakkujen kanssa puljaamaan? Sama häiden kanssa, kirkkoon vaan ja naimisiin. Ei ne juhlat oo välttämättömät.
Et tajua, koska et halua tajuta. Siksipä en tuhlaa aikaani selittämiseen ;)
Kyse on tosiaan siitä että en halua ymmärtää ;-)
Have a nice day silti!
Kiitos kun et väännä rautalangasta! Kyse on tosiaan siitä että en halua ymmärtää ;-)
Have a nice day silti!
oletko ite järjestänyt juhlat lapsen kastamisen yhteydessä vai käynyt vain kasteella kummien kera.
No mä odotan mun lapseni kummeilta ennen kaikkea läsnäoloa lapseni elämässä. Haluan,että he ovat lapselleni aikuisia ystäviä opettaen hänelle asioita elämästä siinä missä me vanhemmatkin. Luovat lapseeni alusta asti läheisen ja luottamuksellisen suhteen. Tottakai lasta täytyy muistaa aina jotenkin tämän juhlapäivinä, mutta en odota kummien olevan mikään lahja-automaatti, enkä halua että lapsikaan oppii sitä odottamaan. Sellainen kummi,joka ei muuten juuri pidä lapseen yhteyttä, mutta juhlapäivinä kantaa kasan kalliita lahjoja, ei ole mistään kotoisin. Se ei ole kummiuden tarkoitus.
Kuulun kirkkoon, koska se on perinne ja tapa.
kiinnostusta lasta kohtaan ja olla osa lapsen elämää. Ei se mitään kovin ihmeellistä välttämättä ole, mutta musta olisi kiva jos kummit edes joskus, vaikka ei edes joka vuosi mutta kuitenkin aina silloin tällöin tekisivät jotain lapsen kanssa ihan itsekseen, siis muuten kuin vain niin että koko perheen kanssa kyläillään. Esim. oman lapseni kummi vei 4-vuotiaani retkelle lumiseen metsään paistamaan makkaraa, ja se oli lapsesta tosi hienoa. Sellaista pientä ekstraa, enemmän kuin muut aikuiset lapsen kanssa tekevät (paitsi omat vanhemmat tietysti).
En todellakaan halua että kummi rupeaa puuttumaan lapseni kristilliseen kasvatukseen, meillä on aivan eri maailmankuva sillä saralla. Sen sijaan ihmisenä hän on hieno, ja minusta on mukavaa että lapseni saa tuntea hänet.
Esim. minä olen kastamattoman lapsen kummi, samoin moni tuttavapiirissäni.
Kummi-instituutio on kristinuskoa vanhempi, jos joku nyt tähän haluaa puuttua.